Op dit moment hebben we 2 servers hangen in telecity. Beide zijn voorzien van twee gigabit poorten (intel) waarmee ze verbonden zijn met de switch van colocate provider en met elkaar via enkele UTP kabel. De verbinding onderling wordt gebruikt voor NFS. Binnekort komen hier 2 (identieke) servers bij en dan is er een switch nodig om ze alle 4 gebruik te laten maken van NFS over de diverse machines. Gezien de gigabit poorten, hoeveelheid dataverkeer, hoge snelheid en de prijzen van gigabit switches is besloten om ze te gaan verbinden via een gigabit switch.
Er is hier echter geen ervaring met de diverse switches in de markt. Regelmatig zijn er berichten over instabiliteit van 3com switches, maar niet geheel duidelijk of dit nog steeds zo is of dat falen van andere switches misschien wat minder gemeld wordt. Gezien de bedrijfsmatige toepassing is stabiliteit natuurlijk van groot belang.
Tijdens mijn zoektocht heb ik een lijstje gemaakt van diverse switches in de markt die layer 2 zijn en 16 poorten geeft nog lekker wat speelruimte:
3Com Baseline 2816 - richtprijs 400 euro
Netgear JGS516 - richtprijs 245 euro
Netgear GS516T - richtprijs 370 euro
D-Link DGS-1016D - richtprijs 200 euro
Linkpro SH8160GS - richtprijs 335 euro
Asus GigaX 1116 - richtprijs 275 euro
Prijzen excl. btw. De HP Procurves vallen simpelweg buiten het budget. De prijzen varieren van 200 tot 400 euro, oftewel een verschil van 100%. Hierdoor is de twijfel ontstaan over kwaliteit en goedkoop is niet altijd duurkoop. Hierdoor heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn jullie concrete ervaringen met deze switches en merken, evt in combinatie in andere netwerken?
- Het verschil tussen netgear JGS516 en GS516T lijkt alleen de ingebouwde voeding te zijn volgens de datasheets, kent iemand meer verschillen?
Er is hier echter geen ervaring met de diverse switches in de markt. Regelmatig zijn er berichten over instabiliteit van 3com switches, maar niet geheel duidelijk of dit nog steeds zo is of dat falen van andere switches misschien wat minder gemeld wordt. Gezien de bedrijfsmatige toepassing is stabiliteit natuurlijk van groot belang.
Tijdens mijn zoektocht heb ik een lijstje gemaakt van diverse switches in de markt die layer 2 zijn en 16 poorten geeft nog lekker wat speelruimte:
3Com Baseline 2816 - richtprijs 400 euro
Netgear JGS516 - richtprijs 245 euro
Netgear GS516T - richtprijs 370 euro
D-Link DGS-1016D - richtprijs 200 euro
Linkpro SH8160GS - richtprijs 335 euro
Asus GigaX 1116 - richtprijs 275 euro
Prijzen excl. btw. De HP Procurves vallen simpelweg buiten het budget. De prijzen varieren van 200 tot 400 euro, oftewel een verschil van 100%. Hierdoor is de twijfel ontstaan over kwaliteit en goedkoop is niet altijd duurkoop. Hierdoor heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn jullie concrete ervaringen met deze switches en merken, evt in combinatie in andere netwerken?
- Het verschil tussen netgear JGS516 en GS516T lijkt alleen de ingebouwde voeding te zijn volgens de datasheets, kent iemand meer verschillen?