[P4B] Processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:49

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Ik ben van plan om een upgrade te doen zoals u in mijn titel kunt lezen. Dit vanwege het feit, dat ik wel sneller wil maar eigenlijk pas in 2006 wil upgraden naar een totaal nieuw pc. (vanwege de 64 bits versies die komen(software).

Ik ben dus ik het bezit van een P4B moederbord met jawel sdram geheugen :+ .

Hij loop momenteel op een 1500 mhz P4 Northwood processor. 320 MB werkgeheugen.

Ik heb op verschillende topics (maximaal uit 2002 +/-) gelezen hier, dat hij een processor aankan van 2000+ Mhz. Dus meer dan 2 Ghz. Nu ben ik wat google gaan gebruiken en vond ik ineens dit;

Socket 478 für FC-PGA2 Pentium®4 (Willamette/Northwood), 2,4 GHz+ :P zozo dat ziet er leuk uit.

Maargoed ik zie alleen maar celerons staan van 2,4 Ghz en dat lijkt mij niet echt een
waarneembare upgrade

Zie ik dus weer die plus staan bij de specificaties op deze site
en gezien er geen P4 2,4 Ghz (meer) verkocht word zover ik weet en ik wel dit vond;

Intel Pentium IV 2800

(Deze heeft wel een FSB van 533 tov een 400 van mijn mobo maar dat lijkt mij niet echt een probleem. Dat past zich aan elkaar aan toch?)

Komt mijn belangrijkste vraag nu dan dus, "kan een Asus P4B een 2,8 Ghz processor aan ?"

Iemand een idee ? Want ik kan t niet vinden tot nu toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 20-08-2005 23:06 ]

[LTS][MTS][HTS]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op verschillende review websites staat dat dit moederbord processors met een FSB van maximaal 400MHz ondersteund. 533 en 800MHz FSB cpu's gaan dus niet i.c.m. dit moederbord.

Maar is het wel zo verstandig om nu te upgraden? Zoveel ga je er niet op vooruit qua snelheid, mede omdat je nu SDR-SDRAM geheugen gebruikt.

Ik zou wachten tot 2006 en dan in één keer _goed_ upgraden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 20-08-2005 23:13 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
En een beetje meer werkgeheugen kan (in jouw geval) ook wonderen doen. Als je nou goedkoop 2e hands een 2Ghz CPU kan vinden en een reepje SD-RAM, kun je vast wel doorgaan tot 2006. En anders gewoon geduld hebben (met zowel de computer als de tijd :+)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Mijn menig is dat het upgraden nutteloos is. Grootste reden is dat je SDR-SDRAM hebt wat een erg grote bottleneck is.

Als je die Intel Pentium 4 2800 (133FSB) erin steekt loop je risico dat het zaakje niet gaat werken óf dat de CPU op 2100MHz gaat draaien. Het verschil tussen 1500MHz en 2100MHz is betrekkelijk klein omdat je het bottleneck van jouw systeem niet wegwerkt.
Een goede upgrade is vaak een upgrade die het zwakste van de PC verbeterd, dat is in jouw geval het geheugen.
Overigens lees ik dat je een 1500MHz 'Northwood' hebt. Zover ik weet bestaat deze CPU niet. De 'Northwood' begon volgens mij pas vanaf 1600MHz. Controleer dus even m.b.v. CPU-Z welke 'core' je daadwerkelijk hebt.

Als je een 'Willamette' wordt het verschil al groter omdat een 'Willamette' aanzienlijk trager is dan een 'Northwood'. Overigens kun je dan alsnog niet beter upgraden vanwege het SDR-SDRAM...

Je kunt de 'upgradeplannen' beter omgooien en bv. langer met dit systeem doorgaan en eerder een ander systeem aanschaffen.
Een AMD Athlon 64 is momenteel een goede keus, je bent dan nl. meteen voorbereid op de toekomst met 64 Bits software :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mocht je idd een Willamette hebben dan is het denk ik interessanter om er een van de goedkoopste semprons pakken, een NF2 plankje kopen en je SDR SDRAM inruilen voor een DDR latje waarmee je echt een drastische performance sprong zult hebben.

Dan moet je wel van je intel platform afstappen, maar is imho de goedkoopste upgrade waarmee je het iig nog een jaartje uit kunt houden.

• Ryuukami
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 00:03

Ryuukami

• Ryuukami
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 00:03
hij ondersteunt inderdaad alleen cpu tot 400 mhz
veel geluk om die nog te vinden

http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

Ryuukami

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:49

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Ik had al een link gegeven in mijn startpost. Deze is van een duitse asus site vanwege het feit dat ik niet een P4B-E heb maar een P4B.

Ik ben maar tot de conclusie gekomen dat ik beter kan wachten danwel mischien mijn vader over te halen van mobo te verwisselen, gezien hij die met zijn software toch niet nodig heeft :+ . Bedankt voor de reacties en de goede info.

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1