[CAR-AUDIO] Te dunne voedingskabel / accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50
Ik heb een Philips autoradio met 4 x40W met daarop 4 boxen, 2 voor (Mitsubishi Colt, 10cm, ?W) en 2 achter (Philips, 13cm, 60W). Geen idee wat de nominale waarden zijn.

Op het moment dat ik mijn autoradio op 1/3e van de volumeregeling heb staan, begint het display te knipperen op de maat van de muziek en storen/kraken de boxen behoorlijk. Dit doet zich met name voor bij bassen.

Naar ik heb begrepen op diverse fora, heeft dit waarschijnlijk te maken met een te dunne voedingskabel of een te zwakke accu. De gebruikte voedingskabel is de standaard kabel van de iso-stekker, +- 1,5 mm dik. Zou het hier daadwerkelijk aan liggen, of kan het ook te maken hebben met 'te zware' boxen op een te lichte radio, zoals ik ergens las?

Als ik geholpen ben met een nieuwe voedingskabel te trekken vanaf de accu, hoe dik moet deze dan zijn? Ik ben overigens niet van plan om een versteker te gaan gebruiken, ik wil gewoon mijn autoradio zo volledig mogelijk kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Jij hebt denk ik last van spanningsval bij teveel bas, heel normaal verschijnsel. Kan komen door brakke accu of dat je echt extreem veel vermogen trekt, maar dat denk ik niet. als je kabels te dus zouden zijn worden deze warm, en dit heeft effect op de stroom die er doorheen gaat, niet de spanning. (die kan nog door een hele dunne draad.

Ik heb het nog nooit met teveel stroom gebruik gezien...

Heb je er eens een dikke (lees 1 farad) elco tussen gezet?

edit:

Wat voor impendatie hebben je boxen en je radio? Als je boxen van bijv 4ohm aansluit op een radio die 8ohm boxen vereist werkt dit niet, andersom wel.

[ Voor 16% gewijzigd door elgringo op 21-08-2005 17:26 ]

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou het gewoon testen. Radio er uit, een (gezekerde!) dikke kabel rechtstreeks van de accu op de 12v van je radio hangen en gaan met die banaan :) Denk dat het met een kabel van iets meer dikte (zeg 3 mm) al zou moeten lukken. Wellicht kun je even tijdelijk iets met 220v draad proberen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Dat je boxen kraken heeft denk ik met je radio en speakers zelf te maken, daar deze niet echt van hoge kwaliteit zijn als ik zo naar de afmetingen en wattage kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Je versterker trekt je boxen gewoon niet,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERO79
The_Eagle schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:15:
Ik zou het gewoon testen. Radio er uit, een (gezekerde!) dikke kabel rechtstreeks van de accu op de 12v van je radio hangen en gaan met die banaan :) Denk dat het met een kabel van iets meer dikte (zeg 3 mm) al zou moeten lukken. Wellicht kun je even tijdelijk iets met 220v draad proberen?
Bedankt voor de reacties. Dit ga ik eens proberen, dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat het aan de stroomvoorziening ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Anoniem: 79417 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:21:
Dat je boxen kraken heeft denk ik met je radio en speakers zelf te maken, daar deze niet echt van hoge kwaliteit zijn als ik zo naar de afmetingen en wattage kijk.
Ze zijn inderdaad niet altijd van de hoogste kwaliteit, maar het hoeft zeker niet slecht te zijn. Als je boxen harder probeerd te zetten dan dat ze eigenlijk aankunnen gaan ze inderdaad kraken en ruisen, maar daardoor zal het display van je radio heus niet gaan knipperen ;)
Anoniem: 99283 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:24:
Je versterker trekt je boxen gewoon niet,.
Dat is echt pure onzin, als je niet weet waar je het over hebt hou dan je mond.

Het vermogen dat aan staat gegeven op je speakers is het maximale wat ze kunnen verwerken zonder door te branden. Als je 1000W speakers aan een 10W versterker hangt werkt dat prima, behalve dan dat je met dat zwakke versterkertje de speaker niet zo hard zal klinken als met een 1000W versterker.

Een 2,5mm2 kabel (zijn ongeveer 1,5mm dik) kan zowieso iets van 16 tot 20A verplaatsen , dat is ongeveer 200 a 250W, meer dan dat heb jij niet nodig. Maar er kan ergens een klein breukje of slecht concactje zitten in die kabel.

Bij bassen trekt de radio het meeste stroom (vermogen), als om wat voor reden de kabel of accu deze stroom niet kan aanvoeren zakt de spanning in en krijg je dus dat het display gaat flikkeren en de boxen gaan kraken.

Probeer eens zoals gezegt een ander kabeltje (van 2,5mm2 of dikker) direct aan te sluiten op je radio en accu, gebruik altijd een geschikte zekering!! Als je radio dan nog zo stoort probeer dan eens een elco van een flinke capaciteit ertussen te zetten als buffer. Een elco van 16V en 47.000µF moet ruim voldoende zijn, hoger mag, maar 1 farad oid is echt onzin.

Het kan ook zijn dat je radio niet lekker contact maar met de massa, dat is dus de min-pool op de accu. Het chassis van een auto is altijd massa, ook de behuizing van je radio. Probeer eens een kabeltje te trekken vanaf de behuizing van de radio naar het chassis van je auto (er zit vaak wel een schroef achterop de radio waarmee je de kabel kan bevestigen).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Heel simpel: koop een autoradio die je speakers af filteren onder de 80hz en het probleem van het gekraak is opgelost. En heb je 1.5qmm naar achteren liggen voor de versterker ??

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERO79
@LeonM: Bedankt voor het uitvoerige antwoord, daar kan ik iets mee! Ik ga het uitproberen.

@JT: Ik heb noch voor, noch achter een versterker, ik denk dat je mijn post iets te vluchtig hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Ja idd, ik dacht even een Philips autoradio met een 4x40w versterker achterin ;)

Maar het kan ook aan je speakers liggen. Klinkt nogal el cheapo en dus zullen ze niet veel uitslag hebben. En dan gaan ze snel over hun nek.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1