Toon posts:

Tv-out zonder herstart X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb TV-out werkend op mijn gentoo systeem. Mijn tv-out kabel zit niet altijd in de tv omdat de tv in een andere ruimte staat en ik niet wil dat daar constant beeld van mijn pc werkzaamheden op te zien is, het is alleen voor films. Wanneer ik de TV-out kabel dus aansluit moet ik X herstarten om beeld op de TV te krijgen, wat dus niet echt handig is.

Ik heb op Google gezocht naar dit probleem (TV-out 'aanzetten' zonder herstart van X) maar kon nog niet wat vinden. Iemand hier een idee?

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
dat gaat volgens mij niet, want windows detecteerd alle schermen bij het opstarten, heb hier juist zelfde probleem (maar de tv mag bij mij wel in standby staan, dan komt het scherm er gewoon als inactief bij, maar kabel moet aangesloten zijn, dat voldoet voor mij :Y) )

dus zal je iets moeten vinden van je kaart zodat hij de schermen allemaal opnieuw detecteerd. :)

It's just a matter of time...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Tis niet dat ik het hier helemaal uitstekend werkend hebt, maar het gaat wel hoor (zie systeem specs in de sig).

Ik mis wat info in de start post. Wat voor videokaart heb je? Hoe heb je de tvout geconfigureerd?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Ik heb een tweede xorg.conf file speciaal voor de TV out, als ik TV wil kijken start ik gewoon een tweede X server, als ik klaar ben ctrl-alt-backspace.
Werkt best aardig, een WM heb ik toch niet nodig op mijn TV, alleen mplayer / terminal

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Da Fox schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:20:
Ik heb een tweede xorg.conf file speciaal voor de TV out, als ik TV wil kijken start ik gewoon een tweede X server, als ik klaar ben ctrl-alt-backspace.
Werkt best aardig, een WM heb ik toch niet nodig op mijn TV, alleen mplayer / terminal
Dat was ook de oplossing die ik gebruikte :)

Een tweede XServer heeft bovendien als voordeel dat je alles netjes gescheiden houdt, en dat de resolutie mag verschillen.

Ik had overigens wel soms problemen met het heen en weer switchen tussen TV en VGA. Dat ging soms niet helemaal goed (VGA beeld kwam niet meer terug).

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Heb je een nvidia-kaart? Ik doe het met metamodes: eerste metamode is alleen voor m'n monitor, de tweede metamode is monitor + tvout. De kabel is dus altijd verbonden, maar er wordt alleen beeld naar m'n tv gestuurd als ik overschakel op de tweede metamode, met ctrl-alt-plus. In xorg.conf bij de nvidia-opties
code:
1
Option    "MetaModes"   "1024x768, ; 1024x768, 1024x768"

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 23:32 ]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Heb je een ATI videokaart? Probeer het eens met atitvout. Kun je, als het goed is, gewoon 'apt-getten'. Hij doet het helaas niet met elke ATI videokaart, maar het is een poging waard.

code:
1
2
3
4
5
6
Description: ATI TV Out Support Program
 This utility program may be used for executing several configuration
 commands for the TV Out connector of ATI Rage Mobility P/M graphics
 boards under GNU/Linux on i386. Primarily it is intended to enable TV
 Out support after bootup and for switching the used TV standard from
 NTSC to PAL.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel het volgende in m'n xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Section "Device"
    Identifier  "Videocard0"
    Driver      "nvidia"
    VendorName  "Videocard vendor"
    BoardName   "NVIDIA GeForce 4 (generic)"
        Option      "TwinView" "true"
        Option      "TwinViewOrientation" "Clone"
        Option      "SecondMonitorHorizSync" "30-50"
        Option      "SecondMonitorVertRefresh" "60"
        Option      "Metamodes" "1024x768,1024x768"
        Option      "TVStandard" "PAL-G"
#       Option      "TVOutFormat" "SVIDEO"
    Option      "RenderAccel" "true"
EndSection

Videokaart is dus een NVidia Geforc MX 440.
Maar ik zal de verschillende opties hier beschreven is bekijken....

Verwijderd

Topicstarter
Thx, de MetaModes option werkt perfect!
Pagina: 1