[XP] Langzaam wisselen tussen gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 14:43
Hoi,

Mn ouders irriteren zich mateloos aan onze computer. Dit is het probleem:

We hebben op onze computer 3 gebruikers, waarvan niemand gewoon uilogt, maar gewoon ingelogd blijft. Nu vinden mijn ouders dat het wisselen TE lang duurt, en ik kan niet langer blijven zeggen dat ze geen geduld hebben.

Dit zijn onze computer specs.

Dell dimension 8300
Pentium 4 3ghz HT (northwood)
Dells eigen gare mobo, er zit geen enkele sensor op....
512MB Ram
Nvidia fx5200 128MB
(niet echt een ding om te juichen dus :r )

Ik weet niet of dit een software matig probleem is, of dat er wat aan de hardware moet worden gesleuteld.

Na wat googlen moesten we programma's van anderen afsluiten in taakbeheer, maar dat is geen oplossing voor mn ouders...

Wie O Wie kan mij helpen?

Hartsike bedankt alvast!

Tom

Ps. Voor de mods, ik weet niet of het topic hier goed staat, mijn excuses daarvoor.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat is er precies traag dan? En watvoor programma's heb je draaien? Er zal ongetwijfeld iets gedaan worden door een gebruiker wat onwijs veel resources vreet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Aenarion
Nou het wisselen zelf, dus als je bij het start scherm van xp home bent, waar je dus de drie gebruikers ziet. Totdat je het volledige bureaublad ziet van de gebruiker. Dat duurt erg lang en blijft een hele tijd zwart.

Ik zal wel ff timen hoelang het duurt.

Edit:

Er draaien in totaal 91 processen. Dingen zoals Daemon, downloadprog bij 1, Konfabulator, de dingen van Windows zelf, geen spyware, dat is er onderhand wel af geloof ik (hitman pro).

Edit2:

Het ligt er dus aan of hij wel of niet op schermbeveiliging is gegaan voordat hij naar het startscherm is gegaan. Dan krijg je eerst weer de schermbeveiliging als je naar die gebruiker gaat, dan gaat hij weer naar het start scherm, kun je weer klikken op die gebruiker, en dan duurt het wat korter tot je bij het bureablad bent.

In totaal dus meer dan een minuut, veels te lang voor ouders die heel veel van zon ding verwachten, en alleen ff hun mail willen checken. Is het niet mogelijk, door Ram bij te prikken, de prestaties te verhogen?

[ Voor 63% gewijzigd door Aenarion op 21-08-2005 17:36 ]

Verwijderd

Check eens op spyware, Hitman Pro. Das altijd een goed idee. had je al gezegd..

Sluiten de gebruikers al hun eigen programma's af voordat ze uitloggen/wisselen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 17:37 ]

• Hoedje
  • Laatst online: 11:06
Aenarion schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:28:
Nou het wisselen zelf, dus als je bij het start scherm van xp home bent, waar je dus de drie gebruikers ziet. Totdat je het volledige bureaublad ziet van de gebruiker. Dat duurt erg lang en blijft een hele tijd zwart.

Ik zal wel ff timen hoelang het duurt.

Edit:

Er draaien in totaal 91 processen. Dingen zoals Daemon, downloadprog bij 1, Konfabulator, de dingen van Windows zelf, geen spyware, dat is er onderhand wel af geloof ik (hitman pro).
Dit is natuurlijk een beetje open deur intrappen. Maar dat is wel veel. Er wordt dan zeer waarschijnlijk sowieso hevig geswapt, dat maakt zo'n computer naatuurlijk hartstikke langzaam. Nogmaals de vraag sluit je alles af voordat je wisselt, of niet?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zet dan al die resources vretende dingen als downloadprogramma's, konfabulator en dergelijke eens uit. Dan is het ws al een stuk sneller. Gewoon afloggen als je dus een andere user wil gaan gebruiken, anders vraag je er gewoon om dat de boel traag wordt ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Aenarion
Nee, niemand logt uit, sluit zijn eigen account af als hij wisselt. Dat is ook niet logisch, want dan blijven de downloadprogs e.d. draaien.

iig toch bedankt.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Als iedereen is ingelogd, druk dan eens op Ctrl + Alt + Del, dan krijg je taakbeheer. Op het tabblad prestaties staat links onder je totale geheugengebruik. Als dat boven of dicht bij je 512 MB zit, helpt meer RAM erbij prikken wel. Zit dit maar op 350 / 400 of zo, dan helpt extra ram erbij niet zoveel. laat maar ff weten hoeveel geheugen er gebruikt wordt.

• Aenarion
Hmmz, zoveel getalletjes!

Bij Totalen staat:

Ingangen: 20815
Threads: 864
Processen: 101

Bij geheugengebruik:

Totaal: 668148
Limiet: 1376796
Piek: 1291320

Bij fysiekgeheugen staat: (hier zal het wel om gaan_

Totaal: 523260
Beschikbaar: 282556
Systeemcache: 117080

En tenslotte bij Kernelgeheugen:

Totaal: 92284
In wisselbestand: 71112
Niet in wisselbestand: 21172

En helemaal onderin staat:

Processen: 101 CPU gebruik: 4% Geheugengebruik: 652/1344MB

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Verder heb ik goed getimet en als ie het helemaal goed doet duurt het vanaf het klikken op de gebruiker totdat outlook express werkt 1 min. Dat is dus voor mn ouders te lang, ik heb ze gezegd dat dat normaal is, en ze niet moeten zeuren.... :( Worden ze ook niet echt blij van..

Tom

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-03 11:53
Sorry voor de simpele post, maare: Al die downloadprogs maken die PC zo vreselijk traag. Oftewel: Je zal 3000 euro moeten uitgeven om jouw ourders' wensen te voldoen. Misschien een idee om een oude PC als downloadbakkie in te zetten? Dan kan die lekker alle resources daaraan besteden en kunnen je ouders snel mail checken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Maar het is wel handig, kijk maar:
Bij geheugengebruik:

Totaal: 668148
Je verbruikt nu dus 668 MB aan geheugen. Dit is al heel veel meer dan je 512 MB ram die je in je PC hebt zitten.
Fysiek geheugen:
Totaal: 523260
Beschikbaar: 282556
Dat totaal is dus je RAM wat je in je PC hebt zitten. Omdat er nog 282 MB beschikbaar is, ga ik ervan uit dat Windows een hoop in het wisselbestand heeft zitten. Dat wisselbestand zit op je harde schijf en is aanzienlijk trager dan je RAM. Zodra Windows een programma nodig heeft wat wel opgestart is maar in het wisselbestand zit, gaat deze het programma terug in het geheugen zetten. Dit gaat dus niet zo snel. Zodra je van gebruiker wisselt en je computer traag is, moet je maar eens op je harde schijf lampje letten, deze is dan erg druk bezig.

Dus het komt dus 1) doordat je te weinig RAM hebt om zoveel users te draaien die alles nog open hebben staan en 2) Windows 'alles' in het wisselbestand zet en daardoor wordt je pc trager. (512 MB ram is in principe genoeg om een single user windows te draaien.)
2 is overigens een gevolg van 1 dus.

De opties:
1) Koop een reepje RAM erbij, kan vast wel via Dell.
2) Laat iedereen toch gewoon uitloggen, of in ieder geval minder programma's open laten staan.

Meer opties zijn er niet echt.
Hoop dat je er wat aan hebt. :)

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:58

itsalwaysme

Graast voor DB

is het niet zo dat windows alleen de gebruiker die momenteel windows gebruikt in het ram zet en de gebruikers die nog op de achtergrond zijn ingelogd in het wissel bestand zet?
als dat zo is dan heeft de extra ram geen nut.

ik zou eerst is wat doen aan het aantal processen, want 101 is wel erg veel..

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Je moet er gewoon 512 MB geheugen bijprikken, dan is het probleem opgelost.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Ik volg ook niet hoe je met 3 gebruikers 102 processen aan het werk krijgt. Dat is echt heel veel.. Je kunt in start/run/'msconfig'<enter>/laatste tabblad een overzichtje krijgen van alles wat opstart (algemeen en huidige gebruiker, dus je zult het bij alle drie moeten doen, of via regedit). Je zult zo waarschijnlijk wel enige tientallen programma's vinden die niet nodig zijn en daarmee de computer onnodig traag maken. Wat draai je wel niet :?

Localhost is where the heart is

• Aenarion
Tsja bij het opstarten gaan er automatisch 27 aan waarvan er twee niet aangevinkt zijn. Ik ga daarwel een paar nutteloze van weghalen,

Ik neem aan dat winamp, java, quicktime, adobe assistant, microsoft office, daemon e.d, niet benodigd zijn voor het opstarten.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

winamp > agent, neemt alleen geheugen in beslag zodat winamp sneller kan laden; java > updater, kan uit, maar hou er rekening mee dat je dan niet altijd meer de nieuwste versie hebt (wat op zich geen probleem moet zijn). quicktime > quickstarter, net als winamp, adobe, microsoft, idem. Deamon > zonder deze krijg je geen icoontje in je taakbalk en kun je dus niet (makkelijk) van iso wisselen.

Daarnaast is het zelfs met xp nog wel handig om af en toe te herstarten; zowel voor updates en dergelijke als voor geheugengebruik. Ik merk zelf dat windows na een week of 2 uptime merkbaar trager wordt.

Localhost is where the heart is

• Aenarion
Ok, bedankt voor alle hulp. Ik ga iig een nieuw stukje geheugen aanschaffen.

• Stamgastje
  • Laatst online: 02-02-2020
Aenarion schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:35:
Ok, bedankt voor alle hulp. Ik ga iig een nieuw stukje geheugen aanschaffen.
Dat is maar een gedeeltelijke oplossing. Er zal minder geswapt worden, maar je CPU zal door die ruim 100 processen toch nog wel redelijk belast worden waarschijnlijk.

Ga echt eens kijken wat er allemaal draait. Je zegt dat er na bij opstarten van de PC 27 processen gestart worden. Tel daarbij nog een stuk of 15 processen voor Windows zelf op en je komt op om en nabij de 40 processen. Redelijk normaal voor de gemiddelde PC (alhoewel minder best zou kunnen, die 27 processen heb je vast niet allemaal nodig).

Punt is dat dit alles zou betekenen dat de gebruikers die ingelogd zijn tezamen nog ruim 60(!) processen hebben draaien! Dat is echt enorm veel (te veel). Met 3 ingelogde gebruikers op je PC heeft dus iedere gebruiker zo'n 20 processen (gewone applicaties waarschijnlijk) draaien!

[ Voor 50% gewijzigd door Stamgastje op 22-08-2005 15:09 ]

• Aenarion
Tsja, er staan bij sommige processen extreme aantallen geheugengebruik. de meeste beruiken niet meer dan 300 of 400 kB. Maar dan heb je bijv. Internet explorer, die soms meerdere keren per user in voorkomt en gebruikt soms wel meer dan 30000 kB! Verder begrijp ik niet dat bijv Msn messenger, die op offline weergeven staat 20000kB gebruikt!

• Stamgastje
Waarom sluiten de gebruikers MSN dan niet af? Alhoewel 20MB natuurlijk absurd is voor een messenger, maar goed. Zelfde geldt voor Internet Explorer: waarom laat iedereen alles open staan dan? Vooral pagina's met veel plaatjes kosten een hoop geheugen. Laat ze de pagina's dan aan hun favorites toevoegen en de boel afsluiten. Als je zo doorgaat heb je aan 1GB intern geheugen nog niet genoeg. Daarnaast kost het task switchen bij 100 taken ook nog best wat tijd.

• Aenarion
Tsja, waarom aan lasten staan, gemakzucht denk ik :/ Die getallen avn internet explorer waren van mij, toen ik dit ana het typen was.

Ik weet wel een oplossing....

Gewoon ene eigen computer voor mij, is een flinke verbriuker minder >:)

Naja anywayz, ik zal zeggen dat ze gewoon alles moeten afsluiten, of moeten uitloggen.

Thnx

Tom

Verwijderd

ik vind dat ze niet zo moeten zeuren en maar even gedult moeten hebben en gewoon de pc uitzetten. Ik vind het niet zo vreemd dat de pc sloom wordt als er 3 users ingelogd zijn..

• Stamgastje
Laat ze anders ook bijvoorbeeld Firefox i.c.m. SessionSaver gebruiken. Of Opera, die biedt dezelfde functionaliteit maar is niet gratis (of je ziet ads).

• Aenarion
Ik ga het zeker proberen!

Bedankt!
Tom

@.AFCA. Je hebt helemaal gelijk, maar ze worden boos als ik zeg dat ze geen geduld hebben :(
Pagina: 1