Harde schijf performt niet zoals het moet.(erg minder)

Pagina: 1
Acties:

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
Ik heb een Seagate HD 200GB ST3200822A

Nu haal ik in de quick run van HDtach maar 30 MB/s leessnelheid wat toch wel weinig is als je via compare ziet dat deze normaal 54MB/s haalt.

Nu staat deze wel op een IDE kabel waar nog een andere HDD aanhangt en hebben beide schijven dus maar 33MHZ voor zich van de ATA kabel. Nu is dit de bottleneck die ervoor zorgt dat men HDD zo slecht performt of.... want de curve in HDDtach is echt zo goed als loodrecht in tegenstelling tot de compare van hoe het zou moeten zijn.

Zie bijgevoegde foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.entity-project.be/HD.JPG

Dit is van de 2de HDD die eraanhangt met zijn compare erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.entity-project.be/HD2.JPG

Dus kan iemand me aub vertellen wat er zo voor zorgt dat men performance zo traag is? Als jullie nog iets van verdere info nodig hebben zeg het maar en ik bezorg het je :) Ik wil echt men schijven in topconditie hebben, als het aan de kabel licht steekt er morgen een compleet nieuwe in maar ik wil het gewoon weten :)

Mobo:
Asus A7n8X-X rev 2
RAM 1GB Twinmoss @ 235MHZ 7-3-3-2.5T
AMD 2500+ @ 2200MHZ

alvast bedankt voor de hulp

EDIT:
Ik DENK een 80 polige kabel te hebben omdat het zo'n blauw aansluiting en 2 zwarte heeft wat (van hore zeggen) duid op de juiste (goede) kabel voor een HDD en dat die 3 komt omdat hij het kanaal deelt met de andere HDD

maar ik bezit nog een BenQ CD rom en een DVD RW
Nu ik kopieer NOOIT on the fly of zelden zoals in de FAQ staat

Dus heb ik er dan baat bij om zo te werken:

Primary master: Bootdisk
Primary slave niets of DVD RW
Secondary Master: Disk 2 (opslag, de maxtor)
Secondary Slave: Niets

?

Wat hieronder staat:
Blijkbaar 80 polig en geen rounded cable
UDMA 2 mode zegt die hier

[ Voor 23% gewijzigd door Entity_Razer op 21-08-2005 23:07 ]

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check eens op welke UDMA mode dat ze draaien, PIO-mode probleem is aan de benchmarks te zien niet aanwezig. Check ook de kabel of de stekkers goed vast zetten en is het een 80 aderige kabel? Is het een rounded kabel? indien ja, een ordinaire erin steken en zien wat het doet.

• Entity_Razer
UDMA 2
goed vast
80polig zover ik kan zien
gewone, geen rounded cables.

:s

edit: ik vermoed de kabel of dergelijke als dader want zoals je ziet, IETS moet die HD's toch tegenhouden. De lijn is perfect horizontaal dus... alsof die tegen een plafond drukt om hoger te kunnen komen :s

[ Voor 57% gewijzigd door Entity_Razer op 22-08-2005 18:11 ]

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

UDMA 2 betekent 33MB/s theoretisch max, zorg controleer de bios-settings en de kabel.

Zorg dat de harddisks en cdroms/dvdroms van elkaar gescheiden zijn, want een ATA-kanaal zal zo traag draaien als het traagste onderdeel.

• Entity_Razer
rgr, men HDD's en en DVD/whatevers op een aparte kabel :)
Bioscheck doen en als het niet aan de bios ligt? Kabbel rot ?

Niet dat dat een echt probleem is maar als ik nieuwe kabels ga halen , zijn er problemen met rounded cables ofzo? :) Is maar dat ik niet meer problemen aankoop 8)7

• Entity_Razer
BIOS settings:
Onchip IDE channel 0: Enabled
Primary Master PIO = Auto*
Primary Slave PIO = Auto*
Primary Master UDMA = Auto*
Primary Slave UDMA = Auto*
Onchip IDE channel 1: Enabled
Secondary Master PIO = Auto*
Secondary Slave PIO = Auto*
Secondary Master UDMA = Auto *
Secondary Slave UDMA = Auto*

IDE prefetch: enabled
* enkel auto/disable the selecteren niets anders

bij de POST de schijven draaien in LBA mode ATA 33
:s wat nu?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 09:18
UMDA2 = rond de 33 mb/sec, waarschijnlijk heb je een oude (of verrotte) kabel. Koop gewoon een 80 aderige ata kabel. En of het een normale of een ronde is zou niet zoveel uit moeten maken.

• Entity_Razer
rgr, kabel is al besteld (lees opzij gelegd) bij de PC boer en morge ga ik hem halen.

Hopelijk was het dit maar. En die kabel is zelfs een nieuwe denk ik, die ik bij men mobo heb gekregen. Wel moet ik erbij zeggen dat hij nogal veel geplooid enzo is geweest 8-)

Zal'm dat wel geweest zijn zeker :? 8)7 O-)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabel probleem lijkt me idd :)

als het morgen opgelost is dan weten we het cker :) anders puzzelen we vrolijk door

404 Signature not found

Verwijderd

Zo'n kaarsrechte lijn duidt gewoon altijd op UDMA2. Het enige dat je moet uitvissen is inderdaad of het de kabel is of dat het een driver/software/... probleem is. Maar aangezien jouw kabel al flink gekneusd is naar jouw zeggen is een nieuwe kabel sowieso geen overbodige luxe :)

Als het daadwerkelijk zo is dat jij een defecte 80-polige kabel hebt, dan schakelt blijkbaar die IDE-controller automatisch terug naar de laatste UDMA-modus als niet alle aderen goed doormeten. Grappig. :)

• Entity_Razer
lol allemaal bedankt voor de support al :)

Ik heb ff snel nog eens de NF2 drivers geinstalleerd (116) en maakt niets uit qua snelheid in hdtach dus morge zal het moment van de waarheid zijn :)

Na men werk snel eve de kabels gaan halen en direct testen :p

Zou eigelijk wel veel verklaren. Zelfs met ram bij te steken bleven men laadtijden altijd relatief traag en dit zou het wel kunnen verklaren.

50MB/s trager dan normaal (nu 30MB/s HDD zou 80 moeten halen)
Dat is wel een serieus verschil ja....

Verwijderd

Er zijn nog geen 7200 tpm ATA-schijven die >80 MB/sec halen hoor, maar je hebt wel gelijk dat het een flinke prestatiewinst gaat opleveren :)

• Entity_Razer
mijn beste, men Seagate haalt bij deze 93MB/s evenals men Maxtor geloof ik.

Seagate draait UDMA 5 en Maxtor 6 (geen idee waarom de ene zo , andere zo, zal wel master/slave ding zijn :) )

Da kabel was dus inderdaad rot en het vervangen van de kabel heeft dus al wel een pak geholpen :p

Bedankt allemaal voor de hulp

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
De maxtor ondersteund UDMA6 en de seagate niet, daarom zo ;) Niet dat die maxtor dat kan halen.. maar het staat wel leuk...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Maxtor schijven zijn inderdaad ATA133, andere fabrikanten blijven bij ATA100.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1