[testcase] Bloemetjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik heb onlangs een Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro aangeschaft en ben daar vanavond wat mee aan het spelen geweest in de tuin...

Alle foto's zijn genomen met een statief en zitten allemaal rond de 200-300mm

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/sigma_test/DSC_1131.jpg
Mijn favoriet, je ziet hier nog het stuifmeel op het onderste blad liggen...

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/sigma_test/DSC_1130.jpg
Dit is een bloemetje wat op de grond groeit en wat ongeveer een 2 cm groot is, was erg lastig om dit een beetje op de foto te krijgen...

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/sigma_test/DSC_1124.jpg
Erg moooie kleur vindt ik zelf.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/sigma_test/DSC_1126.jpg
Mooie kleurtjes in een verder groene bloem...

Dit waren mijn favorieten uit de serie die ik geschoten heb, er zal best nog wel een boel verbetering plaats kunnen vinden, dus ik zou zeggen, SHOOT!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks statief zijn ze niet erg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Het onscherpe is idd een puntje... Komt waarsch. doordat ik alles op een te lage F-waarde geschoten heb... bijna alles is F5.6... 'k had hier beter naar F8 of hoger kunnen gaan denk...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

De onscherpte is jammer, het zijn verder best aardige foto's. Zeker die met het stuifmeel.

Heb je na verkleining van de foto nog USM toegepast? Dat zou misschien nog wel wat kunnen schelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
geen USM toegepast nee.... Zal ik nog proberen :) hoop dat het wat uitmaakt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
USM is vaak wel een aanrader als je de pics verkleint, maar overdrijf 't niet :p En nog een tip, speel eens subtiel met curves of zo, dan kun je een iets meer dynamiek in de pic brengen als ze in beginsel tamelijk licht zijn. Maar da's mijn persoonlijke smaak dan, hier ff snel voorbeeldje van je eerste plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/bloem.jpg

USM is niet perfect, maar dat komt denk ik door de behoorlijke jpeg compressie die al in je plaat zat (ik merkte het direct qua artifacts)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Dat is super Abba!! wat heb je precies gedaan ?

De kleuren komen ook veel mooier over enzo...

[ Voor 35% gewijzigd door Apen-nootjes op 21-08-2005 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
In dit geval, omdat ik al snel artifacts kreeg heb ik een 2e layer aangemaakt, daar de bloem met Shadow/Highlight iets meer 'shadow' gegeven, daarna USM eroverheen en vervolgens de groene achtergrond weer weg geveegd omdat daar allemaal artifacts in terecht kwamen. Maar dat hoef je niet zo omslachtig te doen wanneer je vanuit het origineel werkt :) I.p.v. Shadow kun je ook Curves of whatever gebruiken, ik wissel zo nu en dan eens af omdat het anders zo saai wordt 8)7

Overigens, met f/5.6 moet je toch sowieso al wel iets scherpere pics krijgen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Mja.. dit was hoe ik het eruit kreeg... is op 300 mm geschoten... op een statief, maar statief was nou niet bepaald een stevig exemplaar :( Ook is het orginele plaatje iets scherper als de verkleinde versie ...

Maar met photoshop kan je nog een boel doen zeg !

[ Voor 12% gewijzigd door Apen-nootjes op 21-08-2005 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ziet er al heel goed uit hoor! Zoals gezegd is de scherpte inderdaad nog niet 'je dat', maar je geeft zelf al aan dat dat komt doordat je op f/5.6 hebt geschoten. En f/5.6 op 200~300mm en een onderwerp op korte afstand geeft nu eenmaal een erg korte scherptediepte. Inderdaad, f/8 of f/11 zou al een stuk beter zijn. Pluspuntje is ook dat je lens dat optimaal presteert, dus je wint op twee fronten!

Daarnaast heb ik zelf gemerkt dat een statief bij dit soort werk niet echt handig is. Zeker als je op >200mm schiet, zal het kleinste zuchtje wind of een insect dat landt op je bloempje al voldoende trilling veroorzaken om een plaat grondig te verzieken. Bloemetjes schiet ik daarom zelf altijd uit de hand, eventueel de ISO een stopje omhoog of inflitsen voor meer licht.

Abbadon heeft je al lekker geholpen met de kleurtjes. Ik sluit me bij hem aan: de originelen zijn wat flets. Ga rustig naar smaak aan de slag met curves en saturation!

Keep it up!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Apen-nootjes schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:52:
Mja.. dit was hoe ik het eruit kreeg... is op 300 mm geschoten... op een statief, maar statief was nou niet bepaald een stevig exemplaar
Tip: gebruik de volgende keer de timer van de camera... dan heb je iig. niet dat je shot ook nog wat bewogen is doordat je het knopje moet indrukken. ;) Voor bloemen enzo werkt dat prima, met rondvliegende diertjes uiteraard niet echt...
koraks schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:06:
Daarnaast heb ik zelf gemerkt dat een statief bij dit soort werk niet echt handig is. Zeker als je op >200mm schiet, zal het kleinste zuchtje wind of een insect dat landt op je bloempje al voldoende trilling veroorzaken om een plaat grondig te verzieken. Bloemetjes schiet ik daarom zelf altijd uit de hand, eventueel de ISO een stopje omhoog of inflitsen voor meer licht.
Uhm... of je nou vanaf statief schiet of met de hand, dat kleinste zuchtje wind of insect dat landt op je bloempje blijf je dan houden hoor. :) En vanuit de hand heb je ook meer kans op bewegingsonscherpte lijkt me, je hebt alleen wel meer vrijheid om even snel van positie te wisselen.

[ Voor 54% gewijzigd door OmeRoon op 22-08-2005 08:17 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

OmeRoon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 02:40:
Uhm... of je nou vanaf statief schiet of met de hand, dat kleinste zuchtje wind of insect dat landt op je bloempje blijf je dan houden hoor. :)
Mee eens, maar als je vanaf statief schiet, zul je eerder langere sluitertijden hanteren en dan is dat trillinkje natuurlijk veel erger. Als je uit de hand schiet, moet je sowieso een kortere sluitertijd gebruiken omdat je anders sowieso bewegingsonscherpte krijgt, dus heb je ook minder last van eventuele andere trillingen. Vandaar dat een statief dus IMHO overbodig is. Snappie?

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Foto's zien er aardig uit maar qua compositie zou het van mij nog wel wat spannender mogen.

Wat ik me afvraag, wanneer wordt de macro van de lens actief? Is dat een special stand? Ik heb nu het idee dat je met de hoge tele waarde iets probeert te bereiken wat je misschien beter met de macro had kunnen doen, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat ontzettend lelijk ...

... dat je zulke mooie foto's maakt en dan niet eens resizet ;)

Kortom: als ik ze op volledige grootte bekijk, zijn ze érg mooi, maar de eerste indruk is minder omdat de browser niet zo goed kan resizen als PS oid dat kan :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1