Vraag over PB Platinum

Pagina: 1
Acties:

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020
1,5 jaar geleden heeft me zus met de stofzuiger nogal hard tegen de computer, toendertijd een PB Platinum, gestoten en daardoor sloeg die op tilt en wilde die niet meer opstarten. Me buurjongen die nogal veel verstand ervan heeft enzo kwam tot de conclusie dat het het moederbord was (vaag kan ik me nog herinneren dat een moederbord ook het snelst kapot hoort te gaan door een klap). Anywyas, diezelfde zus heeft nu een pc nodig voor haar studie, en wij hadden deze dus nog staan.
Nu is mijn vraag, kan ik een willekeurig moederbord erin zetten? Want ik hoor altijd dingen dat je voor PB computers alleen bepaalde (pb?)-onderdelen erin kan zetten ofzo. Moet ik nu exact zo'n zelfde moederbord vinden? En hoe kan ik erachter komen of het wel echt het moederbord is die kapot is (zonder onderdelen in een andere pc te zetten en te checken of die boot)? Wat ik erover kan zeggen is dat die in dos (voor zover dos nog bestaat, ik bedoel dus dat zwarte met witte lettertjes) blijft hangen.

edit: Ik heb nog gezocht naar de specs ervan maar kan ze niet vinden, ik weet uit me hoofd nog dat die 800mhz (of 600?) had en een tnt2 video kaart. En ik dacht 128mb werkgeheugen, ik heb het al gecombineerd in google om zo goede resultaten te krijgen, maar zonder succes, ik weet dus niet eens naar welk moederbord ik op zoek ben 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mag op 21-08-2005 21:06 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit die PBtjes vervangen met een 90w voeding met door een Asus A7N266-Vm met een Athlon 2000xp+ met 512 mb ddr en nooit meer wat van gehoord. Was wel heel erg laag met die voeding maar zolang alles het deed was het geen probleem.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

In Packard Bell computers zitten normaliter "gewone" moederborden. Je kan deze dus gewoon vervangen door een ander moederbord met dezelfde specificaties (uATX/ATX, moet dezelfde processor/geheugen aankunnen etc).

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan wat helpen om uit te vinden of idd het moederbord stuk is (b.v. CMOS clearen, memtest draaien). Maar om het zeker te weten zul je waarschijnlijk toch onderdelen met een werkende PC uit moeten wisselen.

Wat is "blijft hangen"? Het systeem start wel op maar blijft na enkele minuten hangen, of direct? Reboot de machine? Omschrijf eens wat de machine precies doet? Het OS al opnieuw geinstalleerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 22-08-2005 19:54 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Over het algemeen zijn Packard Bells gewone Gigabyte moederborden voor zover ik weet. Je komt alleen vast in de knoop met de backplate van de PB kast (bij de COM-poorten etc). Je zou een goedkoop kastje kunnen scoren met bijpassend moederbord, en de rest over kunnen schroeven :)

Dat wil zeggen, als het moederbord echt dood is dan. Zie W3ird_N3rd.

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn tig verschillende PB Platinum computers geweest, elk met eigen specs en eigenaardigheden. Aangezien je geen modelnrs of mobotypes geeft kan ik alleen maar in algemeenste zin des woords tips geven.

Op een enkele uitzondering kan ieder willekeurig ATX moederbord gebruikt worden, mits voeding het trekt.

Die uitzondering is de 'Reno' Platiunum met Gemini kast. Dat is een kast met een losse floppy/CDRom behuizing. Deze behuizing kan dmv een proprietary extension van de ISA bus met een kabel op 1m van de PC gezet worden (idee is dat kast onder bureau gaat maar CD op bureau ligt). Als je deze breakout box wilt gebruiken, moet je een Intel AL440LX moederbord gebruiken met een door PB gemodificeerde BIOS.

Dit systeem is alleen geleverd met P2-233, 266 en misschien 300 CPUs en is gelijk herkenbaar. Overigens heb ik zo'n systeem thuis liggen en het staat vrij hoog op mijn lijst met projectjes om te kijken of ik die BIOS modificaties in een ander BIOS kan hacken, in eerste instantie in de nieuwste Intel BIOS voor dat bord, als dat lukt voor een nieuwer Intel bord (idealiter de NS440BX dual-serverplank). Maar totdat ik daaraan toekom (en het werkt, wat ook nog te bezien valt) ben je beperkt tot een oudere versie van de AL440LX BIOS

Overigens kun je rustig een ander moederbord in deze kast doen, maar dan werkt die box niet. Ik heb er een Abit KT7 draaiend in gehad.

Alle latere Platinum modellen hebben totaal standaard ATX kasten. Let op dat de voedingen op zich hoogwaardig zijn, maar berekend zijn op het verbruik van de PC in kwestie, dus ga geen dual-core Prescott + mobo hangen aan een 180W voeding waar een P3-600 aan gehangen heeft.

Verdere info kunnen we vast geven, maar wees dan duidelijk en volledig over specs :o

Oslik blyat! Oslik!