[Tutorial] Foto's resizen met een batch opdracht

Pagina: 1
Acties:
  • 7.345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 13:18
Foto's resizen met een batch opdracht

Als je foto's op het internet (al dan niet in een show- of testcase in FG) laat zien, zal je over het algemeen je foto's moeten verkleinen. Je verkleint de foto's naar een schappelijk formaat, zodat mensen niet de volledige foto hoeven te downloaden, en de foto netjes op het beeld word weergegeven. Door je foto's te verkleinen voorkom je op GoT bovendien dat de foto door de browser, op een lelijke manier, verkleind word.

Dit verkleinen kan je handmatig doen, maar er is uiteraard ook een handigere manier waarmee je het geautomatiseerd kan uitvoeren. Dit is een zogenaamde "Batch" opdracht.

Photoshop CS (1)

1. Allereerst gaan we een nieuwe "action" maken. Dat is een soort macro waarmee je verschillende bewerkingen in Photoshop "op kan nemen", en later weer "af kan spelen" op verschillende afbeeldingen. Om het overzichtelijk te houden maken we een apart mapje voor de resize-acties. Klik in het Actions menu op Create new set. Als je het Actions menu niet ziet, dan kan je dit oproepen via Window -> Actions of Alt+F9

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65014/full.gif
Let even niet op al die mapjes, ik ben er ooit mee aan het kloten geweest, nooit meer geordend :X

Klik dan op het mapje dat je net gemaakt hebt (hier Resize Actions) en klik vervolgens op Create new action

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65015/full.gif

Geef hem een naam (Resize 600 px & sharpen), neem een kleurtje (je zal later merken waarvoor) en druk op Record:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65016/full.gif

Je zal nu zien dat in het Actions menu de record-knop ingedrukt is.

2. Alles wat je nu binnen Photoshop doet wordt opgenomen en aan de action toegevoegd. Klik nu dus op Image -> Image Size..., geef als nieuwe breedte 600px aan en druk op OK. Let op dat er een vinkje staat bij "Constrain Proportions"!

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65018/full.gif

Als het goed is zie je nu in het Actions menu de actie "Image Size" erbij staan :)

3. Wat ik vaak nog doe voor publicatie over het web is de foto even verscherpen met Filter -> Sharpen -> Sharpen. Beter nog kan je dit met USM doen :)

4. Je action is nu klaar. Klik in het Actions menu op stop,

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65019/full.gif

om te stoppen met opnemen.

5. Wat nu handig is om te doen is het Actions menu op "Button Mode" te zetten. Je actions worden dan knoppen waar je makkelijk en snel op kan drukken, om de opgenomen acties uit te voeren. De button krijgt het kleurtje dat je in stap 1 hebt uitgekozen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65020/full.gif

resulteert in

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65021/full.gif

6. Je kan de acties nu dus aanroepen door een foto te openen, en dan op een knop te drukken, maar je kan ook geautomatiseerd de action op een hele serie foto's loslaten.

Ga hiervoor naar File -> Automate -> Batch.... In het scherm wat je hier krijgt kan je een actie uitkiezen, en bijvoorbeeld een map met foto's kiezen waarop je deze actie wilt uitvoeren. Geef eventueel aan hoe de nieuwe foto moet worden opgeslagen, en druk op OK om je computer aan het werk te zetten :)

7. Je foto's zijn nu klaar om op GoT in FG te posten. Voor de volledigheid nog even de code waarmee je foto's kan posten, en eventueel klikbaar kan maken naar een grotere versie:

[pre][norml][url=http://link_naar_grote_versie.jpg] [img]http://link_naar_verkleinde_versie.jpg[/img] [/url][/][/]
Als finishing touch kan je dan nog even op "Check images" klikken. Een vernuftig javascriptje zet dan in de img tag de afmetingen van de afbeelding, zodat bij het laden van de pagina deze niet constant verpringt

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65022/full.gif

:)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Dat kan veel korter:

$ for i in `ls`; do convert -size 600 $i -resize 600 `echo $i | sed -e 's/\.JPG/_tn\.JPG/g'`; done;

Dit maakt een kleine versie (max 600 pels breed) van al je plaatjes in je directory. Moet bij worden gezegd dat met dit commando geen USM wordt toegepast.

Voorop gesteld dat je een unix-achtige machine hebt, met Image Magic geïnstalleerd.

B)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 60780 op 21-08-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 08:26

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

In de tutorial hierboven worden alle afbeeldingen naar een vaste grootte verkleind/vergroot. Wat nu als je bronafbeeldingen verschillende afmetingen hebben en zowel portrait als landscape zijn. Hoe kan je de action nou aanpassen zodat de maximale nieuwe afbeeldingsgrootte die 800px is en de andere as volgens proporties meeloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Zoals je ook al in mijn post kan zien heb ik verschillende actions voor portrait en landscape foto's. Je kan bij het resizen in plaats van een aantal pixels een percentage aangeven, maar dan moeten de bronbafbeeldingen wel allemaal even groot zijn.

Zolang bij het resizen 'Constrain Proportions' aanstaat, hoef je in ieder geval maar 1 'as' in te vullen, en zal de andere in verhouding meegeschaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Dat zag ik ja. Er is dus geen 'superaction' die de verdergaande intelligentie in zich heeft. Jammer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128606

Zo'n mogelijkheid is er gelukkig wel: Fit image. Deze staat onder File --> Automate --> Fit Image.

Hierbij moet je de twee maten op de gewenste grootte zetten. Bv wil je zowel landscape en portrait foto's naar 640 verkleinen, zet width and height dan op allebei op 640.

Veel plezier ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Te gek! Ik heb nu een action gemaakt waarmee de originele afbeelding wordt verkleind, denoised, beetje scherper, borders en tekstjes heeft gekregen. Dat scheelt veel werk!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/67382/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108568

Bordermaker werkt snel en simpel. Favoriet programma. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-07 12:26
Handige tutorial, maar volgens mij kan het makkelijker.

Nog maar een tip dan, de Image Processor in Photoshop/Bridge.

In Bridge selecteer je de foto's die je wilt resizen. Dan ga je naar Tools -> Photoshop -> Image Processor. Je krijgt dan het volgende scherm (met andere waardes natuurlijk) :

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.com/forum/ip.jpg

Vul hier in wat je nodig hebt.
Geen geklooi met foto's die de landscape/portrait verhouding hebben. Makkelijk converten naar sRGB voor al die browsers die je kleuren eventueel vern**ken. Misschien wil je de uitvoerbestanden (de foto's met de lagere resolutie dus) specifiek ergens kwijt.... het kan allemaal.

En wil je dan alsnog een USM of iets anders over je foto's heen gooien, dan selecteer je gewoon de juiste action onderin het scherm.

My 2 cents

P.S.
Resizen en dan een sharpen er overheen deed ik vroeger ook. Maar tegenwoordig resize ik (als ik iets kleiner maak dan) gewoon met Bicubic Sharper. Scheelt weer.

[ Voor 12% gewijzigd door GerardHenninger op 02-10-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Dan moet je natuurlijk wel Photoshop CS2 hebben he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Zoefff schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:06:
Dan moet je natuurlijk wel Photoshop CS2 hebben he ;)
Nee hoor, dit script was er ook al voor CS1. Link.

Alleen in CS2 zit hij nu "ingebakken" dus je hoeft nu niets meer te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Waarom eigelijk dat achteraf sharpenen, en niet bij het resizen gewoon bicubic sharper doen als resample ipv gewoon bicubic?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:23

Ale-Gu

'Eel Goe'

Misschien ook handig om het uit te leggen voor IrfanView, want niet iedereen heeft Photoshop

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gebruik gewoon Irfanview, gratis en veel makkelijker batch resizen, croppen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Tonio schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:20:
Waarom eigelijk dat achteraf sharpenen, en niet bij het resizen gewoon bicubic sharper doen als resample ipv gewoon bicubic?
Zie ook mijn "P.S." in een post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
ejss schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:21:
Misschien ook handig om het uit te leggen voor IrfanView, want niet iedereen heeft Photoshop
Misschien moet Zoeff dan even de topictitel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Met het gratis freeware doneer-als-je-het-programma-waardeert IrfanView:

Shortcut key b, files selecteren, add, aangeven wat je wil hebben, batch convert, batch convert and rename, of batch rename, alles naar keuze instellen (incluus croppen, sharpening, gamma adjust, tekst toevoegen, resizen, enz), target folder opgeven, file type en opties opgeven, en dan start.

En voor de mensen met Windows XP is er altijd nog de XP Powertool ImageResizer dat bij installatie in de windows shell geintegreerd wordt. Plaatjes selecteren, rechtsklikken, en Resize kiezen. Maar deze powertool is beperkt tot resizen, en verder niets.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 13:16
Anoniem: 60780 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 23:44:
Dat kan veel korter:

$ for i in `ls`; do convert -size 600 $i -resize 600 `echo $i | sed -e 's/\.JPG/_tn\.JPG/g'`; done;

Dit maakt een kleine versie (max 600 pels breed) van al je plaatjes in je directory. Moet bij worden gezegd dat met dit commando geen USM wordt toegepast.

Voorop gesteld dat je een unix-achtige machine hebt, met Image Magic geïnstalleerd.

B)
Volgens mij doe je nu nog vrij ingewikkeld.. Ik doe gewoon
$ mogrify -resize 600 *.jpg

(mogrify kan standaard wel wildcards verwerken en is ook onderdeel van imagemagick.. overigens is ImageMagick er (gelukkig) ook voor de Mac. Volgens mij is het resize-algoritme (wat je overigens ook nog kunt veranderen) biij imagemagic wel zodanig dat het resultaat scherper is dan dat wat Photoshop gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Uiterst riskant. Mogrify overschrijft je originele bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:43
Hoe kan ik nu netjes een logo rechtsonder toevoegen?
Alle acties hierboven worden netjes uitgevoerd, maar bij een logo wil ie deze nog wel eens op de Y as random neer zetten, aangezien mijn pic wel eens langer of minder lang is in verhouding.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Ik zou irfanview gebruiken! Die kan echt alles waar je aan denkt :P

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1