[HDD] S-ATA schijven warmer dan IDE?

Pagina: 1
Acties:

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-03 10:07
Ik heb net eens mijn HDD's na gekeken met HD-Tune. Niets mis met de schrijf en leessnelheden, echter stuit ik op een raar 'probleempje'

De IDE schijven in mijn PC (zijn er 3) worden allemaal max. 24 graden, terwijl de S-ATA schijf makkelijk 40 graden wordt. Mijn systeem ziet er als volgt uit:

Mobo: Asus P4C800-E Deluxe
Geheugen: 2x Kingston PC3200 DDR-RAM 512 MB
2x Kingston PC3200 DDR-RAM 256 MB
Videokaart: Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB
HDD's: 2x IDE 120 GB Maxtor DMP9
1x IDE 160 GB Maxtor DMP9
1x S-ATA 200 GB Maxtor DMP9

Het kan dus eigenlijk niet aan de andere serie (versie 10) van de schijven liggen, aangezien ze allemaal versie 9 zijn. Wel is het zo dat op de S-ATA schijf windows draait. Het lijkt me echter niet dat dat het verschil van 15 graden oplevert.

Ook de plaatsing van de schijven is allemaal identiek. Ik bezit een CM-Stacker kast, waarbij alle harde schijven in 1 4-in-3 module zitten, met een 120 mm fan ervoor. De S-ATA zit in het midden, dus dat zal het niet zijn...

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien de S-ATA schijf even omwisselen in het rack met een P-ATA schijf. (Is even wat werk ja, heb zelf ook een stacker) Als de temperatuur dan nog hetzelfde blijft, lijkt het wel op een defecte sensor ofzo.

Heb je bij een koude start meteen al zo'n warme schijf?

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 21-08-2005 18:46 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan net zo goed een exemplarische fout zijn, zoals een brakke sensor. Voel er eens aan, is een makkelijkere test dan het omwisselen van schijven in het rack. :)

{signature}

Verwijderd

Heb ook een sata schijf en een ide schijf van maxtor in men stacker, en als ik eraan voel, voelt het aan alsof ze gewoon niet aan het draaien zijn !!! M.a.w. : de 120mm houdt ze perfect gekoeld. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een schijf in deze module 40° wordt, voel er eens aan met je vingers?

Verwijderd

40° is inderdaad veel, dus het kan inderdaad zo zijn dat de sensor paraplu is. Wel is het zo dat de 200Gb door meer koppen warmer wordt. De dm9 reeks werkt nog met een bridge-chip als ik me niet vergis. Dus dat kan ook voor wat meer hitte zorgen.

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-03 10:07
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:01:
40° is inderdaad veel, dus het kan inderdaad zo zijn dat de sensor paraplu is. Wel is het zo dat de 200Gb door meer koppen warmer wordt. De dm9 reeks werkt nog met een bridge-chip als ik me niet vergis. Dus dat kan ook voor wat meer hitte zorgen.
Ik heb gevoeld, en de schijf wordt niet echt warmer als de anderen. Echter zijn al mijn schijven uit de DM9 reeks, en dus zou er geen verschil mogen zijn.

Of bedoel je een bridge chip van ide naar s-ata? dan nog zou het me verbazen dat deze de 15 graden verschil veroorzaakt.

Ik ben er nu ook achter dat een vriend van me twee nieuwe 250 gb DM10 maxtor schijven heeft, en deze worden ook al 40 graden. Nu vind ik het toch wel erg gek, aangezien de meesten hier zeggen dat dit niet normaal is...

Ideeën waar het aan kan liggen zijn van harte welkom...

Verwijderd

Ik heb 2 DM10 200GB (sata) en een DM9 80 GB (pata), de 200 gb's zijn tussen de 32 en 37°, de andere nooit boven de 27°.

Aan de schijf voelen is niet echt relevant, uiteraard is het belangrijk dat je je er niet aan verbrand, maar de tempsensor zit ergens op de printplaat. Als geen enkele schijf écht warm aanvoelt zou ik er me toch geen zorgen over maken.

offtopic:
Deze week komen mijn samsung 250gb's toe, ik ben eens benieuwd ;)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

Barrycade

Through the...

Misschien denk ik te eenvoudig (hoor ik het graag), maar aangezien je Windows op die schijf hebt staan en (waarschijnlijk) ook je prog-files zal die schijf toch de meeste activiteit vertonen? En dus ook warmer zijn? En als je net HD-Tach hebt laten draaien is ie lekker warm geworden.

40 graden is niet echt hoog vind ik.

Een normale werk temperatuur in een behuizing (dus geen tweakerdoos met 20 fans) is al 40 graden. Dus niet echt iets om je zorgen over te maken denk ik zo. En anders de specs even van de Maxtor site halen.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 01:57
Die SATA schijf heeft wel een stukje hardware die het weer PATA maakt, tenzij het een Maxtor Diamon 10 is, die is native SATA

There is no replacement for displacement!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

eXistenZ_NL schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:08:
Die SATA schijf heeft wel een stukje hardware die het weer PATA maakt, tenzij het een Maxtor Diamon 10 is, die is native SATA
Er zijn natuurlijk heel wat meer schijven 'Native S-ATA'. :)

In principe zouden de temperaturen identiek moeten zijn, er zijn in de basis geen verschillen in de hardware-matige techniek te vinden.

Een onjuiste uitlezing van de temperatuur lijkt mij eerder de oorzaak

ARME AOW’er

Pagina: 1