Core clock in RivaTuner anders dan in de driver staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik heb wel een weekje met vreemde problemen :9 Ben maar eens gaan kijken hoever mn 7800 GT wilde komen. Coolbits enabled, en de drivers de optimale snelheden op laten zoeken. De core kwam hierbij op 465 mhz. Dat heb ik toegepast, en ik kreeg toch artifacts. Heb toen RivaTuner eens mee laten lopen, en wat blijkt, de core liep dik in de 500 mhz :| Heb alles terug gezet @ standaard waarden, de core is dan dus 400 mhz als het goed is. Dit staat ook bij Klokfrequenties in de driver instellingen. Ga ik echter een spel spelen, zie ik in RivaTuner dat de core snelheid van 275 mhz (2D) naar 438 mhz (3D) gaat. De kaart is dus van zichzelf al sneller geclockt, maar dat staat niet goed aangegeven in de driver settings?

Wie heeft er gelijk, Rivatuner (wat mij dus lijkt, door die artifacts . . . ) of het tabblad klokfrequentie instellingen in de nVidia driver settings . . . ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Vroeger was het bij nVidia-chips zo dat de volledige chip aan dezelfde kloksneheid draaide. RivaTuner is hierop gebaseerd en geeft dus ook maar één snelheid aan.

Die verschillen die jij nu ziet hebben te maken met het feit dat bij nVidia's laatste chip-familie binnen in de GPU bepaalde delen van deze GPU zelf op verschillende kloksnelheden werken. In de chip kunnen stukken gedeactiveerd worden die niet in gebruik zijn.

Meer specifiek op jou model: 7800GT

opgegeven core-snelheid: 400 MHz -> het grootste deel van de chip werkt op deze kloksnelheid, onder andere de pixel-shaders werken aan deze snelheid.

andere meest voorkomende snelheid: 440 MHz -> aan deze snelheid werken de vertex-shaders

Nu is het zo dat RivaTuner alleen de snelheid van dat deel van de core weergeeft waarin zich de vertex-shaders bevinden. Hieraan wordt gewerkt om in een volgende versie alle kloksnelheden weer te geven.

Jou chip draait maw. dus gewoon aan zijn standaard snelheid. De nVidia-drivers geven wel de opgegeven snelheid weer, en dus niet die van de vertex-shaders, maar die van de pixel-shaders.

Onder 2D mode worden verschillende delen van de chip underclocked om stroom te besparen en de chip niet te warm te laten worden....

Ik denk dat dit al jouw vragen verklaart, niet?
Uiteindelijk hebben ze dus allebei gelijk!

Tip: de laatste nVidia-GPU's zijn onderhevig aan niet lineaire overclock prestaties.
vb. als je je chip aan 400 MHz draait of aan 410 MHz zal je bijna geen verschil zien
als je vergelijkt tussen 410 en 415 zie je echter wel een vrij groot verschil!
Ik moet wel vermelden dat je dit niet heel goed ziet met alle benchmark progs, sommige laten het verschil beter uitkomen, maar als je de verhoudingen gaat berekenen, klopt de bewering wel altijd!

De frequenties waarop de chip 'jumpt', zijn (bij benadering):
400 - 415 - 430 - 450 - 475 - 505

Het heeft dus bijzonder weinig nut om op 465 MHz te draaien, vermits 450 zogoed als even snel is.
Als je wil OC'en gebruik je best een van voorgenoemde frequenties. Als 450 nog niet werkt kan je 430 proberen. Dan 415 enz......

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:51

charrel

Cortisol4life..

nieuws: Kloksnelheid GeForce 7800 GTX lijkt variabel te zijn

Dat is al een bekend fenomeen. Als ik hem instel met coolbits op 500mhz en ik bench met 3dmark2005 dan geeft die 50mhz meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
offtopic:
ok ik weet het, foute post..

TetsuoShima, heb je msn/email? Andere BEST HULPVOLLE topic werd gesloten en kan ik niet op je vraag reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is tog simpel jongens. De GF7 serie heeft een dynamische klok frequentie. Dat wil zeggen als de kaart zwaar belast wordt klokt de core zich automatich over met 40Mhz. Mijn 7800 GTX draait normal op 480Mhz, zodra ik een spelletje speel zet ie zichzelf op 520Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn 7800 GTX geeft bij 490 core en 1400 mem artifacts bij FEAR en DOOM3. Toch is mijn temperatuur (ik speel dan ook maar een kwartiertje, kvind arti`s altijd een beetje eng als ik men kaart heb overgeklokt ;) ) maar 67-68 graden. Best wel raar om dan al arti`s te krijgen, toch?

Mijn 2e vraag: Kun je je kaart wel op die snelheid laten draaien, als ik er nog 3 80 mm casefans bijprop? Heb er nu 2 rear :( . Ofwel: als hij koeler wordt bij dezelfde kloks, geeft hij dan geen arti`s?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe eens een GoT search op "7800GTX" en "klok", dan vind je het gelijk, of bij "7800GT" en "klok" - dan moet je welgeteld 3 pagina's doorscrollen, maar het staat er ook - de 7xxx-reeks vna nVidia heeft niet één maar meerdere clocks, dit is een kwestie van gewoon begrijpen wat je proggie je probeert te vertellen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.