Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Verwijderd
Maar heb je de speler wel ingesteld op 16:9? Ik heb zelf een Yakumo DX4 en enkele kennissen van mij eveneens. Ik heb een 4:3 tv en een van die kennissen een 16:9 tv (ik noem dat platbeeld).
De speler moet in het laatste geval even worden ingesteld op 16:9 en het gehele beeld was weer gevuld.
Ik heb iig geen problemen met mijn Loewe breedbeeld TV en mijn KISS DVD speler.
Zou het probleem meer zoeken in je speler dan in je TV
De speler is ingesteld op 16:9. Bij normale DVD's in dat formaat krijg ik ook mooi breedbeeld. DVD's in 4:3 formaat worden door de TV opgerekt en wel zodanig dat deze tussen de normale 4:3 en 16:9 inzit.
Dat gaat automatisch, dus de TV herkend het beeldformaat en pakt daarbij welke beeldinstelling gebruikt moeten worden.
Divx in 4:3 formaat wordt altijd op TV in 4:3 weergegeven, dus de instelling voor het oprekken wordt niet gekozen. Handmatig de instelling kiezen maakt niets uit, altijd 4:3 weergave en dus brede zwarte balken aan beide zijden.
Vreemd...
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Wat ik heb uitgevonden is dat je bij 4:3 divx films de setting op je dvd speler op 16:9 moet zetten en dan krijg je het ook 4:3 op je tv. Dit is de beste instelling voor 4:3 divx.
Bij 16:9 divx films moet je de instelling op je dvd speler op 4:3 letterbox zetten. dan krijg je het beeld wel goed. Dus je moet het andersom instellen. Je hoeft niets op je tv in te stellen verder.
Wel vervelend als je vaak dvd's en divx afwisselend kijkt maar het is maar een kleine moeite.
Ik neem aan dat de setting geen invloed heeft op de resolutie van de film. Wat doet deze setting nu precies ?
Hangt de weergave op een TV af van de keuze die je daar maakt ?
Als ik een 4:3 Divx video afspeel (bijvoorbeeld een TV show capture) dan schakelt mijn TV automatisch om naar 16:9 mode. Echter is het beeld in 4:3 met dikke zwarte balken rechts en links. Als ik dan mijn TV op 4:3 zet, dan wordt het beeld kleiner met nog grotere balken. Ik kan daar misschien uit concluderen dat de TV denkt dat de video 16:9 is en bij een 4:3 instelling het beeld moet verkleinen.
Zou het zo kunnen zijn dat bij de Divx encoding van de desbetreffende video de optie 16:9 aspect ratio gekozen is (of wellicht 1:1) en dat daardoor de TV denkt dat het een 16:9 video is ?
Dan zou wellicht het veranderen van de video (re-encode) met de optie 4:3 dit probleem kunnen oplossen, aangezien de TV dan denkt dat het een 4:3 film is en deze iets uitrekt.
Het hangt dus eigenlijk af wat die aspect ratio keuze nu eigenlijk inhoudt !
Kan iemand mij wat meer over vertellen ?
Op de laatste post hierboven, weet iemand wat de aspect ratio's nu precies inhouden en wat de effecten zijn bij het afspelen op breedbeeld TV's ?
Ik zou graag een paar testjes willen doen. Een 4:3 divx/xvid film instellen op verschillende aspect ratio's zonder de film opnieuw te reencoden. Wellicht dat ik dan de juiste instelling vind zodat mijn TV de bron video ziet als reguliere 4:3 film en deze ook als zodanig oprekt naar 16:9 formaat.
Wie heeft ervaring met deze materie ?
Verwijderd
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1087096/
Mijn vraag gaat over het weergeven van films op een standalone DVD/Divx speler. Dus divx avi op CD zetten en direct afspelen op de TV zonder gebruik te maken van de PC.
De DVD speler geeft waarsachijnlijk een signaal af aan de TV om aan te geven wat de aspect ratio is zodat de TV het beeld op de juiste manier kan weergeven. Mijn probleem is dus dat een 4:3 film niet op 16:9 formaat afgespeeld kan worden. Alle beeldinstellingen op de TV doen niets, ze maken echter het beeld wel kleiner en het moet juist groter.
Heeft Divx nu wel/niet signaal opties zoals MPEG dat heeft ?
Tav de codering van Divx films: als je een DVD hebt die 16:9 is, en je codeert die als 4:3, dan verlies je wat (of er worden zwarte balken toegevoegd). Codeer je die als 16:9, dan is imho het beeld het meest natuurgetrouw.
Hier kon uw advertentie staan