Verhuizing naar andere telefooncentrale KPN Enschede

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets: Ik werk bij een bedrijf op drienerlo in Enschede. We hebben 2 adsl internetlijnen, eentje via novaxess en eentje via Tiscali.

Ik werd ongeveer 3 maand geleden op mijn werk gebeld door Tiscali dat ze met een probleem zaten. KPN had ze verteld dat ze een heel stel telefoonlijnen in Enschede wilden verhuizen van de centrale Enschede-Centrum naar een andere centrale. Om een lang verhaal kort te maken komt het er op neer dat tiscali ons geen ADSL meer aan kan bieden via het tiscali netwerk, het moest omgezet worden naar een verbinding via 't kpn netwerk. Na heel veel heen en weer gebel tussen mij en tiscali is tiscali uit gaan zoeken hoe het precies zat en wisten ze me zelfs te vertellen dat de afstand van ons naar de centrale nog groter werd dan ie nu al was..., en dat we daarom alleen maar een trage lijn kunnen krijgen op de nieuwe centrale. Dat is dus mooi broerd :'(

De verhuizing zou volgens tiscali op 18 juli gaan gebeuren, maar er is tot nu toe niets gebeurd. Tiscali wist niet waarom het nog niet doorgegaan was....

En tot overmaat van ramp werd ik van de week gebeld door onze andere provider: Novaxess. We hebben voice en internetdiensten bij hun. Zij vertelden mij dat de telefoonlijn verhuisd zou worden naar een andere centrale en dat we daardoor geen voice diensten meer konden krijgen via hen. Ook de internetlijn zou veranderd moeten worden. De exacte gevolgen waren nog niet duidelijk, dat zouden ze me later vertellen(dus dat wordt dikke pret :/ )

Nu het doel van dit topic: Ik zit met een aantal vragen....

- Kan KPN dit zomaar doen?, ik bedoel ze jagen bedrijven op kosten. Ik heb al heel wat tijd besteed aan het heen en weer bellen. En zoals het er nu uitziet kunnen we alleen maar trage internetverbindingen krijgen. Bovendien wist Novaxess mij te vertellen dat we ook downtime gaan krijgen, hoe, wat, hoelang en wanneer wist ie niet.

- Horen we niet wat meer informatie te krijgen van KPN? We hebben niets gehoord van KPN over de verhuizing, onze providers hebben wel iets gehoord, maar kunnen ons niet precies vertellen wat er gaat gebeuren. Zo is er onduidelijk waar de centrale staat en hoever wij er dus vanaf zijn

- Zijn er meer mensen uit de omgeving Enschede die met dit probleem zitten. Novaxess wist mij te vertellen dat dit voor vele mensen in Enschede zou gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:53:

Nu het doel van dit topic: Ik zit met een aantal vragen....

- Kan KPN dit zomaar doen?, ik bedoel ze jagen bedrijven op kosten. Ik heb al heel wat tijd besteed aan het heen en weer bellen. En zoals het er nu uitziet kunnen we alleen maar trage internetverbindingen krijgen. Bovendien wist Novaxess mij te vertellen dat we ook downtime gaan krijgen, hoe, wat, hoelang en wanneer wist ie niet.
Dat is raar opzich. De centrale Enschede-Drienerlo zou juist dichterbij moeten zijn, of je zit toevallig heel ongunstig geografisch. Centrale Enschede-Drienerlo staat aan de Steenriet, kan nooit langer worden de lijnen lijkt me.

Reden dat ze het (moeten) doen kan zijn dat er meer vraag naar diensten is vanuit die wijk/industriegebied/kantoorgebied dan er kabels naar Enschede-Centrum liggen nu en dat er een andere oplossing moest komen. Of de liggende bundel naar dat gebied is een paar keer kapot getrokken in het verleden en is te storings gevoelig. Vervangen is dan een oplossing, maar waarom niet een andere misschien betere oplossing.

Maar KPN mag dit doen inederdaad aanpassingen in het vaste net. Zo kunnen ze ook een nieuwe centrale bouwen voor een nieuw stadsdeel en daar een deel van de bestaande aansluitingen ook op aansluiten die eerst op een andere centrale waren aangesloten.

Dit komt verder (gelukkig) nihil voor verder deze situaties. Laatste keer dat ik weet werd een dorpje 'Riethoven' voorzien van een eigen centrale en niet meer met ruim 5000 meter lange lijnen aan Valkenswaard gekoppeld. Mensen die dus DSL hadden via het netwerk van BBned en/of Versatel bijvoobeeld konden dat opeens niet meer voortzetten.
- Horen we niet wat meer informatie te krijgen van KPN? We hebben niets gehoord van KPN over de verhuizing, onze providers hebben wel iets gehoord, maar kunnen ons niet precies vertellen wat er gaat gebeuren. Zo is er onduidelijk waar de centrale staat en hoever wij er dus vanaf zijn
KPN kan haar eigen geleverde diensten gewoon voortzetten, ze leveren telefonie & DSL vanaf beide centrales immers.

Het probleem met de andere twee genoemde (Tiscali & Novaxess) hebben blijkbaar geen apparatuur in de andere centrale om vandaaruit diensten aan te bieden en kunnen niets anders dan de dienstverlening staken, tijdig informeren en helpden zoeken naar een andere oplossing.
- Zijn er meer mensen uit de omgeving Enschede die met dit probleem zitten. Novaxess wist mij te vertellen dat dit voor vele mensen in Enschede zou gaan spelen.
Alle aansluitingen in het gebied wat wordt omgezet door KPN in het vastenet. Alleen de mensen die een dienst hebben die ook geleverd kan worden vanaf de andere centrale kunnen voortgezet worden na enige aanpassingen wat even downtijd kan opleveren tijdens omschakel periode.

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 20-08-2005 23:29 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 23:23:
[...]

Dat is raar opzich. De centrale Enschede-Drienerlo zou juist dichterbij moeten zijn, of je zit toevallig heel ongunstig geografisch. Centrale Enschede-Drienerlo staat aan de Steenriet, kan nooit langer worden de lijnen lijkt me.
Ik had inderdaad ook gezien dat de centrale aan de steenriet ligt. Ik loop er regelmatig langs tussen de middag :). Maar volgens Tiscali zou onze centrale verder weg komen dan de huidige en Novaxess vertelde me dat er ergens een nieuwe centrale gebouwd werd waar we op kwamen(waar wist ie niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 12:31
Ja. Ze doen het regelmatig
- Horen we niet wat meer informatie te krijgen van KPN?
Nee. KPN informeert de afnemers van de aansluitlijnen. En dat ben jij niet, maar dat zijn de telco's. En die zijn op 21 maart geinformeerd.
Dat is een beetje bullshit van Novaxess. Zoveel klanten hebben ze ten eerste niet, en ten tweede kan je in de lijst met postcodes zelf zien dat het echt niet om veel adressen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:46:
[...]

Ik had inderdaad ook gezien dat de centrale aan de steenriet ligt. Ik loop er regelmatig langs tussen de middag :). Maar volgens Tiscali zou onze centrale verder weg komen dan de huidige en Novaxess vertelde me dat er ergens een nieuwe centrale gebouwd werd waar we op kwamen(waar wist ie niet)
Beide niet geheel juiste informatie. Is een bestaande centrale waar nu ook een aantal andere postcodes/aansluitingen naartoe verplaatst worden.

Alleen feit dat er geen dekking is op die centrale voor de diensten van Novaxess & Tiscali is wel lastig. Je bent aangewezen na de wijziging op diensten van bedrijven die wel geleverd kunnen worden vanaf de andere centrale en mogelijk dus alleen KPN op dit moment.

Misschien dat Tiscali en / of Novaxess ook nog apparatuur gaan plaatsen daar in de toekomst, wie weet.

't Is wel uitgesteld een keer deze aanpassing, mogelijk dat het nog niet is uitgevoerd waar dat wel al was aangekondigd voor een eerdere datum. Of mogelijk ondertussen toch reeds al.
Regelmatig is misschien ietswat overdreven. 't Is maar een klein lijstje met onderaan 2002 ;)

[ Voor 22% gewijzigd door bjck op 21-08-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heej, dankjewel voor die links naar kpn-wholesale. Wordt ik wel wat wijzer van. Ik kan dan eens contact zoeken met hun over het hoe en wat. Ik wil graag weten wat er te krijgen valt op die nieuwe centrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dan moet je dus niet contact zoeken met de genoemde nummers in de brief...

Die is bedoelt voor partners en niet voor end-users van diensten van derde of KPN onderdelen. KPN kan je ook niet vertellen welke diensten andere bedrijven misschien wel aanbieden vanaf die andere centrale natuurlijk.

Dit is alleen voor mensen bedoeld die bij KPN koperlijnen huren voor diensten, en dat zijn de overige telco's zoals Tiscali & Novaxess in dit geval voor jou.

[ Voor 22% gewijzigd door bjck op 21-08-2005 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
als tiscali/novaxess een beetje netjes is bieden ze je een alternatief.... als ze dat niet kunnen kunnen ze je altijd als klantvriendelijkheid een 2mbit ofzo aan kunnen bieden zodat je in ieder geval met je voice nog weg komt.
voor adsl/sdsl kunnen ze altijd bitstream inkopen bij kpn op de nieuwe centrale.
de meerkosten die dit met zich mee brengt zouden ze een jaar op zich kunnen nemen.

ok, ze kunnen er zelf ook niets aan doen natuurlijk, maar jij blijft HUN klant, en niet die van KPN.
dus Novaxess/Tiscali heeft een probleem met kpn... Jij niet officieel natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kevertje1977 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:51:
dus Novaxess/Tiscali heeft een probleem met kpn... Jij niet officieel natuurlijk
Officieel niet nee. In de praktijk komt het er echter op neer dat wij als bedrijf een probleem hebben, omdat wij in de toekomst misschien een slechtere verbinding krijgen of misschien wel duurder uit komen.

Novaxess vind ik sowieso raar. Die belden mij van de week op, dat ze dus hun diensten niet meer kunnen leveren zoals 't nu was. Voor de voice diensten zouden we naar kpn moeten en wat het internet betrof "wisten ze het nog niet". Hij vroeg of ik daar even mee akkoord wilde gaan, zou een mail van hem krijgen en daar moest ik even op reply-en om akkoord te gaan.

Hoe kunnen we akkoord gaan met iets waarvan zelfs de provider nog niet weet hoe ze het zouden moeten doen? Volgens mij hebben onze beide providers geen idee wat ze er mee aan moeten....

Tiscali kon onze internetverbinding via t kpn netwerk laten lopen, maar de snelheid die we hadden zouden we hoogstwaarschijnlijk niet meer krijgen(maar ook dat wisten ze niet).

Novaxess zou de voice diensten over zetten naar KPN, wat wel betekende dat we op een zeker moment telefonisch tijdelijk niet bereikbaar zijn. M'n baas vind dit, zeker tijdens kantooruren, ontoelaatbaar. Onze internetlijn wisten ze niet wat ze daarmee moesten..., maar de kans zat erin dat we downtime krijgen. Ik vraag me af wat ik dan de 99,9% SLA heb die we(mijn voorganger bij het bedrijf) met ze geregeld heeft....(kan iemand mij daar duidelijkheid over verschaffen? kunnen ze dat zo onder het kopje "overmacht" schuiven?)

Waarom weten die providers zo weinig? ze hebben geen idee wat er gaat gebeuren lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 12:11
Wat gebeurt er als je niet accoord gaat?
Ik neem aan dat je contractueel toch wat afspraken hebt gemaakt?

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Opzich is dit een situatie waarbij door technische beperkingen/veranderingen van derde de leverancier (dus Novaxess en/of Tiscali) de dienstverlening en dus contact eenzijdig kunnen beindigen.

't Is niet zo dat alleen de afnemer kan stoppen met afnemen.

Ze kunnen alternatieven aanbieden of helpen met de alternatieven zoeken natuurlijk uit netheid. Als je leest hoe Novaxess hier mee omgaat kan je al zien dat ze er niet vaak mee te maken hebben met dit soort situaties.

[ Voor 15% gewijzigd door bjck op 21-08-2005 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 12:31
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:55:
heej, dankjewel voor die links naar kpn-wholesale. Wordt ik wel wat wijzer van. Ik kan dan eens contact zoeken met hun over het hoe en wat. Ik wil graag weten wat er te krijgen valt op die nieuwe centrale
Dat gaat KPN BU Wholesale je echt niet vertellen.

Benader dit hele probleem nou maar alsof je zelf gaat verhuizen, op een nieuwe centrale uitkomt en opnieuw een leverancier moet gaan zoeken. Je verandert er toch niets aan. Het enige wat je waarschijnlijk wel kan rgelen is een gunstige vertrekregeling bij je huidige leveranciers. Ik ga er van uit dat die in het licht van de situatie niet moeilijk gaan doen over opzegtermijnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 21:24:
[...]

Officieel niet nee. In de praktijk komt het er echter op neer dat wij als bedrijf een probleem hebben, omdat wij in de toekomst misschien een slechtere verbinding krijgen of misschien wel duurder uit komen.

Novaxess vind ik sowieso raar. Die belden mij van de week op, dat ze dus hun diensten niet meer kunnen leveren zoals 't nu was. Voor de voice diensten zouden we naar kpn moeten en wat het internet betrof "wisten ze het nog niet". Hij vroeg of ik daar even mee akkoord wilde gaan, zou een mail van hem krijgen en daar moest ik even op reply-en om akkoord te gaan.

Hoe kunnen we akkoord gaan met iets waarvan zelfs de provider nog niet weet hoe ze het zouden moeten doen? Volgens mij hebben onze beide providers geen idee wat ze er mee aan moeten....

Tiscali kon onze internetverbinding via t kpn netwerk laten lopen, maar de snelheid die we hadden zouden we hoogstwaarschijnlijk niet meer krijgen(maar ook dat wisten ze niet).

Novaxess zou de voice diensten over zetten naar KPN, wat wel betekende dat we op een zeker moment telefonisch tijdelijk niet bereikbaar zijn. M'n baas vind dit, zeker tijdens kantooruren, ontoelaatbaar. Onze internetlijn wisten ze niet wat ze daarmee moesten..., maar de kans zat erin dat we downtime krijgen. Ik vraag me af wat ik dan de 99,9% SLA heb die we(mijn voorganger bij het bedrijf) met ze geregeld heeft....(kan iemand mij daar duidelijkheid over verschaffen? kunnen ze dat zo onder het kopje "overmacht" schuiven?)

Waarom weten die providers zo weinig? ze hebben geen idee wat er gaat gebeuren lijkt het...
Je krijgt sowieso downtime omdat je koperkabels omgelast moeten worden. Maar het is wel wat merkwaardig hoe je ISP's ermee omgaan inderdaad.
Pagina: 1