Toon posts:

temps meten MSI 7093

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik wilde graag mijn CPU temp meten tijdens het spelen van spellen e.d., ik heb het idee dat deze nogal heet wordt..
ik heb bij mijn vorige PC MBM geïnstalleerd en vond dat fijn werken dus ik dacht ik gooi hem er nu ook op. wat blijkt: ondersteunt deze mijn mobo niet :(
Welk progje raden jullie me dan aan, speedfan?
Ik heb speedfan geïnstalleerd en daar krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marynwijnhoven/speedfan.jpg
Welke is nu mijn CPU? ambient?
en is speedfan een goed programma of raden jullie me een andere aan B)

,wien :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laat je PC een tijdje idle aan staan. Schrijf daarna de temperaturen op en vergelijk deze met de temperaturen in je BIOS. Zo kun je er het makkelijkste achterkomen denk ik. Probeer anders eens Everest 2.2. En dan Computer -> Sensors :)

Ik gok trouwens op Local.

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 21-08-2005 17:39 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
hmm is het niet zo dat met speedfan de CPU cooler standaard op 100% staat en de automatische snelheid uitstaat (als CPU niet erg warm is lage fansnelheid)? Ik vind het wel fijn dat als ik gewoon rustig zit te internetten mijn fan niet op volle toeren staat te draaien.

edit: met everest is mijn CPU 54 graden. Dat is nogal een groot verschil met de temps in speedfan, alhoewel daar na een tijdje mijn fan op 100% begint te draaien.

edit2: Als ik speedfan aanzet staat bij deze bij remote1 ook 54C, zou dat dan mijn CPU zijn in speedfan? er staat dan wel een vlammetje bij. Net als bij die loze sensor van 111C 8)7

Ok. vergeet het bovenstaande, ik lees met everest als mijn CPU stressed is (tijdens het spelen van battefield vietnam, wat niet eens zo'n zwaar spel is) een temperatuur van 65C. Is dat niet aan de hoge kant voor een AMD athlon 64 3000+ venice :? idle is dan de eerdergenoemde 54C (ook erg hoog). Krijg ik foute temps door of moet ik nodig een nieuwe koeler hebben (ik heb ook wel eens wat haperingen in een spel of i.d.)?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met speedfan mijn fan op 100% zet heb ik (na 1 uur spelen) geen een hapering gehad. De temp is dan 67C, is dat nog teveel? (wat ik zo lees is de max 70)

Verwijderd

Dat is idd wel vrij hoog. Mijn Newcastle (130nm, socket754, 1.5Volt) komt onder zware stress niet boven de 55 uit. Heb je ook nog fans in je kast, los van je cpu fan? En het is nog even de vraag of die sensor klopt natuurlijk..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 front fan (helemaal onderin de behuizing) die blaast wat lucht onder mijn moederbord door, maar verder geen rear fans (op 2 fans in mijn voeding na). Ik moet zeggen de kant van mijn behuizing waar de CPU koeler lucht tegenaan blaast wordt vrij warm, niet echt heet hoor. Zou een extra rear fan mijn probleem oplossen denk je? anders koop ik er gewoon een om te testen, zo duur zijn ze niet.

Deze voldoet neem ik aan?: http://prf.icecat.biz/ind...;shopname=amtrax;&regid=;
ik moet er wel een hebben met een kabel die direct naar de voeding kan, omdat ik geen aansluiting meer heb op mn moederbord. Maar bij deze zit die er bij :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 21:43 ]

Verwijderd

Ik heb ook maar 1 extra fan in mn kast, naast dus de CPU fan. Die zit aan de zijkant, blaast lucht naar binnen. Die maakt zeker wel wat uit, ik geloof dat de temperatuur van de onderdelen zo'n 5 graden hoger ligt wanneer ik deze uitzet. Maar dan nog haalt mijn CPU bij lange na geen 67C stressed. Misschien eens de koelpasta vervangen oid.

Verwijderd

Ok. vergeet het bovenstaande, ik lees met everest als mijn CPU stressed is (tijdens het spelen van battefield vietnam, wat niet eens zo'n zwaar spel is) een temperatuur van 65C. Is dat niet aan de hoge kant voor een AMD athlon 64 3000+ venice :? idle is dan de eerdergenoemde 54C (ook erg hoog). Krijg ik foute temps door of moet ik nodig een nieuwe koeler hebben (ik heb ook wel eens wat haperingen in een spel of i.d.)?
Hallo,

Ik heb zelf ook een 3000+ (939) en de CPU van mij is ong. 35C idle en 45-50C stressed.
Ik heb zelf de boxet cooler er nog op staan, ik ben op zoek naar een goede, nieuwe cooler.
Deze temp. meet ik meestal met everest.
65C stressed voor een 3000+ is denk ik wel veel te veel.
Je zou even in de bios kunnen kijken of er iets van Q-fan aanstaat.
Heb je je CPU overgeclockt?
Als dat het geval is is het mischien slim om de voltages/clockfreqenties iets lager te zetten.
Wat je ook nog kan doen is kijken of er nog voldoende koelpasta op de CPU/cooler zit.
Dit is ook vaak een probleem bij veel mensen.
Koelpasta is al een tube verkrijgbaar bij de meeste computerwinkels.
Als de koelpasta het probleem niet is zou je kunnen kijken naar een nieuwe CPU cooler.
Wat voor koeler heb je er nu op zitten?

Veel succes ermee!

Martijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet overclocked en de standaard venice koeler er nog op zitten. Ik heb nu een extra case fan en Idle is nu ong 49C (maar dan heb ik wel met speedfan de fan speed op 100% gezet) ik ga nu ff stressen en later editten wat de temp dan is.

de temp edit: Ik heb nu n tijd BF2 gespeeld en de CPU wordt stressed zon 58C. Nog niet optimaal, maar al n hele verbetering

nog even een vraagje: Ik las dat de CPU zichzelf terug clockt als hij te heet wordt, hoe controleer ik of dit bij mij is gebeurd? of gebeurt dat pas bij bijv. +80C.

Ik zie in everest dat mijn kloksnelheid 1790 MHz is, de FSB is 198 en de multiplier is 9,0x. Klopt dit allemaal wel?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 22:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:55:
Ik heb niet overclocked en de standaard venice koeler er nog op zitten. Ik heb nu een extra case fan en Idle is nu ong 49C (maar dan heb ik wel met speedfan de fan speed op 100% gezet) ik ga nu ff stressen en later editten wat de temp dan is.

de temp edit: Ik heb nu n tijd BF2 gespeeld en de CPU wordt stressed zon 58C. Nog niet optimaal, maar al n hele verbetering

nog even een vraagje: Ik las dat de CPU zichzelf terug clockt als hij te heet wordt, hoe controleer ik of dit bij mij is gebeurd? of gebeurt dat pas bij bijv. +80C.
Ik heb zelf een asus bord en daar is alles heel makkelijk in te stellen.
Hoe dit met je MSI bord moet weet ik echt niet.
Heb je de koelpasta al nagekeken?
Het zou ook goed voor je CPU zijn dat je er een andere fan op zet.
Ik ben zelf ook aan het kijken en zal de link posten van de fan die ik ga kopen.
Mischien heeft u daar nog wat aan.

Ik zou als ik u was even in de handleiding van uw moederbord kijken waar dat in de bios te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken. ik hoorde van iemand dat een zalman met zon grote koperen waaier goede CPU koelers zijn.

Ik zie in everest dat mijn kloksnelheid 1790 MHz is, de FSB is 198 en de multiplier is 9,0x. Klopt dit allemaal wel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:01:
Ok, bedankt dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken. ik hoorde van iemand dat een zalman met zon grote koperen waaier goede CPU koelers zijn.

Als ik dit zo lees ik je CPU 10MHz undergeclockt.
Dat zou hij al helemaal niet zo warm mogen worden.
Niet dat 10MHz underclock of origineel veel uitmaakt maar toch.
Bij mij is de FSB 200 en de Multiplier is 9,0x.
Die koeler van Zalman is inderdaat zeer goed, alleen de vraag bij de 12cm van Zalman is of de koeler wel past op het bord.
Ook komt het wel eens voor dat mensen hun backplate (plaat waar het moederbord op bevesticht is) vervangen.
Bij een Zalman hoeft dat denk ik niet, maar ik zou wel naar het gewicht van de koeler kijken.
Het moet natuurlijk niet voorkomen dat de CPU+koeler van het moederbord afbreekt.
Pagina: 1