Dat boek dat je al had liggen is een
uistekend boek om PHP te leren. Zelf heb ik die met MySQL gelezen.
Ik raad je eigenlijk aan om
beide te leren. Ha! Nu ben ik zeker lekker de eerste die dat zegt!
Waarom? Nou, je zult straks nog steeds veel te maken krijgen met PHP4 scripts, dan is het toch wel héél erg handig als je deze ook begrijpt. Laat staan om ze alleen al bijv. te poorten naar PHP5.
Verder is OO heel erg leuk, maar als je er nog nooit kaas van hebt gegeten zul je zeker niet meteen het voordeel er van inzien en juist gebruiken. De uitleg over OOP is namelijk vrij summier in zulk soort boeken.
Ik heb heel erg lang met PHP4 gewerkt en toen ik Java leerder bij mijn opleiding kon ik pas werkelijk OOP waarderen. Nu doe ik dan ook niets liever in PHP5. En PHP5 geen voordelen? Het is sowieso sneller door de Zend Engine 2, daarbij zijn de nieuwe OOP features zeker wel bruikbaar: werkelijke data hiding en geen lelijke underscore prefixes meer nodig. Abstracte klassen en interfaces zijn heel erg prettig. En als je even van de Reflection API hebt gesnoept dan ben je hier ook heel blij mee. Verder zijn Iterators ook een welkome nieuwe feature en natuurlijk ook excepties. Dan heb ik het nog niet gehad over webservices en XML + XSLT. Vergeet ik bijna nog de nieuwe MySQLi extensie!
Een webontwikkelaar die deze functies ook zinvol gebruikt kán niet meer zonder de Gam... euh, PHP5.

Voor mensen die ze niet gebruiken, is PHP4 zeker nog wel voldoende.
Daarom zul je er zeker niet arm van worden als je PHP4 én PHP5 beheerst. Sterker nog, het zal je zelf enorm helpen en anders zou je PHP4 toch wel onder de knie krijgen (aldan niet met wat meer moeite) omdat er toch nog veel naar verwezen zal worden.
Hosting? Maak je daar maar niet druk over. Oké de el-cheapo webhoster zal niet snel PHP5 aanbieden maar degelijke hosters die het geld en de capaciteit hebben om een aparte PHP5 server te hosten, of slim genoeg zijn om PHP4 en PHP5 langs elkaar te draaien in CGI modus (hier komt nogal wat configureerwerk bij kijken i.v.m. file permissies) kun je zeker wel vinden. Met een simpele Google powered zoektocht kom je dan ook snel uit bij bijvoorbeeld
webstekker.nl,
helderhosting.nl of
pcextreme.nl. Ik ben overigens een onafhankelijke webontwikkelaar dus zie dit a.u.b. niet als spam maar als indicatie dat er zeker wel hosting te vinden is.
Veel leerplezier.