How to become a VJ PART I

Pagina: 1
Acties:
  • 3.512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Topicstarter
De vorige delen lagen meteen stil na een paar reply's, terwijl de "DJ" en "LJ" topics het wel goed doen.

Wat is een Vj?

VJ = Videojockey

Een Videojockey verzorgt de videoshow op een event. Niet meer en minder als dat :)

Ik doe nu in November voor de 3de keer de videoshow op onze eigen events (steeds meer als 1.000 bezoekers).

Vorige keer had ik groot scherm + 2 plasma schermen in de VIP room als output. Als input had ik mijn PC, camera op het publiek, camera op de Dj en dan nog een videoswitch. Dit ging allemaal redelijk goed.

Nu wil ik een beetje dezelfde setup, maar ik zou graag een videomengpaneel hebben zodat ik de beelden die uit mijn PC komen een beetje kan vermengen met de camera die op de Dj gericht staat. En dan zou ik nog graag wat effecten toevoegen real time, bevoorbeeld die beelden van de camera op Dj spiegelen ofzo. Lukt dit makkelijk?

Iemand hints/tips/info? Eigen ervaringen? enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als feestganger die toch al wat gezien heeft vind ik beelden van aleen de DJ en het publiek ultiem saai. Gebruik ze, maar wissel af met visuele loops, beelden allerhande, cut's van tekenfilms, whatever. Een DJ draait niet de ganse nacht dezelfde platen, een VJ hoort zn videomateriaal af te wisselen.

succes, het lijkt me cool om te doen :p

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yalopa schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:43:
Als feestganger die toch al wat gezien heeft vind ik beelden van aleen de DJ en het publiek ultiem saai. Gebruik ze, maar wissel af met visuele loops, beelden allerhande, cut's van tekenfilms, whatever. Een DJ draait niet de ganse nacht dezelfde platen, een VJ hoort zn videomateriaal af te wisselen.

succes, het lijkt me cool om te doen :p
Dat doe ik dus ook, daarom heb ik die PC ;)

Meestal maak ik thuis al wat samples enzo, en dan moet ik ze gewoon nog maar wat laten reageren op de muziek enzo, wat reclame van de sponsors tss steken enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23690

Mag ik vragen waarmee jij die samples maakt? En wat voor samples precies? Gewoon wat effecten, of neem je een voorwerp of film die je bewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
Cool... welke software gebruik je?
Als ik achter de lichttafel sta zie ik geregeld de vj's naast me de meest waanzinnige beelden op de schermen toveren, ze gebruiken meestal Resolume.. zelf ook een keertje mee gespeeld, erg cool programma :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Resolume staat ôp mijn verlanglijstje van uit te testen dingen :)

Ik gebruik vooral visual jockey, kan je veel mooi beelden mee tevoorschijn toveren en je kan er dan nog eens foto's, filmpjes, logo's enzo erin verwerken en dat allemaal real time aanpassen. Verder ben ik bezig met het programma "Arkaos Vj" uit te pluizen, daarmee kan je een soort van "film" produceren die eigenlijk bestaat uit allemaal verschillende stukjes sample of filmpjes die dan aan elkaar geplakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo iets bedoel ik dus, ik hoop dat ik het wel meteen ga snappen die dag, wantja, kan dat hier wel niet thuis oefenen en/of bekijken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120591

Het is niet zo moeilijk, links en rechts kies je 1 van de 4 video-ingangen, je stelt een overgangseffectje in, en dan maar heen en weer met die hendel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hey, weer een poging tot een VJ-topic :)

zelf ben ik alweer bijna drie jaar actief onder de naam Sense, the Veejays ( http://www.friendsofsense.com ). Wij mixen eigen materiaal met camera('s).

De setup bestaat uit 2 laptopjes (centrone 1.2Mghz, 1 Gig ram, 40Gb 7200RPM schijfjes, radeon 256MB) aangesloten op een V4 (uiteraard) en daaraan nog 2 korg midicontrollers (mikrocontrol) en een gamepad (ja ja, dat is dus een van de beste video-mix devices die je je voor kunt stellen ;) )

we mixen dus een boel voorgemaakte loopjes, maar compositen die wel weer realtime, dat betekend dat de combinatie, keying en kleurset van de beelden altijd aangepast kunnen worden. Per feest/evenement proberen we ook altijd een eigen look en feel te ontwikkelen, zolang de tijd dat toestaat. Dus voor onze residencies (Vonk in hotel Arena en Wickedjazzsounds in the Sugarfactory beide in amsterdam) hebben we een compleet eigen, dedicated show die dicht aansluit op de evenement zelf.

Daarbij is het niet eens de hendel op en neer bewegen op een V4, want er zit een tap-beatcontroller op, dus even syncen met de BPM en de rode knop indrukken (en effectjes op de wipe zijn voor mietjes ;) )

edit: owja, software; wij gebruiken VJo en Resolume, dat werkt geweldige met elkaar, hoewel ze wel naar elkaar toe beginnen te groeien. VJo is natuurlijk geweldig omdat het zoveel verschillende inputs kan hebben en gebruiken we voornamelijk een beetje als bas-gitaar; resolume is flexibeler (zeker live) en gebruiken we dus meer als lead gitaar. (een beetje ruwe vergelijking, maar hij klopt wel)

@Tha Render: wat je met Arkaos probeert kan met Resolume en VJo (en pelgrim, en Vking, en Isadora etc etc. ook) Alleen is Arkaos een beetje beperkter omdat het vrij direct Midi/film triggered. Een groot voordeel van Arkaos is wel dat het ook geluid kan aansturen.

Nog wat meer rescources:
http://www.resolume.nl (resolume)
http://www.visualjockeu.nl (VJo)
http://visualjockey.stalker.nl/index.php (VJo gebruikersgroep)
http://www.vjcentral.com (de hangplek voor VJs)
http://groups.yahoo.com/group/eyecandy/ (de vj list)
http://en.wikipedia.org/wiki/Vj (what is a VJ?)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VJs (who are the VJs?)

[ Voor 31% gewijzigd door XangadiX op 21-08-2005 19:35 ]

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de goede uitleg :)

Ik heb hierjuist eens de demo van Resolume gedownload.

In het begin leek het nogal chaotisch, maar ik heb meteen eens "Stroboscope" uitgetest, en die vindt ik wel nice :) Was ik eigenlijk al langer naar opzoek, moet wel veel geven denk ik op een groot scherm van 4 op 5 meter :)

Ik ga vanavond nog wat verder prutsen in het programma.

PS: Hoe werk je best samen met Vjo en Resolume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX

XangadiX

Anoniem: 129319 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:04:

PS: Hoe werk je best samen met Vjo en Resolume?
Uitzoeken in welke dingen de programmas overeenkomen en uitzoeken waarin ze verschillen en vanaf daar je materiaal en effecten gaan ontwikkelen zodat je zoveel mogelijk toevoegt aan elkaar in plaats van elkaar in de weg gaan zitten.

Dus, practisch, resolume dingen laten doen als 'vloeiende fades' laten maken van thema naar thema (onze set is in themas ingedeeld) en Resolume voor een continue lijn laten zorgen en VJo op de backup zetten en de 'in sample effecten laten doen'. Dus stel; de DJ draait een rustige, dansbare plaat met strings. Dan kies je resolume want vloeiende blow/glow/dodge effecten werken daarin het beste. Nu hoor je dat hij gaat mixen met een broken beat/hip hop achtige plaat met rappers erin (basiskennis natuurlijk he, je muziek weten ;) ). Die rappers wil je opvangen met VJo want daarmee kun je doen alsof je beelden van rappers meerappen met de lyrics. Dus je zorgt dat resolume naar een set overgaat die bij de rappers past (stad/dansende mensen in de straat/kleurset) en gebruikt dat voor de break, en vervolgens schakel je over naar VJo als de lyrics beginnen.

(misschien moet ik dit laten zien, want dit snapt echt niemand, maar ik kan het toch niet duidelijker omschrijven }:O )

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap het wel, maarja, jij gebruikt dan ook 2 PC's waardoor je dus die 2 programma's perfect kunt mengen. Ik heb maar de beschikking over 1 PC.

Normaal 1 PC en 1 laptop, maar die laptop weigert keer op keer om die Composiet TV-out te laten werken :( Kan die dus nooit aansluiten op die videoswitch want hij zegt altijd TV niet gevonden enzo..

Nog een vraagje:

Hoeveel kost zo'n videoshow nu eigenlijk? Heb daar niet echt een gedacht van. Ben nu gevraagd om een videoshow in elkaar te steken voor een soort van discotheek. Dus met alle sponsors op, hun events, elke maand guest dj enzo, en dan nog wat show. Maar ik moet dat dus helemaal in elkaar steken, en zij laten dat dan gewoon afspelen. Maarja, what about the prise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX

XangadiX

tja, dat is natuurlijk altijd moeilijk
Het probleem is dat er altijd mensen zijn die het goedkoper doen dan jij (iedereen en zijn hond kan tegenwoordig after effects installeren) dus de prijs hangt af van jouw onderscheidend vermogen. Als je veel geboekt wordt dan is je prijs hoger dan dat als dit de eerste en enige keer is dat je dit doet.

Nofi, maar aan de hand van dit topic neem ik aan dat dit de eerste keer is dat je zoiets doet; dat betekend dat je klant vertrouwen in je heeft maar niet de hoofdprijs wil betalen (anders hadden ze een meer ervaren bedrijf gebelt). De hoofdprijs komt neer op een bedrag in de buurt van;

80E per studio uur, 120E per uur voor eventuele draaidagen; ga maar rekenen, je wilt wat opnames van de locatie hebben, dus we roostern 1 draaidag 1; 8x120 = 960E. Er van uitgaande dat er geen conversie kosten betaald moeten worden omdat de logotjes keurig in eps aangeleverd worden kun je dan in een weekje wel logotjes naampjes en sponsors in filmpjes verwerken; dus laten we zeggen 40x80 = 3200 euro. En dat is als we er van uitgaan dat er geen externe kosten als footage CD's of ander extra beeldmateriaal geschoten hoeft te worden.

al met al is 4000E - 5000E voor een kleine 2 weken werk dus niet zo heel erg raar. Je klant gaat dat natuurlijk nooit betalen O-) maar dan weet je iig dat dat eigenlijk wel faire prijzen zijn voor dergelijke dingen. Vanaf daar kun je gaan onderhandelen. Ik weet natuurlijk niet wie je klant is, maar ik denk dat die aan een bedrag van hooguit 1000 euro zit te denken ;)

Eerlijk is eerlijk; als je geld wilt verdienen moet je geen VJ worden
* XangadiX heeft er ook nog een baan en VJd full-time er bij ;)

edit: ik bedenk me net dat je het 'gewoon' wil laten afspelen? dat is natuurlijk niet slim; als je ze een DVD verkoopt namelijk, dan hoeven ze jouw daarna nooit meer te betalen als 'VJ' (en dan hebben we het over liveshow). Dat moet je dus nooit doen; zelfs als je zelf geen zin hebt om daar zelf een live show te geven dan zijn er tientallen Veejays die graag die plek van je overnemen en een liveshow willen komen geven.
Iedere promotor zal graag een DVD van je afnemen, want zelfs als hij hem voor 5000 euro koopt heeft hij die DVD na 10 feestjes eruit. (uitgaande van 500 euro per liveshow). Sterker nog, als we per-se een dvd moeten afleveren maken we een contract waarin staat hoevaak en wanneer een promotor het ding mag gebruiken en per keer rekenen we ongeveer de prijs van de liveshow. Meestal kiezen ze dan eieren voor hun geld en boeken ze ons gewoon live.

Wat je dus verkoopt is een 'dedicated' show. Je bouwt een liveset rondom hun disco met hun sponsors en hun evenementen en je eigen show. Ze betalen dan eenmalig voor de studiokosten (het daadwerkelijk maken van het materiaal) en eventuele draaidagen en daarna betalen ze per show gewoon je fee. Het materiaal blijft dan natuurlijk ook van hun, dus als jij ooit ophoudt kunnen zij gemakkelijk een andere VJ dat materiaal laten overnemen.

[ Voor 29% gewijzigd door XangadiX op 22-08-2005 17:16 ]

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik me afvraag:

Die standaard effecten in Resolume en Vjo zijn nu niet echt ... speciaal. Waar haal je bevoorbeeld echt speciale dingen vandaag? zoals dansende mensen die je wat bewerkt. Film je dat dan zelf? Om daarna wat effecten te geven en wat te knippen enzo en wat andere effecten ertss te voegen?

Heb even op je site die film gezien met Johan Gielen, wat is dat allemaal, gewoon ..... PRACHTIG _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX

XangadiX

het is 70% gemaakt en 30% gejat;
die dansende dames in die space-pakken die zijn gefilmpt voor een evenement in apeldoorn; Was best een goede liveshow; ze hadden spiegelpakken aan waar we dan met lasers op straalden. Maar dat is dus zelf gefilmt en daarna door after effects gehaald ja.

De effecten van Resolume en VJo zijn best aardig, maar er zijn een heleboel boosterpacks en plugin zoals de freeframe plugin sets (gratis ) http://freeframe.sourceforge.net/

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ah wat een leuk topic :D
Ik ben toevallig bezig met een workshop vanuit mijn opleiding (HU Digitale Communicatie). We gaan in 3 zaterdagen leren werken met Resolume en moeten op 8 december optreden in Ekko, Utrecht. De winnaars mogen op een Culturele Zondag hun kunsten vertonen. De workshops gaan uit van Studium Generale Anders en we worden begeleid door professionele VJ's van Eyesupply en Egoplastiek.

We moeten allemaal een thema of onderwerp kiezen. Ik heb gekozen voor 'pop art'. Dit is een leuk onderwerp omdat het voornamelijk gaat om het naar voren halen van alledaagse objecten en die als kunstvoorwerp gebruiken. Ook het gebruik van kleuren en het herhalen en vergroten zorgt voor leuke beelden. Dus eigenlijk is pop art uitermate geschikt als VJ thema.

Ik ben nu mijn decks aan het prepareren in Resolume en daarna moet ik gaan uitzoeken welke effecten e.d. ik ga gebruiken. Gelukkig is er wel veel bruikbaar materiaal op internet te vinden!

We moeten trouwens ook een essay schrijven over de vraag: "Is VJ'en kunst of entertainment?"
Iemand hier nog gedachten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX

XangadiX

(Kicker de kick ;) )

Het gaat nog steeds verdomt weinig over Veejayen hier, maar ik dacht dat het toch aardig was om even melding te maken van een nieuw plan van ons.
We zijn bezig om zelf een vj academie op te zetten voor talent, mochten mensen dus echt veel meer willen weten surf dan even naar VjAcademy

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 09:17
Licht kritische opmerking als feestganger (bij voorbaat excuses ;)):
Het is weleens leuk zo'n schermp met wat mooie beelden, maar uiteindelijk is het voor een feest toch meestal niet echt boeiend. Je komt voor de muziek, en gezien het volume is dat ook wat het meest indringend aanwezig is. Soms staar je even naar een mooi plaatje, maar vervolgens richt je je ogen weer op de mensen om je heen, daar kom ik tenslotte voor: de mensen en de muziek. Ik zie dan ook niet echt een belangwekkende taak weggelegd voor een VJ.

[ Voor 7% gewijzigd door Morgoth op 02-02-2007 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Morgoth schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 04:36:
Het is weleens leuk zo'n schermp met wat mooie beelden, maar uiteindelijk is het voor een feest toch meestal niet echt boeiend. Je komt voor de muziek, en gezien het volume is dat ook wat het meest indringend aanwezig is. Soms staar je even naar een mooi plaatje, maar vervolgens richt je je ogen weer op de mensen om je heen, daar kom ik tenslotte voor: de mensen en de muziek. Ik zie dan ook niet echt een belangwekkende taak weggelegd voor een VJ.
Zelfde geld zeker voor de mensen die het licht regelen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Morgoth schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 04:36:
VJ's (mits goed toegepast) zijn weldegelijk een meerwaarde aan de beleving van het feest. Als LJ werk ik regelmatig samen met VJ's, en dan is het altijd een samenspel van bijv. kleuren, tempo etc.

Goeie VJ's laten niet alleen abstracte beelden zien maar kunnen ook inspelen op de actualiteit, of het brengen van humor. Het geeft wel degelijk een toevoeging aan het creeren van een sfeer op een feest/concert. Beelden kunnen ook nog worden gemixed met camerabeelden zodat je meteen live-output hebt.

Op de meeste grotere feesten is de scheiding tussen LJ en VJ zelfs aan het vervagen, LED panelen en LED tubes worden via (meerdere) lichttafels aangestuurd door een videostream.
Op Awakenings bijvoorbeeld, en check voor de gein eens wat beelden van de concerten van o.a. Muse van de laatste jaren.

De tijd dat het hele VJ gebeuren nieuw was, en iemand met 2 videorecorders, een videomixertje en 2 crt schermen in een donker hoekje van de zaal een beeld projecteerde op een gruizelig beamerschermpje van 3 bij 4 is inmiddels ook alweer 10 jaar geleden.

De laatste jaren zijn er zelfs feesten en competities waarbij niet de DJ, maar de VJ centraal staat (VJ-Ology, Visual Sensations).

Pioneer heeft zelfs naast de (al jaren DE standaard) CDJ-1000 een DVJ-X1 uitgebracht die dezelfde functionaliteit heeft als de DJ cd speler, maar dan eentje waar je DVD's in kan stoppen en behalve geluid ook video weergeeft. Als de VJ zo'n insignificant onderdeel zou zijn dan zouden ze vast geen miljoenen stoppen in de ontwikkeling van zo'n product :z

Dus als het aan jou ligt houden we voortaan alleen maar feesten in een kale hal met een gloeipeertje aan het plafond? :|
Ga toch krassen man.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91841

Leuke discussie.
maar gelukkig krijg ik vaak héél vaak leuk commentaar op mijn creaties.
alleen is VJ zijn een hele dure hobby. :(
Daardoor loop ik vaak tegen beerkingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 19:59

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik vind dat een goede VJ een bepaalde levendigheid in de zaal brengt,een extra belevinis,je hoeft er niet naar te kijken,maar het wordt wel door je geregistreerd,zeker als het goed opgaat in de omgeving is het zeker een goede aanvulling/toevoeging

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Chiron schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:37:
[...]

Op de meeste grotere feesten is de scheiding tussen LJ en VJ zelfs aan het vervagen, LED panelen en LED tubes worden via (meerdere) lichttafels aangestuurd door een videostream.
Op Awakenings bijvoorbeeld, en check voor de gein eens wat beelden van de concerten van o.a. Muse van de laatste jaren.
Je bedoelt deze lasershow perfect getimed op de muziek met LED panelen op de achtergrond a 360rond op het podium op 2Nov 2006 Copenhagen in Denmark met het nummer Starlights?
http://www.youtube.com/watch?v=gdaHziqixpA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Onder andere ja :)

Nou moet ik wel zeggen dat Muse een van de beste licht/vj shows ter wereld heeft op dit moment, (niet in het minst dankzij een van de beste lichtontwerpers ter wereld, doet o.a. ook Billy Corgan/Smashing Pumpkins) maar de ontwikkelingen gaan echt enorm hard de laatste jaren, mede dankzij de beschikbaarheid van led-panelen en tubes, en de vooruitgang op het gebied van pure processing power in de lichttafels.

Steeds meer zie je bij een grote band/act een enorme led-wall of elementen met leds erin met video :)

Show van Muse is altijd strak getimed omdat ze met midi-signaal uitsturende instrumenten werken (iig in hun videosequences) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
wow wat een vette show, dat vj gebeuren lijkt me wel tof.
Maar after effects beheersen is dus een must als ik het goed begrijp samen met die 2 vj programma's, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Of je gebruikt BeatHarness ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
en dat is?

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Moet je maar eens naar een show van Tiesto gaan. Ik heb nog nooit vettere licht- en videoshows gezien :)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

http://www.beatharness.com/
BeatHarness is a free VJ tool. It can be considered an automatic audio visualizer.

It generates real-time visual effects based on audio (the most typical source would be music playing on your computer).

In short: it plays eye candy that responds to music.
BeatHarness is (by design) a program that mostly works autonomously; user-input is not necessarily required for it to perform well. However, it's possible to add your own content and use the extremely flexible Angelscript language to create your own visual effects and transitions. This makes for a flexible and highly customizable visualization program that requires little user effort and looks pretty neat.
Geen ervaring mee overigens!

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Welk prog word door prof vj's nou gebruikt? ik zie vaak op grote feesten de de dj's en vj's altijd op een macl werken.
Weet iemand welke progs ervoor gebruikt worden.
Want na een beetje zoeken kan je tig vj progs vinden, ook op de mac. Ik wil zeg maar de photoshop onder de vj progs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sow een draatje uit de oude doos.

Er bestaan tal van VJ Progs. er is niet 1 super programma, dat ligt gewoon aan je stijl en gewenste resultaat. Ikzelf gebruik Modul8, maar wellicht kun jij hier niet veel mee, dat zul je zelf moeten bekijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 91841 op 27-03-2008 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
Uhm ik wil niet veel zeggen hoor, maar een showreel die voor 99% procent bestaat uit tutorial werk van VideoCopilot en DigitalJuice is niet echt representatief of wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar kunnen we idd een urenlange discussie over houden, maar volgens mij ging de voorgaande vraag niet over het maken van beelden, maar over het live mixen.

Btw, iets verder kijken dan je neus lang is, voor je zoiets roept. En wellicht past de term 10% beter bij uitspraak, tevens is het geen Showreel maar een Demoreel. En vermeldt ik nergens dat ik uitsluitend custom beelden heb gebruik in de demoreel.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Laat ik het dan zo zeggen, ik wil zelf materiaal schieten met me cam en die gaan mixen met figuurtjes die ik maak met aftereffects. Dus geen rare 3d fratsen, het moet minimalistisch ogen.
Welke prog gebruiken jullie allemaal?( oh jah dat alles wil ik op de mac doen)

edit: de progs die ik gevonden had die er redelijk pro uitzien zijn deze btw ->

Modul8 http://www.garagecube.com/modul8/
V-king vj http://www.v-king.net/v-king/
Arkaos http://www.arkaos.net/software/vj_features.php
Isadora http://www.troikatronix.com/izzy-download.html
VDMX5 http://www.vidvox.com/index.php
Pure data http://puredata.info/downloads
Jitter http://www.cycling74.com/downloads/jitter
Robot funk flowmotion 2.5 http://www.robotfunk.com/

Mijn voorkeur gaat uit naar:
Arkaos, VDMX5, jitter, modul8 en robotfunk.
Dat zijn er dus 4 te veel :S
Arkaos en robotfunk kunnen wel aangestuurd worden door MIDI.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en wat voor stijl vind je het mooist?

[ Voor 57% gewijzigd door GUZA op 28-03-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258289

de echte grote dingen worden gewoon gedaan met schakel-panelen.. waarmee je kan switchen tussen de camera's... visueele effecten zie je alleen op dance/trance/hardcore/hardstyle.. bij een normale band als blof, de kast, belle perez of dergelijk, word gewoon een videoswitch gebruikt..waar een stuk of 4 standaard overgangen inzitten.. welke je met een hendeltje (lijkend op een hendel van een auto met automaat) kan over laten gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Waarom niet gelijk een VJ en V-DJ topic van gemaakt ? Spreekt misschien wat meer mensen aan :)

Ik werk zelf veel met videoclips mixen, met name '80s muziek op een Hercules controller met Virtual-DJ om de mensen tegelijkertijd te voorzien van de welbekende clips van vroeger. Ik weet dat VJ een ander pakkie aan is maar aangezien je hier ook met beeld werkt, veel effecten gebruikt en soms met scratchen of teasing van het volgende nummer een bepaalde sfeer kan creeeren. In combo met 2 Pioneer DVJ-1000 heb je het beste van 2 werelden.

Niet iedere clip van vroeger is meer voor handen dus worden alleen audio files afgewisseld met voorbereide filmpjes of kun je realtime teksten intypen met meerder info over een band/zanger en de achtergrond.

Word met name op '80s party's vaak goed ontvangen omdat je de bezoekers vaak kan bekoren met materiaal die ze wel kennen maar niet meer zelf voor handen hebben. Helaas is de spoeling in de EU met bron materiaal zeer schaars waardoor het vaak een onderschoven kindje is, daar waar ze in de VS legio van dit soort materiaal voor handen hebben op DVD.

http://www.pioneer.nl/nl/...6/462/DVJ-1000/index.html

Een leuke demo wat er mogelijk is en wat het een beetje doet :

http://www.bax-shop.nl/vm...eler/product-details.html

Persoonlijk vind ik V-DJ leuker dan alleen DJ/VJ omdat je met 2 aspecten tegelijk rekening moet houden, beeld en geluid, maar het is een ondergeschoven kindje wat je maar zelden tegenkomt op party's of gig's :)

Kwam net de Pioneer SVM-1000 tegen en dit is toch wel een mooi staaltje fabricage. Kost een beetje maar dan heb je ook wel wat :

http://www.pioneer.eu/eur/black/products/svm_1000demo.html

Edit = toevoeging

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 50893 op 03-05-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Syntagma schreef op donderdag 13 september 2007 @ 10:04:
Moet je maar eens naar een show van Tiesto gaan. Ik heb nog nooit vettere licht- en videoshows gezien :)
Dan heb je zeker nog nooit een gig van Jarre gezien.

Voor de beginnende VJ's: Resolume is zeker een goed startpunt: De demo is gratis te downloaden en werkt op zich redelijk goed om mee te experimenteren. En het programma is niet duur en makkelijk om te leren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Stoney3K schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:19:
[...]

Voor de beginnende VJ's: Resolume is zeker een goed startpunt: De demo is gratis te downloaden en werkt op zich redelijk goed om mee te experimenteren. En het programma is niet duur en makkelijk om te leren.
Idd, tiesto concert kwa licht/laser is best goed. Niet mega dendert ofzo. Jean Michele Jarre is gewoon een genie, hij bedenkt dan ook alles maar dan ook alles kwa licht/effect/vuurwerk zowat zelf op zijn muziek/remix. Check deze maar eens http://www.youtube.com/wa...foto7sokk&feature=related . Tiestjo komt niet eens in de beurt kwa grote, complexiteit en orginaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk zelf al een aantal maanden met een DVJ1000,
Maar het is lastig verschillende shows zoals hierboven met elkaar te vergelijken.

Ook de show van Tiesto is een compleet andere tak van sport.
Onderstaand Trance-Energy filmpje:
http://youtube.com/watch?v=kg0SPXlpy-U

Is bijvoorbeeld vanaf een DVJ, die zowel LED en Laser en Licht aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Stoney3K schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:19:
[...]

En voor semi prof dan, welke progs heb je daarvoor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vind het een beetje vreemd dat er hier vanuit wordt gegaan dat prof's andere programma's gebruiken.
Die gebruiken namelijk ook gewoon Resolume, nu ben ik daar zelf geen gebruiker van omdat ik uitsluitend OSX draai. Maar mensen die daar mee werken gebruiken Modul8 of een ander prog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 30670 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:50:
[...]

Idd, tiesto concert kwa licht/laser is best goed. Niet mega dendert ofzo. Jean Michele Jarre is gewoon een genie, hij bedenkt dan ook alles maar dan ook alles kwa licht/effect/vuurwerk zowat zelf op zijn muziek/remix. Check deze maar eens http://www.youtube.com/wa...foto7sokk&feature=related . Tiestjo komt niet eens in de beurt kwa grote, complexiteit en orginaliteit.
RV2 is dan ook mijn favo track, dat is IMO de track waarin die harp pas ECHT tot zijn recht komt. Chronologie 3 en Oxygene 7 vind ik maar een beetje nep-tracks waar de harp maar een zijrol lijkt te hebben (Chrono 3 op de bas) óf alleen maar voor de harp geschreven lijkt (Oxy 7). Check de video van zijn Rendez-Vous 2 in Beijing maar eens, die is ook serieus gaaf :)
En voor semi prof dan, welke progs heb je daarvoor dan?
Resolume :)... dat pakket heeft zich gewoon zo goed gevestigd als bruikbaar VJ-pakket, voor zowel beginners als de professionals. Vaak breiden de pro's de set dan uit met bv. MIDI-controllers (BCR2000, TriggerFinger, PadKontrol), een tweede machine met óf Resolume of andere software, een videomixer (Edirol V-4, Panasonic MX-20) en eventueel DVD-players of camera's. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, en dat is juist zo leuk :)

Het gaafste vind ik nog altijd de oldskool-VJ's die met een complete studio-setup de zaal in komen, en bij voorkeur nog met analoge mixers, VHS players/recorders en op CRT's hun visuals produceren :)... een gigantische stapel beeldbuizen voor je podium vind ik nog altijd wat retro-gaafs hebben.

Veel grote producties hebben overigens wel voorgeprogrammeerde of gemonteerde visuals, daar staat een VJ niet vaak meer 'live' te werken. Maar dan kom je al weer in de richting van een theater-productie. (bv. Games In Concert met 3 beamers breed)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197823

Binnenkort geef ik mijn 2e feestje als DJ wat ik zelf organiseer. Nu wil ik dit jaar video erbij betrekken en heb al Arkaos geprobeerd en dat lukt redelijk.
Heel uitgebreid hoeft het ook niet.
Mijn vraag is eigenlijk kan ik dit alles regelen zonder externe controller?
Tot mijn beschikking heb ik een laptop en een beamer.
Het zou leuk zijn als ik mijn webcam erbij aan kan sluiten en deze beelden er bij in mixen.
Welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken, want met Arkaos kan dit (volgens mij) niet.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Pagina: 1