Vreemde resultaten door combinatie Cool'n'Quiet en Athlon X2

Pagina: 1
Acties:

• Frak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Sinds dit weekeinde heb ik een nieuwe systeem op basis van de Athlon X2 4200. Ik kwam een vreemd probleem tegen wat ik opgelost heb. Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Toen ik harddisk benchmarks (met zowel HD Tune als HD Tach) deed bleek de performance 2x zo hoog als je logischerwijs zou mogen verwachten.

Verder stotterde de intro's van verschillende spellen: het beeld verliep soepel maar het geluid haperde. Bij Far Cry bleek vervolgens dat het geluid van de stemmen niet synchroon liep met het beeld.

Na wat experimenteren kwam ik er achter dat dit aan Cool n Quiet ligt. Zodra je het energiebeheerschema niet meer op minimaal zet, zijn alle problemen verdwenen. Helaas zijn de benchmarks ook wat minder ;-)

Om hier mee om te kunnen gaan heb ik nu AMD Power geïnstalleerd om, indien nodig, snel het energiebeheerschema aan te kunnen passen.

Het vreemde is dat dit verschijnsel, bij mijn weten, zich niet voordoet bij de single cores. Misschien omdat deze meteen in de hoogste versnelling schieten als een spel gestart wordt.

Hebben jullie ook vergelijkbare ervaringen? Zijn er betere oplossingen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

http://www.amd.com/us-en/...,30_182_871_13118,00.html
Probeer de "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver" te installeren. En zet eventueel de laatst beschikbare Windows updates op je PC via http://windowsupdate.microsoft.com :)

• Frak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb alle updates van Windows, de laatste Nvida Nforce 4 driver (6.66) en de specifieke "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2" geïnstalleerd.

Wat wel vreemd is dat onder apparatenbeheer bij de processor versie 1.2.2.0 van 26-10-2004 staat. Maar Cool N Quiet werkt verder prima.

Verwijderd

Het probleem doet zich ook voor bij dual opteron systemen met power now.
Ook daar is het zo dat als je de portable / laptop power optie kiest je vreemde benches krijgt, maar als je voor de home/officedesk optie kiest is alles weer normaal.
Windows kan niet goed overweg met de amd methode van de klok aanpassing naar het schijnt.

Het is een weetje, en het blijft windows natuurlijk.

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 14:58

Devion

Space for rent ;-)

Het probleem doet zich ook voor op de Dual core Pentiums.. Is dus niet een 'bugje' van AMD maar van XP die dus niet met de fluctuaties van de CPU om kan gaan.. (Na 2 weken er mee aan kloten ben ik maar gaan omruilen naar een 64 4000+ zonder X2 :()

Verwijderd

Devion schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:08:
Het probleem doet zich ook voor op de Dual core Pentiums.. Is dus niet een 'bugje' van AMD maar van XP die dus niet met de fluctuaties van de CPU om kan gaan.. (Na 2 weken er mee aan kloten ben ik maar gaan omruilen naar een 64 4000+ zonder X2 :()
Sorry hoor, maar dat vind ik echt lomp. Dan zet je die meuk toch uit, dan heb je nergens last meer van 8)7
Pagina: 1