Toon posts:

Simpele betrouwbare laptop: Toshiba L10,HP Pavilion of Dell?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een kennis op zoek naar een simpele/betrouwbare/goedkope laptop met goede service voor het geval er toch iets kapot gaat.

Prestaties zijn niet echt belangrijk (voornamelijk voor internet gebruik), batterijduur ook niet (zolang hij maar iets blijft doen; mijn eigen Jewel accu was na 1 jaar helemaal dood!)

Heb zelf al een beetje rond gekeken, en kwam op deze 3 laptops uit:

Toshiba Satellite L10 (bijv Satellite Pro L10)
HP Pavilion ze2215
Dell Inspiron 2100

Wat zijn jullie ervaringen met deze laptops/merken mbt betrouwbaarheid, robuustheid en service verlening?
Nog andere suggesties?

(heb ook nog naar Acer gekeken, maar daar lees ik erg veel negatieve dingen over, en bovendien is de garantie send-in. Jewel is voor mij helemaal geen optie na mijn eigen negatieve ervaringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik persoonlijk zou voor de hp gaan, vanwege mijn eigen positieve ervaring met hun support. Je hoort ook niet zoveel over hun laptops en hier op tweakers is: geen nieuws = goed nieuws.
Voor Toshiba zou ik niet gaan, daar heb ik al een aantal negatieve ervaringen over gehoord...
Dell. Tsjah. De ene keer goed, andere keer slecht. Hier moet je geluk hebben denk ik. Maar over het algemeen zijn de berichten positief van Dell.

Maar ik heb een Acer laptop en ben daar extreem tevreden mee! Werkt nu al meer dan een jaar vrij lang aan een stuk zonder ooit te crashen! Service is vrij slecht, maar bedenk dit: Acer levert heel populaire laptops, vrij goedkoop en wordt ook veel gekocht. Het feit dat je veel negatieve berichten hoort komt daardoor en ook door het feit dat de service gewoon traag is. Maar hun laptops zijn meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Luigi,

Als je voor de service gaat zou ik niet die Dell nemen, is maar 90 dagen garantie. Je kunt bovendien in mijn ogen beter een Dell Latitude nemen, omdat die Inspirons erg snel stuk gaan (slechte verhalen over gehoord). Ik heb een flyer gekregen van http://studiestarter.nl voor 20% korting op een Latitude 110L, ik zou zeggen kijk er even naar. Service is in ieder geval beter (1 jaar) en ik hoorde van een vriend van mij dat zijn Latitude een motorcrash overleefd had (behalve wat deukjes doet hij het prima), dus ze zijn niet snel stuk!

Ciao

Banaanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik ff eens laat zien wat Toshiba bij ons geflikt heeft, dan laat je het direct vallen...

dit zegt genoeg, alsof dat niet genoeg is, mijn laptop is ondertussen bezig met z'n 8ste RMA.

Dell is volgens de inkooptesten door de docenten default zo brak als de slechtste Toshiba. Normaal moet de hoge school dankzij Dell-only contracten alles van Dell kopen, Dell stuurde 12 proeflaptops op en deze gingen snel deraan door de docenten. Laat staan als het door de studenten behandeld word, de Dell geeft de hoge school de vrijheid om andere merken laptops aan te kopen, want ze willen niet een hoop materiaal verkopen en 40+% regelmatig moeten herstellen (lage winstmarges).

Zijn die HP's goed? Over HP hoor ik relatief weinig in de hoge school.

3 jaar garantie is een must-have.

[ Voor 107% gewijzigd door rapture op 22-08-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 11:52:
Hey Luigi,

Als je voor de service gaat zou ik niet die Dell nemen, is maar 90 dagen garantie.

Banaanman
Wat bazel je? 90 dagen garantie?? Waar haal je die info vandaan? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

rapture schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 11:57:

Normaal moet de hoge school dankzij Dell-only contracten alles van Dell kopen, Dell stuurde 12 proeflaptops op en deze gingen snel deraan door de docenten.
Mag je je school wel eens wijzen op de wetgeving binnen de EU. Dit soort zaken moeten openbaar worden aanbesteed en die Dell-only contracten mogen dus niet. Zo kon mijn school zich uit een soortgelijk "wurgcontract" wurmen.

De Toshiba's zijn nogal wisselend qua problemen. De Satelite Pro 4600 machines doen het na 4 jaar nog opperbest. Ze zijn met de WinXP configuratie zelfs sneller dan de qua hardware stuk snellere 6000 serie. Die 6000 serie is weer een hele slechte, daar zijn genoeg problemen mee.
De 4600's zijn nu vervangen door L10's, we moeten nog zien hoe dat gaat lopen. Ze voelen iig steviger aan dan de 4600 en 6000 en ze ogen ook een stuk mooier.

Asus heeft tegenwoordig een prima laptop qua build quality en op service gebied doen ze het kennelijk ook goed (daar gelukkig geen ervaring mee, mijn Asus laptop doet het prima).
IBM heeft dan ook wel weer een goede service en build quality maar is qua prijs weer duurder dan Asus. Overigens is het ook verstandig om goed te kijken waar je het koopt. De zaak waar je het koopt moet immers volgens de Nederlandse wet de garantieafhandeling doen. Als je weet dat een toko daar nogal moeilijk over doet kun je het daar maar beter niet bestellen.
Qua garantie zijn laptops meestal van het type carry-in of pickup and return. Opsturen moet je dus toch doen, tenzij je een duur servicecontractje er naast afsluiten (zoals dat bij IBM en HP/Compaq kan) zodat ze je de boel on site repareren. Bij een winkel breng je hem dan langs waarna zij hem dan opsturen wat weer 2 weken extra in beslag neemt. Neemt niet weg dat zij dan wel alle risico's dragen en niet jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 11:57:
Als ik ff eens laat zien wat Toshiba bij ons geflikt heeft, dan laat je het direct vallen...

dit zegt genoeg, alsof dat niet genoeg is, mijn laptop is ondertussen bezig met z'n 8ste RMA.

Dell is volgens de inkooptesten door de docenten default zo brak als de slechtste Toshiba. Normaal moet de hoge school dankzij Dell-only contracten alles van Dell kopen, Dell stuurde 12 proeflaptops op en deze gingen snel deraan door de docenten. Laat staan als het door de studenten behandeld word, de Dell geeft de hoge school de vrijheid om andere merken laptops aan te kopen, want ze willen niet een hoop materiaal verkopen en 40+% regelmatig moeten herstellen (lage winstmarges).

Zijn die HP's goed? Over HP hoor ik relatief weinig in de hoge school.

3 jaar garantie is een must-have.
Dat Toshiba verhaal was ik inderdaad al tegengekomen. Op het werk hebben we ook Toshiba laptops, de Satellite Pro 6100's (?) waren een drama, maar de nieuwe laptops bevallen me wel (maar deze zijn waarschijnlijk wel 3x duurder dan die L10, kan me het type nummer even niet herinneren).

Vanwege de garantie kwam ik bij Dell terecht. De Inspiron 2200 kun je bijv. nemen met "Basic Lite 3Yr At Home Support", wat dat ook precies moge betekenen want dat kon ik op de site niet vinden. 'Basic' zou maar 1 jr zijn, maar waar staat die '3 Yr' dan voor?! Meeltje naar Dell gestuurd hierover.

Mn oog viel ook nog op de Asus A4706D-LH. Asus heeft 2 jr pick-up&return garantie. Iemand ervaring met deze laptop en de service van Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor de zakelijk lijn gaan van HP. Die heeft namelijk standaard 3 jaar garantie. Dat begint bij de NC6120. Die moest ik toevallig hebben voor een klant dus vandaar dat ik het weet. Let op dat je wel een Pentium M hebt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:54:
Dat Toshiba verhaal was ik inderdaad al tegengekomen. Op het werk hebben we ook Toshiba laptops, de Satellite Pro 6100's (?) waren een drama, maar de nieuwe laptops bevallen me wel (maar deze zijn waarschijnlijk wel 3x duurder dan die L10, kan me het type nummer even niet herinneren).
Als er laptops op RMA moeten, dan is het nog geen drama.

Het begin pas een drama te worden als ze 2 RMA's nodig hebben om de juiste harde schijf in te schroeven, als ze na 2 RMA's nog niet zien dat er bluescreens zijn en dat ik zelf een diagnose moest opstellen en tot conclusie kwam dat die mensen daar nog eens geen memtest86 konden draaien,...

Toshiba belooft 5 dagen service op alle reclamefolders, maar in praktijk mogen ze ongestraft default 3 weken tot 3 maanden prutsen aan die laptops. Als ze je laptop nog terug vinden tenminste, ja, ze spelen ook regelmatig RMA-materiaal kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 22-08-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsalex schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:58:
Ik zou persoonlijk voor de zakelijk lijn gaan van HP. Die heeft namelijk standaard 3 jaar garantie. Dat begint bij de NC6120. Die moest ik toevallig hebben voor een klant dus vandaar dat ik het weet. Let op dat je wel een Pentium M hebt.
Volledig akkoord! De business service van hp is erg goed! Probleem? Volgende dag nieuwe unit, kapot onderdeel pas opzenden wanneer je tevreden bent met vervanging. Ook kan je ervan uit gaan dat de zakelijke lijn getest is op betrouwbaarheid, want dat is het laatste wat een bedrijf wilt: uitval!

Asus schijnt ook best wel goede laptops te hebben. Ze staan bekend om hun goede service. Maar er zijn wel een aantal kleine probleempjes met hun laptops. Ik zou persoonlijk niet voor Asus gaan. Ze zijn ook niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:10:
[...]

Volledig akkoord! De business service van hp is erg goed! Probleem? Volgende dag nieuwe unit, kapot onderdeel pas opzenden wanneer je tevreden bent met vervanging. Ook kan je ervan uit gaan dat de zakelijke lijn getest is op betrouwbaarheid, want dat is het laatste wat een bedrijf wilt: uitval!

Asus schijnt ook best wel goede laptops te hebben. Ze staan bekend om hun goede service. Maar er zijn wel een aantal kleine probleempjes met hun laptops. Ik zou persoonlijk niet voor Asus gaan. Ze zijn ook niet goedkoop...
De zakelijke lijn van HP ligt helaas wat boven het budget, toch snel zo'n 300 euro duurder dan wat ik op het oog had (misschien wel interessant als ik zelf weer een nieuwe laptop moet hebben trouwens).

Die Asus A4706D is zo'n 730 euro, dus dat valt nog mee, verrastte mij ook. Maar ik neig op dit moment toch naar de HP ze2215 of de Dell Inspiron 2200 gezien de ervaringen hierboven.
Pagina: 1