externe 2,5 hd werkt niet goed met cardreader op 2 usb poort

Pagina: 1
Acties:

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 20:48
De externe diskdrive is gekoppeld aan twee usb poorten dit zou ruimvoldoende moeten zijn om het geheel te laten werken. En dit werkt dus ook zolang ik het maar acherop de pc aansluit.

Als ik het aansluit met een cardreader reader met twee usb aansluitingen (daarop aangesloten via vrij lange usb kabels, ca 1 meter) Dan is de data overdracht traag en klikt de drive soms weg net alsof de drive niet genoeg spanning krijgt.

Is het mogelijk om in die cardreader de voedings spanning uit de voeding te halen de 5 volt en de gnd?
dus de rode en de zwarte draad in de cardreader solderen.
het printje heb ik al bekeken is dat is enkel printbanen geen chips of iets dergelijks
Moet ik dan de gnd van de twee usb poorten van het moederbord afkoppelen?
de twee 5 volt aansluitingen van de usb poorten ook afkoppelen?
Zodat als boven staande afgekoppeld wordt je enkel nog twee draden voor de data overdracht gebruikt.
Iemand die hier het antwoord op weet of deze truuk als eens uitgehaald heeft?

Of zou het een kabel reflectie probleem kunnen zijn??

extra info
Deze persoon heeft ook problemen met de 2,5 ubs werkend te krijgen.

Externe 2.5" in USB2 behuizing krijg te weinig stroom (?)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

De externe schijf vraagt voor usb gezien heel erg veel stroom.

Om hem samen te laten werken met is een activer hub (dus met voeding) het handigst. Deze kan als ie volgens de officiele USB regels gebouwd is op iedere poort 500mA leveren.

Om de een of andere reden is bij moederborden dit vaak 500mA per set poorten. Bij laptops is het zelfs vaak tot 50mA per poort beperkt.

Er zijn elektronische schakelingen om een extra pittige voeding op een USB kabel aan te kunnen sluiten. In de Elektuur Halfgeleidergids van dit jaar staat er zelfs eentje. Misschien bestaan ze ook wel officieel, maar dan denk ik dat ze zo zeldzaam zijn dat een actieve hub goedkoper zal zijn

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• wowi
Dit geheel begrijp ik wel maar nu mijn vraag of het mogelijk is wat ik voorstel,
dus de gnd en de 5v aansluiting van de usb laat ik vervallen op de poorten van de cardreader voor de twee usb poorten en sluit daar dan nu aan de 5 volt en gnd van de voeding dus de rode en de zwarte kabel die uit de atx voeding komt.
Weet iemand of dit mogelijk is of dat je dan hopeloos in de problemen komt??
Duur schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 01:15:
De externe schijf vraagt voor usb gezien heel erg veel stroom.

Om hem samen te laten werken met is een activer hub (dus met voeding) het handigst. Deze kan als ie volgens de officiele USB regels gebouwd is op iedere poort 500mA leveren.

Om de een of andere reden is bij moederborden dit vaak 500mA per set poorten. Bij laptops is het zelfs vaak tot 50mA per poort beperkt.

Er zijn elektronische schakelingen om een extra pittige voeding op een USB kabel aan te kunnen sluiten. In de Elektuur Halfgeleidergids van dit jaar staat er zelfs eentje. Misschien bestaan ze ook wel officieel, maar dan denk ik dat ze zo zeldzaam zijn dat een actieve hub goedkoper zal zijn

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

wowi schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 08:56:
Dit geheel begrijp ik wel maar nu mijn vraag of het mogelijk is wat ik voorstel,
dus de gnd en de 5v aansluiting van de usb laat ik vervallen op de poorten van de cardreader voor de twee usb poorten en sluit daar dan nu aan de 5 volt en gnd van de voeding dus de rode en de zwarte kabel die uit de atx voeding komt.
Weet iemand of dit mogelijk is of dat je dan hopeloos in de problemen komt??
Ik denk gezien de schema´s die ik gezien heb, dat je dan hopeloos in de problemen komt...
Maar niet geprobeerd is duidelijk mis...
Maar massa los koppelen gaat zeker niet werken... want die is ook voor de data nodig...

Maar misschien met een externe voeding die je tussen de 5V en massa zet, en de 5V naar PC lostrekken... dat het kan werken... maar de kans dat de ´magische´ rook gaat ontsnappen lijkt mij erg groot...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• wowi
Zie deze url onder aan daar zie je het de middelste twee de twee data verbindingen zijn,
waarom zou die data niet kunnen werken als ik de 5 volt voeding van uit de atx voeding haal en de gnd aansluit (zwarte kabel van de voeding), dit is toch alleen voor massa en spannings verzorging??
Is er nu echt niet iemand die dit al eens geprobeerd heeft??????????
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_usb.php

En op het verhaal van user duur terug te komen wat voor schema staat er in de halfgeleider gids van dit jaar??
Is dat groot klein?? makkelijk in te bouwen??
Duur schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 18:53:
[...]

Ik denk gezien de schema´s die ik gezien heb, dat je dan hopeloos in de problemen komt...
Maar niet geprobeerd is duidelijk mis...
Maar massa los koppelen gaat zeker niet werken... want die is ook voor de data nodig...

Maar misschien met een externe voeding die je tussen de 5V en massa zet, en de 5V naar PC lostrekken... dat het kan werken... maar de kans dat de ´magische´ rook gaat ontsnappen lijkt mij erg groot...

[ Voor 9% gewijzigd door wowi op 21-08-2005 20:26 ]

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

wowi schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:28:

En op het verhaal van user duur terug te komen wat voor schema staat er in de halfgeleider gids van dit jaar??
Is dat groot klein?? makkelijk in te bouwen??

[...]
Het is een relatief klein schema (11 onderdelen)
en word tussen de + lijn uit de computer en de ´last´ geschakelt
de twee data lijnen en de massa lopen gewoon door.
En word in een UBS kabel ingebouwt, maar je kunt het natuurlijk ook in een kastje met een A en B chasisdelen inbouwen (en dan 2 standaard kabels gebruiken om aan te sluiten)

vanwege copyright enzo kan ik het niet scannen, maar het is de halfgeleidergids 2005, schakeling 033 op pagina 60. en ondersteunt lasten tot 750mA op 1 USB lijn. (dus boven spec)
Bij sommige boekhandels zoals bijv. bruna ligt ie nog in de schappen, maar kan ieder moment door het september nummer vervangen worden, maar kan altijd na besteld worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Duur! op 21-08-2005 22:02 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wowi schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:28:
[...]
Is er nu echt niet iemand die dit al eens geprobeerd heeft??????????
[...]
Allereerst *RELAX*. Misschien ben jij de eerste, voel je vereerd en ga aan de slag. Daarnaast wordt er duidelijk aangegeven dat er meer mensen mee bezig zijn geweest, dat die toevallig niet allemaal hier in dit topic reageren gaat niet veranderen met een rij extra vraagtekens.

Jouw externe 2,5 HD zit fout. Waarschijnlijk een goedkoop kastje dat 'out of spec' draait. Je kunt eventueel ook de voeding van je hd omleggen naar een vaste voeding, daarmee los je het probleem ook al op. Maar een goed kastje kopen kan ook al schelen. Bij te weinig power zou normaal het apparaat in low-power geschakeld moeten worden en dit aan geven. Dat jouw schijf problemen geeft, is al een indicatie dat het een goedkope oplossing is.

Ik heb zelf ook een stel van die 2,5" kastjes gehad en heb er nog steeds 1, en ze werken inderdaad alleen goed bij een USB poort die echt voldoende stroom kan leveren.

Jouw oplossing om een voeding eraan te knopen vind ik persoonlijk wat link, bij USB 1 is de snelheid maar 11Mbit, maar met USB 2 heb je zo storing. Dan ga je van het ene probleem zo weer over naar een ander probleem. Mijn advies, koop een USB hubje van 20 euro en je bent klaar.

Mocht je het toch willen proberen, hou dan alvast de 0 (ground) van alles aan elkaar vast, doe je dat niet dan heb je voor je het weet een zwevende ground ergens en gaan er stromen lopen die de hierboven genoemde magische rook (waarop alle electronica werkt) doet ontsnappen.
Meet eerst ook de spanningsverschillen tussen de 5V van je USB poort en 5V van je voeding. En doe het zelfde voor de beide aarde's. Het aarden van een USB poort hoeft niet altijd in goede aarde te vallen.

• wowi
Bedankt allemaal voor de reaktie's ik ga morgen even bij de bruna kijken voor de halfgeleidergids
voor het betreffende artikel want ik wil een werkend geheel hebben en wil dus niet voor een usb hub gaan.
De gnd bezwaren zijn terecht denk ik als ik jullie zo hoor, maar de voeding als die ingesluisd wordt zou misschien kunnen, maar ga eerst die schakeling eens bekijken hoe dat werkt ongeveer.
Toch denk ik dat de lengte van de kabels ook invloed heeft, want als ik de kabel rechtstreeks in de usb poorten doe werkt het wel. Maar naar verlenging niet meer heeft usb een max kwa kabel lengte of stekker verbindingen?
Kabel te dun ?

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

wowi schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 22:51:
8<

Toch denk ik dat de lengte van de kabels ook invloed heeft, want als ik de kabel rechtstreeks in de usb poorten doe werkt het wel. Maar naar verlenging niet meer heeft usb een max kwa kabel lengte of stekker verbindingen?
Kabel te dun ?
Idd USB heeft een max kabel lengte...

Ik dacht officieel een drie meter, maar 5m werkt meestal ook nog (iig voor low-power vragende devices als een actieve hub)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[b][message=24020790,noline]wowi schreef op zondag 21 augustus 2005 @ Toch denk ik dat de lengte van de kabels ook invloed heeft, want als ik de kabel rechtstreeks in de usb poorten doe werkt het wel. Maar naar verlenging niet meer heeft usb een max kwa kabel lengte of stekker verbindingen?
Kabel te dun ?
http://ckp.made-it.com/usb.html

3 tot 5 meter, ligt aan de kabel(shielded of niet) . Echter dit gaat vooral aan de kwaliteit van het data signaal, voor de power zou het niet zo kritisch moeten zijn. Je zou uiteraard de HD moeten kunnen pwoeren met een exteren power supply. Dat wordt tensslotte ook gedaan met 3.5" enclosures. Weelciht dat het intern daarop al voorbereid is? Openen -> pics!

Of de kaartreader voldoende power doorgeeft of wellicht al iets afsnoepts van de bischikbare 500ma is de vraag. Kun je dat wellicht in de usb properties zien van de windows device tree?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• wowi
De cardreader snoept niks af van de usb poorten het is een aparte print met alleen printbanen geen elektronica daarop, heb nu een korte kabel gebruikt en het probleem is over, het ligt dus puur aan de lengte van mijn usb kabel en of shielding, ca 3 meter dat is dus te lang. Intern ga ik het niet aansluiten omdat ik het puur en enkel via de usb poort wil aansluiten geen voeding die los is.
Met de korte kabel werkt dit nu gelukkig wel.
Schema van elektuur nog opgevraagd dat ziet er inderdaad ook mooi uit. Alleen een onderdeel erin wat niet echt zo goed verkrijgbaar is hier in de buurt :-(
leuk_he schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:25:
[...]

http://ckp.made-it.com/usb.html

3 tot 5 meter, ligt aan de kabel(shielded of niet) . Echter dit gaat vooral aan de kwaliteit van het data signaal, voor de power zou het niet zo kritisch moeten zijn. Je zou uiteraard de HD moeten kunnen pwoeren met een exteren power supply. Dat wordt tensslotte ook gedaan met 3.5" enclosures. Weelciht dat het intern daarop al voorbereid is? Openen -> pics!

Of de kaartreader voldoende power doorgeeft of wellicht al iets afsnoepts van de bischikbare 500ma is de vraag. Kun je dat wellicht in de usb properties zien van de windows device tree?
Pagina: 1