Dual Layer DVD's - Zal het ooit nog wat worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Het valt me op dat de Dual Layer DVD niet echt doorbreekt in Nederland. De dual layer schijfjes worden lang niet overal verkocht en zijn vaak veel te duur. Ik zie dit een beetje als een spiraal, doordat de schijfjes duur zijn zal de vraag niet echt toenemen (afzetmarkt is beperkt) waardoor massa productie niet echt uit kan voor veel bedrijven.

Zal het ooit nog wat worden met de Dual Layer DVD als leeg medium? Ik heb zelf een dual layer brander maar nog nooit 1 leeg dual layer schijfje gekocht.

Wat vinden julllie? Word't nog wat of is het medium ten dode opgeschreven voor de consument?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Snel begraven die hap !!

Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik voel er weinig voor om 4x zoveel te betalen voor een dual layer DVD als voor 1 4.5 GB DVD schijfje en waaarschijnlijk denken veel mensen zoals ik doe.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-03 21:36
Ooit eens wat goedkoop kunnen krijgen, helaas zijn ze sindsdien niet meer goedkoper geworden. Zal wel niks worden.

no comment

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Pantagruel schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:40:
Snel begraven die hap !!

Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik voel er weinig voor om 4x zoveel te betalen voor een dual layer DVD als voor 1 4.5 GB DVD schijfje en waaarschijnlijk denken veel mensen zoals ik doe.
Dat gevoel heb ik dus ook en ik denk dat daardoor de vraag ook steeds minder word. En daardoor weer het aanbod natuurlijk. Veel winkels hebben de dual layer schijfjes niet eens in het assortiment zie ik.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:40:
Snel begraven die hap !!

Inderdaad, je kan beter twee 4,7gb schijfjes nemen, dan 1 DL schijfje.

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Caponi schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:44:
[...]

Inderdaad, je kan beter twee 4,7gb schijfjes nemen, dan 1 DL schijfje.
Dat is een punt maar bij bv het backuppen van een audio dvd vind ik dat weer niets. Net in een lekker nummer krijg je dan bijvoorbeeld een "insert disc 2" melding.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dual layer zal op den duur doorbreken. De vraag is of dit gebeurd voordat blue ray/HD-DVD populair wordt of erna.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Als Blue Ray / HD-DVD popolair worden (en er branders voor te koop zijn) ben je al veel te laat om iets met een mindere capaciteit nog aan de man te brengen imho.

Verwijderd

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de prijs/kwaliteit verhouding.
Mochten de doublelayer dvd schijfjes even goedkoop worden als de singlelayer schijfjes en de blue ray/ Hd dvd schijfjes vele malen duurder zijn, dan zal de (gemiddelde)consument (die altijd voor het goedkoopste product zal blijven gaan), zijn afweging maken en uiteindelijk voor het doublelayerschijfje gaan kiezen.

Kwestie van tijd als je het mij vraagt.

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Ik vrees dat de meeste producenten voor die tijd al zijn gestopt met het maken / verkopen van dual layer schijfjes. Het lijkt wel of steeds minder merken dual layer schijfjes in het assortiment hebben / nemen.

Overigens even een poll om het huidige gebruik te "meten":

Poll: Gebruik jij op dit moment Dual Layer DVD's
Jazeker
Nee, geen dual layer brander
Nee, te duur
Nee, anders (post svp)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=86253&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Verwacht jij een prijsdaling?
Jazeker, binnen een half jaar
Ja, tussen half jaar en jaar van nu
Nee, geen prijsdaling
Ja, maar later dan een jaar van nu
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=86257&layout=2&sort=prc

Poll: Denk jij dat de consument de dual layer over zal slaan?
Ja, de consument zal dual layer overslaan
Overslaan? Dual layer is helemaal in!
Nee, de consument gaat pas later ' over '
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=86260&layout=2&sort=prc

[ Voor 109% gewijzigd door Bor op 20-08-2005 23:19 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probleem is ook dat er maar 1 fabrikant is die ze goed kan produceren; weinig marktwerking dus.
Veel mensen die de rommel van andere producenten kopen en dan merken dat ze drie van de vier kunnen weggooien, kopen nooit meer een DL schijfje. Ik heb ook eerst drie coasters gemaakt voordat ik de goede te pakken had. Nu weet ik dus welke ik moet hebben, maar ze kosten nog altijd 6 euro en dat is gewoon te duur.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb eigenlijk het gevoel dat die dingen kunstmatig hoog (qua prijs) worden gehouden. Zodra ze betaalbaar worden is het hek (kopieeren) helemaal van de dam.

Verwijderd

Ik vind het jammer dat ze zo duur zijn want ik heb zaken die ik op DVD wil branden maar die niet op een '4.7' schijfje passen. En ik wil het niet splitsen. Dus staat het maar schijfruimte in te nemen. Ik heb ook een DL-brander .. maar dat was niet het argument om die brander aan te schaffen. Het is leuk om de functionaliteit te hebben .. maar afgezien nog van de prijs van een DL-schijfje, is de tijd die je bezig bent met branden vaak ook bizar lang. Niet praktisch imo.

Ik denk dat de prijs wel zal dalen maar ik denk dat de Blu-Ray markt dan snel zal uitbreiden en dat het dan over is. Ik denk niet dat de DL-DVD snel van het toneel zal verdwijnen echter omdat er wel een markt zal zijn voor gekopiëerde DVD9's voordat goed en wel Blu-Ray / HD-DVD apparatuur gemeengoed is. Net zoals er een paar jaar terug ook al jarenlang DVD branders bestonden maar dat er nog steeds een gezonde VHS markt was. Die is nu pas echt hard aan het teruglopen .. en eigenlijk nu pas is DVD goed vertegenwoordigd in de huiskamer van mensen. Gelijktijdig met het standaard aanwezig zijn van een DVD brander in PC's.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 15:06
HlpDsK

Waarom wil je niet splitsen dan. Het is zo gebeurd. En met films kun je ook gewoon CCE gebruiken dat tie dan op 1 enkellaags past. En je ziet zo goed als geen verschil met een dubbelaags dvd.

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
jaaoie17 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 10:50:
HlpDsK

Waarom wil je niet splitsen dan. Het is zo gebeurd. En met films kun je ook gewoon CCE gebruiken dat tie dan op 1 enkellaags past. En je ziet zo goed als geen verschil met een dubbelaags dvd.
Omdat splitsen bijvoorbeeld in een muziek dvd niet echt handig is en omdat CCE daar ook niet echt iets mooie meer van kan maken. De enige goede oplossing is dan een dual layer helaas.

Verwijderd

Het is geen film. Het is content die ik bij elkaar wil houden. Zo simpel is het.

Verwijderd

Wat de economische of technische reden er ook van zij, het moge duidelijk zijn dat zonder prijsdaling het medium nooit levensvatbaar zal worden, althans geen alternatief voor een single layer DVDR zal zijn.

Maar dan nog, wat is nou het meest frustrerend aan 4.7 GB-schijfjes? Dat je een serie of film hebt van ~5 GB die er nét niet oppast. Maar gebruik je dan een DL-schijfje dan vind je het weer zonde dat er zoveel ruimte ongebruikt blijft. Of je wilt een serie branden die nét 8.8 GB is ofzo. :)

Verwijderd

Ongebruikte ruimte bestaat niet. Dan wacht je tot je het kunt vullen met wat relevants.

Verwijderd

Ik denk toch ook dat dual layer niet echt gaat doorbreken, de schijfjes zijn duur en het duurt veel te lang om zo een schijfje vol te schrijven! Ik denk dat HD-DVD en Blu-Ray snel populair gaan worden vanwege HD-video en de PS3 (piraterij)!!! Ze hebben veel meer capaciteit en de Read-Write snelheden gaan ook hoger liggen. Voor back-up gebruik ik liever een SATA-Array ipv zo'n onbetrouwbaar schijfje waarbij je veel kans hebt dat je het de volgende keer niet kan lezen omdat je dure schijfje van slechte kwaliteit is of doordat er iets is foutgelopen in het brandproces (veel gevoeliger vanwege de hogere datadichtheid en ... de dubbele laag (go figure |:( )

Ik schaf mij volgend jaar wel een blu-ray drive aan en wat BR-RW'tjes :P

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb wel een dual-layer brander, maar die heeft zijn totale nut verloren door de aanschaf van een externe 40GB mobile harddisk.
Mijn brander werd alleen gebruikt voor het overzetten van data van de ene naar de andere computer of installatie.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Ik heb net nog eens goed gezocht maar kan echt geen dvd dual layer vinden voor onder de 6 a 8 euro die ook nog een beetje betrouwbaar is. Daar heb ik dus ook 8 dvd single layers voor.

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:55:
Ik heb net nog eens goed gezocht maar kan echt geen dvd dual layer vinden voor onder de 6 a 8 euro die ook nog een beetje betrouwbaar is. Daar heb ik dus ook 8 dvd single layers voor.
ha! voor 8 euro kan je een spindel van 25 stuks kopen met redelijke kwaliteit!

maar ja, duallayer is op zich wel handig voor mensen die aan videobewerking doen en dan bijvoorbeeld een trouwfilm op 1 dvd willen hebben maar geen concessies willen doen op de kwaliteit, dan is die prijs nog wel de moeite waard, maar anders kan je beter DVD5 schijfjes nemen

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hm. Interessant. Alleen de tijd zal het echt vertellen, maar hier nog een paar suggesties:

Het is natuurlijk een kip-ei verhaal. Geen brander: geen DL. Wel brander: dure schijfjes: geen DL. Enz.

DL-branders rukken steeds meer op: probeer nog eens een niet niet DL-brander te kopen? Het zit dus steeds meer standaard in de pc. Qua marketing vanuit de hardwarekant (denk maar aan die suffe lidlle, mediamarkt en andere aanbiedingen) zit het wel goed. Dus aan de kant van de branderkant zit het goed.
Toch zijn er nog een paar technische problemen: snelheid van het branden en compatabiliteit.

Over de schijfjes ligt het probleem bij de kosten en de verkrijgbaarheid. Ik zie DL niet zo vaak in de winkel liggen.

Een paar interessante punten:
- Zal DL nog zal doorbreken voordat er nieuwe technologiën op de markt komen? De druk om van enkellaags naar DL te gaan op het moment dat de nieuwe technologiën oprukken is namelijk een stuk groter: wil DVD nog concurerend zijn, moet de capaciteit omhoog.
- Zal de snelheid van DL-branders nog omhoog gaan? (waardoor het aantrekkelijker wordt om te fikken, meer omzet, hopelijk lagere prijzen DL-schijfjes).
- Zal de verkrijgbaarheid beter worden? De gemiddelde consument moet toegang krijgen tot deze schijfjes en dus moet het in de supermarkt en de drogisterij liggen, niet via de webshop en computerwinkel.

Ik zit een beetje te twijfelen tussen twee toekomstvisies:
De een van de 700mb cd-rom die en logische doorontwikkeling van de degene ervoor (ik weet even niet het formaat meer :P). DL wordt de logische vervanging van enkele laags, mits de interessante punten positief worden beantwoord. De concurrentiedruk dus van de nieuwe technologiën.

Of het andere: DL breekt niet door, net zoals als DVD-RAM dat een marginaal bestaan lijdt en roemloos ten onder gaat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Het probleem ligt hem ook totaal niet aan de brander kant, die zijn erg goed verkrijgbaar en niet duur. De schijfjes daarintegen zijn moeilijk verkrijgbaar en heel duur (in verhouding). Ik krijg het idee dat men de prijs expres hoog wil houden. Dit natuurlijk ook om het copieren van films etc voor de gemiddelde consument toch moeilijker te houden.

Aan de andere kant: dual layer is wel weer compatible met de meeste dvd spelers die de mensen thuis hebben. Of de consument echt zit te wachten op een opvolger op dit moment vraag ik mij ook af.

• PoisonouZ
  • Laatst online: 04-05-2021
De mensen achter DVD zitten ook achter één van de 2 genoemde Blue Ray of HD-DVD standaarden. Waarschijnlijk hebben ze al genoeg verdiend aan het hele DVD, en houden ze de nieuwe ontwikkelingen een beetje tegen, omdat ze anders niet genoeg gaan verdienen aan Blue Ray danwel HD-DVD.

Maargoed duallayer breekt niet door, tis veels te duur, en de mensen die er echt gebruik van zouden maken (tweakers) vinden vaak wel een oplossing als het net niet pas op een enkele laag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PoisonouZ op 28-08-2005 12:30 . Reden: typo's en een rare zin kronkel :) ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-03 07:04

The_Scarabial

MTB for life!

PoisonouZ schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:29:
De mensen achter DVD zitten ook achter één van de 2 genoemde Blue Ray of HD-DVD standaarden. Waarschijnlijk hebben ze al genoeg verdiend aan het hele DVD, en houden ze de nieuwe ontwikkelingen een beetje tegen, omdat ze anders niet genoeg gaan verdienen aan Blue Ray danwel HD-DVD.

Maargoed duallayer breekt niet door, tis veels te duur, en de mensen die er echt gebruik van zouden maken (tweakers) vinden vaak wel een oplossing als het net niet pas op een enkele laag ;)
zoiets denk ik ook, ze proberen uit elke standaard gewoon zoveel mogelijk geld te kloppen, maar goed ik vind dual layer nog nie echt zo geweldig, de meeste dvd9 worden toch omgezet naar dvd5 en met een acceptabele kwaliteit om naar te kijken

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:02:
[...]

ha! voor 8 euro kan je een spindel van 25 stuks kopen met redelijke kwaliteit!

maar ja, duallayer is op zich wel handig voor mensen die aan videobewerking doen en dan bijvoorbeeld een trouwfilm op 1 dvd willen hebben maar geen concessies willen doen op de kwaliteit, dan is die prijs nog wel de moeite waard, maar anders kan je beter DVD5 schijfjes nemen
Voor 9 euro kun je een spindel kopen van 25 stuks van goede kwaliteit. :) (Mitsui's bij cdfreaks)

Wat betreft je trouwvideo-voorbeeld. Dat is nou juist het doel waarbij je eigenlijk geen duallayer wilt gebruiken.
Die film moet over zo'n 10 jaar eigenlijk nog afspeelbaar zijn en duallayer is nu al vaak matig leesbaar.
Door die matige leesbaarheid kun je beter de Mpegstream niet op een te hoge bitrate encoden, want dan krijg je sneller dat de lees-unit de bitrate niet bij kan houden. Oftewel dan zit je weer op zo'n 5 a 7 Mbit te werken en dan kun je al ruim anderhalf uur kwijt op een single-layer recordable. Het lijkt me echt moeilijk je kijkers zo lang geboeid te houden.
Motrax schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:18:
[...]
Een paar interessante punten:
- Zal DL nog zal doorbreken voordat er nieuwe technologiën op de markt komen? De druk om van enkellaags naar DL te gaan op het moment dat de nieuwe technologiën oprukken is namelijk een stuk groter: wil DVD nog concurerend zijn, moet de capaciteit omhoog.
- Zal de snelheid van DL-branders nog omhoog gaan? (waardoor het aantrekkelijker wordt om te fikken, meer omzet, hopelijk lagere prijzen DL-schijfjes).
- Zal de verkrijgbaarheid beter worden? De gemiddelde consument moet toegang krijgen tot deze schijfjes en dus moet het in de supermarkt en de drogisterij liggen, niet via de webshop en computerwinkel.

Ik zit een beetje te twijfelen tussen twee toekomstvisies:
De een van de 700mb cd-rom die en logische doorontwikkeling van de degene ervoor (ik weet even niet het formaat meer :P). DL wordt de logische vervanging van enkele laags, mits de interessante punten positief worden beantwoord. De concurrentiedruk dus van de nieuwe technologiën.

Of het andere: DL breekt niet door, net zoals als DVD-RAM dat een marginaal bestaan lijdt en roemloos ten onder gaat.
Die CDr-formaten waren resp 63 min, 74 min en later dus 80 min. De 90, 99 en 120 min recordables zijn totaal niet aangeslagen. Die 80 mins recordables gaven heel soms al problemen, bijvoorbeeld met de veel verkochte HP-branders.
Die grotere recordables kon je eigenlijk pas fatsoenlijk branden op het moment dat de DVD-branders al gemeengoed werden (muv. de 90 min versie), maar dan nog hebben cd-spelers best wel moeite met ze af te spelen.
Autoradios bijvoorbeeld slaan veel sneller over en de speler in de huiskamer wil bij het skippen naar een volgende track nog wel eens lang moeten zoeken naar de volgende track.

Wat betreft die punten:
De druk om naar DL te gaan zal ook eraan liggen dat men niet zo gauw een nieuwe speler wil aanschaffen. DVD is net doorgedrongen in de huiskamer en zelfs de auto. Het duurt echt minstens 5 jaar voordat een blueray speler enigzins gemeengoed zal worden in de huiskamer, maar alle extra's die in de komende jaren op de koop-films zal komen wil je ook wel op je recordable kwijt. De filmstudio's moeten namelijk de klanten gaan lokken met extra redenen om een nieuw medium te accepteren en zullen dus vaker films in meerdere hoeken op gaan nemen bijvoorbeeld, of de mogelijkheid bieden om het verloop van de film te kiezen.

De brandsnelheid zal omhoog gaan. Kijk maar naar de NEC3540 Die kan volgens de specs op 8-speed DL branden en over een jaar zullen er branders zijn die op papier 16x DL aankunnen.
Waar ze echter wel voor moeten zorgen is dat de brandkwaliteit gegarandeerd wordt, want anders slaat het formaat nog niet aan. Kijk maar naar de CDrw.

Een ander punt wat ze eigenlijk standaard in de firmware van DL-branders moeten instellen is dat default de DL-schijfjes met DVDrom als booktype gebrand worden, anders is 'ie alleen in de brander leesbaar omdat vrijwel geen enkele speler DVD+R9 kent. Dat soort dingen weet de gemiddelde consument niet en die zal na een paar schijfjes ook balen dat 't niet gelukt is en nooit weer zo'n DL-schijfje proberen te branden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1