Toon posts:

[Cataloging] Automatisch foto's roteren bij kopieren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het werken aan mijn digitale workflow.

Op basis van allerlei documenten die ik las gebruik ik nu Extensis Portfolio om alle foto's bij te houden. Ik tag alle foto's met de juiste trefwoorden en maak mappen aan per categorie om het overzicht te bewaren. Dit programma werkt goed naar mijn oordeel. OK, het importeren van foto's kon iets sneller maar dat is misschien mijn fout en niet van Portfolio.

Het enige dat mij dus enorm stoort is dat Portfolio niet naar de EXIF tag kijkt over rotatie. Dat betekend dat in mijn huidige workflow de verticale foto's niet geroteerd worden. Ik moet die dus elke keer allemaal met de hand selecteren in Portfolio en dan roteren (wat veel tijd in beslag neemt). Bovendien is ook dit niet ideaal. Aangezien Portfolio geen rekening houdt met die EXIF tag wijzigt hij die ook niet als ik mijn foto roteer. Resultaat: een verticale foto die ik in Portfolio goed roteer is 'te ver' geroteerd als ik die wil bewerken in Photoshop CS.

Wat wil ik nu:
een programma dat mijn CF-kaarten kan leegtrekken en automatisch:
- verticale foto's roteren (losless)
- de EXIF tag aanpassen zodat Photoshop e.a. de foto niet 'te ver' draaien

Ik veronderstel dat er toch wel software moet bestaan die dit aankan, maar ik kan er niets over vinden. Wie kan me hiermee helpen?

P.S. : Dit topic staat onder fotografie omdat het naar mijn mening aansluit bij het topic over hoe je je foto's organiseert. Als iemand oordeelt dat dit beter bij SA past o.i.d.. mijn excuses dan.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Een programma dat me te binnen schiet is xnview. Hiermee kun je bijvoorbeeld een stapel foto's selecteren en dan kiezen voor "rotate based on exif value". Alleen de foto's die volgens de exif-gegevens gedraaid zijn worden aangepast en de exif-informatie wordt ook herschreven zodat ze in andere applicaties ook "goed" getoond worden. Dit programma kan geen foto's van camera's importeren. Het is dus niet geheel automatisch.

P.S. [google=batch +exif rotation] levert ook een aardige waslijst op. Waaronder b.v. een image-dowloader voor canon-camera's die ook automatisch kan roteren.

[ Voor 25% gewijzigd door A_L op 20-08-2005 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat zitten zoeken, en wat blijkt: in Nikon View zit ook een optie om automatisch de JPEG's te roteren.

Aangezien dit een checkbox is die je moet aanvinken, ga ik er van uit dat hij dan ook effectief de JPEG roteert en de EXIF-tag aanpast. Maar wat ik nergens kan vinden op Google of Nikon is HOE hij roteert. Ik las in een of ander document dat er 2 manieren van roteren zijn. De ene manier leest de JPEG, roteert alles en slaat opnieuw op (kwaliteitsverlies door opslaan), terwijl de andere manier als het ware gewoon de volledige file op zijn kop zet (niet hersaven en dus geen kwaliteitsverlies).
Ik wil uiteraard te tweede manier van roteren. Weet iemand met zekerheid hoe Nikon View de afbeeldingen roteert?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoogstwaarschijnlijk de tweede. Nikon is een fatsoenlijk fotomerk wat kwaliteit hoog in het vaandel heeft.

Heb je overigens niet de mogelijkheid om je foto op het toestel automatisch te laten roteren (geen idee wat voor toestel je hebt)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 12:44:
Hoogstwaarschijnlijk de tweede. Nikon is een fatsoenlijk fotomerk wat kwaliteit hoog in het vaandel heeft.

Heb je overigens niet de mogelijkheid om je foto op het toestel automatisch te laten roteren (geen idee wat voor toestel je hebt)?
Ja die optie zit er op (D70). Maar van wat ik merk (tenzij ik het verkeerd ingesteld heb), zorgt dat er enkel voor dat de orientatie in de EXIF wordt opgeslagen. De foto wordt dus niet effectief gedraaid in de camera. Porgramma's zoals Photoshop laten de foto dus zien in de juiste oriëntatie, maar Windows zelf doet het verkeerd.