Toon posts:

2d modus underclocken voor stroom te besparen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Scheelt het verbruik van stroom als ik mijn videokaart (6800GT) underclock? Want ik wil graag minder stroom gebruiken en ik zit ook vaak gewoon te internetten enzo. En de snelheid in de 2d mode is denk ook niet erg van belang, vooral niet spellen of juist weer wel?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 23:38
Erg veel zal het niet schelen. Maar je kan natuurlijk ook jouw CPU underclocken en de vcore verlagen.

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 13:03:
Erg veel zal het niet schelen. Maar je kan natuurlijk ook jouw CPU underclocken en de vcore verlagen.
Hoeveel is het denk je? 10 watt? Tjah, maar dan heb ik ook weer prestatie verlies. Als ik dan wil gamen moet ik dan alles weer op de stock snelheden zetten in de bios ofzo.

• D-Three
Geen idee hoeveel het scheelt. De videokaart kan gemakkelijk switchen tussen 2D (op lagere snelheid) en 3D (eventueel overclocked). Ik doe net hetzelfde met mijn systeem. Het draait op stock speeds met Cool'n'Quiet ingeschakeld. Als ik gewoon wat surft, zakt de Vcore van 1,4V naar iets meer dan 1V en daalt de CPU-snelheid van 2200 MHz naar 1000 MHz. Om wat te surfen is dat uiteraard snel zat en zodra er meer CPU-power nodig is, schakelt het systeem onmiddellijk in een hogere versnelling. Ik weet niet of de PIV ook zoiets heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 13:11:
Geen idee hoeveel het scheelt. De videokaart kan gemakkelijk switchen tussen 2D (op lagere snelheid) en 3D (eventueel overclocked). Ik doe net hetzelfde met mijn systeem. Het draait op stock speeds met Cool'n'Quiet ingeschakeld. Als ik gewoon wat surft, zakt de Vcore van 1,4V naar iets meer dan 1V en daalt de CPU-snelheid van 2200 MHz naar 1000 MHz. Om wat te surfen is dat uiteraard snel zat en zodra er meer CPU-power nodig is, schakelt het systeem onmiddellijk in een hogere versnelling. Ik weet niet of de PIV ook zoiets heeft?
Nope mijn mobo heeft het jammer genoeg niet ;(

• D-Three
Fanspeed kan ook clockspeeds veranderen afhankelijk van de belasting van het systeem. Maar ik weet niet of er ondersteuning is voor jouw mobo. De 6800GT verlagen in snelheid zal iets schelen in verbruik maar de CPU verlagen zal natuurlijk ook wat schelen. Alle beetjes helpen :P
Maar zolang er geen zware belasting is voor zowel CPU als GPU ligt het verbruik zowieso al een stuk lager. Logisch natuurlijk ;)

[ Voor 50% gewijzigd door D-Three op 21-08-2005 13:19 ]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat vind ik sowieso een achterlijk punt aan videokaarten. Het is schieten met een kanon op een mug. Sta je daar een beetje te idlen met xxxWatt in 2d-modus wat je met de eerste de beste but-kaart ook kan. Het is te idioot voor woorden dat op dat gebied nog niks bereikt is. Hiervoor had ik een Radeon9800Pro met een Zalman wafelijzer erop. Nou, je kon er een ei op bakken in Windows. Thermal management staat wat mij betreft meteen onder performance op het verlanglijstje en in 2d is performance totaal geen issue dus zou daar best wat meer energie (leuke woordspeling }:O ) in mogen gaan.

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 10:42
Toink schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 14:01:
Dat vind ik sowieso een achterlijk punt aan videokaarten. Het is schieten met een kanon op een mug. Sta je daar een beetje te idlen met xxxWatt in 2d-modus wat je met de eerste de beste but-kaart ook kan. Het is te idioot voor woorden dat op dat gebied nog niks bereikt is. Hiervoor had ik een Radeon9800Pro met een Zalman wafelijzer erop. Nou, je kon er een ei op bakken in Windows. Thermal management staat wat mij betreft meteen onder performance op het verlanglijstje en in 2d is performance totaal geen issue dus zou daar best wat meer energie (leuke woordspeling }:O ) in mogen gaan.
Is het niet zo dat in Windows vista het grafische gedeelte afgehandeld gaat worden door je videokaart in plaats van je cpu zoals het nu nog is als in windows xp en alle andere versies? Ik dacht ook gelezen te hebben dat je een videokaart gelijkwaardig aan de 6800 serie van nvidia (of ati) om alle pracht helemaal aan te hebben staan in vista omdat die specialle effecten dan zou gaan gebruiken. En wat je videokaart doet hoeft je cpu niet meer te doen..

Verwijderd

GPUs en CPUs verbruiken ongeveer evenveel vermogen als ze 100% draaien, dat is het probleem niet. Waar het om gaat is de kwestie of de fabrikant de moeite heeft genomen om ver doorgevoerd powermanagement te implementeren. Je kunt dan bijv. denken aan het verlagen van de kloksnelheid zoals bij AMD's Cool-n-Quiet, of aan het uitschakelen van delen van de chip die niet gebruikt worden (zo wordt bij een GPU in 2D-modus hoogstwaarschijnlijk 90% van de chip niet aangesproken).

Het lijkt mij dat een processor, zij het een GPU, een CPU of whatever, de verschillende 'states' van powermanagement wel moet ondersteunen voor Windows of welk OS dan ook er iets mee kan. Een processor kan niet allerlei 'nieuwe' (niet bestaande) functies krijgen doordat je een bepaald OS gebruikt.
Pagina: 1