Toon posts:

[R9600Pro Atlantis] graphische kaart wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegevens computer en 3dkaart.
OS: Microsoft Windows XP Professional Version 2002 Service Pack 2
Processor: AMD Athlon 64 bit 3000+ (2.0 Ghz)
RAM: 512 @ 400 mhz
Moederbord: MSI MS 6702 K8T Neo (64 bit) 800 Mhz
3D kaart: Sapphire Radeon 9600 PRO Atlantis 256 MB DDR Memory Advantage edition 446 Mhz
DirectX: 9.01c

Mijn computer is onlangs gecrashed. Na een repair met behulp van de Windows CD doet hij het weer prima. Ik heb alleen een probleem met met een 3d kaart. Deze wordt niet herkend. Zo wordt in mijn Device Manager geen Display Adapter weergegeven en bij de Advanced Driver Properties (Display Properties->Settings->Advanced->Adapter->Properties) van Display Properties staat Manufacturer: Unknown. Ik vermoed daarom dat de graphics die nu worden weergegeven rechtstreeks van het moederbord komen. Uiteraard staat mijn monitor wel aangesloten op de uitgang van mijn 3D kaart, al zou dat zelfs voor de herkenning van de kaart niet moeten verschillen.

Wanneer ik de Catalyst drivers probeer te installeren krijg ik tijdens de installatieprocedure een error met de melding "Setup was unable to complete the installation. Try to setup your display adapter with a standard VGA driver before running setup." Nu heb ik dat geprobeerd - door een Intel adapter te installeren - maar dat loste niets op. De Omega Radeon drivers installeerden wel, maar zij geven telkens bij het opstarten een error met "No ATI device found". Deze drivers heb ik dus gedeinstalleerd. Ik heb overigens een hele oude Catalyst, de nieuwste en eentje die ietsje ouder is geprobeerd, maar niets mocht baten.

De driver waarop het beeld nu draait is VgaSave, maar ik geloof dat dat een standaard Windows iets is.

Nu mijn vraag: is mijn 3dkaart gewoon kapot gegaan, of heb ik nog mogelijkheden om softwarematig de boel waar aan de gang te krijgen?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Je videokaart is vast niet kapot. Waarschijnlijk zijn er nog restjes van je vorige driver aanwezig. Dit kun je oplossing met de ATI driver cleaner, welke hier is te vinden. Daarna kun je de catalyst drivers opnieuw installeren. Werkt het nog niet, dan moet je even de chipset drivers opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
De ATI driver cleaner heeft mij niet verder geholpen. Ik krijg nog steeds dezelfde error. De chipset drivers waar je het over hebt. Wat moet ik mij daarbij voorstellen en waar kan ik die vinden?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 19:28

TetsuoShima

low energy output

Als je beeld krijgt via je gewone VGA-uitgang van je ATI-video kaart, dan is dus niet je onboard videokaart in gebruik, maar wel degelijk je ATI. Mocht hij kapot zijn, dan is hij alleszins niet dusdanig kapot dat hij geen beeld meer kan leveren.

Ik denk echter dat hij niet kapot is en dat het inderdaad een instelling/bestand is die/dat fout is. Misschien een IRQ-error of zo...

Windows onthoudt wat je allemaal in je kast stopt en als hij ergens niet aan uit kan dan begint ie te bokken.

Ik denk dat je moet proberen alle inf-files die gerelateerd zijn aan je ati kaart zult moeten verwijderen en er voor zorgen dat je drivers volledig en correct gedeïnstalleerd zijn. Dan zien dat de standaard windows VGA-driver geïnstalleerd is. Rebooten en dan die ATI driver overnieuw installeren.

In geval van nood, kan je altijd een herinstallatie van windows doen, maar dat is natuurlijk wel overkill.

[ Voor 20% gewijzigd door TetsuoShima op 20-08-2005 16:30 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Als het een IRQ-conflict is, kun je alle apparaten natuurlijk ook gewoon een nieuw adres toewijzen. Dit doe je door naar het bios te gaan en de optie "reset PnP configuration data". PnP kan er ook wel staan als plug&play.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn Bios gekeken.Ik zag daar geen optie om de Plug & Play configuratie te resetten. Alle IRQ poorten stonden op auto, en die heb ik nu handmatig een nummertje gegeven. Dit loste het probleem niet op. Kan ik mijn wijzigingen beter ongedaan maken, of kan het in principe geen kwaad?
Pagina: 1