AUX wat is dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 34.361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107568

Topicstarter
Het is een makkelijke vraag, maar kan het zelf niet vinden op internet. Op soundkaarten zie je geregeld een zgn. AUX-aansluiting. Waar dient die voor? Wat is het precies? Of is AUX een ander woord voor audio-in? Ik ben er iig wel achter dat het een ingang is. En geen uitgang. En wat kun je met die interne AUX-aansluiting (dus die op de geluidskaart)? Via deze topic 2 audiokabeltjes van dvd/cdrw op soundkaart? komt het bij mij over alsoft het gewoon hetzelfde is al de CD-in. Maar dat lijkt me sterk.
Ik heb het volgende geprobeerd:
* Gezocht op dit forum, maar vind alleen maar vragen over AUX. Niemand vraagt wat het is.
* Via google vind ik hele andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

auxiliary device misschien?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

ik vermoed dat je het over een connector op de printplaat zelf hebt, waar je 4 pinnetjes op ziet... dat is inderdaad voor een audio kabeltjes van een cd-station op aan te sluiten (daar zit zelfde connectortje op)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-04 14:39

Stoffel

Engineering the impossible

Aux staat voor auxiliary input, en is inderdaad een aansluiting voor losse audio bronnen afaik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Kun je gewoon een apparaat op aansluiten, maakt niet uit wat. Gewoon een soort van CD-in dus, alleen een andere naam. Kan ook zijn dat het signaal iets sterker mag zijn :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:27
Je vindt het ook op oude versterkers/receivers. Ik heb er hier een staan van vóór het cd-tijdperk, de cd speler moet dan op aux (enige overige ingang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
stefan001 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:31:
Je vindt het ook op oude versterkers/receivers. Ik heb er hier een staan van vóór het cd-tijdperk, de cd speler moet dan op aux (enige overige ingang).
Dat zit ook nog gewoon op nieuwere versterkers hoor, meestal. En dan zijn het meestal 2 cinch plugjes ipv een rij pinnetjes. :+

@TS: Het is gewoon een auxilary input idd, en ja, die is in theorie hetzelfde als de cd-in. Deze ingang kun je bv gebruiken als je naast je cd-speler ook nog een tv-kaart ofzo wilt aansluiten, volgens mij zit er behalve de benaming van het kanaal geen verschil in. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TS:
AUX betekend Auxilary (niet auxiliary) en vrij vertaald naar het nederlands kun je hem ook wel Hulp in- of uitgang noemen.
In jouw geval gaat het om een AUX-IN, dus een Hulp-ingang.
Elk apparaat wat een line-out heeft kan je daarop aansluiten.

Op mengtafels zie je veelal AUX-OUT zitten. Hierop kun je 'hulp' apparaten aansluiten die je nodig zou hebben bij bepaalde toepassingen.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 22-08-2005 14:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-04 14:39

Stoffel

Engineering the impossible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Auxilary bestaat wel
Maar los daarvan, blijkt via een piepklein goooogle onderzoekje dat er niet echt 1 lijn is van aux=auxilary of aux=auxiliary ...
Het word veel door elkaar heen gebruikt maar het meest auxiliary.
Wat is nou goed?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

De van Dale zegt:
- 'aux' ? > afkorting van 'auxiliary'
- 'auxiliary' > 'helper' (of synoniem in die richting)
- 'auxilary' > van Dale zegt 'zie 'auxiliary'

conclusie: is hetzelfde :)

Anoniem: 107568

Topicstarter
Okee bedankt voor jullie antwoorden. Het is me nu geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Een heel oud topic 11 jaar. Hoogste tijd om hier nieuw leven in te blazen. Antwoord zal toch wel simpel zijn, maar dit houdt mij 's nachts bezig. :O

Op mijn versterker zit een aux-ingang. Ik heb daar thuis middels een voorversterker een pickup aangehangen. (analoog signaal)

Maar als ik er een cd speler inhang, heb je een digitaal signaal. Hoe kan dat nou? Weet een versterker dan of het signaal analoog of digitaal is en stuurt die het al dan niet door naar een dac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:29
Hoe is een cd-speler in een keer digitaal op een aux uitgang? Dat wordt gewoon geconverteerd naar een analoog signaal.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:57

Rmg

aljooge schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 01:44:
Een heel oud topic 11 jaar. Hoogste tijd om hier nieuw leven in te blazen. Antwoord zal toch wel simpel zijn, maar dit houdt mij 's nachts bezig. :O

Op mijn versterker zit een aux-ingang. Ik heb daar thuis middels een voorversterker een pickup aangehangen. (analoog signaal)

Maar als ik er een cd speler inhang, heb je een digitaal signaal. Hoe kan dat nou? Weet een versterker dan of het signaal analoog of digitaal is en stuurt die het al dan niet door naar een dac?
In de cd speler zit een dac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04 22:34
Rmg schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:25:
[...]

In de cd speler zit een dac.
Ofwel door de tulp stekkertjes van de cd speler komt ook analoog signaal.

Overigens behoeften platenspelers volgens mij wat extra voorversterking en hadden daarom de phono ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:33
Platenspelers kunnen inderdaad meestal wel wat extra versterking gebruiken maar nog belangrijker dan de extra versterking is de RIAA correctie.

Wikipedia: RIAA Recording Curve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Vanuit het oogpunt dat een cd speler een dac in huis heeft moet een cd speler flink wat taken verrichten. Snap niet dat er personen zijn die dure luidsprekers vervangen door nog duurdere en hangen aan een eenvoudige speler die ook dvd's kan afdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
ToTheBone schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:35:
Platenspelers kunnen inderdaad meestal wel wat extra versterking gebruiken maar nog belangrijker dan de extra versterking is de RIAA correctie.

Wikipedia: RIAA Recording Curve
Interessant: Waar wordt de RIAA gecorrigeerd en zijn er methoden om hier verbeteringen in aan te brengen?
Pagina: 1