Toon posts:

Welke cpu, mobo en vid kaart kan ik het best aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn moederbord, processor en vid kaart overgezet in mijn vaders pc en moet nu zelf dus nieuwe onderdelen aanschaffen.

Huidige specificaties

Moederbord: -
Processor: -
Vid kaart: -
Harde schijf: Maxtor Diamondmax Plus 9 120 GB Ata 133
Geheugen: Twinmos 1024MB DDR400 Dual Channel kit
Geluidskaart: Creative Audigy 2 ZS
DVD brander: NEC 3540 Dual Layer
Monitor: Iiyama Vision Master 454
Case: Neon Light Case
Voeding: Intel ATX12v 300W

Gebruiksdoeleinden

Ik zal het systeem voornamelijk gebruiken voor games. Momenteel voor quake 3 maar wil er straks ook q4 op kunnen spelen. Daarnaast zal er ook office op moeten draaien en photoshop.

Budget

Tussen de € 750 en € 850

Randvoorwaarden

In principe wil ik alleen mijn moederbord, processor en videokaart vervangen. Maar als het nodig is om ook iets anders aan te passen heb ik daar eventueel oor voor. (voeding of iets dergelijke)

Zelf in gedachte

Ik heb natuurlijk ook al zelf rondgespeurd bijvoorbeeld op best buy guide van tweakers. Ik zat zelf aan de volgende onderdelen te denken

Moederbord: Asus A8N-SLI Nforce4 Ultra Skt 939
Processor: AMD ATHLON 64 X2 4200+ DUAL-CORE BOX
Vid kaart: Peak GeForce 6600GT 256MB DDR PCI-E

Hiermee kom ik binnen mijn budget. Ik denk zelf dat de keuze van moederbord en processor goed zijn. Alleen heb nog mijn twijfels over de videokaart.

Graag zou ik jullie advies willen of ik de juiste combinatie heb uitgezocht.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

de processor die je hebt uitgezocht is goed, maar niet waarvoor je 'm wilt gebruiken, de games van tegenwoordig bestaan niet uit meerdere treads, dus zul je niets aan een dual core cpu hebben, je kan je geld veel beter besteden aan bv een athlon64 4000+ en een betere graka zoals een 6800 GT pci-e

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gezien de toekomst is een athlon64 X2 4200+ zeker geen slechte keuze, misschien zou je beter een 3800+ kunnen nemen zo dat je wat over houdt voor een iets zwaardere graka zoals LordofWhatever al aan heeft gegeven, en/of anders een zwaardere voeding. Ik geloof niet dat 300watt voldoende is voor dit gekozen systeem.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die 300 watt is zeker niet genoeg. Ik zou zoals al gezegd zeker niet gaan voor een goede processor (tenzij je je games op 640x480x16 wil draaien :r ) maar voor een hele goede vidkaart.

Mijn advies: Koop een 3500+ Venice en een ASUS 7800GTX TOP. Deze kaart geeft op stock speeds al +-8500 3dMark05 scores. de kaart kost nu 490 eurie, de proc 280 en het mobo 110 geloof ik. Zit je nog net binnen je budget en kun je zelfs nog een iets snellere proc nemen. Als de tijd rijp is en games multi-thread gaan draaien, dan zou ik overstappen op een dual core proc.

THA GOLDEN GAME RULE: Nooit inkorten op je vidkaart, liever op je proc. Want als je op 1600x1200x32 en 16xAF en 8xAA wil draaien heb je niks aan zon 4000+ of 3800+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 18:45:
die 300 watt is zeker niet genoeg. Ik zou zoals al gezegd zeker niet gaan voor een goede processor (tenzij je je games op 640x480x16 wil draaien :r ) maar voor een hele goede vidkaart.

Mijn advies: Koop een 3500+ Venice en een ASUS 7800GTX TOP. Deze kaart geeft op stock speeds al +-8500 3dMark05 scores. de kaart kost nu 490 eurie, de proc 280 en het mobo 110 geloof ik. Zit je nog net binnen je budget en kun je zelfs nog een iets snellere proc nemen. Als de tijd rijp is en games multi-thread gaan draaien, dan zou ik overstappen op een dual core proc.

THA GOLDEN GAME RULE: Nooit inkorten op je vidkaart, liever op je proc. Want als je op 1600x1200x32 en 16xAF en 8xAA wil draaien heb je niks aan zon 4000+ of 3800+ O-)
srry, een snellere proc wordt em niet. Kwam al op 870 eurie. Oh en btw, koop iig die asus a8n-sli, want je wilt zeker die TOP kaart ooit eens in SLI hebben :9~ . Heb zelf ook deze setup, maar dan een 7800GTX. Alles van ASUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik snap wat jullie bedoelen maar ik vind momenteel die 7800GTX eigenlijk te duur. Eind van het jaar kwam ATI toch ook met een nieuwe supersnelle kaart? Is het dan geen betere keuze om nu wel de processor en moederbord zo te nemen en tijdelijk een minder goede videokaart te nemen? Bijvoorbeeld een 6600GT daar zouden de meeste games voorlopig toch ook wel goed op moeten draaien? En dan sparen om later een andere videokaart te nemen bijvoorbeeld die ATI kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:25:
Hmmm ik snap wat jullie bedoelen maar ik vind momenteel die 7800GTX eigenlijk te duur. Eind van het jaar kwam ATI toch ook met een nieuwe supersnelle kaart? Is het dan geen betere keuze om nu wel de processor en moederbord zo te nemen en tijdelijk een minder goede videokaart te nemen? Bijvoorbeeld een 6600GT daar zouden de meeste games voorlopig toch ook wel goed op moeten draaien? En dan sparen om later een andere videokaart te nemen bijvoorbeeld die ATI kaart?
Dat is een goed idee, alleen neem dan geen SLI moederbord. Dan koop je namelijk een moederbord wat duurder is, maar aan die extra functie die erop zit heb je niks. Weggegooid geld dus. Dus als je eind van dit jaar voor de nieuwe Ati graka gaat, neem dan nu een standaard moederbord, bijvoorbeeld de Asus A8N-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik zelf nog eens zitten te kijken. Als ik nou eens deze componenten koop.

Moederbord: Asus A8N-SLI Nforce4 Ultra Skt 939
Processor: AMD ATHLON 64 X2 3800+ DUAL-CORE BOX
Vid kaart: nVidia GeForce 7 Serie / Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3

Dan zit ik net iets boven mijn budget maar ik denk dat er hier wel iets te regelen is.
Verschil met x2 3800 en Athlon 64 4000 is maar erg klein dus kan ik net zo goed voor die x2 3800 gaan toch?

Dit is denk ik de beste keus dan of niet?

En moet ik met deze componenten erbij nog wel een andere voeding kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voeding zal dat zeker niet trekken, ik zou toch direct iets van een 400a500w A-merk erin steken. (Je kan het beste gewoon proberen, maar houd het geld achter de hand dat je toch kan een nieuwe kopen moest het nodig zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
het is natuurlijk wat je verwacht..
4000+ €375
3500+ €225
das 150 euro verschil
nou neem je een high proc en een low/mid graka.
is het dan slimmer om een mid/high proc en mid/high graka neemt?
want nou koop je een videokaart die misschien tegen de tijd dat q4 uitkomt alweer beetje aan de lage kant uitvalt..
en om deze kaart nou tijdelijk te nemen en daarlijk die 'dikke ati' kaart te halen is dat geen geld verspilling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AMD Athlon 64 4000+ San Diego (S939, 2,4GHz, 1MB, Boxed) € 375,-
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) € 354,95

Deze twee bedoelde ik dat scheelt 20 euro in het voordeel van de x2 3800+ dan is dat toch een betere keuze in inplaats van een Athlon 64 4000+

Dus het is
Athlon 64 x2 4200 met een 6600GT
Athlon 64 x2 3800 met een 7800GT
Athlon 64 4000 met een 7800GT

Wat zou dan de beste keuze zijn? Volgens mij toch echt de Athlon 64 x2 3800 met de 7800GT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Voor gamen heb je de komende jaren helemaal niets aan een dualcore processor, dus ik zou zeggen: "koop een 3500+ venice en een 7800GT oid ;)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok allemaal hartelijk dank voor jullie tips heb er erg veel aan gehad. Ik zal van de week een beslissing nemen.
Pagina: 1