Toon posts:

Gigabit switch in NFS netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment hebben we 2 servers hangen in telecity. Beide zijn voorzien van twee gigabit poorten (intel) waarmee ze verbonden zijn met de switch van colocate provider en met elkaar via enkele UTP kabel. De verbinding onderling wordt gebruikt voor NFS. Binnekort komen hier 2 (identieke) servers bij en dan is er een switch nodig om ze alle 4 gebruik te laten maken van NFS over de diverse machines. Gezien de gigabit poorten, hoeveelheid dataverkeer, hoge snelheid en de prijzen van gigabit switches is besloten om ze te gaan verbinden via een gigabit switch.

Er is hier echter geen ervaring met de diverse switches in de markt. Regelmatig zijn er berichten over instabiliteit van 3com switches, maar niet geheel duidelijk of dit nog steeds zo is of dat falen van andere switches misschien wat minder gemeld wordt. Gezien de bedrijfsmatige toepassing is stabiliteit natuurlijk van groot belang.

Tijdens mijn zoektocht heb ik een lijstje gemaakt van diverse switches in de markt die layer 2 zijn en 16 poorten geeft nog lekker wat speelruimte:

3Com Baseline 2816 - richtprijs 400 euro
Netgear JGS516 - richtprijs 245 euro
Netgear GS516T - richtprijs 370 euro
D-Link DGS-1016D - richtprijs 200 euro
Linkpro SH8160GS - richtprijs 335 euro
Asus GigaX 1116 - richtprijs 275 euro

Prijzen excl. btw. De HP Procurves vallen simpelweg buiten het budget. De prijzen varieren van 200 tot 400 euro, oftewel een verschil van 100%. Hierdoor is de twijfel ontstaan over kwaliteit en goedkoop is niet altijd duurkoop. Hierdoor heb ik de volgende vragen:

- Wat zijn jullie concrete ervaringen met deze switches en merken, evt in combinatie in andere netwerken?
- Het verschil tussen netgear JGS516 en GS516T lijkt alleen de ingebouwde voeding te zijn volgens de datasheets, kent iemand meer verschillen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit:
Gezien de bedrijfsmatige toepassing is stabiliteit natuurlijk van groot belang.
En dit:
De HP Procurves vallen simpelweg buiten het budget.
Gaat niet heel geweldig samen.

Je wilt dus aan de ene kant iets wat perfect werkt en er niet zomaar mee kapt, en aan de andere kant mag 't ook geen reet kosten.

Je kunt btw een 8-poorts gbit unmanaged procurve krijgen voor een euro of 300-400. (2708, prima ding. Gebruik ik voor precies dezelfde toepassing voor 5 servers. De kant die wel aan het internet hangt is een 6108).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2005 23:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zou dell anders geen optie zijn, of zijn die dingen intern helemaal gebaseerd op een hotsie flotsie troep merk?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lanparties gebruiken allerlei merken switches, hier en daar zie je weleens een oververhitte 3com down gaan, zelfs Cisco's doen dat soms. HP Procurves hebben een heel goede reputatie opgebouwd, snellere en erg betrouwbare switches.

Een 3com baseline is non-manageble, meestal hebben deze switches geen ventilators, dus koude elektronica dat meestal gewoon koud blijft. Tov switches met ventilators problemen krijgen als de ventilators stuk gaan.

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:30
Ik zelf heb hele goede ervaringen met de linksys gigabit switches momenteel alleen met 24 poorts

24 poorts model
16 poorts model

De 16 poorts is € 302,10 incl volgens de pricewatch
De 24 poorts is € 446,20 incl volgens de pricewatch

Er zijn ook nog de managed versie's beschikbaar maar daar heb ik geen ervaring mee.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Even zo onbeschoft om lichte topickaping toe te passen, gezien mijn vraag gerelateerd is en en de toekomst misschien ook handig kan zijn voor de TS: LinkSys SRW2024. Da's dus wel de "managed" versie van de 24poorts gigabit. Reden waarom ik naar zo'n unit kijk, is de ondersteuning van trunks. Zodra je een dedicated fileserver wilt toepassen in een totologie waar alles toch al op gigabit draait wil je deze graag dmv een trunk op de switch aansluiten, om zo enigszinds aan de "slurp-behoefte" van de andere systemen te voldoen. Zou een switch als bovenstaande dan een goed alternatief zijn voor bijvoorbeeld de 3Com BaseLine 2816-SFP Plus? (zelfde prijsklasse, maar soms vraag je je af of linksys niet gewoon beter is dan 3Com). LinkSys is toch een "budget segment" van Cisco, of heb ik dat destijds verkeerd begrepen?

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 23:08:
Dit:

[...]

En dit:

[...]

Gaat niet heel geweldig samen.

Je wilt dus aan de ene kant iets wat perfect werkt en er niet zomaar mee kapt, en aan de andere kant mag 't ook geen reet kosten.

Je kunt btw een 8-poorts gbit unmanaged procurve krijgen voor een euro of 300-400. (2708, prima ding. Gebruik ik voor precies dezelfde toepassing voor 5 servers. De kant die wel aan het internet hangt is een 6108).
Ik ben het in principe met je eens dat het niet geweldig samengaat. Het lijkt mij echter gewoon te kort door de bocht om aan te nemen dat daarom geen van de genoemde switches succesvol in bedrijfsmatige omgevingen worden gebruikt. De HP procurve 2708 heb ik blijkbaar over het hoofd gezien en is zeker ook 1 die in het rijtje thuishoort, tnx. Goed ook om te horen dat die bij eenzelfde toepassing zijn werk als een zonnetje doet. Bij deze staat die dus ook op mijn lijst (richtprijs 330 euro).

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 09:35:
Bij deze staat die dus ook op mijn lijst (richtprijs 330 euro).
We zijn nu een maand of 5 verder. Ik was benieuwd of je inmiddels een keuze hebt kunnen maken en zoja, of je daar nog nieuwe feiten voor naar boven heb weten te halen :) Ik sta momenteel ongeveer voor dezelfde beslissing, dus alle info is van harte welkom :)

Verwijderd

Topicstarter
De keuze is uiteindelijk gevallen op de HP procurve 2708. Doet zijn werk als een zonnetje :)

• eborn
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:07:
De keuze is uiteindelijk gevallen op de HP procurve 2708. Doet zijn werk als een zonnetje :)
Ok, goed om te horen :) Ik zit zelf ook aan een HP Procurve te denken, maar dan de 24 poorts versie. Met ons huidige serverpark van 6 machines zit de switch anders al aardig vol :)

Ik twijfel enkel nog of ik niet toch een manageble switch moet nemen. Het nadeel is dat je bij de Procurve dan meteen in de 28xx range komt en die is stukken duurder. Eigenlijk is het vreemd dat een 3Com BASELINE SWITCH 2816-SFP PLUS zo goedkoop is. Maar ja... het blijft 3Com :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

eborn schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:33:
[...]
Ok, goed om te horen :) Ik zit zelf ook aan een HP Procurve te denken, maar dan de 24 poorts versie. Met ons huidige serverpark van 6 machines zit de switch anders al aardig vol :)

Ik twijfel enkel nog of ik niet toch een manageble switch moet nemen. Het nadeel is dat je bij de Procurve dan meteen in de 28xx range komt en die is stukken duurder. Eigenlijk is het vreemd dat een 3Com BASELINE SWITCH 2816-SFP PLUS zo goedkoop is. Maar ja... het blijft 3Com :P
Wat is precies het doel? Als dat alleen een intern netwerkje is voor wat servers om te NFS'en is een managed switch niet echt nodig.

Ik heb inmiddels m'n 6108 (managed 8-poorts gbit) ingeruild voor een 2626 (managed 24-poorts 10/100 met 2xgbit) voor m'n internetverbinding (kwam poorten tekort en gbit naar alle servers is daar niet 100% nodig), maar voor m'n interne netwerkje heb ik nog altijd die 2708 die nog altijd geen problemen veroorzaakt heeft.

• eborn
CyBeR schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:45:
Wat is precies het doel? Als dat alleen een intern netwerkje is voor wat servers om te NFS'en is een managed switch niet echt nodig.
Dat wordt inderdaad het voornaamste doel. En ik gok dat dat ook wel even zo blijft. Daarom zou managed ook eigenlijk niet nodig zijn. Trunking is niet echt zinvol, omdat de NFS server een enkele lijn al niet eens vol zal kunnen trekken.

Ik ga nog eens verder spitten :)
Ik heb inmiddels m'n 6108 (managed 8-poorts gbit) ingeruild voor een 2626 (managed 24-poorts 10/100 met 2xgbit) voor m'n internetverbinding (kwam poorten tekort en gbit naar alle servers is daar niet 100% nodig), maar voor m'n interne netwerkje heb ik nog altijd die 2708 die nog altijd geen problemen veroorzaakt heeft.
Ok, dat is natuurlijk positief. Ze zijn dus iig stabiel! :)

Ik ben me eigenlijk gaan afvragen of gigabit wel heel erg nuttig is voor mijn setup. Tuurlijk, de extra snelheid is altijd meegenomen. Maar met 5 webservers en 1 fileserver die desnoods via trunking een paar 100mbit poorten krijgt, moet het ook wel te doen zijn. De kosten van een goede Gbit switch zijn vele malen hoger dan bijvoorbeeld een Procurve 2524. Voor het overzetten van grote hoeveelheden data is Gbit zeker wenselijk, maar hoe vaak doe je dit nou eigenlijk... oftewel: allemaal dingen die ik nog eens goed moet bekijken :)

[ Voor 24% gewijzigd door eborn op 09-02-2006 00:08 ]

• eborn
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een HP Procurve 2524 met 1 Gigabit module voor de fileserver. Dat is op dit moment voldoende. Tegen de tijd dat we die 100Mbit per server voltrekken gaan we kijken naar een gigabit switch. Uiteindelijk had het nu binnen het budget wel gepast, maar het overgebleven budget kan nu mooi naar een geheugenuitbreiding voor de MySQL server :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, waarom een 2524 en geen 2626?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 18:20

BHQ

Die Asus is, ongeacht unmanaged ook een prima switch. Het binnenwerk komt (als het goed is) van Marvell, da's opzich prima spul.

• eborn
CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:05:
Hmm, waarom een 2524 en geen 2626?
De 2524 was goedkoper, plus dat hij managed is. Het nadeel is dat er een dure transceiver in moet als we nog een 2x Gigabit poort erbij willen. Maar ik verwacht dat we tegen die tijd gewoon een gigabit netwerk neerleggen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

eborn schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:36:
[...]
De 2524 was goedkoper, plus dat hij managed is. Het nadeel is dat er een dure transceiver in moet als we nog een 2x Gigabit poort erbij willen. Maar ik verwacht dat we tegen die tijd gewoon een gigabit netwerk neerleggen.
2626 ook, met twee keer gbit ingebouwd (combo koper/mini-gbic)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2006 22:37 ]

• eborn
CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:37:
[...]

2626 ook, met twee keer gbit ingebouwd (combo koper/mini-gbic)
Ok, dan heb ik die over het hoofd gezien :) Nou ja, gelukkig is de 2524 dan nog wel goedkoper, maar je krijgt er inderdaad minder voor terug :) 244 euro t.o.v 340 voor de 2626.

Nou ja, mooie vervanging mochten we nog een HP switch willen ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

eborn schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:40:
[...]
Ok, dan heb ik die over het hoofd gezien :) Nou ja, gelukkig is de 2524 dan nog wel goedkoper, maar je krijgt er inderdaad minder voor terug :) 244 euro t.o.v 340 voor de 2626.

Nou ja, mooie vervanging mochten we nog een HP switch willen ;)
Mja, ik zeg niet dat de 2524 een slechte is, maar die transceivers zijn ook niet goedkoop ;)

• eborn
CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:44:
Mja, ik zeg niet dat de 2524 een slechte is, maar die transceivers zijn ook niet goedkoop ;)
Nee, zeker niet :) Vandaar dus dat de 2626 inderdaad de betere keus was geweest :) Nou ja, kan gebeuren ;) Ik ben al blij als deze hangt en we alle machines een 2e netwerkkaart hebben kunnen geven :P
Pagina: 1