Toon posts:

Nieuw systeem, mening gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu het begin van het nieuwe collegejaar nadert wordt het stilaan tijd om te denken aan een nieuw systeem, mijn huidige laptop (Intel Celeron 1.7) heeft een beetje afgedaan.

Gebruik
Men nieuwe systeem zal vooral gebruikt worden voor de standaard dingen als internet, mp3, filmpjes afspelen, maar ook zou ik graag beginnen werken met 3DsMax. Dus moet de pc wel in staat zijn dit programma deftig te draaien. Voorts gebruik ik ook Pro/E en ga ik gebruik gaan maken van FEM (finite element modeling). Dit echter op een beginnersniveau!

Budget
Het budget dat ik wil/kan vrijmaken ligt rond de 1200 euro. Eventueel kan er een beetje meer worden uitgegeven. Dit indien de meerkost een meerwaarde betekent!

Voorlopig systeem
Behuizing
Aerocool AeroEngine Jr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window) 61,-

Eigenlijk valt hier niet zoveel over te zeggen. Ik vind het wel een leuk uitziende kast, ook het feit dat er al casefans bijzitten is mooi meegenomen. Ook de ervaringen die ik heb gelezen waren vrij positief, de kast hoeft voor mij niet muisstil te zijn.

CPU
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB) 192,-

Na het lezen van de ervaringen ben ik tot het besluit gekomen om voor een AMD te gaan. Het stroomverbruik en de warmteproductie spelen nu eenmaal in hun voordeel. Intel mag dan wel wat sneller zijn met het coderen en decoderen van audio, daar maak ik niet zo een groot probleem van. De keuze voor deze processor is gewoon omdat de prijs mij gunstig leek.
Is het overigens beter om voor een boxed versie te gaan (gezien de garantie) of is het beter er zelf een stille koeler op te zetten (zo ja, de welke raden jullie aan?)

Mobo
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) 95,90

Vermits ik niet echt loop te denken om een SLI te gebruiken leek dit mobo me wel goed genoeg, heb het ook al meerdere keren zien passeren op tweakers ondertussen.

geheugen
2 x 512MB DDR400, CL2.5, 2x512MB Corsair 99,90

Het goedkoopste merkgeheugen dat ik vond in de shop waar ik men onderdele zal kopen.

Videokaart
Gainward PowerPack 1960PCX GeForce 6600 GT 128MB (PCIe, DVI) 159,90

Lijkt me de beste prijs/kwaliteit kaart van het moment (althans, dat veronderstel ik na het lezen van de ervaringen) Ik weet wel niet heel juist of die van Gainward nu de beste optie is, is het misschien beter eentje van een ander merk te nemen? Vermits ik een beetje wil gaan 3D-en wil ik ook een kaart hebben die dit beetje goed kan weergeven. Echter zijn de Quadro-kaarten een beetje te duur, dus werd me aangeraden om een goede gamevideokaart te nemen. Is dit ook zo? Of zijn er in deze prijsklasse betere 3D kaarten te krijgen? Vermits gamen toch niet mijn hoofddoel is.

Harde schijven
Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB) 104,90

Lekker snelle schijf om men OS op te installeren. Ook het hoge MTBF is positief.

Hitachi Deskstar T7K250 250GB 119,90
Volgens de Best Buy de op 1 na snelste 7.200 rpm schijf die er is. Denk wel dat deze qua opslagruimte voldoet vermits ik het nu moet doen met 20 Gb :'(

DVD-RW
NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zilver) 56,90

Volgens vele gebruikers toch een goede schrijver...

Beeldscherm
Acer AL1751ms 259,68

Na het lezen van vele topics over tft schermen denk ik dat een TN paneel wel voldoende moet zijn. In de Best buy werd dit scherm genoemd als een goed scherm, dus vandaar men keuze. Het lijkt me niet nuttig een MVA aan te schaffen, want dat beetje photoshop wat er gebeurt is niet zo belangrijk. Of zijn er mensen die een ander scherm of zelfs een CRT aanraden? Reden hiervoor wordt op prijs gesteld!

Tot slot moet er nog een toetsenbord-muis combinatie bij. Deze koop ik wel bij de lokale pc-boer, ben niet zo kieskeurig. Draadloos is enige vereiste.

Bovenstaande combinatie kost me 1150,08 eurotjes, zonder toetsenbord-combinatie , voeding, CPU koeler en eventueel een harde schijf koeling (voor de Raptor) . Hiervoor ook even jullie mening, welke zijn de beste? Is niet erg als het budget overschreden wordt met paar eurotjes, prijzen hier zijn uit de pricewatch en waarschijnlijk ga ik de onderdelen wel even in duitsland halen, prijzen zijn er toch iets lager.

Ik hoop dat de startpost een beetje deftig is opgesteld naar de normen!!! En dan is het nu tijd om dit systeem te keuren :9~

edit: post een beetje ingekort, prijzen aangepast volgens www.snogard.de,Asus graka vervangen door goedkopere Gainward

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff een kick van dit topic, ik had toch graag wel een reactie gehad in verband met die graka. Want zelf vind ik enkel posts van enkele jaren geleden...zijn dus niet meer zo up-to-date!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zou een 6800LE niet interessant zijn? Lees de oude 6800LE-topics eens door. Standaard is deze kaart langzamer dan de 6600GT maar na het open gooien van pipelines (indien mogelijk uiteraard maar daar moet je dan maar op gokken) is hij wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sja, een 6800LE aanschaffen lijkt me een beetje gokken, vermits de kans ook bestaat dat ie niet te unlocken valt. Dan speel ik het liever toch op zeker. Is het ook niet zo dat de nieuwe 6800LE's moeilijker of niet meer te unlocken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Als je het in je budget ingepast krijgt lijkt me een dualcore (X2) zeker aan te raden. 3D gaan renderen leunt zwaar op je processor en ondersteunt meerdere cores.
Ook als je wat vensters open hebt staan, of wanneer je tijdens het renderen nog iets anders wil doen, haal je volgens mij veel persoonlijk voordeel (aangenamer werken) met een dualcore.

Je kan trouwens gemakkelijk je budget 100€ hoger krikken door een goeie CRT te kopen, tenzij je echt een LCD wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ja, een dualcore X2 3800+ zou me 125 euro duurder uit doen komen. Ik zal dus nu eens even aan het rekenen gaan om te zien wat er goedkoper kan. Het scherm mag gerust een CRT zijn. De keuze voor de TFT was puur omdat ik het scherm van men laptopje gewoon ben. Is er misschien een goede CRT in de omloop? Voor het geval dat ik er niet uit geraak bij het doorzoeken van dat forum sffs.

Verder kan ik ook wel een kleinere tweede HD nemen indien dit nodig blijkt voor men budget. Alvast bedankt voor de tip!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kies je voor zo'n snelle schijf met een lage opslag capaciteit. Ik werk ook met 3dsMax6 en een snelle schijf heeft echt (bijna) geen effect op de prestaties. En door je grootte geheugen wordt het wegschrijven op een gewone 7200rpm s-ATA (of s-ATA II) schijf net zo vlug gedaan. (in werkelijkheid niet maar in de ervaring WEL).
Een normale hardisk is namelijk vele malen goekoper!

Dit is zomaar een tip hoor!

Ook een tip is om een Dell 9100 te bestellen, deze zijn niet te duur en bezitten een Intel Pentuim D, een dual processor. Een vriend van mij heeft hem gekocht, een krachtigere reken pc kan ik me niet indenken. Hij werkt ook met 3dsMax 6 en dat gaat echt super!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel de keuze voor die snelle harde schijf is gemaakt omdat ik graag de schijf met men programma's en men data gescheiden wil houden. Als ik dan de ervaringen lees van andere mensen, dan raden ze deze schijf aan vanwege zijn stabiliteit en zijn snelheid. Windows zou er sneller mee opstarten enzoverder. Overigens moet ik het nu stellen met een 20 Gb schijfje, dus een tekort aan schijfruimte zal ik niet onmiddelijk gaan merken. Daarmee dat ik desnoods wel wil besparen op die tweede schijf, maar de Raptor is een blijver. Denk dat ik het TFT ga laten vallen voor een CRT, heb er toch de nodige ruimte voor op men bureau. Op die manier kan ik wel een dualcore AMD aanschaffen.

Die Dell met zijn Pentium D is ook geen optie, daar deze in de reviews slechter presteren dan de AMD dualcore. (of kraam ik nu onzin uit?) Overigens zijn die Pentium's duurder. Toch bedankt voor de tip.

(overigens is die AeroEngine een must, als student Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek staat die wel leuk op men kamer ;) )

edit: Ben net toch maar eens gaan kijken naar die Dell, maar de Dimension 9100 die ik zie staan heeft geen dualcore proc. zie : http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Of bedoel je nog andere?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb alles nog een beetje lopen bekijken en heb uiteindelijk volgende configuratie gekozen:

case: AeroCool AeroEngine Junior Silver € 69,90
CPU: Athlon X2 3800+ boxed €354,90
Mobo: Asus A8N-E €95,90
RAM: Corsair Valueselect 1024 Mb (PC 3200) € 99,90
schijf 1: Western Digital Raptor 36,6 Gb € 104,90
schijf 2: Hitachi HDS722516VLSA80 160 Gb S-ATA/150 € 83,90
DVD-RW: NEC ND-3540 A € 47,00
Graka: Gainward Powerpack 1960 PCX (GeForce 6600GT) € 159,90
Voeding: Tagan TG380-U01 € 52,90

Kostenplaatje : € 1079,20
Buiten dit geheel zal ik nog een CRT scherm aanschaffen (eventueel tweedehands vanwege budgetredenen) en een toetsenbord/muis.

Graag had ik nu geweten of alles wel compatibel is met elkaar (heb het zelf wel al lopen checken, maar de mening van een ander vragen kan geen kwaad). Ook hoop ik dat deze voeding het wel kan trekken, iemand mss ervaring mee? Mercikes!!!

Verwijderd

Volgens mij is alles compatibel.

Toch nog mijn mening over de onderdelen:
CPU: een dual core ipv een 3500+ is zalig als het binnen je budget past. Hiermee gaat multitasken heel vlotjes gaan.
De grafische kaart is heel goed. Als alternatief wordt vaak voorgesteld een 6800LE om vervolgens misschien de pipelines te unlocken, maar heb er ook al van gehoord dat de nieuwere dit niet meer kunnen.
Schijf 1: 100+ euro voor maar 36gig vind ik echt schandalig duur. Het is wel een feit at deze schijf +- de snelste gaat zijn, maar voor dezelfde prijs kan je al een 200gig schijfje krijgen dat bijna even snel is.
Andere onderdelen zitten wel snor. TFT of CRT moet je zelf uitmaken.

EDIT> de voeding, is dit er een met 24 pins mobo connector, of 20pins?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 14:32 ]

Verwijderd

voor de voeding kan je ook een huntkey 400 wat pakken, die is goedkoper en zeker goed (die wat je nu hebt ook maar die is duurder)
Ik heb em ook en hij is erg fijn, stil, en heeft atx 2.0 (24pins maar ook compatible met 20 pins)
Voor de rest heb ik ook dezelfde behuizing ala jij wil nemen en het is echt een moordkast, ziet er prachtig uit, stevig(heb er al perongeluk naar uitgehaald met een flinke aluminium staaf en geen enkele kras of deuk) maar hij maakt wel aardig wat geluid , maar ik merk er niks van.
En je kunt voor 150 euro zeker wel een aardige 17" CRT nemen.
Voor de rest lijkt alles me prima in orde!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die Tagan voeding is heeft een 20 pins connector. Ik wil gerust die Huntkey nemen, gezien dat de prijs een stuk lager ligt, alleen levert snogard.de die niet en kan ik niet zo direct een shop in de omgeving (Belgie) vinden die deze verkoopt. Zal wel even doorzoeken naar een shop in Nederland en kijken wanneer ik terug op men kamer in Nederland ben, dan kan ik hem daar laten toesturen.

Welke schijf van 200 gig kan dezelfde snelheid halen als de Raptor? Tevens wil ik zowiezo twee schijven, kwestie van men data op een twee te kunnen zetten, los van men OS en andere software. Gezien ik het nu ook moet stellen met een kleine 20 gig leek het me daarom leuk de Raptor te nemen als bootdisk en een tweede schijf voor de opslag. Nuja, ik heb nog even tijd om te bedenken wat ik ga doen uiteindelijk, de processor is voorlopig toch niet leverbaar :'(

edit : is het de Huntkey LW6400H of de LW6400SH die je bedoelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 16:58 ]

Verwijderd

Dan zou ik zeker de voeding vervangen door een met een 24pins connector. Volgens mij heeft deze tagan een variant met 24pins connector die voor de rest hetzelfde is.

Voorbeeld voor een hd: Seagate Barracuda.
Tja, uiteindelijk zal de raptor wel een beetje sneller zijn hoor, maar ik vind de prijs echt niet gerechtvaardigt voor maar 36 gig als je weet dat er voor deze prijs ook snelle kwalitatieve schijven zijn maar wel met 200 gig ipv 36...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan zal ik die Tagan vervangen. De shop levert deze Tagan niet in een 24 pins variant, dus denk ik dat ik maar voor die Huntkey ga. Die is stukken goedkoper en wordt ook goed ervaren. Sja, die Raptor, ik zal er nog eens over nadenken, maar de schijf wordt door meerdere personen aanzien als een winst in hun systeem. Schijfruimte interesseert me niet zozeer. Zoals ik al eerder meldde heeft men laptop een schijfje van 20 gig, wat neerkomt op slechts 16 werkelijke gigs. Ik denk dat ik dus veel moeite zal moete doen om 160 gig vol te krijgen. En als we dan zover zijn is de aankoop van een extra schijf ook geen ramp.

Ik snap wel wat je wil zeggen, de Raptor is duur als je kijkt naar de prijs per gig, maar als ja dan kijkt naar het feit dat ik hoe dan ook twee schijfen had gekocht. In dat laatste geval had ik er dan bvb twee van 100 euro genomen. De prijs blijft dan wel ongeveer gelijk, echter heb ik dan wel meer opslag. Alleen is dat nu net niet een belangrijke vereiste. Dat is eigenlijk de rede waarom ik een Raptor wel interessant vond. Nuja, ik zal nog eens een nachtje slapen over men keuze ;) Heb er toch alle tijd voor. Toch bedankt voor de tip van die connector en die schijf!!! Ik stel ze ten zeerste op prijs!
Pagina: 1