Electrisch verbruik computer

Pagina: 1
Acties:
  • 4.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Omdat ik benieuwd was naar het elektrisch verbruik van mijn computers heb ik een steker in elkaar geknutseld, waartussen ik mijn multimeter kan zetten om zo de stroom te meten.

Eerst eens bij mijn webserver gedaan, omdat die 24/7 aan staat. Dat is een Intel Pentium IIIE, 600 MHz (4.5 x 133). Verder specificaties kijk hier. Dit systeem (ex. monitor maar die staat toch altijd uit) verbruikt idle 34,5W (0,15A). Dat vond ik best laag, maar kan wel kloppen, want de proc die erin zit is een erg energiezuinige. Tijdens het vol belasten door het draaien van een xvid filmpje op 200% steeg het verbuik naar zo'n 47W.

Daarna mijn 'werk-computer', een AMD64 3000+ S754 specificaties Idle 99W (0,43A) en bij 100% processor belasting 138W (0,60A) Op zich allemaal logische waarden als je naar het totale systeem kijkt.

Alleen wat ik verbazingwekkend vond is dat wanneer ik mijn computer uitgeschakeld heb, het moederbord nog 0,10A trekt (23W!). Wake-on-lan, wake-on-keyboard/mouse is allemaal uitgeschakeld, maar toch verbruikt ie 23 Watt! Dit is niet een standby stand, maar echt gewoon uit. Ik vind het opmerkelijk dat het moederbord (want de rest is uit) zoveel vermogen vraagt. En waarvoor? Voor een systeemklokje? Voor een ledje wat blijft branden? Klopt dit wel?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als jij gelijk hebt zet ik telkens als m`n pc uit staat de stekkerdoos ook uit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ledje, pci-bus en alle kaarten staan ook onder spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoeveel ben je trouwens aan elektrisch kwijt per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:52

breinonline

Are you afraid to be known?

23 Watt lijkt wel heel erg veel. Wat doet je server als je hem uit zet (als je dat wilt testen tenminste)?

Niettemin is er een eenvoudige oplossing die ook nog eens het meest stroombesparend is: stekker eruit als je de pc uit hebt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
rapture schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:43:
Ledje, pci-bus en alle kaarten staan ook onder spanning.
Als bijvoorbeeld de PCI-bus en kaarten onder spanning staan, betekent dit toch niet dat ze ook vermogen vragen? Een stopcontact staat ook onder spanning, maar aangezien er geen stroom loopt, verbuikt ie (gelukkig) niets.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:45:
Als bijvoorbeeld de PCI-bus en kaarten onder spanning staan, betekent dit toch niet dat ze ook vermogen vragen? Een stopcontact staat ook onder spanning, maar aangezien er geen stroom loopt, verbuikt ie (gelukkig) niets.
Als ik daar een netwerkkaart insteekt, dan branden plotseling die ledjes,... De vloeien daar genoeg kleine stroompjes door dat elektronica.

Ik ga ook eens mijn multimeter bovenhalen voor metingen.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 20-08-2005 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-12-2024

Mombasa

The Funky Drummer

Wow, 23 watt is wel heel erg veel, ik denk dat ik dan ook maar mijn stekkerdoos uitzet (zit zo'n leuke rooie knop op :+ ) als dat echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:44:
23 Watt lijkt wel heel erg veel. Wat doet je server als je hem uit zet (als je dat wilt testen tenminste)?

Niettemin is er een eenvoudige oplossing die ook nog eens het meest stroombesparend is: stekker eruit als je de pc uit hebt :)
M'n server heb ik ook al wel uit gehad. Ik moest de steker er toch tussen zetten. Als deze uit staat geeft de multimeter ook 0,00A aan. Misschien dat ie een halve watt gebruikt voor z'n systeemklokje (die anders door de batterij wordt gevoed), maar verwaarloosbaar weinig dus.

Nadeel van m'n werk-pc de steker er uit te trekken is dat de batterij dus wordt leeg getrokken. Gaat waarschijnlijk niet zo snel, maar straks reset m'n systeemklok elke keer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de mijne verbruikt 7watt in stand-by. amd64 3200+. ik heb echt zo'n energie meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:48:
[...]
Nadeel van m'n werk-pc de steker er uit te trekken is dat de batterij dus wordt leeg getrokken. Gaat waarschijnlijk niet zo snel, maar straks reset m'n systeemklok elke keer :/
1. Zo snel gaat dat niet idd
2. Batterij is vervangbaar (op bijna alle moederborden dan) en voor de prijs van 23 watt een heel jaar lang kan je een hoop van die mobo-batterijtjes kopen hoor!

[ Voor 26% gewijzigd door breinonline op 20-08-2005 12:51 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
D Mombasa schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:47:
Wow, 23 watt is wel heel erg veel, ik denk dat ik dan ook maar mijn stekkerdoos uitzet (zit zo'n leuke rooie knop op :+ ) als dat echt zo is.
Dat was dus ook mijn reactie. Ik vind het voor wat ledjes (die verbruiken echt bijna niks) erg veel. LAN zit onboard, dus die kaart kan ik er niet ff uithalen. Bij de andere kaarten (video, geluid) lijkt het me heel sterk dat deze vermogen vragen als de computer uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Er was dus toch ook nog zoiets als phantoomstroom oid? Ik weet niet precies hoe het daarmee zit maar dat moet wel op te zoeken zijn.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:48:
[...]

M'n server heb ik ook al wel uit gehad. Ik moest de steker er toch tussen zetten. Als deze uit staat geeft de multimeter ook 0,00A aan. Misschien dat ie een halve watt gebruikt voor z'n systeemklokje (die anders door de batterij wordt gevoed), maar verwaarloosbaar weinig dus.

ik denk dat dat batterijtje wel weer opgeladen wordt als er stroom op de pc komt te staan niet ?? ik zet altijd mn stekkerdoos uit omdat dr n te felle led inzit :P kan ik niet slapen anders, nooit last gehad van reset van klokje, alleen dat mn fan voltage steeds naar 100% gaat en ik wil m op 30% :P

wel mooi om dit eens te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:44:
Neem voor het gemak zo stekker doos met een schakelaar.
TFT zijn ook zo lekker zuinig met hun adapter die elktijd aan staat.

Dat het mobo battrijtje leeg is duurt zeker meer dan 2 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:38:
Omdat ik benieuwd was naar het elektrisch verbruik van mijn computers heb ik een steker in elkaar geknutseld, waartussen ik mijn multimeter kan zetten om zo de stroom te meten.
Het alleen meten van de stroom is niet de juiste manier om het electrische energieverbuik te meten. Je krijgt hooguit een indicatie, maar de meetresultaten kunnen best tot 50% of meer afwijken.

Je houdt zo geen rekening met het eventuele faseverschil tussen stroom en spanning, en de niet-sinusvormige stroom en spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Nee die battery zonder stroom op mobo gaan maar max jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
Heb ook een stekkerdoos met een rode knop erop, tegenwoordig zet k die altijd uit,

voordelen:

- tegen blikseminslag
- geen verbuik
- geen vervelende ledjes die s'avonds heel je kamer oplichten :Z

en wat joopv zegt is ook wel waar, kzou mss toch een fatsoenlijke/goedgekeurde meter aanschaffen (ben je zeker dat je juist zit ;) )

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Aaarggg!! :(

Ik heb zonet even in m'n bios wat onboard dingen uitgezet (Audio, LAN en 1394 firewire) F10 save all Computer opnieuw opstarten, blijft ie hangen op z'n eerste scherm (press del for setup). Ik kan echter op del rammen wat ik wil, er gebeurd niks! Ik ben dit momenteel op m'n server aan ut tikken...

Ik bedenk me ineens dat ik de bios wel ff kan resetten met dat jumpertje...

O ja, wat meer ontopic. Ik kwam erachter dat zelfs na het uitschakelen van de voeding door de schakelaar achter op de voeding, er nog steeds 0,03A loopt. De voeding zelf (Antec 350W) verbruikt als ie uit is dus ook een gedeelte. Ter controle de steker er nog uit getrokken: 0,00A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

devil-strike schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:04:
Nee die battery zonder stroom op mobo gaan maar max jaar mee.
Beetje offtopic misschien, maar mijn ervaring is anders. Een en ander zal ook afhangen van de tijd dat het apparaat echt aanstaat en de specificaties van je moederbord. Dat het per sé binnen een jaar over is is onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Hierover staat een groot stuk geschreven in de huidige Hardware.info: klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupke30
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-09-2023

dupke30

You Like That!!!

Ik denk dat het ook veel te maken heeft wat voor kwaliteit voeding in je PC zit.
Een goedkope voeding heeft nl. meer lek-stromen als een A-merk voeding.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar zit er een forse condensator in je voeding over de netaansluiting. Hierdoor loopt weliswaar altijd stroom (die meet jij), maar die kost geen vermogen door de 90 graden faseverschil met de spanning.
je zou met een apparaat als onderstaand moeten meten:
http://www.produktinfo.co...Monitor_3000_de-en-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zet elke avond mijn PC volledig uit... is volstrekste onzin om er spanning op te laten staan... je verliest daardoor altijd energie (zonde van je geld en van het milieu ;) ). Zelfs mijn router en switch gaan uit... ze booten snel genoeg op om direct een verbinding te hebben dus :)

[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 20-08-2005 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:01:
[...]
Het alleen meten van de stroom is niet de juiste manier om het electrische energieverbuik te meten. Je krijgt hooguit een indicatie, maar de meetresultaten kunnen best tot 50% of meer afwijken.

Je houdt zo geen rekening met het eventuele faseverschil tussen stroom en spanning, en de niet-sinusvormige stroom en spanning.
Er zit vast geen afwijking van 50% in m'n multimeter, maar jij (en six10again) hebt inderdaad wel gelijk wat betreft het fase verschil tussen spanning en stroom. Het zou kunnen zijn dat ik een groot deel blindvermogen meet.

M.b.t. mijn probleempje. Zelfs na een bios reset ging het nog niet lekker, maar zonet de laatste bios opnieuw geinstalleerd (via Afudos) en hij doet het gelukkig weer goed. Geen idee trouwens hoe dit nou gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
dupke30 schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:16:
Ik denk dat het ook veel te maken heeft wat voor kwaliteit voeding in je PC zit.
Een goedkope voeding heeft nl. meer lek-stromen als een A-merk voeding.
Is mijn Antec voeding trouwens van een beetje kwaliteit? Kijk het is geen Enermax o.i.d. maar toch wel beter dan bijvoorbeeld een Q-tec? Het gaat hierbij trouwens om de voeding die standaard in een Antec SLK2650-BQE kast zit.

Edit: Interne spanningen nog even gemeten. 12V = 12,04V; 5V = 5,02V. Nette waarden dus lijkt mij.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 20-08-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:38:

Alleen wat ik verbazingwekkend vond is dat wanneer ik mijn computer uitgeschakeld heb, het moederbord nog 0,10A trekt (23W!). Wake-on-lan, wake-on-keyboard/mouse is allemaal uitgeschakeld, maar toch verbruikt ie 23 Watt! Dit is niet een standby stand, maar echt gewoon uit. Ik vind het opmerkelijk dat het moederbord (want de rest is uit) zoveel vermogen vraagt. En waarvoor? Voor een systeemklokje? Voor een ledje wat blijft branden? Klopt dit wel?
Heb je die 0.1A zelf gemeten op het stopcontact? Het lijkt me dat ie dat misschien wel 0.10 A trekt, maar dan over 5 of 12 volt (of beiden) en dat levert een stuk lager wattage op (0.5 of 1.2 watt).

Dat klinkt toch al logischer? Vergeet trouwens ook niet dat een voeding niet helemaal energie efficient is, dus als je 23 watt meet komt hooguit 70% terecht bij je PC onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

DrEvil1986 schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:00:
Heb je die 0.1A zelf gemeten op het stopcontact? Het lijkt me dat ie dat misschien wel 0.10 A trekt, maar dan over 5 of 12 volt (of beiden) en dat levert een stuk lager wattage op (0.5 of 1.2 watt).

Dat klinkt toch al logischer? Vergeet trouwens ook niet dat een voeding niet helemaal energie efficient is, dus als je 23 watt meet komt hooguit 70% terecht bij je PC onderdelen.
Het rendement van 70+% wordt pas gehaald als je voeding goed belast is, dus als je een 350W voeding gebruikt, dan moet er liefst 300W gevraagd worden. Bij lage loads zakt het rendement in elkaar, dus als er 20W gevraagd wordt van het stopcontact, dan kan er maar paar W door je computerhardware verbruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
DrEvil1986 schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:00:
[...]

De stroom wel gemeten voordat het de voeding ingaat. Dus aan de 230V kant.
Afbeeldingslocatie: http://boonstra.homeip.net/dump/specs/stroommeting.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Ik weet wel dat de voedingen ook nog verschil maken in het standby verbruik. Een zalman 300 watt verbruikte 4 watt en mijn huidige 450w coolermaster 0,8 watt als ik mij niet vergis.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschilt ook per hardware en hoe je heb ingesteld, je kan kiezen vaak doormiddel van een jumper of er elktijd spaningen op je usb poort moet blijven staat. Dan kan al gauw zo 4 watt schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:52:
[...]
Er zit vast geen afwijking van 50% in m'n multimeter, maar jij (en six10again) hebt inderdaad wel gelijk wat betreft het fase verschil tussen spanning en stroom. Het zou kunnen zijn dat ik een groot deel blindvermogen meet.
Dat is niet het enige probleem bij jouw meetmethode. Jouw meter is in de A~ stand gecalibreerd op sinusvormige stromen en geeft dan de effectieve waarde aan.
Maar de stroom die een schakelende voeding opneemt is absoluut niet sinusvormig. Er wordt alleen in de toppen van de netspanning stroom afgenomen (om de elco's op te laden). In feite lopen er vrij korte stroompulsen door je meter.

Apparaten zoals waar six10again naar verwijst en de conrad ekm265 sampelen met een hoge snelheid de grootte en vorm van zowel de spanning als de stroom, gaan dan rekenen (RMS methode) en berekenen op die manier het echte stroomverbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 20-08-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:15:
[...]

Dat is niet het enige probleem bij jouw meetmethode. Jouw meter is in de A~ stand gecalibreerd op sinusvormige stromen en geeft dan de effectieve waarde aan.
Maar de stroom die een schakelende voeding opneemt is absoluut niet sinusvormig. Er wordt alleen in de toppen van de netspanning stroom afgenomen (om de elco's op te laden). In feite lopen er vrij korte stroompulsen door je meter.
Uiteraard genereerd een computer voeding redelijk wat storingen, maar niet zoals jij nu zegt. Er zit intern in de voeding een filter die er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk hogere harmonischen terug in het net gaan. De afgenomen stroom zal niet perfect sinsusvormig zijn, maar deze best aardig benaderen. Elke elektronicafabrikant moet aan bepaalde EMC normen voldoen, anders mag zo'n apparaat de markt niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:25:
[...]
Uiteraard genereerd een computer voeding redelijk wat storingen, maar niet zoals jij nu zegt. Er zit intern in de voeding een filter die er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk hogere harmonischen terug in het net gaan. De afgenomen stroom zal niet perfect sinsusvormig zijn, maar deze best aardig benaderen. Elke elektronicafabrikant moet aan bepaalde EMC normen voldoen, anders mag zo'n apparaat de markt niet eens op.
Dat filter is voor EMI, niet voor harmonischen van de netfrekwentie. Het begint pas te werken bij 100kHz en hoger. Een filter om de eerste 50 harmonischen van de netfrekwentie weg te filteren past echt niet in jouw PC kast >:)

De stroom door jouw meter bestaat uit korte pulsen van 1 a 2 ms met een vrij hoge stroom. Kijk eens in het schema van een schakelende voeding. Je ziet dat de lichtnetspanning meteen gelijkgericht wordt en gebufferd wordt door een dikke elco. Die elco moet opgeladen worden, en dat doet ie alleen als de momentele lichtnetspanning hoger is dan de elcospanning. En dan gaat het ook meteen met grof geweld - een 300W voeding kan 8A stroompulsen opnemen.

Hier wat leesvoer : http://focus.ti.com/lit/ml/slup060/slup060.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude PCs hadden in het primaire voedingscircuit alleen een bruggelijkrichter met daarachter een forse elco. Alleen tijdens de pieken van de sinus loopt even een forse stroom, waardoor de stroom een zeer ongunstige "power factor" had.

Tegenwoordig zit in het primaire circuit vaak een forse spoel in serie met de netaansluiting om de opgenomen stroom sinusvormig te maken.
De spoel levert weer een fasedraaiing welke weer wordt gecompenseerd met een condensator parallel aan de 230V ingang.

Als je de PC in standby plaats, dan loopt er vrijwel geen stroom meer door de spoel, en resteert de condensator over de netspanningsaansluiting. Deze veroorzaakt de door TS gemeten "stand-by" stroom

Zo had de oude AT netspanningsschakelaar zijn voordelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:41:
Oude PCs hadden in het primaire voedingscircuit alleen een bruggelijkrichter met daarachter een forse elco. Alleen tijdens de pieken van de sinus loopt even een forse stroom, waardoor de stroom een zeer ongunstige "power factor" had.

Tegenwoordig zit in het primaire circuit vaak een forse spoel in serie met de netaansluiting om de opgenomen stroom sinusvormig te maken.
De spoel levert weer een fasedraaiing welke weer wordt gecompenseerd met een condensator parallel aan de 230V ingang.
Sorry, ik moet je helaas tegenspreken. Die spoel is - zoals zojuist al vermeld - voor storingsonderdrukking van radio ontvangst (EMC eisen). Niet voor power factor correctie. Probeer voor de grap eens uit te rekenen hoe groot een spoel zou moeten zijn voor het doel wat jij voor ogen hebt. Die gaat niet passen in een standaard ATX voedingsdoosje.

Anyway - ik heb zojuist nog even een meetopstelling gemaakt met m'n Tek en die bevestigd mijn stelling. Ik zal een fotootje proberen te maken van het scoopbeeld.
Als je de PC in standby plaats, dan loopt er vrijwel geen stroom meer door de spoel, en resteert de condensator over de netspanningsaansluiting. Deze veroorzaakt de door TS gemeten "stand-by" stroom

Zo had de oude AT netspanningsschakelaar zijn voordelen.....
Inderdaad, zo'n grote rode hendel die alles uitzet. Hier gaat ook alles uit.
Maar dankzij die CE EMC eisen storen de pc's niet meer zo hard op de radio als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:03:
[...]

Het rendement van 70+% wordt pas gehaald als je voeding goed belast is, dus als je een 350W voeding gebruikt, dan moet er liefst 300W gevraagd worden. Bij lage loads zakt het rendement in elkaar, dus als er 20W gevraagd wordt van het stopcontact, dan kan er maar paar W door je computerhardware verbruikt worden.
Ik weet niet wat jij voor belachelijk zware voeding hebt als de +5SB 350W kan leveren. Ik trek nooit meer dan een watt of 10 (max 2A in de ATX specificatie, 3A in nieuwere ATX varianten). Het kan dus best dat er van die 23W ook 10 tot 15W daadwerkelijk door de computer getrokken wordt. Zou anders ook niet fraai zijn, een voeding die 20W in warmte verstookt zonder draaiende ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:17:
[...]

De stroom door jouw meter bestaat uit korte pulsen van 1 a 2 ms met een vrij hoge stroom. Kijk eens in het schema van een schakelende voeding. Je ziet dat de lichtnetspanning meteen gelijkgericht wordt en gebufferd wordt door een dikke elco. Die elco moet opgeladen worden, en dat doet ie alleen als de momentele lichtnetspanning hoger is dan de elcospanning. En dan gaat het ook meteen met grof geweld - een 300W voeding kan 8A stroompulsen opnemen.

Hier wat leesvoer : http://focus.ti.com/lit/ml/slup060/slup060.pdf
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een PC-voeding van dochtbij hebt gezien, maar tegenwoordig kennen we zoiets als PFC-correctie. In passieve vorm is dat een knoeperd van een spoel, die echt ook wel de sinussen wat gladstrijkt. In actieve vorm is dat een schakelende voorregelaar, die er op z'n minst voor zorgt dat de cosinus phi (verschil tussen spanning en stroom) practisch 1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 20:35:
[...]
Sorry, ik moet je helaas tegenspreken. Die spoel is - zoals zojuist al vermeld - voor storingsonderdrukking van radio ontvangst (EMC eisen). Niet voor power factor correctie. Probeer voor de grap eens uit te rekenen hoe groot een spoel zou moeten zijn voor het doel wat jij voor ogen hebt. Die gaat niet passen in een standaard ATX voedingsdoosje.

Anyway - ik heb zojuist nog even een meetopstelling gemaakt met m'n Tek en die bevestigd mijn stelling. Ik zal een fotootje proberen te maken van het scoopbeeld.
Dat is toch vreemd, want een grote spoel met ijzerkern doet heel weinig op radiofrequenties. Jij bent in de war met het normale netfilter met een kleiner ferrietkerntje en twee wikkelingen met aan beide kanten een condensator. Dat is het zeer nuttige EMC filter en doet inderdaad weinig tot niets op 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Oke, ik heb een foto gemaakt van m'n meetopstelling en een screen capture van de TekScope.

Afbeeldingslocatie: http://show.imagehosting.us/show/581240/0/nouser_581/T0_-1_581240.jpg

De vorm van de stroom is gemeten door met de oscilloscoop de spanningsval te meten over een 0,43 ohm weerstand in serie met de fase.

Probeer dit niet thuis als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent: maar weinig oscilloscopen kunnen aan het lichtnet meten!!
Van deze Tek weet ik zeker dat de ingangen volledig zweven.

Afbeeldingslocatie: http://show.imagehosting.us/show/581170/0/nouser_581/T0_-1_581170.png

Zoals je ziet is dit bepaald niet sinusvormig. Dit is een recente 300W AOpen voeding die een 3GHz P4 op een Asus P4AD2 mainboard voedt (+ een hoop drives en PCI kaarten). Het rustverbuik is 145W, gemeten met een Conrad EKM 265. Bij volle cpu belasting en draaiende dvd drives enz loopt dat op tot 240W.

Dit is in rust gemeten. Merk op dat de spanning topt op 0,7V, oftewel een piekstroom van 1,6A. Bij een electriciteitsverbruik van 145W, oftewel een effectieve stroom van 0,63A. Een aanzienlijke afwijking dus van de sinusvorm.

[ Voor 19% gewijzigd door joopv op 21-08-2005 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

joopv schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 00:38:
Probeer dit niet thuis als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent: maar weinig oscilloscopen kunnen aan het lichtnet meten!!
idd, anders ga je duur vuurwerk krijgen.

Zo te zien heeft men nog een redelijk sinusachtig iets van gemaakt, geschakelde voedingen geven normaal een veel lelijker beeld. Men zit continue de spanning in en uit te schakelen, zodat je gemiddeld gezien een lagere spanning krijgt (afhankelijk van de verhouding van aan en uit).

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 21-08-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 11:00
Had je nu naast die scoop een non-true-rms multimeter gelegd, hadden we het verschil geweten :)

Aan iedereen die echt wil meten, gebruik true-rms meters. Die kunnen overweg met niet-sinusvormige stromen/spanningen. Gewone meters zijn hiervoor niet goed genoeg, dit omdat bij elke waveform de afwijking meer/minder is.

Ik had ook graag geweten hoeveel voedingen tegenwoordig aan active pfc doen, dit omdat ik het er nog nooit bij zag staan. Wss zullen deze wel een paar euro's duurder zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-08-2005 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals je ziet is dit bepaald niet sinusvormig.
rapture schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 00:49:
Zo te zien heeft men nog een redelijk sinusachtig iets van gemaakt, geschakelde voedingen geven normaal een veel lelijker beeld.
De piekstromen die je hebt gemeten lijken wel heel sterk op het stroomverloop bij een lineaire voeding. De piekstromen zijn er zodra de diode geleiden en de elco's opladen. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.geofex.com/Article_Folders/Power-supplies/plus-9v2.gif

Hebben schakelende voedingen ook niet eerst een dergelijke vorm van gelijkrichting? Anyway, van schakelvoedingen verwacht ik ook engere storingen als die niet goed gefilterd zijn.

Maare, weer ontopic, niet elke multimeter zal een correcte RMS indicatie hiervan bakken.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, ik heb een foto gemaakt van m'n meetopstelling en een screen capture van de TekScope.....
Zoals je ziet is dit bepaald niet sinusvormig.
Maar wel veel beter dan zonder PF correctie!
Sluit de seriespoel in je voeding eens kort, en meet dan eens opnieuw.....

Uiteraard kan een filtertje met weinig componenten niet steil filteren en dus niet alle 50 Hz harmonischen geheel onderdrukken.
Kan je meetapparaat ook PF berekenen, of foerier analyse doen van de golfvorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf eenvoudig meten?

Met dit apparaatje voor € 25,00 bij conrad gaat het eenvoudig:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1200/1250/1253/125319_LB_02_FB.EPS.jpg

Als u wilt weten hoeveel stroom uw diepvrieskist of een andere apparaat daadwerkelijk verbruikt, hoeft u de Energy Check 3000 alleen maar in het stopcontact te plaatsen. Naast het werkelijke verbruik geeft hij bovendien de kosten per uur aan, het energieverbruik in kWh en W en de inschakel- en opnameduur van het onderzochte apparaat. Als u het actuele stroomtarief invoert, weet u uw verbruik tot op de Eurocent nauwkeurig. Ook het verbruik tijdens de stand-by tijd van televisies e.d. is voortaan geen geheim meer!
Technische spec.: Effectief vermogensbereik 1,5 - 3000 W, resolutie 0,1 W, nauwkeurigheid ± 1% ± 1 digit • Verbruiksmeting 1 Wh tot 9999 kWh • Registratieduur max. 99 dagen • Voedingsspanning 230 V • Eigen vermogensopname ca.1,8 W.

http://www1.nl2.conrad.co...&area_f_infobox=1114014~1
Pagina: 1