Mp3-collectie beheren, taggen, renamen & sorteren

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Wat begon met een paar losse mp3'tjes groeide uit tot een serieuze collectie die nog dagelijks groter wordt. Dan wil je al eens een overzichtje van wat je hebt en wil je zo snel mogelijk iets kunnen terugvinden. Dus gingen we aan het taggen & sorteren.

Met Tag & Rename pas ik tegenwoordig meteen tags & bestandnamen aan van zodra iets op m'n harde schijf komt. Dit programma bevalt me uitstekend voor het grove geautomatiseerde massawerk, maar is niet geschikt om bestand per bestand te overlopen om kleine verbeteringen aan te brengen.

Winamp 5 bevalt uitstekend met zijn medialibrary, maar enkel voor het afspelen. Tags en vooral bestandsnamen aanpassen is niet echt iets wat je hiermee wil doen.

iTunes doet het perfect, met een paar gebreken. Zo komt het programma te pas en te onpas plotseling op de voorgrond als ik even in een andere applicatie zit. Bovendien is het niet echt snel en kent het geen 'Watch folder'-functie waarmee nummers die in een directory gedropt worden automatisch in de library geïmporteerd worden. Dat laatste is onmisbaar. Wat ik wel zeer positief vind is dat in het sorteren voorvoegsels als "The" genegeerd worden. Zo staan "Corrs" en "The Corrs" en "Corrs, The" allemaal bij elkaar in het gesorteerde lijstje, wat ideaal is om de tags op elkaar af te stemmen en gelijk te trekken.

Heeft iemand nog suggesties die de sterke punten van iTunes kan combineren met gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en snelheid?
:)

Ik zoek dus niet naar tooltjes om muziek te herkennen of programma's om hele directory's in één keer te taggen/renamen...

Ter aanvulling: MusicBrainz heb ik ooit gebruikt en is een ramp. Ik wil zelf graag bepalen hoe ik iets tag en wil dat niet aan "het internet" overlaten. Bovendien heb ik voor het massa-werk al Tag&Rename dat prima voldoet. Voor het fijnere tagtweakwerk is MusicBrainz ook niet geschikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Yoeri op 20-08-2005 12:54 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:26

DinX

Motormuis

Voor het taggen kan ik MusicBrainz aanraden. Die beluistert als het ware een stukje van elke mp3 waarvan hij dan een hash maakt. Die gaat hij online in z'n database vergelijken en zo zegt hij welk nummer het is.
Bij mij kende hij er wel een heel deel niet, maar dat waren dan "minder bekende" groepen :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik heb veel tagwerk gedaan met Foobar2000. Die heeft een mass-tagger waarmee je zo een heel album tagged. Hij kan ook tags vullen aan de hand van de bestandsnaam (waarbij je zelf een patroon opgeeft). Misschien is het even een kwestie van wennen maar dan heb je wel een fijne tagger wmb. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
DinX schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:30:
Voor het taggen kan ik MusicBrainz aanraden. Die beluistert als het ware een stukje van elke mp3 waarvan hij dan een hash maakt. Die gaat hij online in z'n database vergelijken en zo zegt hij welk nummer het is.
Bij mij kende hij er wel een heel deel niet, maar dat waren dan "minder bekende" groepen :)
Ter aanvulling: MusicBrainz heb ik ooit gebruikt en is een ramp. Ik wil zelf graag bepalen hoe ik iets tag en wil dat niet aan "het internet" overlaten. Bovendien heb ik voor het massa-werk al Tag&Rename dat prima voldoet. Voor het fijnere tagtweakwerk is MusicBrainz ook niet geschikt.

Foobar ga ik vanmiddag uittesten

[ Voor 3% gewijzigd door Yoeri op 20-08-2005 12:02 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

DinX schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:30:
Holy shit! Heb net even MusicBrainz geprobeerd (op jouw aanraden :P ) en het is echt een ongelooflijk cool programma! :*)
Bij mij zeker een nominatie waard voor meest nuttige/praktische software, geweldig! :D

Heb zelf ook wel een beetje met webservices zitten klooien vorig jaar, en dit is echt een leuk voorbeeld van het goed toepassen van webservices :P

Bedankt!
Yoeri schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:01:
[...]

Foobar ga ik vanmiddag uittesten
Maar je hoeft het niet persé te taggen als je dat niet wilt... en het formaat kan je gewoon instellen.
Hij zoekt eerst alleen maar de juiste tag op, superhandig als je een keer de naam van een nummer niet herkend!

[ Voor 33% gewijzigd door Bartjuh op 20-08-2005 12:04 ]

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zelf heb ik niet zo'n grote collectie (tegen de duizend nummers), maar zelf hou ik er graag van als alles netjes geordend is. Daarvoor gebruik ik tweetal tools.

Winamp:
Winamp gebruik ik om muziek te luisteren. Ik vind het een heel handig tooltje mede door de honderden plug-ins en de vele skins. Daarnaast vind ik de ingebouwde shoutcast browser ook heel handig om zo de vele (anime/J-pop) zenders te beluisteren. De ingebouwde media-library is fantastisch. Niet meer klungelen met playlist om een album te beluisteren.

Mp3Tag:
Heel handig (en gratis :Y) ) programma om hele directory's te renamen en/of tags aan te passen. Handig is de optie om tags naar bestandsnaam om te zetten. Zelf doe ik het op de volgende manier [titel - artiest - album.mp3]. Dat vind ik zelf het prettigste werken.

Op deze manier hou ik alles overzichtelijk en netjes. :)
Pagina: 1