TFT of Beeldbuis voor dual screen setup?

Pagina: 1
Acties:

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik ben mezelf sinds een paar weken aan het wijsmaken dat het wel handig zou zijn om een dual screen setup te scoren.

Aangezien ik voor mijn opleiding en ook voor de lol nogal veel met photoshop, fotografie/bewerking, en digitale video bewerking bezig ben (audio/visuele ontwerper) en ik vaak een vol venster heb en me dan loop te ergeren dat ik alle tab's en pallets moet verslepen om een paar centimeter meer werkruimte te krijgen.

Goed, toen dacht ik dus bij mezelf goh, ik hoor mensen over TFT schermen, en ik hoor mensen over gewone beelduizen, de een zegt dat tft schermen geschikter zijn, de ander dat de gewone beeldschermen voor dit werk geschikter zijn.

Dan vraag ik me ook nog af, als student zijnde, hoeveel gaat het kosten, aangezien ik de ballen verstand heb van schermen :?

Tips, hints of suggesties zijn welkom :P

Verwijderd

klomp schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:41:
Ik ben mezelf sinds een paar weken aan het wijsmaken dat het wel handig zou zijn om een dual screen setup te scoren.

Aangezien ik voor mijn opleiding en ook voor de lol nogal veel met photoshop, fotografie/bewerking, en digitale video bewerking bezig ben (audio/visuele ontwerper) en ik vaak een vol venster heb en me dan loop te ergeren dat ik alle tab's en pallets moet verslepen om een paar centimeter meer werkruimte te krijgen.

Goed, toen dacht ik dus bij mezelf goh, ik hoor mensen over TFT schermen, en ik hoor mensen over gewone beelduizen, de een zegt dat tft schermen geschikter zijn, de ander dat de gewone beeldschermen voor dit werk geschikter zijn.

Dan vraag ik me ook nog af, als student zijnde, hoeveel gaat het kosten, aangezien ik de ballen verstand heb van schermen :?

Tips, hints of suggesties zijn welkom :P
Ik kan hier maar 1 ding op zeggen.. Zoek het zelf uit !

Dit is niet rot bedoeld :p Ik bedoel ermee dat je gewoon ergens moet kijken wat JIJ het beste vind.. Zet een CRT en een TFT naast elkaar in de winkel en beslis zelf wat jij het beste vind. Antwoorden op deze vraag zijn allemaal persoonlijke meningen... Beslis zelf om naar een winkel te gaan.. Krijg je geen spijt van..

En als je toch om mijn mening vraagt .......... TFT ..............

Niet zo lomp en erg rustig beeld.. Nadeel nogsteeds van een TFT is de resolutie.. Ik heb 2x de 19" 481S en 2x de 435S van iiyama die allemaal maar 1280x1024 aan kan.. Toch niet te hoog voor een 19" TFT helaas :(

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01 22:15

Mombasa

The Funky Drummer

Op CRT schermen is de kleur echtheid beter (alhoewel de TFT's van tegenwoordig steeds beter beginnen te worden) en je kan met CRT's een veel hogere resolutie aan. Om deze redenen is het dus beter om voor een CRT te gaan.

Een TFT is veel rustiger beeld, wat dus heel fijn is als je lange tijd ermee moet werken (wat hoogst waarschijnlijk veel voorkomt).

Ikzelf zou eerder voor een TFT gaan, maar ik hecht dan ook niet veel aan kleurechtheid. Maar aangezien jij student bent is een CRT beter aan te raden vanwege het prijskaartje. Ik denk dat je toch de helft minder kwijt bent dan met twee TFT's.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS geeft aan dat hij veel gebruik van Fotoshop maakt, foto's bewerkt, dus erg veel grafisch bezig is. Tot op heden zijn de CRT schermen nogaltijd heer en meester op het gebied van kleur weeggave.Je moet bij TFT schermen altijd uitkijken of ze 16,2 mil. of 16.7 miljoen kleuren ondersteunen en als je veel grafisch werk doet schijn je dat echt te kunnen merken.

Daarnaast kom je ookal gauw in een duurdere categorie TFT schermen als je het scherm ook wilt gebruiken buiten de native resolutie, want dat is een klacht die ik veel op mijn werk tegenkom, dat de schermen te wazig worden als je lagere resoluties gaat gebruiken. (Ik werk bij een grote verzekerings maatschappij die inmiddels bijna overal 17" TFT schermen heeft staan op de kantoren)

Misschien zou TS in iedergeval de start posts eens moete door nemen van deze topic's:

[rml][ 17" TFT] De ultieme TFT - deel 2[/rml]
[rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 10[/rml]

extra als je een echt groot scherm wilt i.p.v. van dual: :)

[rml][ 24" TFT]Dell 2405FPW ervaringen Deel 4[/rml]

Overigens zit ik op het ogenblik achter twee IIyama Vision Master Pro 450 (19") schermen, wat mij nogaltijd uitstekend bevalt.
D Mombasa schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:21:
Een TFT is veel rustiger beeld, wat dus heel fijn is als je lange tijd ermee moet werken (wat hoogst waarschijnlijk veel voorkomt).
Gezien de klachten die ik steeds weer tegen kom bij TFT schermen kun je beter een CRT scherm hebben die minimaal 85Hz of het liefst 100Hz aankan, dan het gemiddelde TFT scherm. Dit komt weer doordat lang altijd men niet wil werken op de native resolutie, waardoor het beeld weer wazig wordt en dat ga je ook niet lang volhouden. Je zit dan gelijk aan de duurdere TFT schermen vast, zoals ik hierboven al aangaf.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 21-08-2005 12:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01 22:15

Mombasa

The Funky Drummer

Gezien de klachten die ik steeds weer tegen kom bij TFT schermen kun je beter een CRT scherm hebben die minimaal 85Hz of het liefst 100Hz aankan, dan het gemiddelde TFT scherm. Dit komt weer doordat lang altijd men niet wil werken op de native resolutie, waardoor het beeld weer wazig wordt en dat ga je ook niet lang volhouden. Je zit dan gelijk aan de duurdere TFT schermen vast, zoals ik hierboven al aangaf.
Maar als de native resolutie wel is wat dat je wilt hebben, is het toch rustiger dan een CRT, of zie ik dat nou verkeerd?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

D Mombasa schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:42:
[...]

Maar als de native resolutie wel is wat dat je wilt hebben, is het toch rustiger dan een CRT, of zie ik dat nou verkeerd?
Persoonlijk ervaar ik dat eigenlijk niet echt, ik kan uren achter mijn 19" IIyama zitten zonder ergens last van te hebben, maar deze hebben ook de moglijkheid op relatief hoge resoluties nog op 100Hz te draaien...

Op mijn werk zit ik achter een TFT 17" die op native resolutie staat en dat werkt inderdaad ook prima, maar ik zal niet zeggen dat ik het beeld van het TFT scherm merkbaar rustiger vind.

Overigens is dit topic ook wel leuk, veel voor en tegenstanders van TFT/CRT: Comeback van de beeldbuis

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1