Toon posts:

Twee routers in een netwerk en een juiste DHCP werking

Pagina: 1
Acties:
  • 4.401 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

zit met een probleempje:

Ik heb twee routers in mijn thuis-netwerk 1 Netgear die nog ouderwets op kabels werkt en een nieuwe Linksys draadloze broadband router.
De Netgear heeft standaard van zichzelf het adres 192.168.0.1 en de Linksys heeft 192.168.1.1
Als ik het goed begrijp zitten ze dus op een andere range waardoor onder andere bestandsdeling onmogelijk word.
Alles heb ik wel aan de praat gekregen ( in beide routers DHCP aan gezet ) maar dit lijkt me niet de ideale situatie. Ik wil op een van de routers DHCP aan zetten en dat deze router het dan voor allebei regelt.De netgear router zit overigens aan het internet verbonden.
Toen dus met DHCP aan op beide alles het deed zagen mijn twee computers die aan de twee routers zitten elkaar niet!! Dus geen bestandoverdracht mogelijk in windows.Komt dit nu omdat de ene router adressen toekent in de 192.168.0.XX range en de ander in de 192.168.1.XX range of wat doe ik nu fout??? En is het mogelijk dat een van de routers de DHCP regelt???

Verder plaats ik de opmerking dat de adressen van de routers wel in te stellen zijn maar statisch en dus niet via DHCP is het hierdoor onmogelijk wat ik wil???( ik bedoel dus dat het niet mogelijk is dat de ene router een LAN-IP adres toekent aan de andere )
Bij voorbaat dank,
Frank Meussen _/-\o_

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, je kan de DHCP server feature uitschakelen, ja een router kan dynamisch zijn ip-adres verkrijgen via DHCP en ja 1 DHCP server per subnet is een veel beter idee. :)

{signature}

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 22:29
dus als ik het goed begrijp heb je de volgende opstelling:

code:
1
2
internet - router --computers
               \- router -computers

zo ja, dan zou ik de 2e router als switch instellen

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Idd 2e router als switch instellen. Dhcp server uitschakelen en vervolgens de kabel die van je vaste netwerk afkomt in een van de 4 switchpoorten stoppen op de linksys router ipv op de WAN poort :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja okay dat zou kunnen maar zal even het schetsen:

Internet - router( met een computer eraan ) - draadloze router ( met een computer eraan) - draadloos allemaal laptops

Dit betekend dus dat de tweede router ook het internet signaal draadloos moet versturen en niet alleen maar switchen want dan gebeurd er draadloos niks qua internet.
Bovendien kan ik de router of op router modus zetten of op gateway modus. Bij de beschrijving staat router modus gebruiken in geval van dat er meerdere routers in het netwerk zitten.

Maar zoals ik al gezegd heb alles doet het wel behalve de bestandsoverdracht van de ene computer die aan de netgear router zit naar de andere computer die aan de draadloze router zit.
De ene router werkt graag op het 192.168.0.XX range en de andere graag op 192.168.1.XX
MIjn grote vraag is dus:
Wat moet ik met die ranges doen gelijk stellen of moet het gewoon mogelijk zijn dat die 192.168.0.XX met 192.168.1.XX kan praten in windows???

Verwijderd

Topicstarter
Bovendien klopt het niet dat het IP dynamisch met DHCP te krijgen is voor de router. Dit is zo statisch als de pest. Een router kan ze dynamisch uitdelen ja maar het IP van de router zelf waar je dus de router op kan benaderen om hem in te stellen die moet je vastleggen er is geen mogelijkheid om deze op DHCP te zetten of zo

• Voutloos
  • Niet online
Nee, het LAN IP-adres is zo statisch als de pest. ;) Maar mijn post was erg algemeen, aangezien je je opstelling niet duidelijk vermeldde, evenals het gebruik van LAN danwel WAN poort op de routers.

Routers doen aan NAT. Aangezien je de WAN port van je wireless router gebruikt, kunnen computers uit het 1e deel van het netwerk niet meer zien dan het WAN IP-adres van de wireless router.
Je zal toch echt van die WAN-port af moeten stappen. Je draadloze verbindingen blijven dan gewoon nog werken hoor. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 21-08-2005 21:45 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ah daar heb ik wat aan
Dus niet in de WAN-poort steken maar in een gewone ??

Verwijderd

Topicstarter
Verlies ik dan niet mijn connectiviteit met internet???

• Voutloos
  • Niet online
Zoals je het nu hebt, is het alleen nuttig als je de gebruiker van computer 1 niet vertrouwt, omdat je een soort firewall midden in je netwerk hebt zitten. :P
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:45:
Verlies ik dan niet mijn connectiviteit met internet???
Ik zou niet weten waarom, zolang die andere router maar alles deelt. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Maar had nog graag antwoord op een ding en dat is, maakt het nu wel of niet uit dat de een op 192.168.1.XX zit en de ander op 192.168.0.XX dit is toch niet dezelfde range??

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:58:
Maar had nog graag antwoord op een ding en dat is, maakt het nu wel of niet uit dat de een op 192.168.1.XX zit en de ander op 192.168.0.XX dit is toch niet dezelfde range??
Als je even de term 'subnetmasker' bestudeert kom je daar denk ik snel achter :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
help me is

• Voutloos
  • Niet online
Het antwoord is dat het wel dezelfde subnet kán zijn (bij goede instelling van een subnetmask). Maar in dit geval is het probleem puur het NATten dat die router uitvoert. Het antwoord op de range vraag is daarmee irrelevant.

Mocht je achter je subnetmask willen komen, dan kan je in een command box 'ipconfig' uitvoeren.

{signature}

Verwijderd

Hallo, dit is geen helpdesk zeg. Als je ook maar even de moeite neemt die term door Google te halen kun je zo een oplossing voor je probleem verzinnen. Met zo'n instelling hoeft het van ons niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.