Firecow schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 01:24:
lol 1/125ste vuurwerk fotograferen ?

Hoelanger je juist de sluiter open laat staan bij dit soort vuurwerk hoe meer bloemen je er opkrijgt.... Wat imho een mooier effect geeft dan 1 bloempje op 1/125ste.... en wat acid burn ook zal zegt hierboven, je krijgt er waarschijnlijk maar een paar stipjes op ook.... Als je mazzel heb misschien een half stukje bloem van de pijl....
Ik heb geen filters oid gebruikt.... Zal wel de rook zijn die je ziet die verlicht is door de flitsen
Filter? Hmmmz... niet naar gevraagd, had ook nog gekund
Wel een flitser dus... had ik t toch goed gezien!
Op 1/125 kan ik vuurwerk fotograferen hoor... Ik fotografeer ook op 1/125ste nachtfoto's in steden. Maar goed... heb een andere set lenzen én camera('s).

Bovendien gebruik ik bij nachtfotografie geen flitser!
Misschien dom van me om aan te nemen dat je ook zulke "goede" spullen zou hebben... Excuses daarvoor. De moderne techniek is blijkbaar allang niet meer wat t geweest is!
Timing is uiteraard ook een kunst
EDIT: Beetje kort door de bocht...
Maar nu we er toch zijn... wil ik even opmerken dat jullie veel te veel kicken op alle leuke speeltjes die jullie hebben, in plaats van even met gezond verstand na te denken:
Vuurwerk = chemisch goedje waarbij véél licht bij vrij komt (mits juist getimed vang je met je camera veel van dat licht op), de hoeveelheid licht is intens, en benadert in redelijke mate de hoeveelheid licht overdag, waar je wel met 1/125ste zou schieten.
Fotografie = o.a. het schrijven met licht, een spel met licht.
Met die twee dingen in je hoofd, bedenk dan wat voor onzin je uitkraamt, wanneer je klakkeloos zegt dat je met 1/125ste geen vuurwerk kan fotograferen 's avonds.
Bij fotografie is het in veel gevallen zo dat juist heel veel dingen kunnen, je moet het gewoonweg uitproberen!
Daarnaast kun je nog prima met je diafragma en andere "speeltjes" spelen om foto's optimaler te krijgen. Bovendien kan je lens, cq. je camera de beperkende factor zijn.
De meeste foto's (>90%) die TS gepost heeft zijn overbelicht betreffende het onderwerp, en daarnaast is de voorgrond belicht, wat resulteert in een lelijke lichtzweem.
Is jammer, want mijns inziens had hij mooiere opnames kunnen maken wanneer hij in de eerste plaats niet had geflitst, en daarnaast wat meer had gespeeld met diafragma en sluitertijd.
Precies zoals ik had aangegeven in mijn eerste post.
Okee, misschien haalt hij 1/125ste niet, en misschien haal jij dat ook niet, Acid_Burn.
Ik denk dat jullie beiden ook met een dSLR fotograferen, dus met auto-focus, en de hele reutemeteut aan interessante speeltjes zoals krachtige flitsers, enz.
Scherpstellen met auto-focus in het donker is een ramp, vooral wanneer je wilt scherpstellen op objecten die er slechts even zijn in het donker.
Waarom gebruik je dan je flitser? Het is donker, dus dat is de eerste gedachte die bij je opkomt: hoppa die flitser erop!
Diezelfde flitser zorgt ervoor dat je voorgrond, die absoluut niet belangrijk is bij het fotograferen van vuurwerk, belicht wordt. Vaak is de oplichtende voorgrond zelfs hinderlijk, irritant, enz. I hope you get the point
Anyway, waarom schroef je dan toch die flitser erop? Ik fotografeer ook wel eens met auto-focus, zowel analoog als digitaal. Het gebruik van je flitser helpt in veel gevallen je camera, en dan met name je auto-focus sneller te laten reageren.
Hoe kan het anders?
Zeer simpel: Mik die flitser terug in je tas én zet de auto-focus uit + stel handmatig in op de gewenste afstand, in dit geval oneindig.
Daarna ga je je vrolijk druk maken over je timing, belichting (diafragma & sluitertijd). Je zal zien dat je daar je handen vol mee hebt.
Verder heb je ook geen statief nodig. Scheelt weer een hoop gesleep
edit:
ff mijn kort door de bocht-actie hersteld!
PS: ik schiet overigens met 100 ASA-film!
Probeer t maar eens, jullie hebben vast meer ruimte dan ik om te spelen met ASA, diafragma, sluitertijden enz. dan ik. Als het analoog lukt, moet t digitaal ook zeker lukken:
Zonder overbelichte bloemen dus!
[
Voor 68% gewijzigd door
Verwijderd op 24-08-2005 19:36
. Reden: Beetje kort door de bocht :9 ]