Toon posts:

DFI lanparty en dual channel geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb direct een vraagje :)

Ik heb vandaag mijn nieuwe plankie geinstalleerd maar ik krijg mijn geheugen niet werken in dual channel. Het gaat om de volgende plank:

DFI lanparty NF4 Ultra-D

geheugen is:

Corsair TwinX pc-3200LLPT 1024 mb

Wanneer ik de reepjes in slot 1 en 2 stop boot hij normaal maar wel met de melding dat dual channel niet aanstaat en dat ik daarom de reepjes in slot 2 en 4 moet stoppen. Zodra ik dat doe wil hij niet booten en krijg ik een foutmelding in de diagnostic ledjes op het mobo samen met een zeer onprettige piep.

Heeft iemand een idee om dit wel werkend te krijgen??
Alvast bedankt!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08
en als je slot 1 en 3 pakt?

en wat verteld memtest? (als je niet in dual channel werkt)
Timings goed ingesteld?, dus volgens specificaties

[ Voor 30% gewijzigd door elgringo op 21-08-2005 17:16 ]

if broken it is, fix it you should

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Geheugen misschien brak???
Ondersteund dit bord wel dat type geheugen???
Ik heb begrepen dan die Lan Parties nogal selectief zijn qua geheugen...

[ Voor 70% gewijzigd door ShellGhost op 21-08-2005 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ elgringo: ik heb slot 1 en 3 geprobeerd maar dan boot ie ook niet. ik heb nog niet aan de timings gezeten, alles staat in de bios nog op auto. wat kan ik bereiken door nu memtest te laden?

@ Shellghost: Ik heb het geheugen voordat ik ging installeren eerst nog een aantal uur op mijn andere systeem getest met memtest en dat gaf geen fouten dus daar ga ik niet van uit.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:19:
@ elgringo: ik heb slot 1 en 3 geprobeerd maar dan boot ie ook niet. ik heb nog niet aan de timings gezeten, alles staat in de bios nog op auto. wat kan ik bereiken door nu memtest te laden?
controleren of het geheugen in single channel mode wel goed werkt

if broken it is, fix it you should

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:19:

@ Shellghost: Ik heb het geheugen voordat ik ging installeren eerst nog een aantal uur op mijn andere systeem getest met memtest en dat gaf geen fouten dus daar ga ik niet van uit.
Maar ondersteund jou moederbord wel dat type geheugen??
En dat je geheugen goed kan werken in 1 pc en niet in de ander heb ik laatst ook ervaren... :)
Toen moest ik toch na het over zetten in 1 keer nieuw geheugen gaan kopen...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:35:
Mensen, ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb direct een vraagje :)

Ik heb vandaag mijn nieuwe plankie geinstalleerd maar ik krijg mijn geheugen niet werken in dual channel. Het gaat om de volgende plank:

DFI lanparty NF4 Ultra-D

geheugen is:

Corsair TwinX pc-3200LLPT 1024 mb

Wanneer ik de reepjes in slot 1 en 2 stop boot hij normaal maar wel met de melding dat dual channel niet aanstaat en dat ik daarom de reepjes in slot 2 en 4 moet stoppen. Zodra ik dat doe wil hij niet booten en krijg ik een foutmelding in de diagnostic ledjes op het mobo samen met een zeer onprettige piep.

Heeft iemand een idee om dit wel werkend te krijgen??
Alvast bedankt!
Als ik mij niet vergis hebben we het over 2x 512 xms LLPT dus bh-5, welke bios heb je?
ik zou zeggen flash even met winflash naar deze bios (510-2 ) en gebruik de volgende instellingen in de bios.

DRAM Frequency Set - 200 (DRAM/FSB:1/01)
Command Per Clock (CPC) - Enable
CAS Latency Control (Tcl) - 2.0
RAS# to CAS# delay (Trcd) - 02 Bus Clocks
Min RAS# active time (Tras) - 05 Bus Clocks
Row precharge time (Trp) - 02 Bus Clocks
Row Cycle time (Trc) - 07 Bus Clocks
Row refresh cyc time (Trfc) - 16 Bus Clocks
Row to Row delay (Trrd) - 02 Bus Clocks
Write recovery time (Twr) - 02 Bus Clocks
Write to Read delay (Twtr) - 01 Bus Clocks
Read to Write delay (Trwt) - 02 Bus Clocks
Refresh Period (Tref) - 1168 Cycles
Write CAS Latency (Twcl) - Auto
DRAM Bank Interleave - Enabled

DQS Skew Control - Auto
DQS Skew Value - 0
DRAM Drive Strength - Level 8
DRAM Data Drive Strength - Level 4
Max Async Latency - Auto
Read Preamble Time - Auto
IdleCycle Limit - 16 Cycles
Dynamic Counter - Disable
R/W Queue Bypass - 16 x
Bypass Max - 07 x
32 Byte Granularity - Disable(8 Bursts)

Dat werkte voor mij in iedergeval

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~frate064/rob/dfipifastairkl.JPG

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
cool thnx, ik ga eens ff kijken of dat gaat lukken!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat werkt helaas niet echt super... ik heb de bios geflashed en dat ging allemaal prima. Na kijken met CPU-z bleek echter dat mijn geheugen maar op 157 Mhz liep. Dus ik in de bios al die ingen eens veranderen (waaronder fsb naar 200) en toen wilde hij ineens weer helemaal niet booten (zoals in topicstart). Na een reset van de CMOS wil het systeem nu niet meer in windows komen omdat ie een fout bij het starten van het besturingssysteem vindt... bah!
Ik ben nu memtest aan het draaien en dat ziet er verder goed uit:
geen fouten maar wel:
geheugen 157 Mhz, Cas timings 2-3-2-5, single channel 64 bits
chipset nVidia nForce 4 (ECC disabled) geen idee wat dit is...

Heeft iemand nog suggesties? dit geheugen moet gewoon op 200 mhz willen. Ik heb echt geen id wat voor settings ik moet gebruikn in de bios want hij gaat elke keer flippen als ik iets verander! zoals het nu lijkt nog geen fouten in geheugen dus daar ligt het niet aan. zou de nieuwste bios uitkomst bieden? begin een beetje gek te worden hier, mag nou ook weer windows er opnieuw opzetten terwijl alles net lekker liep...

• evil kim
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 15:29
ik heb hetzelfde mb en corsair 3200C2 geheugen. heb ook wat problemen gehad.

een klein probleempje is dat het voltage voor het geheugen standaard wat te laag staat.

Dus je boot met 1 latje en gaat naar het bios, hierin zet je het voltage voor ram op 2,6v.
De timings zet je op 2,5-3-3-8 dit zijn timings dat het geheugen zeker aankan.

Als het nu werkt kan je proberen op 2-3-3-8 en als je de volts naar 2,9 zet kan je probleemloos 2-2-2-8
(de 8 kan ook lager, maar nf4 heeft liefst 8 beetje zoals de nf2 graag 11 of 12 had)

hopelijk werkt het

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:39:
hmm, dat werkt helaas niet echt super... ik heb de bios geflashed en dat ging allemaal prima. Na kijken met CPU-z bleek echter dat mijn geheugen maar op 157 Mhz liep. Dus ik in de bios al die ingen eens veranderen (waaronder fsb naar 200) en toen wilde hij ineens weer helemaal niet booten (zoals in topicstart). Na een reset van de CMOS wil het systeem nu niet meer in windows komen omdat ie een fout bij het starten van het besturingssysteem vindt... bah!
Ik ben nu memtest aan het draaien en dat ziet er verder goed uit:
geen fouten maar wel:
geheugen 157 Mhz, Cas timings 2-3-2-5, single channel 64 bits
chipset nVidia nForce 4 (ECC disabled) geen idee wat dit is...

Heeft iemand nog suggesties? dit geheugen moet gewoon op 200 mhz willen. Ik heb echt geen id wat voor settings ik moet gebruikn in de bios want hij gaat elke keer flippen als ik iets verander! zoals het nu lijkt nog geen fouten in geheugen dus daar ligt het niet aan. zou de nieuwste bios uitkomst bieden? begin een beetje gek te worden hier, mag nou ook weer windows er opnieuw opzetten terwijl alles net lekker liep...
het voltage een beetje verhogen is geen slecht id , maar de mijne is op 3v al 3,1 in het echt (gemeten met een multimeter in het slot)
in welke sloten heb je de bankjes zitten?. dat maakt namelijk ook uit bij de dfi

die fout die ie aangeeft van het besturings systeem kan , maar als het weer goed loopt gaat ie wel weer naar windows booten hoor. dus niks doen daar aan.

de settings die ik je opgaf kan (moet) ie echt wel op draaien hoor.

.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop echt heel erg dat windows t weer gaat doen... ik ga er nu nog niets aan doen iig. De reepjes zitten nu in slot 1 en 2, omdat ie ze op de andere sloten nog niet pakt. Ik zal eens in de bios het voltage en de timings wat verlagen. dit geheugen MOET gewoon op 200+ gaan lopen...

Verwijderd

Topicstarter
ok, hij loopt nu wel op 200 Mhz, tenminste, hij boot er op. Maar zodra hij windows wil gaan laden dan krijg ik nog steeds die hele nare melding... ook repareren bij de windows installatie werkt niet. ik denk dus dat het toch opnieuw installeren wordt. ik kan zo ook niet eens lekker tweaken want ik heb geen id of het stabiel is. het voltage staat nu effectief op 2.85 volt. Ik ben benieuwd als ik windows er opnieuw op heb, en als ik ga testen of ie dan wat mee wil werken en of ie in dual channel kan.

Verwijderd

Topicstarter
nou wordt ie helemaal leuk... geheugen loopt dus en boot ook gewoon. Memtest geeft geen fouten dus dat is ook leuk. dual channel wil helaas nog niet. Maar nu komt het:
Wanneer ik windows opnieuw wil installeren, dan gaat setup eerst initialisen, dan kopieert hij wat bestanden en vervolgens moet hij opnieuw opstarten om verder te kunnen met de setup. Op dat moment krijg ik weer de melding dat er een fout is bij het laden van het besturingssysteem en dus niet verder kan. Wat ik ook probeer, hij blijft hangen na het zoeken van die cd van windows. de hdd lijkt me nog gewoon in orde want ik kan alle partities wel gewoon vinden. ik snap er nu echt ff niets meer van. iemand??

• Rol-Co

Rol-Co

staat ie wel op first boot device =hdd
en divice priority je hdd en niet iets anders bijv

Verwijderd

Ik zou als ik jou was zowieso even op www.dfi-street.com kijken.

Ik heb zelf ook een Lanparty Ultra-D, maar ik heb TCCD ram, dus jou mijn settings geven heeft niet veel nut, gezien BH-5 en TCCD niet feestelijk lopen op dezelfde bios.

Hoeveel volt duw je eigenlijk door je geheugen?? Nog steeds 2.85V? Als ik me goed herinner moet BH-5 geheugen toch meestal wel 3.0 en hoger hebben.
Het kan zijn dat je de jumper om moet gooien zodat je meer voltage er doorheen kan jagen.

• evil kim
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 15:29
als je die hoger voltages gaat gebruiken moet je wel goed opletten, en ik denk 3,4v nemen lager was te belastend voor het moederbord (staat hier ergens in het overclocking forum uitgelegd)
En dat hoge voltage is dat niet om over te clocken, men zou toch verwachten als je "duurdere" latten koopt ze gewoon werken op standaard voltage met de opgegeven timings (2-3-2-6) als ik mij niet vergis

Verwijderd

Topicstarter
geheugen loopt nu op 200 Mhz op 2-2-2-8 en daarvoor heb ik 3V precies nodig... (of iig gebruik ik daar 3V voor). Memtest laten lopen en geen foutjes. dus dat zit wel goed denk ik. Maar het probleem met de melding bij het opstarten maakt me gek! fout tijdens laden besturingssysteem... hoe kan zoiets nou als ie eerder wel perfect gelopen heeft...

Verwijderd

Topicstarter
owja, misschien handig om te vertellen:

Ik heb een officiele cd van windows XP update pro NL. Dit voldoet prima als volledige versie van windows en kost niet veel .Het enige nadeel is dat je de pc van de cd moet booten omdat ie anders geen besturingssysteem vindt. Dus in mijn bios moet de cd boven de hdd staan in boot priority. Dit heb ik in eerste instantie (voor de problemen) ook gedaan en toen werkte alles perfect. En nu dus niet meer, en krijg ik die melding...

Verwijderd

Topicstarter
w00t!! opeens kwam ik op het verhelderende idee om mijn ide diskje even te unpluggen en voila! hij gaat windows nu installeren! iedereen bedankt tot dusver, ik hoop dat het allemaal gaat werken!
Pagina: 1