Digitale aansluiting dillema PC-->Receiver

Pagina: 1
Acties:

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Specs:

Mobo: Asus A8N-SLI met Coax & Optical out onboard
Geluidskaart: Audigy 2 ZS met alleen 3,5mm jack digital out.
Receiver: Sony DAV S880 5.1 met alleen Optical in.

Ik wil graag m'n pc digitaal aan m'n receiver aansluiten.

Ik weet dat de onboard geluidschip van m'n mobo niet van de allerbeste kwaliteit is als je deze analoog aansluit op een receiver. Is de kwaliteit ook zo brak als ik em direct optisch uitstuur naar m'n receiver?
Andere mogelijkheid is om via adapters en verloopstekkers van de 3,5mm Jack van de Audigy 2 ZS een optisch signaal te maken en dat dan naar de receiver te sturen. Deze laatste optie is een stuk duurder en omslachtiger aangezien ik dan voor 30,- extra een extra adapter en verloopstekker moet gaan bestellen. Ik weet ook niet eens met zekerheid dat dit gaat werken en ik zit dan weer met een stopcontact minder door die actieve adapter.
Dus eigelijk gebruik ik het liefste dan de optische uitgang van m'n mobo, aangezien dit veel goedkoper en minder omslachtig is.
Het schijnt ook dat als je onboard audio gebruikt je dan een gedeelte van je cpu tijd kwijt bent voor de audio. Is dit veel?

Nu is mijn volgende vraag:

Is de kwaliteit van de optische uitgang van m'n mobo écht zoveel slechter dan m'n geluidskaart en kan ik beter de omslachtige methode uitproberen of maakt dat voor een digitale verbinding niet zoveel uit en ligt het meer aan de DAC's van de geluidskaart?

Als ik t via mijn mobo doe, is t veel goedkoper en simpler en kan ik m'n audigy ook nog verkopen.

bij voorbaat dank voor reakties

ps ik gebruik nu nog analoog geluid van m'n ZS 2.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

30 euro ? adapter ?

koop een coax kabel met aan elk uiteinde RCA connector.
een verloopstukje van 3.5 mm mono plug naar RCA en dan naar de digitale coaxiale ingang van je reciever en dan werkt het perfect :)

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
bedankt voor de tip maar m'n reciever heeft alleen optical in.

Heb nu een optische kabel gekocht en ik ga eerst uitproberen hoe de geluidskwaliteit van de onboard chip is. Misschien valt het wel mee.

[ Voor 55% gewijzigd door KneppaH op 20-08-2005 15:57 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

volgens mij maakt het niet echt uit als het een digitaal signaal is.
ik heb hier ook een a8n sli maar dan de deluxe. en hier klinkt het geluid verder prima met het kijken van films enzo. muziek luister ik altijd op andere speakers.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Ja, ik heb t net uitgeprobeerd via de optische uitgang van de onboard chip en t geluid is geweldig. Merkbaar verschil tussen de "ouwe" analoge uitgang van m'n ZS 2 en de optische verbinding van m'n mobo. ik denk dat ik t zo laat en verkoop m'n Audigy 2.

Verwijderd

Er zijn ruwweg 2 voordelen die je kunt hebben van een goede geluidskaart. (daar valt de audigy 2 en dergelijk niet onder)

1. ze resamplen niet, dus je kunt 44,1 khz signaal naar je reciever sturen(onboard dingen en veel creative kaarten resamplen alles naar 48 khz)

2. een betere kaart(tov een onboard ding) heeft een crystal clock ipv een ppl clock. een crystal clock zorgt ervoor(volgens mij) dat het signaal in een betere regelmaat (mindere afwijking) gedecodeerd word. (dat tot minder hoorbare afwijkingen (genaamd jitter) moeten leiden) ik heb op het moment geen goede geluidskaart en het is moeilijk afwijkingen te horen als je niet kunt vergelijken.(ik kan dus ook niet beweren dat ik ooit jitter gehoord heb) ac3 en dts signalen hebben helemaal geen last van jitter, alleen pcm signalen. het is dus een vrij theoretische afwijking, maar punt 1 kan wel belangrijk zijn.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Ja weet dat er goeie audiofiele kaarten bestaan, maar heb hier geen audioset van 10.000 euro staan waar je verder geen bottlenecks hebt.

De geluidskwaliteit is al ontzettend vooruit gegaan, dus ben al helemaal tevreden.

Ik luister voornamelijk Drum&Bass dus dat ga ik zo'n dure set niet aandoen.

Specs:

Sony DAV S880 met 5.1 S-Master versterker & SACD , 6x100w RMS
Yamaha YST-SW 1500 Actieve Subwoofer met YST-system, 1000w RMS

Ik ben verder DJ en moet op enorm hoge volumeniveaus een clean en onvervormd geluid hebben en dat kan mijn set gelukkig goed aan. Ik oefen hier thuis op. Maar wil ook met deze set een dvd met goed geluid kunnen weergeven en dat gaat perfect.

I.i.g geval bedankt voor de informatie, zal t in gedachte houden voor toekomstige aankopen.

[ Voor 41% gewijzigd door KneppaH op 20-08-2005 17:15 ]

Verwijderd

Ik praat trouwens niet over peperdure kaarten, maar over kaarten die beginnen bij 80 euro. Je moet dan denken aan kaarten met een envy24 chip(sommige kaarten van merken als m-audio, terratec, audiotrack) of emu kaarten (profesionele creative kaarten) zoals de 0404 (+/- 100 euro) 1212M (+/- 200 euro). De emu kaarten worden beschouwd als een flinke stap beter(analoge gedeelte vooral) als envy24 kaarten maar hebben geen linux ondersteuning. (een redelijk aantal envy24 kaarten heeft dat wel)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou voor de Trust 5.1 Sound Expert Optical 514DX gaan. Deze heeft optisch en coaxiaal digitaal uit op 44.1khz. Het is dus een prima kaart wanneer je digitaal uit gebruikt om mp3s of wat dan ook af te spelen.
Nadeel van het kaartje is dat de analoge uit zeer slecht is en voor spelletjes is ie ook niet gemaakt.

http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=12950

[ Voor 9% gewijzigd door Slogra op 20-08-2005 18:26 ]

Verwijderd

Dat is een C-Media CMI8738 gebasseerde kaart, dat is nou niet echt super. Dat je het even weet.

• Slogra
  • Niet online
Het voordeel van de Trust is dat ie goedkoop is. Ik heb die Trust kaart gehad en die gaf prima geluid (beter dan m'n SBlive! met digital out (strakkere bass en beter stereo beeld)). Hij gaf gewoon prima geluid in 44.1khz (wat ik heb getest met de welbekende Udail testsample, die geen distortion gaf). Ik heb inmiddels een Terratec DMX 6fire 24/96 en ik moet eerlijk toegeven dat ik weinig verschil hoor met de Trust wanneer het gaat om het simpelweg afspelen van muziek via digitaal uit.

Wat je ook nog kan doen is het geluid van je huidige onboard optimaliseren. Je kan dit doen door Foobar te gebruiken om je muziek mee af te spelen. Zorg dat de speler naar 48khz resampled en de output op kernel streaming staat. Ik weet bijna zeker dat je zult merken dat het geluid op deze manier beter is. Dit kan je ook proberen met je Audigy.

Zet eerst de resampler op 48khz: Preferences -> playback -> DSP manager -> resampler
Daarna moet je 'm nog activeren bij de DSP manager: Preferences -> playback -> DSP manager, en zorg dat de Resampler (SSRC) in de linker kolonm komt te staan.

Kernel streaming output zet je op deze manier aan: Preferences -> playback -> Output, en dan Kernel Streaming kiezen.

Succes en alvast veel luisterplezier :P

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Ik vind t op zich niet zo erg om eens in de paar jaar geld voor nieuwe hardware uit te geven, alleen had ik dat pas een paar weken geleden gedaan, waar ik de optische uitgang over het hoofd had gezien. Nu heb ik gelukkig optical onboard waar ik nog ff mee vooruit kan. Ik zal die trust kaart zoiezo nog in gedachten houden, mocht ik na een tijdje nog beter willen.
Ben op dit moment al heel tevreden met het geluid wat ik momenteel heb. Als ik een dvd speel op de pc springt de receiver automatisch op DD en als ik mp3's afspeel springt ie automatisch op pcm stereo. Ideaal. Gamen hoef ik niet in Eax ofzo, die mogelijkheden boeien me niet zo. In vergelijking met het analoge signaal van m'n ZS2 ben ik nu heel tevreden. :)

tanx voor de replies

ps ik zal dat Foobar eens uitproberen voor de verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door KneppaH op 21-08-2005 21:30 ]

Verwijderd

Voor Dolby Digital/DTS voldoet elke digitale uitgang voor zover ik weet. Het probleem zit hem in mp3's, omdat die op 44,1 KHz zijn opgenomen. Dus zou je een geluidskaart moeten hebben die op 44,1 KHz een signaal kan uitsturen. De meeste onboard soundkaarten kunnen dit niet(met name de realteks) waardoor het signaal "geupsampled" wordt en dit is nadelig voor het geluid.

Ik weet niet of een geluidkaart standaard dit goed kan uitsturen of dat daar kernel streaming voor nodig is. Ik ben zelf ook op zoek naar een geluidskaart waarmee dit kan en ik zag dat de nforce 4 sli moederborden van MSI een crative live! 24-bit hebben en die zouden dat moeten kunnen volgens de specificaties. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan is er ook nog zoiets als een bit-perfecte output.Dit houdt volgens mij in dat het digitale signaal ook daadwerkelijk 1 op 1 overkomt van de versterker naar de receiver, maar aan de andere kant het signaal zijn gewoon 0-en en 1-en, dus hoe daar nou veel verschil ik kan gaan zitten weet ik niet.

Volgens deze site http://www.codebunny.org/audio/cmi.html zou de genoemde c-media chipset bitperfect zijn en terwijl deze toch redelijk goedkoop is, terratec aureon fun/pci.

Alleen voor analoog gebruik je de Dac's van je geluidkaart, dus voor digitaal hoef je niet eens naar die Dac's te kijken lijkt mij.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
De geluidskwaliteit wat ik nu ervaar met mp3's via de optische verbinding is veruit stukken beter geworden i.v.m. de analoge uitgang van m'n ZS2. Geen vervorming meer op hoge volumes en een stuk meer detail. Ik heb verder bijna alle mp3's 192KBPS en hoger. Ben helemaal tevreden nu.

Verwijderd

Dat het stukken beter is als via analoog ben ik het mee eens. Mijn punt is alleen of er nou veel verschil in zit tussen de digitale uitgangen van de verschillende geluidskaarten. Zit er verschil tussen het digitale signaal van kaart A en kaart B als ik deze beide een PCM signaal geef op dezelfde frequentie, 44,1 KHz.

Kortom waarom zou je een dure kaart kopen, een audiotrak of zo, en geen SB Live! 24-bits of zo die beide het signaal kunnen uitsturen op 44,1 KHz? Zit daar dan verschil tussen?

• Slogra
  • Niet online
SBlive kaartjes (en menig andere kaarten) kunnen gewoon geen 44.1khz doorgeven, alleen 48khz. Oftewel cd-geluid moet geupsampled worden, waardoor het geluid hoe dan ook niet meer zo goed is als het originele 44.1khz geluid. Daarbij komt ook nog eens dat de kwaliteit van de upsampling door een sblive (en alle(?) onboard geluidkaarten) slecht is. Dit kan vermeden worden door goede software, zoals foobar, het upsamplen te laten doen. Maar een kaart die 44.1khz kan doorgeven blijft natuurlijk beter.

't Is vreemd dat Creative hiervoor NOG STEEDS geen oplossing heeft bedacht. Blijkbaar is het onmogelijk om EAX en andere foefjes op 44.1khz te laten draaien.

Daarnaast wordt het mixen van verschillende geluiden door de drivers vaak op een slechte (maar snelle) manier gedaan. De mixer kan vermeden worden door Kernel Streaming te gebruiken.

Verwijderd

Ja dat dacht ik eerst ook, maar op de site van creative staat toch echt dat de live! 24-bit dat kan uitsturen: http://www.soundblaster.c...y=206&product=10315&nav=1

Als het er staat moet dat toch kunnen, ik had namelijk interesse in een msi mainbord met deze live 24-bit onboard en het zou mooi als dat dus zou kunnen

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Mijn punt is alleen of er nou veel verschil in zit tussen de digitale uitgangen van de verschillende geluidskaarten
Zal zeker verschil in digitale kwaliteit van verschillende kaarten en zeker onboard geluid zitten. Denk alleen dat deze verschillen stukken minder zijn dan in analoge signalen. Waarom zou een audifiel anders duizenden euro's uitgeven aan een cd-speler terwijl je ook voor veel minder cd-spelers hebt met digital out.

Tis ook voor een groot gedeelte een gevoelskwestie. Als je zelf overtuigd bent dat je goede componenten gebruikt en goede kabels, geeft je dat al een veel beter gevoel bij het luisteren dan wanneer je alles met kroonsteentjes aan elkaar hebt geknoopt met slechte kabeltjes. Ook al zit er nauwelijks hoorbaar verschil in t geluid.

Nu ben ik blij dat ik niet van de DAC's op de geluidskaart hoef gebruik te maken. Weer een bottleneck minder.

• Slogra
  • Niet online
Ik heb gehoord dat sommige kaarten met 44.1khz output optie nog steeds alles intern op 48khz verwerken. Het geluid wordt dan dus eerst omgezet van 44.1khz naar 48khz en dan weer terug van 48khz naar 44.1khz.

Het zou me niks verbazen als Creative voor zo'n gare "oplossing" gekozen heeft. Ik vraag me ook af of ie daadwerkelijk 24bit is. Creative liegt gewoon waar je bij staat:
http://www.theinquirer.net/?article=22019

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Ja, dat hoor ik ook vaak, maar zou je het merken met mp3tjes? Die zijn zelf al gecomprimeerd en niet meer origineel, zou je die overgang van 44.1 naar 48Khz bij mp3tjes ook nog kunnen horen? Ik vind eigelijk alleen mp3tjes van minimaal 192kbps een beetje fatsoenlijk klinken. Liefste 320kbps natuurlijk.

• Slogra
  • Niet online
Ik kan je zeggen dat slecht geencodeerde mp3s met een goede geluidskaart veel sneller door de mand vallen. Je zult horen dat je iets mist of juist horen dat er ongewenste geluiden zijn bijgekomen. Mp3s van goede kwaliteit (lame VBR of 320kbps) zullen alleen maar beter klinken. Het geluid gaat sowieso vooruit met een goede geluidskaart.
Het verschil tussen mijn sblive met 48khz output en Trust met 44.1khz output was voor mij in ieder geval duidelijk: de Trust heeft een gedetailleerder geluid wat vooral te merken was aan een strakkere bass.

De vraag is alleen of JIJ beter geluid wil. Mensen die hun bass zo hard mogelijk zetten, alleen 128kbps mp3tjes downloaden en hardcore luisteren zijn waarschijnlijk toch niet geinteresseerd in een gedetailleerd geluid. >:)

Verwijderd

Ik heb gewoon mp3's met goede kwaliteit, 192 kbps en hoger. Ik gebruik nu momenteel winamp met de MAD-plugin. De muziek wordt door een m-audio Sonica uitgestuurd op 44,1 KHz en dit klinkt gewoon erg goed. Ik wil alleen weten of die live 24-bit dat ook kan, maar kan hier eigenlijk weinig over vinden. Ook google geeft weinig :(

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Topicstarter
Ik ben muzikant en vind een goed geluid wel heel degelijk belangrijk. Maar omdat ik ook dj ben moet ik ook op hoge volumeniveaus draaien en dan moet het geluid ook nog kraakhelder zijn. Ik kan er niet tegen als ik op plaatsen kom waar het geluid overstuurd is (clippende versterkers, te hoog uitgestuurde mengpanelen,slechte limiters,slechte eq instellingen,ploppende speakers), ik hoor dat direct terwijl m'n omgeving zich dan van niks bewust is tot mijn grote ergernis.

Nu ik die optical out gebruik hoor ik bij veel mp3tjes ineens heel erg goed dat de meeste van vinyl afkomen, eerder viel dat niet zo op. Nu hoor je zeer duidelijk de bijgeluiden van vinyl. niet dat ik dat storend vind, t heeft wel wat. :)

Pagina: 1