160Gb portable mist ruimte (niet 1000/1024 probleem)

Pagina: 1
Acties:

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb sinds een paar dagen een portable HDD liggen, nu ben ik er vandaag aan toe gekomen om eens een beetje te gaan spelen met het ding, maar dat wil niet bepaald lukken.

Het betreft een DIGIconnect HDD case met daarin een 160Gb western digital schijf, het kastje waar de schijf inzit doet er op zich niet toe (het digiconnect ding dus)

Het probleem: van de 160 gig, is dat ongeveer 3 gig gewoon verdwenen is van de schijf en in een verborgen map beland zijn die ik NO WAY kan wissen, als ik een losse file uit diezelfde map probeer te verwijderen kost me dat juist alleen maar schijfruime, in plaats van dat het ruimte vrijmaak, en de pas gewiste file staat er dan gewoon nog vrolijk tussen.

Formateren werkt ook niet, want dat laat de schijf me dus niet doen, maar ik ben dan ook niet zo geduldig dat ik een uur ga wachten om dan misschien te zien dat ie op 1% geformateerd staat :P :/ (wel een kwartier en dan doet ie nog niks)

Ik heb dus in de om-FAQ gelezen dat het klopt dat een schijf van 160 gig, word weergegeven als een schijf van ongeveer 156 gig (1000/1024 gezeur) maar ik zie dus "153gb beschikbaar van 156gb" staan in mijn windows commander schermpje, terwijl de schijf LEEG is.

Wel heb ik toen ik de schijf net aangesloten had, een film erop gezet voor een school-project die rond de 4 gig groot is, deze heb ik afgebroken na ongeveer 2-3 gig omdat ik toen de snelheid wel ongeveer gezien had. Dit zijn dus ook de bestanden die nu niet gewist kunnen worden en ik snap er de ballen van waarom niet.

De vraag is dus simpelweg hoe krijg ik die troep van m'n schijf, hoe formateer ik het ding.

Jumpersettings achterop ofzo? of toch gewoon doordrammen in windows en een paar uur het ding laten formateren?

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 15:49
klomp schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:50:
Formateren werkt ook niet, want dat laat de schijf me dus niet doen, maar ik ben dan ook niet zo geduldig dat ik een uur ga wachten om dan misschien te zien dat ie op 1% geformateerd staat :P :/ (wel een kwartier en dan doet ie nog niks)
Dan is er toch echt iets aan de hand, want ik heb ook 160 GB en formatteren duurt echt niet langer dan 1,5 uur :?
Ik prop altijd de Windoos CD erin, ga naar herstellen (vreemde uitdrukking) en kan zo vanuit DOS format C:\ doen :)

Verwijderd

gooi de bestaande partitie er eens af, en er weer op?
of liefst nog een andere. Als er nu een FAT32 partitie opstaat, verwijder die dan, en maak er een NTFS van. Dat kan je met tools zoals partition magic ed...

• klomp
Ja dat had ik er misschien bij moeten zeggen, sorry.. Ik gebruik al NTFS, hoewel ik erg met de clustergrote loop te klooien (k laat windows het wel uitzoeken denk ik ;) :P)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:05:
gooi de bestaande partitie er eens af, en er weer op?
of liefst nog een andere. Als er nu een FAT32 partitie opstaat, verwijder die dan, en maak er een NTFS van. Dat kan je met tools zoals partition magic ed...
Kan ook gewoon via de command prompt met 'convert'.

En voor wat het verwijderen van bestanden betreft: Windows Operating Systems - FAQ al gelezen?

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 20-08-2005 22:13 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

jak jak jak, blaim the hard drive manufacturers :+ .......... en windows
Met hd's en bestandsbeheersystemen is er altijd wat mis, bij mij bijvoorbeeld neemt de pagefile 2gb in terwijl ik die uitgezet heb:X

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 22:13 ]

• klomp
Neh op dit moment nog niet, dat komt pas als het zich blijft voordoen ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:11:
Met hd's en bestandsbeheersystemen is er altijd wat mis, bij mij bijvoorbeeld neemt de pagefile 2gb in terwijl ik die uitgezet heb:X
Dan moet je hem nog zeker deleten. :)

ARME AOW’er

• klomp
Ik kan me pagefile niet eens openen, laat staan deleten :P die van mij is 6.8 gig groot :/ op me laptop dan dus

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Openen lukt sowieso al niet. Nadat je de pagefile via systeembeheer op disabled hebt gezet, zou je na een reboot gewoon dit file kunnen verwijderen. Misschien dat de rechten niet goed staan en het daarom niet wil lukken.

ARME AOW’er

• klomp
Denk het dan idd ;)

Maar goed dat lost mijn portable hdd probleem dus nog niet op :P

Wat me afvraag is waarom ik die troep niet kan wissen ook al vink ik alle map opties aan, uit, en weet ik wat.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

format driveletter /q en je HD is in no time geformateerd.

ARME AOW’er

• klomp
Vanuit waar, DOS? Sinds wanneer kan DOS, NTFS aan? of kan het vanuit windows wel gewoon via dat DOS-venstertje?

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 15:49
Gebruik de optie op de Windoos CD, herstellen.
Da's een speciale versie van DOS, die NTFS ondersteund...

• klomp
Ahh okay thx voor de tip ;) Maar moet ik niet iets qua jumpers achterop de schijf doen? of maakt dat voor een portable niet uit.

Ik snap dus nog steeds niet waarom mijn gewiste items niet gewoon in het zwarte gat verdwijnen, maar onzichtbaar toch nog opgeslagen worden op de schijf, en daarna leuk niet meer wisbaar zijn (bestaat dat woord :? "wisbaar")

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

klomp schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:35:
Vanuit waar, DOS? Sinds wanneer kan DOS, NTFS aan? of kan het vanuit windows wel gewoon via dat DOS-venstertje?
Je kunt ook met de rechtermuisknop op een schijf klikken en voor snelformateren kiezen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Zou je niet even een ISO filetje van WDC downloaden en dan WDC en Diagnostics draaien en gewoon write 00's to the drive ;)
Dat doe ik ook met mijn Raptor 36 en Caviar 250
http://websupport.wdc.com...wnload/dlg/Diag504cCD.iso
Wel je DVD driveje op eerste bootable zetten ;)

• klomp
Effe voor de duidelijkheid, ik gebruik die schijf niet als primaire schijf C: ofzo.

Tis puur voor mijn eigen gemak zodat ik me laptop niet overal heen hoef te slepen, naar school enzo, en toch grote bestanden als films en ladingen .raw en/of .tiff bestanden bij me kan hebben.
Meer dan dat komt er dus ook niet op te staan, geen geinstalleerde windows versies enzo.. misschien wel windowtjes maar niet geinstalleerd dan.. Kuch..

• klomp
Okay ik heb de schijf nu weer aan de gang, ik meteen testen of het probleem nu voorbij was.. Nee dus, hoewel ik de schijf nu weer kan aanroepen en dergelijk, blijft het probleem als ik iets wis zich nog steeds voordoen, voor de grap een copy van mijn photoshop map erop gezet, paar honderd mb aan foto's enzo erin kwam op een totaal van grofweg 700 mb. Even rekenen nu

160.000.000 word aangegeven als 156.000.000 Min 700 (is photoshop map) is 155.000.300 toch?

okay nu gaan we die photoshop map wissen, dus 155.000.300 plus 700 = 156.000.000 correct me if im wrong. MIJN windows geeft dus doodleuk 155.000.300 aan na het wissen.

Okay, dan wis ik die "RECYCLER" map ook in zijn geheel dan zou het weer op 156gb moeten uitkomen toch? nee dus dan staat ie ineens doodleuk op 155.000.123 en dus heeft het weghalen van een toch al gewist iets me zelfs NOG meer ruimte gekocht. Naaaahhh of ik word gek of ik ben erg dom ofzo :/

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Norton?

ARME AOW’er

• klomp
Nope

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik ga het morgen eens proberen met een USB-stick bij gebrek aan een USB HD. Theoretisch zou ik dan hetzelfde probleem moeten hebben lijkt me.

ARME AOW’er

• klomp
Ik zou het niet weten :P

Ik stuitte net op een merkwaardig trekje trouwens toen ik die recycler weer probeerde te wissen, hij blijft maar gaan en gaan tijdens het wissen er komt geen eind aan. Je ziet bij windows commander natuurlijk wat ie op dat moment aan het weggooien is, en hij bleef maar doorgaan, tot ik anuleerde, dat geintje heeft me dus 80 gig gekost voor een bestandje dat 3.8 mb groot was hehe.

Is het misschien zo dat externe hdd's een beveiliging hebben ofzo dat een gewiste file opgeslagen word voor het geval je het per ongeluk weg gemikt hebt?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Geen idee, daarom riep ik eerder al Norton?

Als de HD hetzelfde doet als een CDRW, ja, dan zou het kunnen. Daar blijft alles staan totdat je een totale format doet.

ARME AOW’er

• klomp
ja dat heb ik dus, ik ben er nu dus achter dat het via SHIFT + DEL wel allemaal compleet getrashed word, dus voor een deel is het nu opgelost i guess.

En na wat zoeken in de prullenbak opties kwam ik iets tegen dat misschien antwoord geeft, windows reserveert een gedeelte van de schijfruimte om verwijderde bestanden tijdelijk op te slaan, deze staat ingesteld op 3.2Gb, maar ik kan de groote daarvan niet veranderen, misschien dat ik die 3.2 Gb dus hoe dan ook kwijt ben als een soort "backup" ?

In dat geval is dus eigenlijk niks aan het handje, en met 3.2Gb op een 160Gb schijf kan ik wel leven ;)

Maar ik wil dus niet altijd op shift + del moeten rammen om iets permanent te wissen, ik wil de luie manier! gewoon del, punt :P

Nouja ik ga slapen, ik flikker morgen wel 6 gig aan troep op die schijf en dan wis ik het weer, kijk ik hoeveel er dan overblijft en dan komt er waarschijnlijk die backup van 3.2 uit :P weet ik dat ook weer ;)

Truste enzo alvast :P

[ Voor 26% gewijzigd door klomp op 20-08-2005 23:37 ]

• klomp
Ik ben er nu dus zon beetje uit, behalve dan dat t alleen maar met shift+del werkt, maar goed.

Enige wat ik me nu nog afvraag is: waarom als ik 160.000.000 kb heb als schijf en ik zet er 300 mb aan bestanden op, en ik wis die 300 mb, zegt windows dat ik nog 159.999.900 kb ruimte heb in plaats van de volle 160.000.000, word er als nog iets opgeslaan in "System volume information" ofzo?

K heb geen moeite met 100kb ofzo, en ik vermoed dat het iets met de clustergrote te maken heeft ofzo, maar ik vraag het me gewoon af.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

klomp:
Ik kan me pagefile niet eens openen, laat staan deleten :P die van mij is 6.8 gig groot :/ op me laptop dan dus
Max van Windows is 4095 Mb...

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-03 21:31

Apache

amateur software devver

nAFutro schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:44:
[...]

Max van Windows is 4095 Mb...
niet met ntfs

If it ain't broken it doesn't have enough features

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:11:
Windows gebruikt altijd een page file, ook al zet je de desbetreffende optie uit (wat overigens erg dom is, zie o.a. hier en hier).

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

Tys

Heb je naast het "1000/1024 gezeur" ook die FAT(32)/NTFS table meegerekend?
Teminste, ik dacht dat dat er ook vanaf werd getrokken ...

Waarbij prolly de oude filelocations nog opgeslagen worden ... ?

[ Voor 24% gewijzigd door Tys op 21-08-2005 16:09 ]

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• klomp
Het is variabel hoeveel ruimte er mist dus het ligt ook niet aan ntfs/fat32 gezeur nee :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Een 160Gb schijf is trouwens maar een 149 GiB schijf...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

NNF schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:05:
[...]
Windows gebruikt altijd een page file, ook al zet je de desbetreffende optie uit
Dat is pas groot nieuws.

Er staat echter het volgende in de helpfunctie van XP waardoor ik het idee heb dat je er met je reactie volledig naast zit.
Als u een wisselbestand wilt verwijderen, stelt u de begingrootte en de maximale grootte in op nul, of klikt u op Geen wisselbestand. Microsoft raadt u ten zeerste af om het wisselbestand uit te schakelen of te verwijderen.
Ook in het boekwerkje dat naast me ligt (Configuring and Troubleshooting Windows XP Professional) is op geen van de 776 pagina's ook maar iets te vinden dat de mededeling van Microsoft's help naar het land der fabelen verwijst.

Kortom, het virtueel geheugen kan uitgeschakeld worden.

ARME AOW’er

• klomp
XTerm schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 18:49:
Een 160Gb schijf is trouwens maar een 149 GiB schijf...
Windows geeft aan dat het 149 is idd, maar er past wel degelijk 156 op de schijf als ik via windows commander een size check doe
Pagina: 1