Toon posts:

Wat is een geschikte processor voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik zit er over te denken om een nieuwe processor te gaan kopen voor mijn pc omdat ik niet meer zo tevreden ben met mijn oude AMD Athlon xp 2000+ (palomino) .

Dit heb ik nu in mijn pc zitten:

CPU Type AMD Athlon XP, 1666 MHz (12.5 x 133) 2000+
Moederbordnaam Gigabyte GA-7VT600P-RZ(C) (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio)
Moederbord Chipset VIA VT8377 Apollo KT600
Systeemgeheugen 512 MB (PC2100 DDR SDRAM)

Ik was eigenlijk van plan om een Amd Athlon XP 3000+ met 333mhz fsb te gaan kopen, maar nu heb ik ook gehoord dat het ook mogelijk is om een Amd Athlon xp mobile processor erin te gooien.
Ik heb een beetje rondgekeken en ik zag dat ik voor ongeveer 100 euro aan een Athlon xp 3000+ kan komen en dat ik voor ongeveer 70 euro aan een Athlon Xp mobile 2800+ kan komen, 30 euro goedkoper dus.Mijn moederbord ondersteund processoren met een fsb tot 400 Mhz.

Nu is mijn vraag aan jullie welke keuze ik het beste kan maken, ik heb er zelf niet zo veel verstand van en ik zal de processors waarschijnlijk ook niet voor overclocking gaan gebruiken. Ik wil gewoon een redelijkl snelle, stabiele en coole processor. Als er nog andere betaalbare alternatieven zijn hoor ik dat ook graag, alvast bedankt. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Houd er rekening mee dat je gelijk je mem moet vervangen, wil je lekkere snelheid houden. Anders draait je geheugen namelijk niet op dezelfde FSB als je cpu en het beste is ze synchroon te houden.

Verder zou ik gewoon voor die 3000+ gaan. Een mobile kan wel, maar houd er rekening mee dat je mogelijk moet gaan spelen met FSB, Vcore en evt MP om er het meeste uit te krijgen. (meeste mobos pakken standaard 12,5 als hoogste MP, waardoor als je hoger dan dit wilt je je cpu danwel mobo moet gaan modden).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je toch wilt gaan overclocken zou ik voor de mobile gaan (ze kunnen erg hard gaan soms tot wel 2700MHz of nog hoger en dan zit je kwa rating al dik boven de 4000+)

Wil je niet overclocken zou ik voor de 3000+ gaan.

Edit : Je komt dan wel in de problemen met je mem als je wilt gaan oc'en zoals Terw_Dan aangeeft.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 20-08-2005 18:17 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je niet wilt overclocken zou ik voor de 3000+ gaan, die heeft namelijk een FSB van 166MHz. De mobile 2800+ heeft 'maar' 133, de desktop variant van de 2800+ heeft trouwens altijd een FSB van 166MHz.

Hogere FSB = sneller.

Je gebruikt nu PC2100 zie ik, dat moet je dan gelijk vervangen door PC2700 of hoger. Als je de mobile neemt hoeft dit niet, je moet dan alleen in het BIOS de multiplier op 16x zetten en de FSB op 133 dus. Kan je moederbord wel een MP van 16x aan?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 12:43
Je zegt zelf dat je vrijwel niet aan overclocking gaat doen, ga dan voor de 3000+
De mobiles worden vaak gekocht omdat ze op een lager voltage draaien, over het algemeen hierdoor ook weer een lagere temperatuur, en vaak een hogere overklok potentie hebben dan de standaard desktop cpu's.

Waar gebruik je verder je systeem zoal voor en wat is je budget?

[ Voor 5% gewijzigd door DarkFire1985 op 20-08-2005 18:21 ]

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:13:
Houd er rekening mee dat je gelijk je mem moet vervangen, wil je lekkere snelheid houden. Anders draait je geheugen namelijk niet op dezelfde FSB als je cpu en het beste is ze synchroon te houden.
@ TS

Geld uitgeven voor het socket A platform is echt zonder. Je moet zoiezo toch sneller geheugen hebben, en het verschil met een 3000+ XP is niet echt het geld waard, want je bent goedkoper uit met een athlon64 3000+ processor. Ook is door de hypertransport de athlon 64 een hele verbetering op de 3000+ XP.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties................

Uhm, ik gebruik mijn pc voornamelijk voor het luisteren van muziek, msn'en, het bakken van dvd'tjes, photoshoppen, en af en toe ook voor gamen (maar heb een xbox, dus daar game ik vaker op)
Ik hoef dus niet per se een super zware pc te hebben die alles aankan.

Verder ben ik eigenlijk niet van plan om meer dan 125 euro uit te gaan geven aan een nieuwe processor, daarnaast heb ik dan nog ongeveer 50-75 euro voor eventueel sneller ram-geheugen.

Ik weet eigenlijk niet welke multipliers mijn mobo allemaal aankan, althans het staat niet in de manual, waar zou ik dit anders kunnen checken?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Je kan ook die bak verkopen en aan een nieuwe computer beginnen ;)
Pagina: 1