Toon posts:

[7NJS] gesneuveld SMD component

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het plaatsen van een koeler op het moederbord is een SMD component gesneuveld, L48 om precies te zijn.
Deze bevind zich direct onder de processor socket.

Chaintech nummert de SMD's echter gewoon door en aan het nummer valt dus niet vast te stellen wat de waarde van de condensator is. Het is dus ook niet makkelijk op te zoeken in een SMD book.

Ook chaintech.com.tw bracht geen uitkomst.
Een search op GOT gaf wel aan dat er meerdere mensen deze ervaring met dit bord gehad hebben.

Wat is de aangewezen weg om de waarde van deze condensator te bepalen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22
De refdes L48 doet mij eerder denken aan een smd spoel dan aan een condensator. Een fototje zou wellicht handig zijn.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

L is een spoel ;)
Dat zoekt wat makkelijker :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 00:03:
De refdes L48 doet mij eerder denken aan een smd spoel dan aan een condensator. Een fototje zou wellicht handig zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y139/Doekie19/full.jpg

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:54

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

en wat wou je er dan mee doen.. het is bijna onmogelijk om zo'n condensator te vervangen.. het is gewoon te iel..

[ Voor 36% gewijzigd door Welleweerd op 22-08-2005 01:03 ]

Bedankt alvast

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

stomme vraag... doet je mb het nog ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
B-lennium schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 01:14:
stomme vraag... doet je mb het nog ?
Eeh nee hij werk niet echt lekker. Spanning komt nog op koelers, hd's en cd's maar verder niks. ;(

Edit: Koelers vergeten

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 08:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welleweerd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 01:01:
en wat wou je er dan mee doen.. het is bijna onmogelijk om zo'n condensator te vervangen.. het is gewoon te iel..
Het is zeker wel mogelijk om zo'n smd component te vervangen. Je hoeft niet voor dezelfde stripline uitvoering te gaan. Met een paar draadjes kun je ook een 'grotere' uitvoering van het component plaatsen. Maar dan moet je dus wel de juiste waarde hebben.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
bij mijn geforce kaartje werkt het ook met een grotere waarde hoor ....

en smd solderen is helemaal niet zo moeilijk

je moet alleen vrij veel geduld oefenen bij het solderen van die dingetjes

Out of the box? What box? There is no box.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Zo'n chip spoeltje heeft maar een hele lage waarde. Als je gewoon een dun draadje over de contacten soldeert heb je dikke kans dat het weer werkt, zeker als je het draadje in een klein lusje laat lopen (draai het 1x om een naald oid). Je kunt hiervoor een individueel draadje uit een geisoleerd kabeltje trekken.
Voor de zekerheid zou ik nog even met een multimeter de weerstand van zowel L47 als L48 meten. Als het bijna 0 ohm is, dan is het een intacte spoel.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 07:50:
[...]

Eeh nee hij werk niet echt lekker. Spanning komt nog op koelers, hd's en cd's maar verder niks. ;(
Ik heb een 7NJS met hetzelfde probleem, hoe kan ik zien of bij mij ook die L48 niet meer werkt? Kan je 'm doormeten ofzo?

edit:
Ah Ploink was eerder, doormeten dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Glival op 22-08-2005 08:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Glival schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 08:33:
[...]

Ik heb een 7NJS met hetzelfde probleem, hoe kan ik zien of bij mij ook die L48 niet meer werkt? Kan je 'm doormeten ofzo?

edit:
Ah Ploink was eerder, doormeten dus :)
Nou bij mij lag ie er dus gewoon af. Je houdt dan dus twee puntjes op het moederbord over.

• Glival
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 09:04:
[...]

Nou bij mij lag ie er dus gewoon af. Je houdt dan dus twee puntjes op het moederbord over.
Oh ok, dan is het wel vrij duidelijk ja :P
Bij mijn 7NJS was (volgens een TD-er bij een computerwinkel) het probleem dat ik m'n CPU-koeler nooit schoonmaakte, waardoor de CPU (en ook het mobo?) te warm werden. De temperatuur in de BIOS was wel vaak erg hoog, en hij had last van vage crashes en reboots, dus hij zal wel gelijk hebben.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Vergeet niet dat SMD solderen lastiger is dan gewoon een weerstandje :)

Zorg in ieder geval voor een 'licht' soldeerboutje met een goede punt en verwarm de puntjes niet te lang ;)

Neem anders even contact op met Chaintec, wellicht kunnen ze je helpen aan een nieuwe spoel of je op de goede weg helpen om de juiste te vinden

[ Voor 29% gewijzigd door Turkish op 22-08-2005 09:19 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Glival
Misschien zit er in je woonplaats nog een "oldskool"-electronicawinkel die de L48 kan identificeren en 'm er voor een paar euro op wil solderen? Hier (Kampen) zit er in ieder geval wel een die dat soort dingen doet.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb nog 2 van die borden liggen, zal ik even meten voor jullie jongens.........? :)

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Rol-Co schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:01:
Ik heb nog 2 van die borden liggen, zal ik even meten voor jullie jongens.........? :)

.
Lukt je niet zonder dat ding eraf te slopen, want anders meet je ook parrallell enzo nog meer capaciteiten ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rol-Co

Rol-Co

Atlas schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:02:
[...]

Lukt je niet zonder dat ding eraf te slopen, want anders meet je ook parrallell enzo nog meer capaciteiten ;)
soldeer ik hem toch aan 1 kant ff los.......... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:01:

.
Nou graag, als je dat zou willen doen

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Atlas schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:02:
[...]

Eh... ik dacht dat we besloten hadden dat het een spoeltje is, dan moet je inductie meten. Die inductie is erg moeilijk te meten, zeker omdat het maar om een paar nH (nano Henry) gaat..
Je enige kans is de contactpunten gewoon te overbruggen met een draadje zoals in mijn eerdere post.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ploink schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:36:
[...]

Eh... ik dacht dat we besloten hadden dat het een spoeltje is, dan moet je inductie meten. Die inductie is erg moeilijk te meten, zeker omdat het maar om een paar nH (nano Henry) gaat..
Je enige kans is de contactpunten gewoon te overbruggen met een draadje zoals in mijn eerdere post.
Ja sorry, ik was toen nog niet geheel wakker :+
Inductie idd :P

• Rol-Co

Rol-Co

het is naar mijn id gewoon een weerstand, meer niet
dus er zal iets geen spanning hebben nu, vandaar ook dat zijn bord niet meer werkt......

Ik hoop voor hem ook dat ie niet de printbanen geraakt heeft , door zijn actie met de koeler, dus als je daar even naar wilt kijken Doekiel48
anders heeft het zoiezo geen zin om er iets aan te gaan solderen .......en garantie lukt ook niet, heb ervaring met chaintech. (reseller)

maar ik kom er op terug zal me er eens in gaan verdiepen , heb de bordjes toch. (had vandaag geen tijd)

.

[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 23-08-2005 04:51 ]

Pagina: 1