Zelfde kaart, prijsverschil meer dan 100 euro.

Pagina: 1
Acties:

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-08 21:26
Ik wil binnenkort nieuwe pc samnestellen en ben dus een beetje aan het kijken waar ik de voordeligste prijs kan bedingen, nou zit in maastricht op kamers en is aken dus net om de hoek.

Op de site www.hiq24.de kun je in vergelijking met de nederlandse prijzen zeer goedkoop een pc samenstellen.

Nou is mijn probleem; er worden daar een aantal PCI-E versies van de x850xt verkocht.
Deze verschillen zodanig in prijs dat ik me afvraag of de prestaties van deze kaarten wel gelijk liggen, in de specs zelf heb ik geen verschil kunnen ontdekken.

http://www.hiq24.de/index.php?cPath=279_61_183_343

Een x850xt van sapphire kost bv slechts 344 euro. (Retail versie ? wat betekent dat ?)
Een x850xt van MSI kost je 470 euro.
Een x850PRO van asus (Full retail versie?) kost 425 euro.

Nou snap ik er dus helemaal geen kont van, ik ga er vanuit dat duurder vaak beter is maar als ik naar de specs kijk dan is dit dus duidelijk niet het geval!

Uiteraard wil ik zo goedkoop mogelijk uit zijn en ik vraag me dus af of de x850xt van sapphire net zo snel is als de ruim 100 euro duurdere van MSI (Daar ik al goeie ervaringen heb met mijn huidige sapphire kaart)?

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Well, de kaarten van Sapphire zijn net als de rest gebasseerd op het standaard PCB ontwerp van ATi. Dus het zijn allemaal dezelfde qua lay-out en snelheden. Asus en MSI, zijn als "A-merken" gevestigd en doen standaard in de doos, een hoop extra's erbij. Denk aan, games, software en soms een webcam.

Sapphire doet hier vaak niet aan mee, en is daardoor goedkoper. Tevens is Sapphire de merknaam van ATi, dus ATi verkoop zijn kaarten OOK onder de naam van Sapphire. Zusterbedrijf e.d.

Retail = alles in een doosje verpakt, en OEM is alleen de kaart en drivers in vaak een onbedrukte blanco doos.

..::System Specs::..

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
de retail zit geen software en etc bij. en word meestal d8 met pc samen verkocht. de pro is goedkoper omdat hij langzamer is dan de xt. dus ik denk dat het daar aan licht.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Sapphire bouwt naar mijn weten geen eigen kaarten. Ze kopen een referencemodel, plakken er hun eigen stickertjes en koelers op, en brengen de kaart op de markt. In ieder geval Asus, en volgens mij ook MSI in sommige gevallen, ontwerpen zelf hun kaarten, produceren dus zelf een eigen model, maar moeten die kosten wel gedekt zien. Je zult dus ook vaak deels afwijkende lay-outs zien op kaarten van Asus in vergelijking met een Sapphire of Club3D o.i.d. Over het algemeen zijn de kaarten van Asus net iets sneller dan die van referencemodellen, zo heb ik me laten vertellen.
Mijn eigen ervaringen hiermee bevestigen dit in ieder geval voor de 6600GT. Zo scoorde mijn Club3D kaartje ongeveer 5% minder dan de huidige Asus variant.

@ Daann0, Retail is juist verkoopgericht, vandaar de naam retail. Dus in een mooie doos, vaak voorzien van allerlei extra (demo)software. OEM is juist kaal in doosje of antistatisch zakje, met alleen drivers en eventueel wat kabeltjes meegeleverd.

[ Voor 15% gewijzigd door Brede P op 21-08-2005 12:57 ]

• Ibidem
  • Laatst online: 30-04 16:28
Ik vraag me toch echt af, waarom we allemaal hetzelfde zeggen? De vraag is toch al beantwoord :? :D

..::System Specs::..

• Pandemic
DaannO schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:54:
de retail zit geen software en etc bij. en word meestal d8 met pc samen verkocht. de pro is goedkoper omdat hij langzamer is dan de xt. dus ik denk dat het daar aan licht.
Dat is dus t probleem, meestal is de pro goedkoper! Maar in dit geval dus niet, hij is juist duurder als de xt versie van sapphire. Maar dat verschil zit dus waarschijnlijk in de extra's die bij de kaart van asus geleverd worden?
In principe betekent dit dat ik liever de retail versie van de sapphire kaart heb, aangezien ik niet zo geinterreseerd ben in extra's. Daar het vaak games en software betreft die ik of al gespeelt heb, of toch niet gebruik.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
Tekn0z schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:58:
Ik vraag me toch echt af, waarom we allemaal hetzelfde zeggen? De vraag is toch al beantwoord :? :D
hehe iedereen post net te laat zoals ik. my bad :)

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

DaannO schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:54:
de retail zit geen software en etc bij. en word meestal d8 met pc samen verkocht.
Dat is juist de OEM versie, de retail heeft juist wel software.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 16:32

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

OEM betekent eigenlijk ook dat de leverancier (de winkel) voor 100% verantwoordelijk is voor de support van het product, je kunt dan dus niet bij de maker van het product terecht... is vaak belangrijk bij software..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MaxxBass schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 13:17:
OEM betekent eigenlijk ook dat de leverancier (de winkel) voor 100% verantwoordelijk is voor de support van het product, je kunt dan dus niet bij de maker van het product terecht... is vaak belangrijk bij software..
Voor hardware maakt dit ook niet zoveel uit. De drivers zoek je wel zelf en een handleiding heb je als Tweaker gewoonlijk ook niet nodig. En als het spul kapot is doe je het terug naar de winkel.

Verwijderd

OEM = Original Equipment Manufacturer, dus alleen het product zoals ie van de fabrikant af komt. Maar OEM wil niet zoveel zeggen over de spullen die erbij zitten. De x800ve bij mycom is ook OEM, maar daar zitten wel alle benodigde kabels bij, en zelfs een antenne.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BredeP schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:56:
Sapphire bouwt naar mijn weten geen eigen kaarten.
Ze zullen bij Sapphire niet blij zijn met jou. :)
Ever since ATI announced its manufacturing & distribution relationships with ODMs and AiBs in June of 2001, SAPPHIRE has always been the key ATI Graphics Boards Supplier worldwide. SAPPHIRE designs, manufactures and distributes the most complete range of ATI video boards--from mainstream level Xpert98 to the state-of-the-art technology-enriched Radeon 9700Pro boards. SAPPHIRE refuses to compromise quality by cutting corners at the expense of its customers experience with their products. All ATI board designs undergo a stringent layout inspection by our staff of engineers to guarantee that they represent the usual high-quality image of ATI original boards. We also enjoy the resources of a highly creative technical department that layout complex designs to accommodate different market niches as they arise. SAPPHIRE ATI video boards have long been the reliable choice for a great number of OEMs and large System Integrators in Europe, North America, Asia and Latin America based largely on our ability to meet a fast paced technical markets advancements as well as our means to produce large quantities of product.
Is maar een klein stukje uit hun Company-Profile wat je hier vindt.

ARME AOW’er

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

amour021 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 13:22:
[...]

Voor hardware maakt dit ook niet zoveel uit. De drivers zoek je wel zelf en een handleiding heb je als Tweaker gewoonlijk ook niet nodig. En als het spul kapot is doe je het terug naar de winkel.
ik koop altijd OEM producten (behalve dan me laatste videokaart).
en daar zit tot nu toe ook altijd een cd met drivers bij en de kabeltjes die erbij horen.
het enigste wat je mist is een mooie doos en wat extra spul zoals games, maar daar zit je toch niet op te wachten want dat zijn meestal al wat oudere games ;)
maar dat gaat hier allemaal niet op want de sapphire is een retail (in doos dus).
dan zou ik die nemen want de xt is sneller dan de pro en de msi is duurder omdat er meestal overbodige games bij zitten ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:29
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:39:
OEM = Original Equipment Manufacturer, dus alleen het product zoals ie van de fabrikant af komt. Maar OEM wil niet zoveel zeggen over de spullen die erbij zitten. De x800ve bij mycom is ook OEM, maar daar zitten wel alle benodigde kabels bij, en zelfs een antenne.
En even ter aanvulling nog, de "kale" versie wordt meestal de bulk versie genoemd.
En de versie die netje verpakt met extraatjes is de retail.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:03

Bever!

3

asus maakt geen eigen ontwerpen voor de ati kaarten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
chucky666 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:54:
[...]

ik koop altijd OEM producten (behalve dan me laatste videokaart).
en daar zit tot nu toe ook altijd een cd met drivers bij en de kabeltjes die erbij horen.
het enigste wat je mist is een mooie doos en wat extra spul zoals games, maar daar zit je toch niet op te wachten want dat zijn meestal al wat oudere games ;)
maar dat gaat hier allemaal niet op want de sapphire is een retail (in doos dus).
dan zou ik die nemen want de xt is sneller dan de pro en de msi is duurder omdat er meestal overbodige games bij zitten ;)
Gewoonlijk zit er inderdaad wel een CD met drivers bij maar oorspronkelijk was een OEM versie echt alleen geschikt voor de "professionals" die wel zelf drivers hadden en de benodigde kennis om die dingen te installeren. Tegenwoordig steekt er vaak wel een driver CD bij en soms kabeltjes. Bij m'n Creative Audigy Player zat iig alleen maar een driver CD bij die je echt nodig hebt omdat Creative geen volledige driverdownloads aanbiedt op zijn website (alleen updates :()

Edit: @ Benotti: Helaas hebben de downloads van de Creative website het nooit gedaan bij mij.. Ik dacht dat ik even het zoeken naar de driver CD kon besparen maar helaas. Ik krijg gewoon een rits fouten na het installeren van de drivers.

Maar goed, terug ontopic voor dit een grote discussie over OEM producten wordt. ASUS maakt inderdaad geen custom design voor ATi kaarten dus de prestaties van gelijke kaarten van verschillende merken zullen miniem verschillen van elkaar. Wat dan nog belangrijk kan zijn is de meegeleverde extra's en de kwaliteit van de koeler. In het 9800 Pro tijdperk waren er nog wel eens mensen die problemen hadden met de koelers van Sapphire maar dat lijkt nu opgelost (ok, het blijven kleine rotfannetjes maar goed :D )

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-08-2005 02:07 ]

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
amour021 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 01:31:
[...]

Bij m'n Creative Audigy Player zat iig alleen maar een driver CD bij die je echt nodig hebt omdat Creative geen volledige driverdownloads aanbiedt op zijn website (alleen updates :()
Creative biedt wel degelijk volledige drivers aan hoor. Ik heb nog nooit mijn CD nodig gehad. Kijk je wel op de juiste plek?

Verwijderd

Bekijk even de gegevens van de algemene kaarten op de site van ati. Dan kun je over het algemeen de verschillen zien.(http://apps.ati.com/ATIcompare/)

Zover ik weet zullen er tussen de type varianten per leverancier niet zoveel verschil zitten daar ATi vrij strikt is over de voorwaarden waaraan kaarten moeten voldoen als ze door derden gefabriceerd worden.

Tip, ik zou eens de X800XT bekijken van ATi.

pricewatch: ATI Radeon X800 XT ViVo 256 MB DDR3 (PCI-e, DVI, ViVo)

Deze doet niet echt onder voor een normale X850XT maar is toch een bom duiten minder in den aanschaf. Succes met de keuze.

Edit: Link van ATi toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 02:06 ]

Verwijderd

wat betekend vivo eigenlijk

weet dat enkel ati deze benaming gebruikt maar weet niet waarvoor gij staat

+ is deze winkel betrouwbaar voor levering in belgië

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:55
video in - video out (je kunt daarmee op je pc tv kijken of programma's opnemen maar ook een tv op aansluiten om daarop bv een film te kijken)

[ Voor 28% gewijzigd door Gody op 22-08-2005 02:53 ]

Verwijderd

maar is de vivo kaart meestal ook niet goedkoper dan de andere

(en video in en out betekend dus geen tv kaar meer nodig??

en levering met belgië iemand een idee daarover

Verwijderd

OEM wordt ook wel soms Bulk genoemd vanwege het feit dat het of idd in een onbedrukte doos zit of in een anti-statisch zakje dus goedkoper en dan kopen ze het per bulk (grote hoeveelheden) in zodat het goedkoper is, maar de kwaliteit is nooit minder alleen de verpakking is er meestal niet of gewoon saai

Ik heb zelf van meerdere mensen gehoord, dat qua overclocken Sapphire kaarten 1 van de betere zijn en dat asus sneller standaard is is ook waar.

Misschien dubbelzinnig, maar ik moest hier gewoon op reageren ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 02:53:
(en video in en out betekend dus geen tv kaar meer nodig??
Volgens mij wel idd. Video out is gewoon een stekkertje dat je je pc-beeld op je tv, dvd-recorder of iets dergelijks kan toveren. Video in lijkt me dan het tegenovergestelde, dus tv-beelden (uit de muur, of van een dvd/vhs systeem) naar je pc.

• tozzke
  • Laatst online: 24-07 23:09

tozzke

aka tozzert

volgens mij betekent video-in alleen maar dat je videobeelden van bijv een videocamera kunt capturen (meestal composite-in)... niet dat je er tv mee kunt kijken (zit geen tv-tuner in afaik)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
tozzke schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 06:30:
volgens mij betekent video-in alleen maar dat je videobeelden van bijv een videocamera kunt capturen (meestal composite-in)... niet dat je er tv mee kunt kijken (zit geen tv-tuner in afaik)
daar voor heb je een all in wonder nodig

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 07:22
ik heb een al in wonder zonder video in za (wel een kaart uit 1988)

Out of the box? What box? There is no box.

• Pandemic
Pfoeh danku voor de reply's!

Iemand zegt dat de x800xt ook een goeie keuze is en daarbij veel goedkoper, dit klopt :p alleen bij de genoemde computerwinkel hebben ze die kaart niet! Vandaar de keuze voor de x850xt, die met 344 euro ook niet echt aan de prijzige kant is.

En ViVo betekent indd gewoon Video-in-Video-out, er zit geen tuner bij en je kan dus geen tv op je compu kijken!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:09

sphere

Debian abuser

Als ik zo eens die shop vergelijk met losse producten in de pricewatch (bijv. cpu) dan zijn de Nederlandse shops meestal goedkoper :?

Ik heb wat AMD64 cpus geprikt, en 1t0 en PCZaak deden het beter met respectievelijk de Venice 3000+ en de Manchester 3800+. Kan je niet eens je config posten, ik ben wel benieuw wat voor prijskaart daar uit rolt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Pandemic
Config:

1 x Asus A8N-SLI NF4 (Sound, GLan, FW, SATA RAID)
1 x CPU AMD Athlon 64 3500+ S939 Venice Box
1 x Radeon X850XT 256MB Sapphire (2xDVI, ViVo, Retail)
1 x Monitor TFT 17 Zoll Samsung Syncmaster 730BF silber/schwarz 4ms
1 x _160GB SATA-II Western Digital WD1600JS 8MB 7200rpm
1 x _1024MB PC3200 400Mhz CL2.5 (2x512MB) OCZ Dual Kit inkl. Kupferk
1 x DVD-Brenner Samsung TSH552-U -/+ 16x double layer black bulk
1 x 400W Zalman ZM400B-APF

Hier komt nog een kast en 2 casefans bij. Kosten zonder die dingen 1324 Euro.
Voordeel dat t wel allemaal uit dezelfde winkel komt, apart kopen is niet echt mijn ding.
Ik hoef daarbij ook geen btw te betalen (zo mag je t eigenlijk niet zeggen, maar daar komt t wel op neer) dus er gaat nog 16 % vanaf.

Commentaar/advies is welkom! Dit is nog maar een ideetje voor wat t zou kunnen worden!

Verwijderd

Beetje offtopic, maar HIQ is voor de rest ook nog eens een fijne winkel. Veel keuze, meestal goede technische kennis, scherpe prijzen en vooral een goede service :)
Soms is het best zonde als je als je dicht bij de grens woont alles in nederland gaat kopen, een hele PC zal wel heel wat euros schelen in Duitsland :)
Pagina: 1