[Raid 0 - Sata] Recovery van de data

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mark117
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 14:28
Beste medetweakers,

Probleem

Ik heb een sata raid 0 die niet meer werkt (de array was broken, 1 schijf zat er nog wel in, de andere stond los) daar aanleiding van een powerdown tijdens het hibernaten van windows. Tijdens het opstarten kreeg ik de melding dat er problemen waren met de array en dat er niet vanaf geboot kan worden. Ik ben er voor een groot deel van overtuigd dat de data nog op de schijven aanwezig is, en dat alleen de koppeling van de schijven corrupt/kapot is.

Wat ik heb geprobeerd:

Op een topic op tweakers heb ik gelezen dat het iemand gelukt was om de data te recoveren door de array te verwijderen, en daarna weer aan te maken. Ik heb dit ook geprobeerd, zonder de data op te offeren (dus niet een nieuwe bootsector aanmaken en niet initialiseren). Hij geeft nu aan dat de array weer werkt, de pc probeert er ook van de pc te booten, maar er komt een foutmelding in beeld waar hij niet verder wil gaan (windows wordt helemaal niet gestart). De foutmelding bestaat voornamelijk uit (voor mij) niets betekende nummertjes.

Daarna heb ik een WinPE schijf gemaakt (met BartPE) en Raid Recoverer er op geplaatst

http://www.runtime.org/raid.htm

Ik kan nu booten met de WinPE schijf, en het recover tooltje wil wel starten. Maar omdat hij de schijven niet in de bios wil zien (omdat het sata is) is er voor dat tooltje niets om te recoveren.

Relevante Hardware:

Mobo: ASus P4c800 deluxe
Raid controller: Onboard
Proc: 3 ghz P4
Harddisk: 2 x maxtor 120 gig sata (samengevoegd met raid 0)

Ik ben er nu wel achter dat de pc een complete reinstall nodig heeft, echter zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken bij het recoveren van de gegevens die er op staan (school + veel programmeerwerk). Ik hoop dat dat uberhaupt nog mogelijk is.

Verwijderd

Heb je misschien nog een andere HD om daar even windows (inc. S-ATA drivers) op te zetten? Dan zou dat recovery tooltje misschien wel de schijven vinden.
Andere mogelijkheid is de RAID array bij iemand anders erin te plaatsen met dezelfde controller, die er wel windows op heeft staan en dan ook dus de data ervanaf halen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De RAID FAQ zegt:
Mijn RAID array is broken, hoe red ik de data?
Hier staat een stukje over in OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug?.

Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers.

Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.

ARME AOW’er

• mark117
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 14:28
ben intussen weer een aantal stapjes verder, heb een nieuwe WinPE cdrom gemaakt, en daarbij de sata drivers geplaatst. In die windows zag ik de schijven wel goed.

Echter bleek dat het niet lag aan de kapotte array dat hij niet meer wilde opstarten (de tooltjes om data te recoveren zagen gewoon 1 grote sata schijf van 240 gig, waaruit ik denk ik kan opmaken dat de array goed is.

Het probleem wat een andere tool (TestDisk) aangaf was dat de MBR corrupt was en daarbij ook de partitie tabel (ik had de schijf van 240 gig opgedeeld in 5 partities). Dus ik proberen deze te fixen met dat tooltje, nieuwe mbr er op en de partitie tabel gerecoverd. Maar het probleem is alleen van kwaad tot erger hiermee gegaan want hij wil nu niet eens meer booten met de WinPE schijf (blijft hangen op "hardware configuratie controleren")

@997C2S: Ben niet ik het bezit van andere harddisk om erbij te pluggen, maar zoals het er nu voorstaat sta ik maandag bij de pcboer in de rij

[ Voor 10% gewijzigd door mark117 op 21-08-2005 09:14 ]

Verwijderd

Kan best zijn dat je c partitie naar de haaien is. Kun je de raid niet benaderen vanuit een andere schijf waar je even Windows op installeert? Ik heb zelf ook eens raid-0 problemen gehad. Ik heb toen Windows geïnstalleerd op een andere schijf en testdisk er vanaf gerund. Eén partitie was helaas niet meer te herstellen. Al die andere tooltjes hielpen bij mij niet of ik moet iets verkeerd hebben gedaan....

edit: ik zie dat je vandaag naar de pc-boer bent gegaan.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 22:14 ]