[XP] Geen toegang tot hdd tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Ik ga vanavond bij een vriend langs die problemen heeft met het installeren van Windows XP (service pack 1) op zijn pc. Het probleem is als volgt:

Tijdens de installatie ziet windows XP de harde schijf waarop de installatie moet komen wel, maar de installatie heeft geen toegang tot de schijf. De schijf kan dus niet geselecteerd worden om windows op te installeren. Wil je tijdens de installatie kiezen voor het veranderen van de partities op die schijf, dan geeft de installatie een foutmelding dat er geen toegang tot de schijf is.

Het gaat hierbij om een 80Gb PATA schijf die ingesteld is als master op de primary IDE controller. Het installeren van Windows ME hierop was geen enkel probleem.

Zelf heb ik al een paar ideetjes wat ik vanavond kan gaan proberen, maar toch wil ik hier nog even vragen waar het allemaal aan zou kunnen liggen, zodat ik vanavond het één en ander uit kan proberen mochten mijn eigen ideeën niet toereikend zijn. Wat ik in ieder geval wil proberen is om met fdisk alle partities weg te gooien en de mbr te herstellen. Vervolgens kijken of de Windows installatie dan wel toegang heeft tot de schijf. Ook wil ik even kijken of er jumper settings voor 'single drive' zijn die misschien beter werken dan 'master'. Daarnaast wil ik gaan kijken of er in het bios misschien rare dingen zijn ingesteld. Uiteindelijk zou ik nog kunnen proberen het moederbord van een nieuw bios te voorzien.

Ik heb eerder al eens kort naar de computer kunnen kijken (en heb mezelf ervan verzekerd dat de meest voor de hand liggende instellingen correct zijn), dat mocht toen niet baten. Vanavond heb ik meer tijd, maar ik heb de indruk dat er hier een heel vreemd probleem is. Vandaar dit topic, wie heeft er enig idee wat er eventueel nog meer aan de hand zou kunnen zijn?

The Flying Dutchman

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je allemaal al geprobeerd? Er is hier erg veel informatie over te vinden. Een hypothetische situatie heeft niet zo veel nut, aangezien we geen foutmeldingen of andere info over bijvoorbeeld de hardware hebben.

Mijn glazen bol heeft nog te melden wellicht het geheugen te testen, maar geef even aan wat er exact aan de hand is :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• The Flying Dutchman
Wat ik zelf tot nog toe geprobeert heb is om windows XP te installeren op de schijf die gepartitioneerd is met fdisk. Installeren op een andere schijf lukte wel, dus geheugen of de windows XP cd-rom lijken niet het probleem te zijn. Meer tijd heb ik tot nog toe niet gehad om dingen te proberen, vanavond ga ik weer bij die vriend langs, maar dan heb ik ook geen oneindige tijd om allerlei mogelijke hypothesen op internet op te zoeken. Hier op GoT en via Google alvast wel gezocht, maar geen concrete aanwijzingen kunnen vinden. Vandaar dat ik dit topic open.

[edit]
Wat er precies aan de hand is staat volgens mij vrij duidelijk in mijn eerste probleem omschrijving. Windows XP detecteerd de harde schijf wel, maar op het moment dat je een keuze kunt maken omtrent partitie indeling en waar XP te installeren zijn er geen acties op die schijf mogelijk. De bestaande partities zijn niet selecteerbaar om windows op te installeren en als je binnen de XP installatie de partities probeert te verwijderen of te wijzigen, dan geeft de installatie aan dat er geen toegang tot de schijf is.

[ Voor 33% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-08-2005 15:25 ]

The Flying Dutchman

Verwijderd

waarschijnelijk moet je drivers voor je HDD hebben en als je de installatie wilt beginnen moet je F6 drukken en dan kun je die driver voor HDD selecteren via diskette.
meestal kun je die driver gewoon vinden op de site van het moederboard en ff kijken welk type het is.

• The Flying Dutchman
Die optie zal ik zeker overwegen. Hoewel het me enigzins frapant lijkt, omdat het hier om een doodnormale ATA schijf van 80Gb gaat die op een normale IDE poort wordt aangesloten. Ik zal echter eens kijken of het in dit geval misschien toch noodzakelijk is, bedankt!

The Flying Dutchman

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geef ons ook nog even de precieze foutmelding zoals Window die zegt in plaats van een interpretatie :)

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:07

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je toevallig een bootcd hebt (zoals die van Hiren bijv.) met rescue tools, kan je proberen PartitionMagic te draaien en kijken of je daarmee wat wijzer kan worden mbt. harde schijf.

Systeem specs

• The Flying Dutchman
elevator schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:57:
Geef ons ook nog even de precieze foutmelding zoals Window die zegt in plaats van een interpretatie :)
Op dit moment kan ik dat nog even niet, omdat ik de pc niet direct tot mijn beschikking heb. In mijn herinnering komt er ook niet echt een foutmelding, maar is de schijf gewoon niet benaderbaar. Ik zal vanavond nog even kijken of er toch een melding is waar eventueel meer uit op te maken valt.

The Flying Dutchman

• The Flying Dutchman
Heb Maxtor testsoftware gedownload en deze geeft aan dat de schijf in orde is. Fdisk geeft ook aan geen toegang tot de schijf te hebben (ziet hem wel, geeft verder geen enkele informatie). Heb zojuist Maxblast gedownload en ga proberen daarmee de schijf te partitioneren.

Ik hou jullie op de hoogte. Is een lowlevel format eventueel nog iets wat een oplossing zou kunnen bieden?

The Flying Dutchman

• The Flying Dutchman
We zijn op weg!
Maxblast software bood de oplossing. Daarin de schijf gepartioneerd en klaar gemaakt voor windowsXP met SP1 installatie. De installatie loopt nu.
Bedankt voor de reacties!

The Flying Dutchman

Pagina: 1