Toon posts:

Goede DVD-audio speler of CD-speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik op zoek naar een DVD-speler aangezien ik ook wel eens goed naar mijn DVD's wil kijken ipv via de portable player van een dubieus Thais merk wat aan mijn TV hangt.
Nu ben ik een groter liefhebber van muziek dan voor films, dus hecht ik in eerste instantie veel meer waarde aan het geluid, aangezien ik veel meer CD's dan DVD's afspeel.
Nu komt eigenlijk de kwestie waar ik zelf niet echt een antwoord heb kunnen vinden, omdat het nogal een specifieke situatie is;
ik ben nu al in het bezit van een (zeer) oude CD-speler van Philips (CD304 mk II) die gemodificeerd is en ooit is aangeschaft bij Eringa in Leeuwarden (is helaas sinds kort failliet heb ik vernomen).

De modificaties zijn me niet helemaal bekend, maar ik heb begrepen dat er bij de verbinden zilversolderingen gebruikt zijn en misschien iets verbeterd in het loopwerk. In al die jaren hij maar 1 keer weggeweest voor controle en reiniging.
Het loopwerk is dus erg degelijk. Ik heb wel in de loop der jaren een DAC aangeschaft om hem te upgraden. De DAC is een Van Medevoort DA222.

Ik ben wel tevreden over het geluid, maar heb het nooit getest voor een vergelijk met nieuwe duurdere CD-spelers.
Maar als ik een nieuwe DVD-speler aanschaf, wil ik wel dat het geluid minimaal evengoed is, zodat ik beide (de Philips en vMedevoort) weg kan doen.
Het is mooi meegenomen als hij ook meerder soorten DVD's en CD's kan afspelen, maar multichannel-mogelijkheid, optische en digitale uitgang is wel wenselijk.
Maar de vraag is of er een goede DVD-speler van tussen 400 tot 700 euro is die CD's, DVD-Audio's en SACD's afspeelt en mijn huidige set kan verslaan? Of kan ik gewoon beter met mijn budget een goede DVD-speler kopen voor alleen het goede beeld en de surround mogelijkheid?

Ik zit zelf te denken aan deze spelers:
Cambridge Audio 540 D
Marantz DV6500 vM
Yamaha DVD-S1500
Arcam DV88 plus

Overige (relevante) info:
Interlinks: Siltech New York
Digitaal signaalkabel: vMedevoort SC 1D

Verwijderd

Iedere moderne cd/dvd speler is beter dan zo'n ouwtje.

Verwijderd

persoonlijk zou ik een dvd speler en een cd speler nemen, bij een dvd heb je altijd wachttijden, als je steeds complete albums afspeelt valt dit wel mee, maar bij het wisselen van cd`s na een aantal nummers begint het snel te irriteren, ik heb zelf een dvd speler van panasonic en een cd speler van technics (6 jaar oud) en ik moet zeggen dat ik het geluid uit mijn cd speler (analoog) stukken mooier vind dan het digitale geluid uit de dvd speler, maar dit is denk ik iets persoonlijks...

succes iig geval met het uitzoeken!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een nieuwe zal dan wel beter klinken, maar ben benieuwd welke het beste is qua geluid. Heeft iemand ervaringen met de genoemde modellen? Marantz DV6500 vM (Van Medevoort mod.)
Cambridge Audio 540 D, Marantz DV6500, Yamaha DVD-S1500 of Arcam DV88 plus?

Van een Hobo-hifi verkoper heb ik begrepen dat zonder twijfel de Arcam de beste keus is.
(Qua loopwerk en geluid). Kan iemand dat bevestigen?

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-12 11:21
En waarom niet de Sony DVP-NS705V-vM (Met Audioart(= Van Medevoort) modificatie)??
Niet dat ik ´m zelf heb, helaas...... alleen maar van "horen zeggen"

Hier een lovende recensie.

Assumption is the mother of all fuck-ups

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je niet gewoon een losse DAC kopen voor de DV6500 (wat op zich toch ook geen slecht ding zou moeten zijn)?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-12 07:40
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 07:50:
Ok, een nieuwe zal dan wel beter klinken, maar ben benieuwd welke het beste is qua geluid.
Ik was hier ook wel benieuwd naar. Ruim 3,5 jaar geleden mijn toen nog cheapo dvd-speler gekocht (bijna DM250) en de CD-speler uit het rek gehaald, maar na een paar keer een cd afgedraaid te hebben, mijn oude cd-speler teruggezet, want cd's op de dvd-speler waren niet om aan te horen. CD-speler is inmiddels zo'n 13 jaar oud. Ben ook benieuwd hoe dit is bij de DVD/HD-recorders. Zou dan mijn cd-speler wel uit het rek kunnen?

aka pluim003

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zou een goedkope dvd-speler nemen, met een fatsoenlijke AV-receiver erbij waar degelijke DA-Converters in zitten. Wanneer je dan de dvd-speler met een optisch kabeltje verbind heb je gewoon top-geluid. (Jitter-effecten daargelaten voor de puristen onder ons, ik denk niet dat normale mensen daar iets van merken.)

Zelf heb ik een Harman Kardon AVR-5500 met een htpc (optisch verbonden) en een Philips CD-634 (coaxiaal verbonden).

Siditamentis astuentis pactum.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-12 13:50

Opa

Nu Multifocaal!

Mijn idee: Koop een DVD speler die DVD, DivX en SACD doet en koop daarna evt een high end CD speler.
Koop eerst es een Engels audioblad zoals What HiFi en lees de reviewlijst achterin om een idee te krijgen.
Ik heb zelf een Pioneer DV-575A gehaald omdat die voor een bescheiden prijsje behoorlijk goed uit de verf komt. en daarnaast zo een beetje alles slikt wat je naar hem gooit.
Daarna heb je alle tijd om rustig een CD speler uit te zoeken, bijvoorbeeld in de uitverkoop bij RAF of zo naar een Arcam gaan luisteren.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Varienaja schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:06:
Ik zou een goedkope dvd-speler nemen, met een fatsoenlijke AV-receiver erbij waar degelijke DA-Converters in zitten. Wanneer je dan de dvd-speler met een optisch kabeltje verbind heb je gewoon top-geluid. (Jitter-effecten daargelaten voor de puristen onder ons, ik denk niet dat normale mensen daar iets van merken.)
Ik denk dat de DA's in zijn DV6500 al beter zijn dan die in de receiver. Dus veel schiet je daar niet mee op.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik kan je ook aanraden om naar de Denon DVD-2910 te kijken. Dan heb je meteen een hele goede DVD-spelert die ook nog eens bijna alle audio-formaten ondersteunt. Hij doet nl DVD Audio EN Super Audio-CD EN, HDCD, CD Audio, MP3CD en WMA.

Daarnaast doet ie ook het video-deel lekker goed door oa een Faroudja DCDi FLI-2310 engine, waardoor die ook al is voorbereid op alle HDTV-standaarden. Zoek hem eens op, op http://www.denon.nl/index_ie.html (direct linken kan niet ;) )

De DVD-2910 is de meest prijsbewuste van 3 DVD-spelers met deze audio-mogelijkheden. Er zijn er nog 2 die meer functies/beter geluid hebben maar die natuurlijk ook navenant geprijsd zijn. De 3910 is de grotere broer van de 2910, die ook op audio-gebied meer mogelijkheden heeft, en de A1XV is de "helemaal over de top" DVD-speler. Gezien jouw redelijk prijzige/goede smaak aan audio-spullen kan het geen kwaad om eens naar deze Denons te kijken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 10:44 ]

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat de DA's in zijn DV6500 al beter zijn dan die in de receiver. Dus veel schiet je daar niet mee op.
Is die DV6500 een goedkope dvd-speler dan? Hmmzz.. $559, neu niet echt dus.

Ik zou liever een dvd-speler van 100 euro kopen, en het bedrag wat overblijft in de receiver/speakers/breedbeeld stoppen. (Hoewel.. breedbeeld.. persoonlijk ben ik meer voor de htpc+beamer combinatie)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
goof. schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 09:56:
En waarom niet de Sony DVP-NS705V-vM (Met Audioart(= Van Medevoort) modificatie)??
Niet dat ik ´m zelf heb, helaas...... alleen maar van "horen zeggen"

Hier een lovende recensie.
Ja, dat had ik al gelezen, maar volgens mij kan die geen DVD-audio's afspelen....
Ik heb zelf inderdaad een voorkeur voor het merk Van Medevoort. Maar jammer genoeg zijn de modificaties nogal prijzig voor goede DVD-spelers. En met name doen ze alleen voor spelers die alleen SACD afspelen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:31:
Ik kan je ook aanraden om naar de Denon DVD-2910 te kijken. Dan heb je meteen een hele goede DVD-spelert die ook nog eens bijna alle audio-formaten ondersteunt. Hij doet nl DVD Audio EN Super Audio-CD EN, HDCD, CD Audio, MP3CD en WMA.

Daarnaast doet ie ook het video-deel lekker goed door oa een Faroudja DCDi FLI-2310 engine, waardoor die ook al is voorbereid op alle HDTV-standaarden. Zoek hem eens op, op http://www.denon.nl/index_ie.html (direct linken kan niet ;) )
Dat is een speler die ik nog niet nader had onderzocht. Ik zal het meenemen in mijn speurtocht.
Bedankt. Misschien gaat Van Medevoort ook binnenkort voor Denon spelers modificaties doen. Dat zou wel fantastisch zijn. Zie hier voor de huidige lijst: http://www.audioart.nl/nl/upgrade.html

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
Zelf heb ik ook de Denon 2910 en die moet je zeker overwegen :) Beeld is grandioos (vooral wanneer digitaal aangesloten) en het geluid vind ik prachtig. Ik zie _totaal_ geen nut om er een losse CD speler naast te zetten.

Hier een v.d. vele reviews: http://www.audioholics.co.../DenonDVD-2910Review1.php

En let ook op deze quote:
Until recently I have always recommended that serious audiophiles that using their system for Home Theater applications and two-channel listening use a dedicated CD player/transport. I actually think that the DVD-2910 performs well enough for me to abandon this advice and I can without reservation recommend the Denon DVD-2910 as a one-box solution for the audiophile that combines home theater with serious two-channel listening.
Oh ja, en hij speelt dus van alles af (CD, DVD, SA-CD, DVD Audio...)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:52:
Zelf heb ik ook de Denon 2910 en die moet je zeker overwegen
En let ook op deze quote:
[...]
Oh ja, en hij speelt dus van alles af (CD, DVD, SA-CD, DVD Audio...)
Zijn er nog anderen die zelf een van de hieronder genoemde DVD-spelers hebben en wat zijn hun (audio/video) ervaringen?
Cambridge Audio 540 D
Marantz DV6500 vM
Yamaha DVD-S1500
Arcam DV88 plus
Denon DVD-2910

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 06:31
Van dat rijtje zijn de Arcam en de Denon absoluut de beste, waarbij de Arcam ook nog eens erg goed is met CDs. Maar als je die voor 700 kan vinden moet je me dat even laten weten, dan pik ik er ook eentje op ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:04:
Van dat rijtje zijn de Arcam en de Denon absoluut de beste, waarbij de Arcam ook nog eens erg goed is met CDs. Maar als je die voor 700 kan vinden moet je me dat even laten weten, dan pik ik er ook eentje op ;)
Ik denk inderdaad dat die Arcam niet binnen die prijsklasse te vinden is, maar je kan altijd blijven dromen. Wie weet, wil iemand zijn Arcam voor een leuke prijs verkopen.
Pagina: 1