Geen Beeld Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Hallo,

Ik heb helaas jullie hulp nodig want ik kom er zelf even niet meer uit.

Systeem:

MSI K7N2 Moederbord
Athlon XP 2600+
2 x 512mb Twinmos PC3200
Asus 6600GT

Probleem:

Ik had op mijn cpu fan een blauwe led fan geplaatst, voor het cosmetische effect. Maar aangezien alles vrij warm (40-50 graden) werd dacht ik weer eens de eerste (LED) fan er vanaf te halen om te kijken of het dan beter ging. Maar aangezien ik deze via Plakband had bevestigd (kon de fans niet op elkaar schroeven) heb ik deze er met een beetje wrikken vanaf gehaald dus beetje trekken schuiven enz. Terwijl de PC aanstond moet ik er wel even bij zeggen. (dom ja ik weet het, maar gedane zaken nemen helaas geen keer)
Toen ik mijn hoofd vervolgens boven het bureablad weer deed zag ik dat allebij mijn monitoren stonden te knipperen en geen beeld gaven. Terwijl de PC gewoon nog door draaide.
Ik dacht even de PC opnieuw opstarten en weg probleem, niet dus.
Op het moment dat ik de PC op start, lijkt alles goed te gaan:
De harde schijf begint te draaien en het HDD lampje gaat branden maar na een korte tijd gaat die uit en lijkt de PC in een soort Idle mode te gaan. Ook heb ik nog niet het Windows XP welkomstgeluid gehoord. Een Bios reset heeft ook geen verandering uitgemaakt.

Het vreemde is dus dat alles volgens mij normaal opstart, bios gaat niet piepen, dvd-rom wordt volgens mij gewoon gevonden enz. Alleen heb ik dus geen Beeld.

Mijn vermoeden gaat dus uit dat er ergens iets fout is met de Processor, al lijkt mij het geen extreem grote fout want anders zou het Bios toch wel gaan piepen lijkt mij.

Mijn voornaamste vraag is dus nu eigenlijk ook: Hoe kan ik er achter komen of het de processor is?
Als ik weet dat het om de Proc gaat dan zal ik misschien proberen deze los te krijgen, wat ik nu graag nog even laat zitten omdat het allemaal goed vast lijkt te zitten en ik geen zin heb om onnodig helemaal de boel kapot te maken.

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen want ik begin vrij wanhopig te worden... :'(
Alvast bedankt _/-\o_

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Verwijderd

het eerste dat ik zou doen is:

stekker uittrekken
op de startknopdrukken
stekker terug in

en eens proberen of hij dan wel start

gezien het om een xp processor gaat denk ik dat het koelblok even van de core losgekomen is en daardoor de proc opgeblazen heeft. verder kan je ook eens kijken of er geen hoekjes losgekomen zijn van de core. (indien ja: kaputt)
een stelregel in het vervolg: athlon xp processoren zijn goed qua prijs/performance en zo maar je moet ze wel met iets meer voorzichtigheid behandelen dan een k6-2/3, athlon64 of pentium

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 15:26 ]

• Banjy
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:23:
het eerste dat ik zou doen is:

stekker uittrekken
op de startknopdrukken
stekker terug in

en eens proberen of hij dan wel start

gezien het om een xp processor gaat denk ik dat het koelblok even van de core losgekomen is en daardoor de proc opgeblazen heeft. verder kan je ook eens kijken of er geen hoekjes losgekomen zijn van de core. (indien ja: kaputt)
een stelregel in het vervolg: athlon xp processoren zijn goed qua prijs/performance en zo maar je moet ze wel met iets meer voorzichtigheid behandelen dan een k6-2/3, athlon64 of pentium
Stroom eraf heeft helaas geen zin. Dat hij opgeblaze is zou goed kunnen want ik heb ook wel beetje naar voren getrokken. (dat hij dus mogelijk los komt) Maar ik dacht dat er beveiligingen waren zodat hij automatisch uitgaat als hij te heet wordt? En hoe kan ik er definitief achter komen of de Proc de boosdoener is? Want zoals ik al zei lijkt het mij vrij complex om de heatsink enz eraf te halen. Dus dit zou ik graag als laatste mogelijkheid open houden. Dus hoe kan je controleren/horen/zien dat de processor niet meer werkt of defect is?

Verwijderd

De enige manier om te zien of een processor stuk is, is hem op een compatiebel werkend moederbord te prikken.

• Banjy
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:42:
De enige manier om te zien of een processor stuk is, is hem op een compatiebel werkend moederbord te prikken.
Maar het klopt dus dat een PC gewoon kan opstarten zonder fout meldingen en gepiep vanuit het bios, maar eigenlijk wel gewoon defect is?

Wat raden jullie mij nu aan? Gewoon toch proberen de boel los te krijgen en er eens naar te kijken? Want in een andere pc plaatsten gaat helaas niet lukken...

Verwijderd

Banjy schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:38:
[...]

Stroom eraf heeft helaas geen zin. Dat hij opgeblaze is zou goed kunnen want ik heb ook wel beetje naar voren getrokken. (dat hij dus mogelijk los komt) Maar ik dacht dat er beveiligingen waren zodat hij automatisch uitgaat als hij te heet wordt? En hoe kan ik er definitief achter komen of de Proc de boosdoener is? Want zoals ik al zei lijkt het mij vrij complex om de heatsink enz eraf te halen. Dus dit zou ik graag als laatste mogelijkheid open houden. Dus hoe kan je controleren/horen/zien dat de processor niet meer werkt of defect is?
geen beveiligingen in een athlon xp. bij mijn weten zitten die enkel op het moederbord en die reageren niet snel genoeg natuurlijk. (xp's blazen op in een tijdspanne van pakweg 1/2 tot 1 sec dacht ik)

een koelblok erafhalen complex? hmm tzal toch moeten als hij kappot is. laat hem iig rustig staan tot je er met een fris hoofd en in volle rust aan kan beginnen.

tekenen van kapotte proc:
afgebrokkelde core (duh!)
verkleuringen in koelpasta/behuizing/core
hij werkt niet meer in een andere computer ;)

iig:
werk NOOIT in een computer die aan staat. ik heb het ook nog veel gedaan, maar ik ben er met gestopt toen mijn 21" monitor raar begon te doen na hem er gewoon in te steken, (geen schade gelukkig maar toch dik een half uur met bezig geweest)
een vriend van mij die door een ventilator los te trekken zijn harde schijf stande pede opblies spant nogaltijd de kroon.
zulke voorvalletjes maken dat je leert beseffen dat je veelal dure onderdelen meer waard zijn dan die halve minuut om je computer uit te zetten.

edit:
als je het niet kan zal je naar een computerwinkel moeten gaan, daar dienen die voor
en een processor die defect is geeft de meest vreemde symptomen
(mijn xp palmino is de deur uitgevlogen toen hij wel erg instabiel werd, hij werkte nog wel maar niet goed)
edit2:
voor je er zelf begint te sleutelen: lees de faq over processor monteren eens door,
vergeet niet de juiste maat schroevendraaier te nemen om dat koelblok los te doen, zodat je niet uitschiet
en zorg dat je moederbord goed onderssteund is
en bovenal: blijf rustig :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 15:55 ]

• Banjy
Ok bedankt alvast allemaal, ik zal eens kijken of ik dan toch bij de Processor kan komen en dan misschien een paar foto's kan nemen om die hier te plaatsen. Zodat jullie mij verder kunnen helpen maar ik vrees dat ik dus gewoon de processor heb opgeblazen. Opzich wel balen maar ik heb liever op dit moment de processor dan videokaart en of geheugen. Aangezien moederbord plus processor de bottleneck al vormde. Misschien dat ik dus een S939 plank plus AMD 64 3000+ ter vervanging koop, dat lijkt mij een stuk handiger dan alleen een Athlon XP kopen. Maar dat komt nog wel...

• Banjy
Het is me gelukt hem los te krijgen!!!

hieronder even een foto:

Afbeeldingslocatie: http://img384.imageshack.us/img384/585/dscf07031ix.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/3439/dscf07046an.th.jpg

Misschien dat dat zwarte plekje ergens op duidt, als het niet het AMD logo is. Ook ga ik vandaag of morgen even langs met de processor bij een vriend van mij om hem daar eventjes te testen. Maar als jullie nu al kunnen zien dat hij dood is, scheelt het weer werk.

Grrr frustrerend maar allemaal :(

[ Voor 17% gewijzigd door Banjy op 20-08-2005 17:15 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

Aapje

Opel-beun
Dat zwarte plekje hoort erop :p
Soort brandmerk =)

Bios reset?
Cold reboot?
FAQ gelezen? :9
Alles afkoppelen behalve: mobo/cpu(+koeler)/ geheugen/pc speaker?
Ennnn zo niet elk onderdeel testen in een andere machine en kijken welk dood is en dan vervangen :Y)

[ Voor 68% gewijzigd door Aapje op 20-08-2005 17:42 ]

• Banjy
Het lijkt toch wel de processor te zijn. Ik hem namelijk me pc eens opgestart zonder processor en er gebeurd precies hetzelfde, niet eens een piepend bios 8)7 Maar morgen komt er ook nog even een vriend kijken.. maar ik vrees alvast het ergste :'(

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:49

Emiel1984

Made in NL

Banjy schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:46:
Het lijkt toch wel de processor te zijn. Ik hem namelijk me pc eens opgestart zonder processor en er gebeurd precies hetzelfde, niet eens een piepend bios 8)7 Maar morgen komt er ook nog even een vriend kijken.. maar ik vrees alvast het ergste :'(
Dit zegt niks, zonder proccesor=> geen reactie/beeld/wat dan ook van pc.

Je moet minimaal de 3 hoofdonderdelen hebben om reactie te kunnen krijgen en dat zijn;

moederbord werkgeheugen en processor. (ohwhh jah en de voeding natuurlijk :9 haha )

Ik weet niet of je het al hebt geprobeert maar trek is alle kaarten los(maybe iemand al verteld) en start de pc op met alleen de 3 hooftonderdelen + videokaart wanneer er geen vga op je moederbord zit. Zonder videokaart kan je trouwens wel zien aan je hdd led of er reactie is.

Edit : Want mischien is het gewoon je videokaart.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 20-08-2005 22:04 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Banjy
emiel1984 schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 21:54:
[...]

Dit zegt niks, zonder proccesor=> geen reactie/beeld/wat dan ook van pc.

Je moet minimaal de 3 hoofdonderdelen hebben om reactie te kunnen krijgen en dat zijn;

moederbord werkgeheugen en processor. (ohwhh jah en de voeding natuurlijk :9 haha )

Ik weet niet of je het al hebt geprobeert maar trek is alle kaarten los(maybe iemand al verteld) en start de pc op met alleen de 3 hooftonderdelen + videokaart wanneer er geen vga op je moederbord zit. Zonder videokaart kan je trouwens wel zien aan je hdd led of er reactie is.

Edit : Want mischien is het gewoon je videokaart.
Heb videokaart al losgehaald maar dat maakt niks uit. Ook heb ik al de Onboard Video kaart geprobeerd, zonder succes. HDD lampje gaat wel even klein tijdje (+-10sec) branden maar gaat dan uit en blijft uit. Ik wacht even tot morgen met verder kijken. En dan post ik wel weer meer info als ik die heb.

• Banjy
Nadat ik vandaag bij een vriend getest, heb weten we 1 ding zeker: Het is zoiezo de Processor. Of het moederbord nog ok is weet ik verder niet, maar dat maakt me ook niet zo heel veel meer uit. De nieuwe apparatuur is al besteld :)

Ik upgrade dan maar meteen de hele zooi naar s939, ipv een nieuwe athlon xp kopen.

In iedergeval allemaal bedankt en wat mij betreft kan hij dicht :)

Pagina: 1