Toon posts:

Gigabit schijf op netwerk.

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er veel te vinden is over ethernet hd's maar over gigabit behuizingen is niets te vinden.
Ik wil een gigabit behuizing hebben waar ik dus met 1000/8=125Megabyte per seconde data kan opslaan, die je op een router kan aansluiten en van iedere computer kan gebruiken.

Verwijderd

125 MB per seconde kun je vergeten, geen enkele HDD haalt dat.

• awolte
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-02 16:48
dat wilde ik net ook zeggen, zelfs een raptor haalt maar gemiddeld 50 MB/s

http://awoltering.blogspot.com

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
het zou trouwens zijn 1024 / 8 = 128MB /s

SATA haalt theoretisch 150MB/s, maar dat haal je in de praktijk nooit.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk even naar de specs van de schijven en je ziet snel genoeg dat dit niet echt mogelijk is :P Lees ook de OM FAQ / Beleid evne door. Daar staat alles wel in wat je nodig hebt om de keuze te maken gok ik :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
Bedoel je niet een SAN met gigabit poorten ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook al trek je een gigabitverbinding niet helemaal vol, dan nog is het zo dat 100mbit weer een kleine bottleneck zou zijn.

{signature}

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:28:
die je op een router kan aansluiten en van iedere computer kan gebruiken.
Erhm? Routers met gigabit poorten??

Of je hebt geld teveel, of je houdt even geen rekening met dat de meeste router 100 mbit poorten hebben. (huis tuin en keukengebruik dan)

Zo kun je dus maximaal 100mbit schrijven = 12MB/s.
Dat is al een veel meer realistische situatie. Vandaar dat er ook nog (geen) weinig 1000mbit opslag systemen zijn.

Als je sneller wil, dan zou ik je een RAID oplossing aanbevelen.
Redelijk servertje, raid controller en een paar schijven erin, natuurlijk dan een gigabit netwerkkaart, en zorgen dat je router / switch ook gigabit poorten heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel een switch met gigabit poorten.
Ik weet dat het de theoretische snelheid is en de werkelijke er iets onder ligt, maar het gaat me erom dat ik een snelle harddisk op het netwerk heb. Ik vind het belangrijk dat het flink hoger is dan een normaal netwerk.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 14:03:
Ik bedoel een switch met gigabit poorten.
Ik weet dat het de theoretische snelheid is en de werkelijke er iets onder ligt, maar het gaat me erom dat ik een snelle harddisk op het netwerk heb. Ik vind het belangrijk dat het flink hoger is dan een normaal netwerk.
Dan geeft rdfeij de perfect oplossing. Je zult je eigen server moeten bouwen met een paar schijven in een RAID opstelling.

Verwijderd

Topicstarter
M-ThijZ schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 14:07:
[...]

Dan geeft rdfeij de perfect oplossing. Je zult je eigen server moeten bouwen met een paar schijven in een RAID opstelling.
Maar ik wil het graag zonder servertje, maar met een apparaat waarmee je een hd direct op het netwerk kan aansluiten met gigabit en evt. waar je ook nog een printer op aan kan sluiten.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 14:16:
[...]

Maar ik wil het graag zonder servertje, maar met een apparaat waarmee je een hd direct op het netwerk kan aansluiten met gigabit en evt. waar je ook nog een printer op aan kan sluiten.
Dat kan niet.

(en ook nog een printer erop kunnen aansluiten? Daar heb je echt een pc voor nodig)

Je zoekt trouwens een NAS (Network Attached Storage). Deze zijn vast wel met een gigabit aansluiting te verkrijgen, maar onbetaalbaar voor de particulier, (en daarnaast zit ook daar pc hardware in).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar iets als de linksys nslu2, maar dan op gigabit snelheid.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Wil je gewoon een ide schijf aansluiten?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Topicstarter
Felixje schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:38:
Wil je gewoon een ide schijf aansluiten?
Ja

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Post eens een budget? Heb je ergens een desktop dat je wilt opofferen om als fileserver te draaien en wat voor een desktop? Wil je Linux gaan draaien met Samba om lekker snel en veilig te sharen?

Meestal wordt het opgelost door een ouwe P3 of een Athlon bordje te voorzien met een raid-controller en gigabitkaart. Hier kan je max 40 à 50 MB/s halen, dat is al vrij snel.

Als je echt een gigabitkaart vol wilt krijgen, dan kan je naar mobo's met gigabit (die niet op de ordinaire PCI-bus aangesloten zijn) gaan kijken of ineens naar ouwe servermobo's met 64bit PCI-bussen.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:46:
Post eens een budget? Heb je ergens een desktop dat je wilt opofferen om als fileserver te draaien en wat voor een desktop? Wil je Linux gaan draaien met Samba om lekker snel en veilig te sharen?

Meestal wordt het opgelost door een ouwe P3 of een Athlon bordje te voorzien met een raid-controller en gigabitkaart. Hier kan je max 40 à 50 MB/s halen, dat is al vrij snel.

Als je echt een gigabitkaart vol wilt krijgen, dan kan je naar mobo's met gigabit (die niet op de ordinaire PCI-bus aangesloten zijn) gaan kijken of ineens naar ouwe servermobo's met 64bit PCI-bussen.
Het is niet voor mezelf, maar een kennis. Ik denk ongeveer 150-200 euro.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

Ik neem aan dat je budget exclusief schijven is?

AMD Sempron 2200+ (S-A, 1,50GHz, 256KB, 333MHz FSB) € 49,-
Asus A7V600, KT600 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid) € 47,05
256MB PC3200 DDR (Kingston) € 24,50
Kast + voeding € 30,-
Super simpel videokaart € Gratis of maximaal 10 euro ofzo

Zet daar Linux op en je bent klaar.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
De TS gaf al aan dat hij geen pc neer wilt zetten, alleen een externe hdd met netwerk aansluiting.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

rdfeij schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:52:
[...]

Erhm? Routers met gigabit poorten??

Of je hebt geld teveel, of je houdt even geen rekening met dat de meeste router 100 mbit poorten hebben. (huis tuin en keukengebruik dan)
D-Link DGL-4300, 108 Mbps Wireless + 4 gigabit poorten, 180 Euro.

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

Mishmash schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:47:
De TS gaf al aan dat hij geen pc neer wilt zetten, alleen een externe hdd met netwerk aansluiting.
Dat kan... voor minimaal 1000 euro.

http://www.nowmicro.com/PartSearch.cfm?CatID=58

PROD-2850 FR4000NAS-2 2 Bay Gigabit NAS Tower - 2 drives
Manufacturer: Frontier OEM NAS $1,036.00

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yGiDoRp schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:53:
[...]

Dat kan... voor minimaal 1000 euro.

http://www.nowmicro.com/PartSearch.cfm?CatID=58

PROD-2850 FR4000NAS-2 2 Bay Gigabit NAS Tower - 2 drives
Manufacturer: Frontier OEM NAS $1,036.00
Wilde ik ook net zeggen. TS: zoek eens op gigabit+NAS en zie dat je met 200 euro echt nergens bent. Voor die prijs heb je nog niet eens fatsoenlijke computerhardware die die snelheid aankan (exclusief drives).

Signatures zijn voor boomers.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rdfeij schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:39:
het zou trouwens zijn 1024 / 8 = 128MB /s

SATA haalt theoretisch 150MB/s, maar dat haal je in de praktijk nooit.
Uhm, in de datacommunicatie wereld gaat alles gewoon met 10 machten hoor. Alleen bij opslag wodt er met 2 machten gerekend en is een Megabyte dus 1024 Kilobyte.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan toch maar een servertje moet bouwen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Goed zo! Gewoon een servertje bouwen en ergens in een kast wegstoppen, heb je er totaal geen last van...

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Ik wou een paar jaar geleden ook m'n data centraal op kunnen slaan en toen had je nog helemaal geen NAS voor thuisgebruik. Ik heb toen een simpel servertje neergezet (Pentium 100, na wat updates is het dit geworden) en dat werkt super. Het voordeel is dat je er veel meer mee kan doen, FTP, webserver, downloadbak, etc. En je kan makkelijk upgraden door een schijf bij te plaatsen.

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

Deze is iets netter. 4 SATA bays, 2x Gbit, RAID 5 ondersteuning.

http://www.originstorage.com/detail.asp?id=7387

Als ik het geld had... * yGiDoRp droomt over het wat zou je doen met 10 miljoen topic en aan 500 GB SATA schijven.

[ Voor 8% gewijzigd door yGiDoRp op 22-08-2005 18:42 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
foutje..

[ Voor 99% gewijzigd door engelbertus op 22-08-2005 19:05 ]

• engelbertus
yogy schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:39:
Ik wou een paar jaar geleden ook m'n data centraal op kunnen slaan en toen had je nog helemaal geen NAS voor thuisgebruik. Ik heb toen een simpel servertje neergezet (Pentium 100, na wat updates is het dit geworden) en dat werkt super. Het voordeel is dat je er veel meer mee kan doen, FTP, webserver, downloadbak, etc. En je kan makkelijk upgraden door een schijf bij te plaatsen.
*wat updates noemt ie dat ..... :s

*lacie heeft gigabit san oplossingen voor 19 inch racks als ik me niet vergis, a 1400 euro excl.

1000 is max inderdaad ongeveer 125 mb. maar 100 mb is daarentegen maar 12,5 en dat is gewoon niet snel, als je het vergelijkt met usb 2.0 op 480 mbps, waar je maximaal wel 40 MB moet kunnen halen

dat is dus een beetje een dilemma.

maar de 100 mbps ethernetoplossingen zijn qua controler waarschijnlijk ook niet zo goed dat ze die 12,5 mb helemaal vol krijgen en dan kom je dus waarschinlijk maximaal op iets van 7 MB en dat wordt bijvoorbeeld door de iomega oplossing niet eens gehaald (+/-3-4 MB)

op soortgelijke oplosssing van bijv westerndigital kun je wel een printer aansluiten. maar hoe die resteren tov van die van bijv iomega?? iemand ervaring?

als het echt kant en klaar moet zijn, zonder pc en onderhoud dan zou ik dus toc voor de 100 mb variant gaan.

er zijn geen 1000mbps ethernet <-> usb oplossingen, wel voor 100 mb <-> usb
bijvoorbeeld van silex kost wel 144 euro en is exlusief een usb hub ( je kunt dus wel gewoon 127 aparaten delen met dat ding via usb en ethernet
mits het apparaat / de datastroom dat ondersteunt

iets dat je op je router moet aansluiten werkt volgens mij erg traag heb er weinig goed over gelezen, maar je kunt kijken naar de buffalo linkstation die schijnt ongeveer net als een interne hd te kunnen presteren ( kijk op C|net voor reviews) ik denk dat ze dan iets van 20- 25 MB/s bedoelen.

verdre vraag ik me af waar zon hoge dataoverdracht voor nodig is. voor flms kijken is het voldoende. voor downloaden zit je aan je internetverbindings download limiet vast etc.

misschien is 100 mb makkelijk kant en klaar van westerndigital of maxtor dan toch voorlopig een goede keus totdat de duurdere 1 gb sans goedkoper worden.

[ Voor 22% gewijzigd door engelbertus op 22-08-2005 19:13 ]

• engelbertus
ja.. die heb je inderdaad ook nog. maar de snelheid is weer niet echt super heb ik gehoord. wel leuk is dat je hem voor het geval je wel echt snel moet copieren, hem gewoon via usb 2.0 kunt aansluiten terwijl dat bij de meeste ethernet oplossingen niet kan
Pagina: 1