Toon posts:

2 netwerkkaarten in 1 server?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

van mijn kant de volgende vraag...

IS het mogelijk...om mijn huis tuin en keukenn server te voor zien van 2 netwerkkaarten? :P
ik heb nu 1 intel Pro10/100 er in zitten en die is nogal zwaar belast met downloads van het web :(
en mijn interne verkeer (media streaming ed.) heeft hier hinder van...
nu dacht ik... :*)
1 netwerkkaart met ip: 192.168.1.100
en de 2e netwerk kaart met het ip: 192.168.1.200 o.i.d.
zodat mijn server 2 IP's heeft waarbij ik de 100 laat downloaden met dc++ en ftp
en de 200 gewoon lkkr intern laat draaien...of nemen die kaarten elkaars belasting over...

wie kan mij even op weg helpen ? zodat ik niet voor niets een 2e netwerk kaart in die kist druk.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
Ja, je kunt 2 netwerkkaarten in 1 machine drukken.
Wat voor internetverbinding heb je dat je met een 100mbit kaartje niet meer uitkomt? :X
ik lees nu pas je post goed, en zie dat CyBeR en BazzH dit al netjes beantwoorden

[ Voor 109% gewijzigd door 0siris op 22-08-2005 00:17 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Meestal zal zoiets niet werken, omdat je netwerkverkeer altijd een van beide kaarten zal moeten kiezen. Die keuze wordt (onder andere) bepaald door de ingevoerde gateway, en dus zal meestal de zelfde kaart gebruikt worden. Sommige (duurdere) kaarten ondersteunen het echter wel, en in dat geval wordt het 'trunking' genoemd. Wellicht dat zoekwoord je wat verder kan helpen :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat kan niet zomaar op deze manier.

Wel kan het als je een switch hebt die channel bonding of link aggregation ondersteunt (trunken is iets anders, hoewel het vaak door elkaar gehaald wordt).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 00:08:
Meestal zal zoiets niet werken, omdat je netwerkverkeer altijd een van beide kaarten zal moeten kiezen. Die keuze wordt (onder andere) bepaald door de ingevoerde gateway, en dus zal meestal de zelfde kaart gebruikt worden. Sommige (duurdere) kaarten ondersteunen het echter wel, en in dat geval wordt het 'trunking' genoemd. Wellicht dat zoekwoord je wat verder kan helpen :)
Nope, trunking is iets anders. (Verkeer van meerdere VLAN's over 1 link is trunking. Trunking doe je dus ook meestal tussen 2 switches.) Wat je bedoelt is "teaming". Dit kan wel als de TS eenzelfde Intel kaartje erbij zet. Maar dan heb je wel een switch nodig die het ondersteunt, bij voorbeeld Dynamic Link Aggregation. Je kunt de NIC's dan via de Intel Pro-set (tooltje) in 1 team zetten. Je server heeft dan gewoon 1 IP-adres, maar wel 2 keer zoveel bandbreedte.

Verwijderd

Topicstarter
weet ik voorlopig ff genoeg...
dus ik kijk ff verder hoe ik het ga aanpakken...

allemaal bedankt maar meer tips zijn mogeljk

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

wat je ook kunt doen is het volgende:
je zet de default gateway op de interface die je wil laten downloaden
je laat het subnet 192.168.1.xxx de andere interface gebruiken

dit kan dmv het "route" commando in een cmd-box

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk voornamelijk met DC++ en die werkt via het IP van mijn provider...

in mijn router heb ik DC++ door gerouterd naar mijn secundaire netwerkkaart
(je leest het goed heb er nu 2 kaarten in gedrukt wou zelf ook ff prutsen)

en dus gebruikt DC++ mijn secundaire netwerkkaart en mijn FTP server.

mijn LAN en overig internet verkeer (limewire e.d.) gaan via de primaire netwerkkaart.

't scheelt wel iets, maar de über verbinding moet men toch nog een keer uit vinden...
8)7

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:44

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 10:37:
Ik werk voornamelijk met DC++ en die werkt via het IP van mijn provider...

in mijn router heb ik DC++ door gerouterd naar mijn secundaire netwerkkaart
(je leest het goed heb er nu 2 kaarten in gedrukt wou zelf ook ff prutsen)

en dus gebruikt DC++ mijn secundaire netwerkkaart en mijn FTP server.

mijn LAN en overig internet verkeer (limewire e.d.) gaan via de primaire netwerkkaart.

't scheelt wel iets, maar de über verbinding moet men toch nog een keer uit vinden...
8)7
Lijkt mij sterk (tenzij je "echte" apparatuur thuis hebt staan) dat je de 100 MBit volledig dicht trekt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tja, de upgrade naar een Gbit netwerkje is dan een makkelijke oplossing is de 100Mbit niet genoeg (huidige mobo's hebben bijna allemaal een 1Gbit en 100Mbit onboard zitten). De hub/switch/router is alleen wat prijziger in Gbit versie..

Denk idd dat 100mbit volledig volgooien met gewoon internet en wat streaming intern niet echt haalbaar is (of je kopieert je ftp/dc data door naar een andere pc, maar dan nog zou je download niet tot 0 droppen ofzo).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32
Ik zou eens kijken naar je processor belasting, ik geloof niet dat je zomaar 100 mbit dichttrekt met wat downloads...

|>

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 16:56

Valkyre

Kitesurf FTW!

denk dat je gewoon een 3com kaartje moet kopen, en dat je dan al een groot verschil merkt :)
ben zelf in mijn file server (zie sig) van een realtek naar een 3com over gegaan, man o man, wat een verbetering. :D

wat ik weleens getest heb is een programma dat heette volgens mij NIC Express, daar mij kan je 2 nic's bundelen naar 1 verbinding, dat werktte ook goed :D

iRacing Profiel

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Het kan wel, 2 netwerkkaarten in 1 machine. Maar dan moet je ervoor zorgen dat ze beiden in een ander netwerk hangen, als ze beiden in hetzelfde netwerk hangen krijg je problemen (of je moet ze idd gaan bundelen, maar daar heb je duurdere kaartjes voor nodig).

Dus als je ervoor kan zorgen dat je ene netwerkkaart op het 192.168.0.* zit en de ander op 192.168.1.* zit je goed :) Als je een beetje knappe router hebt zorg je er gewoon voor dat 1 van de router poortjes in een ander vlan komt te zitten, zo heb je gewoon internet op de desbetreffende netwerkkaart en houd je je netwerken gescheiden

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Mishmash schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:50:
Het kan wel, 2 netwerkkaarten in 1 machine. Maar dan moet je ervoor zorgen dat ze beiden in een ander netwerk hangen, als ze beiden in hetzelfde netwerk hangen krijg je problemen (of je moet ze idd gaan bundelen, maar daar heb je duurdere kaartjes voor nodig).

Dus als je ervoor kan zorgen dat je ene netwerkkaart op het 192.168.0.* zit en de ander op 192.168.1.* zit je goed :) Als je een beetje knappe router hebt zorg je er gewoon voor dat 1 van de router poortjes in een ander vlan komt te zitten, zo heb je gewoon internet op de desbetreffende netwerkkaart en houd je je netwerken gescheiden
als je nou es doet wat ik zeg, heb je geen enkel probleem.
stel zelf je routing tabel in

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Leuk al deze oplossingen maar ik persoonlijk zal wel eens meer technische data willen weten bv max inet verkeer en werkelijke snelheiden full load enz. Aangezien je in sommige combi's gewoonweg je max niet haalt vanwege meerdere factoren.

Specs

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

venomous schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:06:
Leuk al deze oplossingen maar ik persoonlijk zal wel eens meer technische data willen weten bv max inet verkeer en werkelijke snelheiden full load enz. Aangezien je in sommige combi's gewoonweg je max niet haalt vanwege meerdere factoren.
die hangen 100% af van z'n switch.

in het beste geval kan hij de volle 100Mbit pompen van server <-> switch <-> router
en tegelijk ook nog eens de volle 100Mbit pompen van server <-> switch <-> PC

100Mbit ~ 12.5MB/sec
x2 voor 2 netwerkkaarten
x2 voor HD + netwerk

50MB/sec zal wel niet de PCI-bus verzadigen (of een andere component)

Verwijderd

Topicstarter
Tijd dat er 3 netwerkkaarten in me BAK gaan...

1 voor LAN
1 voor FTP servertje
1 voor DC++

ik moet zeggen dat dit principe GOED werkt mits je het zwikkie GOED door routert in je router...

een Cheap ass E-tech wil dat wel en ik d8 een sweex ook...

SMC heeft ook goede ondersteuning...

ik heb zelf cheapass E-tech...maar het scheelt me enorm aan bandwith 2 nic's in me server...
:*)

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Ik weet niet wat je allemaal zit te prutsen hoor maar komop 3 netwerkkaarten in een server heb je echt alleen als je gaat trunken of 3 netwerken gaat routeren. Niet voor het scheiden van lan/internet download. Maar ik wil die verschillen dan wel eens in cijfers uitgedrukt zien, de werkelijke kb's zowel lan als wan en process.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
't werkt anders best lekker...

maar naar 3 netwerkkaarten stop ik...anders heb ik geen poorte over @ hub...

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 18:11
Geef eens wat info over hoe je het nu hebt draaien enzo. Want ik begrijp totaal niets van wat je tot nu toe allemaal gedaan hebt. Kom ook eens met wat cijfers ipv ''t werkt anders best lekker'.

Wat voor netwerkkaarten zitten er in?
Hoe heb je deze aangesloten en geconfigureerd?
Hoe ziet je hele netwerk er nu uit?
Wat voor WAN connectie heb je? (adsl? cable? snelheden?)

Ik denk dat de meeste mensen die dit lezen wel zulke vragen hebben...

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

in mijn server zitten ook 2 nics. ik draai FC4 overigens :)
1 nic is verbonden met de modem via een switch, samen met een router, die ook via die switch aan de modem hangt (ik mag 4 ip's hebben van mijn ISP :))
de tweede netwerkkaart die in mijn server zit, is verbonden met de router.
dus:
nic 1: 192.168.1.x
nic 2: 81.164.x.x
mijn server doet hetvolgende; interne fileserver via samba
ftp-server (zowel lokaal als naar buiten toe)
webserver (zowel lokaal als naar buiten toe)
ik heb het zo geregeld dat alle servers op nic 1 draaien( de interne dus) en dan heb ik met routes aangegeven welke services naar waar moeten (ik gebruik daarvoor firestarter, heel mooi tooltje!)
zo is het dus dat ftp-tranacties die binnenkomen op 81.164.x.x:2121 doorgerouted worden naar 192.168.1.x:21
analoog voor webserver, mysql-server ed

het voordeel:
100mbit transfer intern (via nic 1)
en toch is mijn router niet nodig om services aan te bieden op het web...

in jouw geval;
zorg dat je downloads je externe nic gebruiken, en je intern verkeer, je interne nic...
Pagina: 1