geluidskaart installeren onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:02
ik ben al wat langere tijd aan het worstelen om mijn geluidskaart operationeel te krijgen onder Ubuntu..
het betreft een SoundMAX AD1980 / AD1985 (op de een of andere manier kreeg ik 2 drivers op mn drivercd)
op deze cd stonden wel linux drivers, maar ik moest make install draaien, wat ik dus _nergens_ kon vinden, en bij andere uitvoerbare bestanden kreeg ik telkens 'Toegang geweigerd'

ik zou bijna rebooten en winxp als main OS instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
zitten die drivers niet gewoon in de kernel?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Countess schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 23:47:
zitten die drivers niet gewoon in de kernel?
nee, anders zou XMMS geen problemen aangeven bij het afspelen van een mp3 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik heb hetzelfde probleem ook met mijn soundblaster 128 kaartje in mijn p2 400 bakje...

ik denk niet dat het aan je geluidskaart ligt maar aan wat anders want ik ken meerdere mensen die met ubuntu dit probleem hebben en die hebben allemaal verschillende hardwareconfiguraties...

een duidelijk antwoord op deze vraag zou wel welkom zijn, want dit is de reden waarom ik nog geen linux op mijn workstation heb :o

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als ik zo Google zou een volledig geïnstalleerde ALSA deze kaart moeten pakken. Ik heb vroeger ook nogal wat probs gehad met mijn soundcard maar dat was allemaal met OSS. Sinds kernel 2.6 met ALSA werkt mijn onboard sound prima. Ik heb alleen geen SoundMAX :P

ik heb wel iets gevonden met google.
http://www.linuxcompatibl...grated_Audio.._t1284.html

Misschien dat je daar iets aan hebt. Nou is Ubuntu geen Fedora helaas maar het betreft hier alegemene ALSA drivers.
Het zou natuurlijk kunnen komen door een resource konflikt. Of omdat er iets speciaals is aan de onboard versie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

hm..
het gekke is dus dat alsa ook wel geinstalleerd is bij mij, en ik de systeemgeluiden wel hoor, maar ik krijg ongeveer zo'n melding dat alsa in gebruik is oid, maar ik heb geen idee waardoor...

maar dit schijnt bij ubuntu een probleem te zijn, want iedereen die ik ken met dit probleem heeft ubuntu, een bekende geluidskaart, geinstalleerd ook, maar mp3's afspelen lukt niet...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 10:12
FF ter verduidelijking, je krijgt dus een melding dat je geluidskaart in gebruik is als je mp3'tjes wilt afspelen in XMMS, maar je kan wel systeem geluiden horen via je geluidskaart???

Als dat zo is, dan doet je geluidskaart het dus wel. Als je Ubuntu gebruikt, gebruik je Gnome geloof ik ?? (ben zelf een Debian Unstable gebruiker).

Het zou kunnen zijn dat je een Sound Daemon aan hebt staan (KDE gebruikt hiervoord ARTS, weet echter niet meer hoe dat ding in Gnome heet). Zo'n Sound Daemon is ervoor om meerdere geluiden tegelijk via je geluidskaart te kunnen afspelen. Als die daemon dus je geluidskaart in gebruik heeft en je hebt XMMS geconfigureerd om direct gebruikt te maken van je geluidskaart (in XMMS staat dan de output module op ALSA), dan krijgt XMMS geen toegang tot die kaart omdat die Sound Daemon 'm al gebruikt.

Ik heb die daemons afgeschaft en doe nu mijn geluidsmixing (dus meerdere geluiden tegelijk) via de dmix plugin (moet je maar eens op googlen, zit nu achter een Windows laptop, en ik weet niet uit m'n hoofd hoe ik die dmix heb aangezet).

Wat je in zo'n geval zou kunnen doen is:
- Zet die Sound Daemon uit en laat al het geluid direct via ALSA lopen. Het nadeel is dat je geen 2 geluiden tegelijk kunt afspelen
- Zet die Sound Daemon uit en configureer dmix.
- Laat XMMS z'n output via die Sound Daemon doen.

Ik heb ff zitten Googlen. Die Sound Daemon in Gnome heet ESD.

Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
nee, ik kan ook geen systeemgeluiden via mn soundcard horen..

@cybersteef:
die links die op die pagina staan, worden geredirect naar microsoft.com :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
Een aantal dingen die je nog zou kunnen proberen.

- Probeer eens als root XMMS op te starten en een mp3'tje af te spelen. Als dit wel werkt zou het weleens kunnen zijn dat jouw user geen rechten heeft om je audio device (de geluidskaart) te gebruiken.
- Heb je 'alsaconf' al gedraaid ?? Geeft ie daarin wel aan dat ie de kaart herkent? Herkent 'alsamixer' de kaart???
- Als alsaconf die kaart niet herkent lijkt het erop dat er geen support voor jouw kaart is meegebakken in de default Ubuntu kernel. Compileer zelf een nieuwe kernel (2.6.12 ofzo) met daarin support voor je geluidskaart (die ALSA drivers zitten tegenwoording in de kernel tree) en probeer het nog een keer ;-).

Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
McCloud schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:41:
Een aantal dingen die je nog zou kunnen proberen.

- Probeer eens als root XMMS op te starten en een mp3'tje af te spelen. Als dit wel werkt zou het weleens kunnen zijn dat jouw user geen rechten heeft om je audio device (de geluidskaart) te gebruiken.
- Heb je 'alsaconf' al gedraaid ?? Geeft ie daarin wel aan dat ie de kaart herkent? Herkent 'alsamixer' de kaart???
- Als alsaconf die kaart niet herkent lijkt het erop dat er geen support voor jouw kaart is meegebakken in de default Ubuntu kernel. Compileer zelf een nieuwe kernel (2.6.12 ofzo) met daarin support voor je geluidskaart (die ALSA drivers zitten tegenwoording in de kernel tree) en probeer het nog een keer ;-).

Veel succes.
ik ben dus vooral een linux noob, ik moet nog alles leren enzo :P
dus het compileren van een eigen kernel zal denk ik geen optie zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
Voor alles is een eerste keer >:)

FF serieus. Heb je die 'alsaconf' en 'alsamixer' commando's al gedraaid (als 'root' in een command line). Als die aangeven dat ze de geluidskaart detecteren/herkennen, dan heb je waarschijnlijk wel de juiste modules in je kernel zitten. Dan weet je dat in ieder geval en weet je dat je het probleem ergens anders moet zoeken.

Het zou dan weleens een rechten probleem kunnen zijn (dat jouw gebruiker dus geen rechten heeft om die geluidskaart te benaderen).

Ik zou ff Googlen om een tutorial over ALSA, alsaconf en alsamixer te vinden en daar eerst mee aan de slag te gaan.

Maar als die driver echt niet in de kernel zit, dan zal je er waarschijnlijk toch aan moeten geloven om een nieuwe kernel te compileren. Het is trouwens echt niet zo heel moeilijk als je slechts een enkele module moet toevoegen. Na een tijdje ga je het zelfs leuk vinden (ja, ik weet het, eng maar waar :+ )

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
haha ik zal eens wat gaan proberen met die tutorial, alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

/me Anti-XP vindt het zo langzamerhand ook tijd om eens wat linux te installeren

eerst ff me partitietabel fixen, die is fucked up, 80 gig hdd is toch geen 117?

[edit]

ik zit nu onder ubuntu een mp3'tje te spelen...

het probleem met xmms was bij mij een niet geinstalleerde plugin, libmikmod2 was het...

simpel opgelost met apt-get install libmikmod2

[ Voor 41% gewijzigd door Romke op 22-08-2005 21:03 ]

Pagina: 1