yogy schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:39:
Ik wou een paar jaar geleden ook m'n data centraal op kunnen slaan en toen had je nog helemaal geen NAS voor thuisgebruik. Ik heb toen een simpel servertje neergezet (Pentium 100, na wat updates is het
dit geworden) en dat werkt super. Het voordeel is dat je er veel meer mee kan doen, FTP, webserver, downloadbak, etc. En je kan makkelijk upgraden door een schijf bij te plaatsen.
*wat updates noemt ie dat .....
*lacie heeft gigabit san oplossingen voor 19 inch racks als ik me niet vergis, a 1400 euro excl.
1000 is max inderdaad ongeveer 125 mb. maar 100 mb is daarentegen maar 12,5 en dat is gewoon niet snel, als je het vergelijkt met usb 2.0 op 480 mbps, waar je maximaal wel 40 MB moet kunnen halen
dat is dus een beetje een dilemma.
maar de 100 mbps ethernetoplossingen zijn qua controler waarschijnlijk ook niet zo goed dat ze die 12,5 mb helemaal vol krijgen en dan kom je dus waarschinlijk maximaal op iets van 7 MB en dat wordt bijvoorbeeld door de iomega oplossing niet eens gehaald (+/-3-4 MB)
op soortgelijke oplosssing van bijv westerndigital kun je wel een printer aansluiten. maar hoe die resteren tov van die van bijv iomega?? iemand ervaring?
als het echt kant en klaar moet zijn, zonder pc en onderhoud dan zou ik dus toc voor de 100 mb variant gaan.
er zijn geen 1000mbps ethernet <-> usb oplossingen, wel voor 100 mb <-> usb
bijvoorbeeld van silex kost wel 144 euro en is exlusief een usb hub ( je kunt dus wel gewoon 127 aparaten delen met dat ding via usb en ethernet
mits het apparaat / de datastroom dat ondersteunt
iets dat je op je router moet aansluiten werkt volgens mij erg traag heb er weinig goed over gelezen, maar je kunt kijken naar de buffalo linkstation die schijnt ongeveer net als een interne hd te kunnen presteren ( kijk op C|net voor reviews) ik denk dat ze dan iets van 20- 25 MB/s bedoelen.
verdre vraag ik me af waar zon hoge dataoverdracht voor nodig is. voor flms kijken is het voldoende. voor downloaden zit je aan je internetverbindings download limiet vast etc.
misschien is 100 mb makkelijk kant en klaar van westerndigital of maxtor dan toch voorlopig een goede keus totdat de duurdere 1 gb sans goedkoper worden.
[
Voor 22% gewijzigd door
engelbertus op 22-08-2005 19:13
]