Hoe en wat van een extra lens op de camera

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:07

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
(Ik kon even geen leuke titel bedenken.;))

Ik heb nu een Canon Powershot S1, met een lensmate naar 52mm en een Polarizer. Erg leuk. Nu zat ik te denken.. Met een simpele telelens van 2 keer, kan ik van 10x zoom naar 20x zoom gaan (zover ik het begrepen heb).

Echter, waar moet je nou precies opletten bij de aanschaf van een extra lens? Het lijkt mij dat er vast meer dingen zijn die belangrijk zijn naast de 52mm schroefdraad. Zo vraag ik me wel eens af of je bijv een EOS lens kan monteren (als ie past) en of dit gewoon zal werken.

Het gebruiken van lenzen is een nieuwe wereld voor mij, en ze zijn helaas vaak wat prijzig.. prijzig genoeg om liever geen fouten te maken.

En nog een vraag: Het lijkt mij dat je een filter voor de telelens zet, ipv. er achter? Of maakt dit niet uit. Bijvoorbeeld:

http://cgi.ebay.com/52mm-...29964QQrdZ1QQcmdZViewItem

Heeft een 52mm schroefdraad - past op mijn lensmate. Maar zou het dan ook fatsoenlijk werken? Ik kan me niet voorstellen dat al die lenzen echt camera specifiek zijn.

Daarnaast nog een heel kort vraagje: Iemand had eens zo'n mooise FOV flash demo (dat je doro een straat heen keek), volgens mij van Canon. Ik kan deze nergens vinden, heeft iemand hier toevallig een link van?

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:40
een EOS lens past er niet op, je kan alleen voorzetlensjes gebruiken. Zoals een 'teleconverter' of een 'wideconverter' voor respectievelijk meer tele of groothoek bereik. Anyway, deze voorzetlensjes kunnen nogal funest zijn voor de beeldkwaliteit van je plaatjes. Zeker 2x converters. (Hoe meer hoe slechter)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Het blijft trouwens met die converter ook een 10x zoom lens. De brandpuntsafstanden worden verdubbeld, dus ook je kleinste brandpuntsafstand.

Verwijderd

En je hebt minder licht tot je beschikking.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49
Natuurlijk past een EF lens voor je S1, maar dan moet je je S1 wel totaal verbouwen. Dat is geen leuk klusje :P. Als je meer wilt met een cam wordt het misschien tijd voor een dSLR, of een compact met groter bereik...

|>

Verwijderd

2 jaar geleden ook op zoek gegaan naar een dergelijke lens voor mijn oude Sony DSC S75 (3x optische zoom). Ik wilde dan ook graag een 2x telelens (waardoor ik effectief 200 mm zou krijgen). Echter na veel zoekwerk toch wel gemerkt dat dit niet echt wat werd, met kwaliteit wat er over blijft van je fotos.

Kwam daarna Raynox telelenzen tegen (ook verkrijgbaar bij konijnenberg): www.koopdigitaal.nl. Hier de Raynox 1850 gekocht, tis dan geen 200 mm geworden, maar ik kwam al weer wat verder, en deze lens is voor een telelensje zeker goed in verhouding andere merk lenzen ! Echter wel weer stuk prijziger.. (of ik achteraf nou zoveel van gebruik gemaakt heb is weer een ander verhaal..). Achja nu gelukkig een 350D :P
Maar neem is een kijkje naar die Raynox lenzen, ook voor de Canon S serie verkrijgbaar, geleverd met adopter ring. En die filters dien je zover ik weet alleen ervoor te zetten :)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Belangrijkste dingen om het niet te doen zijn al genoemd: minder licht, minder kwaliteit. Onbekend: werkt je auto-focus nog en kan je nog van zoom gebruik maken. (mijn F717 kon niet meer zoomen na het toevoegen van een Wide-device)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Pagina: 1