21 graden tijdens overklok betrouwbaar gegeven?

Pagina: 1
Acties:

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Ik zit hier met het volgende probleem.
Ik heb een nieuwe AMD64 3000+ "venice" gekocht.
Deze heb ik toen ik zag dat mijn tempratuur 34 graden stressed was, overgeklokt naar 2Ghz. een 3200+ dus de tempratuur was toen 38 graden stress,
nou heb ik mijn pc ergens anders even neer gezet. en de kast opengezet. nu is mijn CPU nog maar 30 graden stressed, en 21 graden in rust. Ik vertrouw die gegevens nu niet echt meer, aangezien het in de kamer waar de pc staat al 24 graden is.
een andere sensor geeft zodra ik mijn stress zet 2 graden aaan, en normaal -7.
ik weet niet in hoeverre ik mijn sensoren kan vertrouwen.
of kan die 21 graden wel juist zijn, wat ik sterk betwijvel.
Het koelblok voelt overigens wel koel aan.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 18:28
Met luchtkoeling (en waterkoeling afaik) zul je altijd iets boven kamertemperatuur zitten.
(idle)

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Benotti schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:24:
Met luchtkoeling (en waterkoeling afaik) zul je altijd iets boven kamertemperatuur zitten.
(idle)
Het is gewoon boxed luchtkoeling. :/
dus die temperatuur is niet eerlijk :?

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ik denk dat je sensor brak is,
ik heb mijn 3500 watergekoelt, en die is idle 30graden (met C&Q aan)
Een idle temp van 21graden is echt onmogelijk... zeker omdat het in je kamer ook die temp is..

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je heatsink staat warmte af aan de langskomende lucht. Als de kamertemperatuur hoger zou zijn dan zou dat niet meer gaan; sterker nog, de langskomende lucht zou dan juist je CPU verwarmen. :P

{signature}

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
misschien ff in je bios checken, als daar ook zon rotte gegevens staan is/zijn je sensor(s) brak ! :P hoop t niet voor je maar goed ..

Verwijderd

De zoveelste situatie waarin de tempuitlezing brak is zoals elk en ander moederbord wel eens problemen mee heeft met één bepaalde bios.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

ixl85 schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:33:
ik denk dat je sensor brak is,
ik heb mijn 3500 watergekoelt, en die is idle 30graden (met C&Q aan)
Een idle temp van 21graden is echt onmogelijk... zeker omdat het in je kamer ook die temp is..
ik haal met mijn 3000+ 64 bits winshester .....met een arctic cooling erop ...en 2 case fan's op 7 volt komt mijn core op 28 graden ..Idle en 34 stresed ..... .. (

Ps en dan staat hij tussen muur en muur en buro ....en als ik hem daar weg haalf schild dat weer 4 graden )

Maar ik zou gewoon aan de cooler voelen of hij warm is ...zoniet ....niks aan de hand

[ Voor 10% gewijzigd door angerfist-yentl op 20-08-2005 23:51 ]

Vake bei te bange

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:13
Dit is een veelvoorkomend probleem met de AMD's.

Het probleem is dat de temperatuur niet alleen gemeten wordt, maar er komt ook een berekening om de hoek kijken welke erg complex schijnt te zijn. Bijna iedere mobo fabrikant heeft er wel problemen mee. De mobo fabrikanten geven AMD de schuld en AMD geeft de mobo fabrikanten weer de schuld. Iets waar wij in ieder geval niks mee opschieten.

Maarja, denk dat die temps niet helemaal correct zijn. Beste lijkt me met een thermosensor de temps uit te meten.

• evil kim
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 15:29
snelste manier is voelen, kan je de koelblok aanraken zonder dat dit echt heet aanvoelt dan is er geen probleem.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Als je in Speedfan kijkt (http://www.almico.com/speedfan.php), wat staat er dan bij temp3? Tel daar eens 15 graden bij op en je hebt de temperatuur uitgemeten in de core (bij mij iig, het getal 15 kan wisselen, maar zal weinig afwijken). Als die een beetje normaal is (bijv. stressed 50 graden) dan moet je gewoon die temperatuur nemen. Dat is iig altijd betrouwbaarder dan temp1, die wordt geloof ik onder/naast de processor uitgelezen. Aan het getal 15 kwam ik door een bepaald programma te downloaden, wat mij die waarde gaf. Weet niet meer hoe het heet... :(

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
bij speedfan
temp1 25 graden en veranderd niet.
temp2 25 graden idle met kast open en 36 graden stressed met kast dicht.
temp3 -5 graden idle met kast open en 9 graden stressed met kast dicht.
temp 1 graden en veranderd niet.
HD0 rond de 40 graden.

het koelblok voelt goed koud aan.

de kast staat overigens wel weer terug in mijn eigenkamer die eigenlijk kouder is dan de kamer waar die eerst in staat :?
kan het zijn dat het toch de echte temp was met een kleine afwijkening, de kast stond op een koude vloer (lees:zeil)
de temperatuur is ook ooghoogte gemeten, ik zet zo ff een temperatuur meten in me kast om daarvan de waarde te lezen.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Smuggler schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:55:
bij speedfan
temp1 25 graden en veranderd niet.
temp2 25 graden idle met kast open en 36 graden stressed met kast dicht.
temp 1 graden en veranderd niet.
HD0 rond de 40 graden.

het koelblok voelt goed koud aan.

de kast staat overigens wel weer terug in mijn eigenkamer die eigenlijk kouder is dan de kamer waar die eerst in staat :?
kan het zijn dat het toch de echte temp was met een kleine afwijkening, de kast stond op een koude vloer (lees:zeil)
de temperatuur is ook ooghoogte gemeten, ik zet zo ff een temperatuur meten in me kast om daarvan de waarde te lezen.
lijkt me niet...
Een koude vloer maakt niet echt uit...
maar in jou geval zou het zo zijn:
Er komt 'koele' lucht je kast voor in.
Deze is ~21 graden (kamertemp) gaat langs je HD die bij jou 40 graden is, neemt warmte op van je GPU, gaat langs je ram...
je mobo genereert hitte (voltregulatoren) (niet te vergeten de northbridge die ook nog op je mobo zit)
En dan moet je je cpu nog koelen...

Nou, je cpu gebruikt stroom, maar hij is al ~21 graden (kamer temp), hij zit ook nog eens in een case waar het warmer is... en dan moet ie nog gekoelt worden door een (hoogstwaarschijnlijk) Alu blok.

dat je dan een temp van 25 graden idle haalt vind ik echt vreemd!!

Ik denk dat het verschil van een aantal graden wel kan kloppen tussen die kamers.
Maar tel dan ~9 graden bij je temp op (Vroeger had mobo monitor (word niet meer door ontwikkeld) een optie waarbij je zelf graden er bij kon laten tellen (+ of -) voor als je sensor niet goed werkte..)

[ Voor 10% gewijzigd door ixl85 op 21-08-2005 20:02 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 19:55:
Deze meting moet er dusdanig ver naast zitten dat het totaal onzinnig is om de waardes uberhaupt nog te bekijken of te bespreken. De opgegeven waarden in het bios zijn al niet heilig en vuistregeltjes bedenken als +10 graden tot daar aan toe, maar dit is gewoon een te grote afwijking, ontstaan door een brakke sensor en mogelijk versterkt door een nog brakkere uitlezing door speedfan.

{signature}

Pagina: 1