Toon posts:

Onzeker over nieuwe configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De zomer is begonnen, tijd voor een nieuwe pc
Ik ben me de laatste week aan het verdiepen in computers aangezien ik een nieuwe configuratie wil.
Na heel erg veel gelezen te hebben weet ik niet meer wat ik moet doen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Budget: 1000,-
Wat doe ik ermee: Voornamelijk audiobewerking, daarnaast Photoshop, Msn, Winamp. Het liefst ook allemaal tegelijk, natuurlijk.. :9
Systeemeisen: Snelheid vind ik erg belangrijk maar minstens net zo belangrijk vind ik dat het systeem betrouwbaar en zo stil mogelijk moet zijn(voor de nachtelijke downloads). :Z

Benodigdheden:
- Processor;
- Moederbord;
- Ram;
- Harde Schijf;
- Videokaart;
- Kast.

Processor
Na het lezen van een aantal artikelen komt het naarvoren dat AMD vooral voor gamers interessant is maar voor audio moet je bij Intel zijn(encoderen, decoderen). Dualcore heeft op dit moment nog geen zin i.v.m. het gebrek aan programma's die daarvoor geschikt zijn, dus kom ik ook gezien m'n budget uit op de Intel Prescott 3,2 GHz. Nu lees ik hierover dat deze nogal warm wordt, slechter presteert dan z'n voorganger Northwood en dat het pas interessant wordt om een Prescott te kopen als je boven de 3,4 GHz zit. Hoe zit het nu? Wat is voor mij de beste keuze?

Moederbord
Voor het moederbord zit ik te denken aan een ASUS P5AD2-E Deluxe. 8x USB 2.0, PCIe, FireWire, DDR2, ondersteund HDA, 4x sATA. 3 PCIe sloten, onboard LAN, scheelt weer een slot? Of kan ik beter een andere nemen?

RAM
Heb gelezen dat het niet uitmaakt welk merk geheugen je koopt, het moederbord accepteert alleen DDR2 geheugen? Je hebt veel verschillende soorten: PC4200, PC4300(hoger is beter?), CL2, CL2.5, CL3, CL4(lager is beter?). Heb gelezen dat DDR2 op dit moment niet beter is als DDR. Waar moet/kan ik nu voor kiezen?

Harde Schijf
Op dit moment heb ik 2x IDE, 40 Gb, 7200 RPM, ik zie op best veel configuraties dat men kiest voor een WD Raptor. Wat kan ik beter doen een sATA 250 Gb halen en de 2 oude schijven wegdoen of ook een WD Raptor van 36,7 Gb kopen en deze toevoegen aan de huidige collectie. Of gewoon een sATA 250 Gb halen en aan de kerstman een WD Raptor vragen.. :D

Videokaart
Heb best veel blauwe schermpjes als ik een x een spelletje speel, veel mensen wijzen dan naar m'n Geforce videokaart. Dus met ATI heb je hier helemaal geen last van? Of is het helemaal onzin? Misschien wat voor Myth Busters.. B). Met deze kaart zit ik in m'n hoofd op dit moment: XFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 2x DVI, passief). Passieve koeling dus geen gebrom, toch? En ik wil graag een tweede schermpje in de toekomst, lekker makkelijk. Of is een ATI kaart toch beter(voor mij) of misschien een andere GeForce kaart?

Kast
Na 2 uur zoeken en lezen en lezen en zoeken, gevonden.. een kast van Antec, ik denk de Sonata 2 maar de P160 is blitser maar die is excl. voeding. Kies ik voor deze, welke (stille) voeding moet ik hierbij kopen? en belangrijker hoeveel knaken is zo'n voeding ongeveer?

Heb ook gelezen dat meneer Zalman goed werk doet, als jullie denken dat ik daar nog wat extra gebruik van moet maken hoor ik het graag.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als videokaart zou ik een 6600GT kopen ipv 6600 , scheelt 128mb maar is vele sneller.

ps: het zou makkelijk zijn voor de andere mensen om een prijslijst te maken met alle bedragen en de totale uitkomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Zalman maakt in theorie leuke koelers, maar in de praktijk maken de fans vaak lawaai. Niet omdat er nu zoveel geblazen wordt, maar omdat de motortjes brommen, het geheel niet helemaal stabiel is... begroot bij zalman-koeling in elk geval vervangende fans als je stilte wilt :z

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Voornamelijk audiobewerking, daarnaast Photoshop, Msn, Winamp. Het liefst ook allemaal tegelijk, natuurlijk

en

Dualcore heeft op dit moment nog geen zin i.v.m. het gebrek aan programma's die daarvoor geschikt zijn

kan aan mij liggen maar dual core proc. zijn er JUIST voor om meerdere programma's tegelijketijd soepel te laten draaien.
dus mischien toch wel makkelijk om naar dual core proc. te gaan kijken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Als je voor stilte gaat zou ik toch voor een AMD Athlon 64 gaan. De Prescot slurpt enorm veel stroom en geeft veel hitte vrij. De AMD is veel zuiniger en heb je dan ook nog de optie cool & quite waarbij die zichzelf terug clockt en nog zuiniger is en vooral cooler! Als ie dan weer meer power nodig is klokt ie zich weer omhoog. Een 3200+ en 3500+ zijn mooi geprijst.

2. Je moet natuurlijk een ander moederbord nemen met AMD. Ik zou dan voor een nForce 4 bord gaan met PCI-express. Bijvoorbeeld de Asus A8N.

3. DDR heeft idd lagere latencies op het moment. Heeft een lagere prijs en is in de meeste gevallen sneller. Als je AMD neemt ben je soieso aangewezen op DDR1 en zou ik dus voor dit setje gaan: http://www.alternate.nl/html/index.html (Op de frontpage, 2x512MB met lage latencies en niet duur)

4. Als je deze hdd's houdt denk ik dat je echt gaat merken dat ze vrij traag zijn. Als je de ruimte benut moet je idd een 250GB Sata schijf nemen.. Een een raptor is natuurlijk sneller maar ook klein, 36 of 72GB.

5. Het is natuurlijk onzin dat Geforce kaarten voor blauwe schermen zorgen. En zoals meneer toshiba al zei kun je beter voor de 6600GT gaan. Deze is een stuk sneller! http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=J9XY53& Die is ook passief gekoeld.

6. Je kast is prima.. Kwa voeding zou ik een 400 watter nemen van Coolermaster, Zalman, Antec, Ennermax enz! Zolang het maar geen Qtec of Maxpower is! :P

Als CPU cooler zou je een Zalman flowersink kunnen nemen, deze zijn stil en koelen goed. Je zou ook zo 1 voor je videokaart kunnen halen als je de passieve te duur vind.

In iedergeval suc6! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Processor: 3.2 wordt wel wat warm, maar relatief gezien tegen een 3.4 of 3.6 ga je gewoon omhoog in prijs en fors ook.
Zou een Zalman 7700 CU erop hangen als het past ik weet niet hoe het uitpakt, maar anders gewoon een 7000 CU.

Moederbord: Ik zou kiezen voor de P5WD2, omdat deze sowesio een 955 chipset heeft en daarmee ook native DDR2 800-ondersteuning en ook SATA II 300Mb/s, als je dan die 250GB schijf erbij hangt kan je er ook gebruik van maken ;)

Geheugen: Ik zou kiezen voor een cas 2.5 pc4200 1 gb module, van Kingston ofzo, dan kan je later meer erin prikken.

Hardeschijf: Zou eerst de Raptor nemen om op te starten, als je iets meer uitrekt voor de 74GB dan is dat beter natuurlijk, andere kant van het verhaal is dat ik eind 2005 wel de nieuwe Raptor's verwacht die voor SATA II geschikt zullen zijn.
Het enige is dat je je pc weer opnieuw moet installeren, ik zou niet van een grote schijf starten, ik weet zelf dat met een Raptor het gewoon sneller gaat ;)

Videokaart: Zoals al gezegt, zou een 6600 GT nemen, ik zou even niet bezuinigen hierop als je een beetje wil gamen.

Kast en voeding: Antec kast is best een goede keuze, de 2 120 mm fans zullen hun werk wel doen, ik zou alleen de standaard fans vervangen voor Papst 4412/F2GGL om je systeem stiller te maken.
Ik zou als voeding de Coolermaster Realpower 450 ACLY nemen, die heeft ook een 120 mm fan en dat zou het geheel behoorlijk stil moeten maken.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@toshiba_laptop: Dat de 6600GT vele malen sneller is merk je toch alleen als je aan het gamen bent, of zware grafische applicaties draait?
Of zou ik ook groot verschil merken als ik bijv. in photoshop bezig ben?

@ucchan: Extra koeling is wel nodig dus? Waar moet ik dan aan denken, Grafische kaart, HD, Processor?

@chucky666: Msn en Winamp zijn niet zo intensief als bijv. Photoshop dus dan maak ik toch geen optimaal gebruik van die tweede processor?

@a333tje86: Bij Intel heb je ook zoiets als cool & quiet toch? dat de proc zichzelf terugclockt en ook zuiniger en cooler is? Hoe zit het dan met de prestaties? een AMD 3200+ of 3500+ vergeleken met de 3,2 GHz van Intel? Zoals ik al schreef is het voornamelijk audiobewerking waar ik mee bezig ben. Dan nog de factor betrouwbaarheid, is de Intel niet stabieler als de AMD? Als ik voor Intel ga, heb ik dan door de extra hitte van de processor extra koeling nodig?

Ik wil wel een 1 Gb reepje, misschien wel 2 (of zo'n dual-channel kit). RAM is iets
waar ik nooit genoeg van kan hebben. :)

Over de voeding, ik heb ff gegoogled op ATX 2.2 omdat ik die er ook tussen zag staan, en ik las het volgende op formfactors.org;
blz 3:Changes from Version 2.1 to Version 2.2 (blz 3)
Section 4.1—Main Power Connector changed from 20 pin to 24 pin to support PCI-Express* requirements.

blz 19:For the main ATX power board mounted connector, due to the power requirements needed to support PCIExpress
it is highly recommended that systems supporting PCI-Express utilize a 24 pin header.
Dus het lijkt me dat ik een ATX v2.2 voeding nodig heb, of maakt dat niet veel uit?
En er zit best wel een groot verschil in die prijzen, geldt dat ook voor de kwaliteit?

@Buzzfuzz: Volgens de specs van de 7700-CU koeler zou hij wel moeten passen ja.
De voeding die jij aangeeft is ATX (1.0?), aangezien ik PCI-Express ga gebruiken, heb ik dan niet ATX 2.2 nodig?
de 2 120 mm fans zullen hun werk wel doen, ik zou alleen de standaard fans vervangen voor Papst 4412/F2GGL om je systeem stiller te maken.
Over die Papst koelers, de 4412 FGL maakt zo'n 26dB aan geluid, is dat veel minder in vergelijking met de standaard koelers?

Alvast bedankt voor alle reacties! :)

Tot slot nog ff de prijslijst:

MoederbordAsus P5AD2-E Deluxe€ 135,69
Asus P5WD2€ 183,20
Processor:Intel Pentium 4 640 (S775)€ 215,95
RAM1GB PC4200 DDR2 ECC, CL4 (Kingston)€ 102
Harde SchijfWestern Digital Raptor WD360GD, 36GB€ 96,49
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB€ 158,-
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)€ 102,49
Hitachi Deskstar 7K500, 500GB (7200rpm, SATA-II, 16MB)€ 326,99
VideokaartXFX GeForce 6600 256MB (PCI-e, 2x DVI, TV-out, Passief) € 119,46
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out)€ 168,06
KastAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)€ 108,29
Antec Performance One P160 (ATX, Geen PSU, Aluminium/Zilver)€ 94,99
KoelersZalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940)€ 33,95
Papst 4412 FGL (120mm, 26dB, 3p)€ 14,99
VoedingAOpen AO400-12HPNF, 400W (ATX 2.2)€ 89,-
Bon Chic In Win K543120, 430W (ATX v.2.2)€ 51,72
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)€ 74.40,-
Mtek MP-400B Platinum, 400W (ATX 2.2)€ 34,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem de deze, die zijn maar 18dBa : 4412/F2GLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
die hitach zou ik niet doen, neem dan 2x250gb, is goedkoper en sneller

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 925Xe Asus P5AD2- E Deluxe samen met Corsair TWIN2X1024-5400C4 TWINX, matched pair (2x 512 MB) 1 GB 4 non-ECC PC5400, 667 MHz € 138,-.
Dit werd mij aangeraden via een ander forum (hardware.info)
Voor videokaart heb ik HIS X800GT IceQ II Turbo DDR3), a 150 eu. Schijnt volgens benchmarks beter te zijn dan 6600 GT, en anders de 700pro die is zowieso sneller en zelfde prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 01:05 ]

Pagina: 1