Radio antenne kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Sinds een week krijg ik slecht mijn radioposten door.
Soms komen ze door en als ik dan een beetje vooruit rij krijg ik weer slecht signaal.
Het is op alle posten ook de regionale posten.

Is er een manier om te testen als het de antenne is of de radio?

vb een draad in de aansluiting van de radio voor antenne steken? en dan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:25
Wat zijn radioposten??? :?

Als je denkt dat je antennen defect moet je ff tijdelijk een andere aansluiten kijken of het probleem verholpen is. Het wil nog wel eens voorkomen dat er kortsluiting oid is waardoor het signaal slecht doorkomt..

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
Radioposten? ==> radiozenders

nou ga ik niet even al mijn draden lossnijden om een andere radio aan te sluiten, dit was nu juist wat ik wou vermijden.

Mijn auto is al iets ouder waardoor er geen één grote fiche in de auto zit die dan op uw radio past.
Heb alle draadjes 1 voor 1 moeten lossnijden en solderen en dergelijke.
Wil ik nu echt wel niet gaan losdoen om een andere te testen waar ik dan nog eens zoveel tijd moet insteken.

[ Voor 4% gewijzigd door mistercash op 21-08-2005 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:25
mistercash schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:27:

nou ga ik niet even al mijn draden lossnijden om een andere radio aan te sluiten, dit was nu juist wat ik wou vermijden.

Mijn auto is al iets ouder waardoor er geen één grote fiche in de auto zit die dan op uw radio past.
Wil ik nu echt wel niet gaan losdoen om een andere te testen waar ik dan nog eens zoveel tijd moet insteken.
Dan wordt het toch lastig om erachter te komen waar het probleem zit

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

posten is Vlaams voor zenders, dus radio en tv posten.

Je kan met een multimeter uitmeten of er verbinding is van de antenneaansluiting (zo'n kabel in de auto) bij je radio en de antenne, dan check je of er geen kortsluiting is tussen de antenne en het metal van de auto. De afscherming van de antenne, dus de massa, die moet je wel aan het metal van de auto hangen.

Als de antenne goed is, dan eens proberen een stukje ijzerdraad in de antenne aansluiting van de radio te steken en het ontvangst controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 21-08-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
HiFi autoradio? Als dat zo zou zijn, zou je het toch niet horen, denk ik. Anyway, het lijkt erop dat je niet weet hoe de antenneaansluiting eruitziet? Meestal zit die niet gecombineerd met de voedingsspanning, luidsprekers etc. (jij noemt dit een "fiche" geloof ik). De antenneaansluiting kent twee verschijningsvormen, die je allebij bijvoorbeeld hier kan bekijken. De verbindingskabel is van het type "coaxiaal" en is flink dikker dan normaal gesproken je voedings- en speakerdraadjes -tenzij je het over heel extreme vermogens hebt. Als je geen passende stekker hebt liggen, zal je een autoantenne moeten zien te lenen, maar dan moet je wel zorgen dat niet alleen de antenne naar buiten steekt, maar ook dat de massa van de antenne contact maakt met de carrosserie van je auto.
een draadbreuk in de antennekabel komt wel eens voor natuurlijk, maar ik vind het waarschijnlijker dat je antenneplug niet goed in de radio zit, of dat er een verlengsnoer tussen zit, waarbij de verbinding niet meer helemaal goed zit. Zit je antenne aan de achterkant? Dan kan er een verlengkabel gebruikt zijn, om de aansluiting voorin te krijgen.
Een andere mogelijkheid is, dat de afstemming van je radio wat verlopen is. Probeer eens of je een slecht ontvangen regionale zender beter binnenkrijgt, door een heel klein beetje hoger of lager te tunen. Zo stonden bij mij ooit ineens alle zenders 5 kHz hoger. op een echt niet cheapie huiskamertuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mistercash schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:19:Is er een manier om te testen als het de antenne is of de radio?
Wat heb je al gedaan?
vb een draad in de aansluiting van de radio voor antenne steken? en dan testen?
Zou kunnen, meestal werkt een stuk draad in de auto vele malen slechter dan een antenne.
Maar als je antenne (of zijn kabel) defect is dan werkt dat beter en zou je eruit af kunnen leiden dat je antenne (of de kabel) defect is.
Echter, antennes of kabels gaan niet zo snel kapot, dan moet er mechanisch echt iets mee zijn gebeurd. Ik acht de kans groter dat er iets met je autoradio aan de hand is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dikke kans dat het in de bevesitiging van je antenne op je auto zit (roest e.d.). Draai je antenne even los, en kijk of daar veel roest opzit. Dat geleid namelijk een stukje minde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 16:03
mistercash schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:27:

Of je haalt ze wel los, en zet er gelijk een setje stekkers in, gelijk goed voor elkaar voor de volgende auto!
Als je zo'n aansluiting hebt die in je radio past, en je maakt hier een draadje van kun je het ff testen

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
Bedankt jullie allemaal voor de goede hulp.

Het probleem lag aan de antenne buitenkant er zat roest op.

Dus topic mag gesloten worden, jullie zijn hartelijk bedankt
Pagina: 1