Toon posts:

Brown-geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een (orginele) practical joke ben ik wat verdere info aan het zoeken over het Brown-geluid http://www.everything2.com/index.pl?node_id=534826. Ik ben ondertussen al tot de vaststelling gekomen dat de frequentie zo stabiel mogelijk moet zijn en er zo weinig mogelijk achtergrondgeluid mag zijn. MP3 zal ook niet lukken omdat het formaat deze frequentie niet weergeeft, dus zal het in plain-old wav moeten. Weet er iemand met welk programma het mogelijk is om deze frequentie te genereren en op te slaan en of de gemiddelde computerluidsprekers deze toon wel (correct) weergeven ?
BTW: Heeft iemand al ervaring met de effecten van dit geluid ?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

mr_petit

opperprutser

eehmmmm south park is fictie hoor 8)7

en bruine ruis (wordt ook even over gesproken) heeft echt geen effect op je darmen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2005 21:24 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

TheBorg

Resistance is futile.

Even zoeken naar "brown noise generator". Eerst hit.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er is ook een Mythbusters aflevering over.
spoiler:
Het kan niet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Roamor op 19-08-2005 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Menen jullie dat nu allemaal ? Damid, ik moet wat minder Brainiac beginnen geloven !

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

TheBorg

Resistance is futile.

Wat is de mythe dan? Dat je moet poepen ofzo?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-01 14:35

dominic

will code for food

Gek genoeg is er zelfs in de 2e Wereldoorlog door de Duitsers een 'geluidskanon' ontworpen die een zeer zware +-7hz toon produceerde met als bron: een wakkerend waxinelichtje.. Als deze toon zwaar, maar dan ook zeer zwaar versterkt werd, kon, ik herhaal, kon je er misselijk of onwel van worden.. (Pure geluidsdruk)

De gemiddelde discobezoeker zal hier geen last van hebben..

Het kan/werkt idd niet, maar er zit wel een kern van waarheid in..

Een quote van een expert over dit fenomeen:
De eerste proeven werden door de Duitsers al ver voor WOII gedaan met een pulserende propaanbrander, die goed af te regelen was in de lage frequentiezone, zeg maar 10 Hz. Dat (op zich al keiharde) geluid werd door resonatoren van het Helmholz-principe zwaar versterkt en gericht uitgezonden.

Die lage frequenties lieten de weke delen van het lichaam (darmen etc.) meevibreren en veroorzaakten inwendige bloedingen.

Overigens is het principe door de Engelsen omgekeerd gebruikt, namelijk vóór de uitvinding van de radar, en dat waren een soort enorme pathofoonhoorns die je omhoog kon richten met de wijde opening naar voren en het geluid werd door de kleine openingen met vast verbonden stethoscopen afgeluisterd en zo kon met het gebrom van vliegtuigmotoren op tientallen kilometers al horen.

[ Voor 52% gewijzigd door dominic op 19-08-2005 22:39 ]

Download my music on SoundCloud

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:20

Sharky

Skamn Dippy!

er zijn wel hoge frequenties waar je kotsmisselijk van kunt worden. ronde de 13000 hz geloof ik.
Met natuurkunde had onze leraar een keer een toongenerator meegenomen die hij van 20 tot 20.000 hz liet gaan. Op een bepaald moment liepen 2 mensen gewoon het lokaal uit omdat ze echt kotsmisselijk waren.

This too shall pass

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
^^ Dan moet dat geluid wel heel hard staan, tenzij het effect psychisch is(en dusn iet iedereen er vatbaar voor is, zoals met nagels over het schoolbord krassen)

Ben nog nooit misselijk geworden van mijn eigen golfgenerator though....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Sharky schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:34:
er zijn wel hoge frequenties waar je kotsmisselijk van kunt worden. ronde de 13000 hz geloof ik.
Met natuurkunde had onze leraar een keer een toongenerator meegenomen die hij van 20 tot 20.000 hz liet gaan. Op een bepaald moment liepen 2 mensen gewoon het lokaal uit omdat ze echt kotsmisselijk waren.
Dat lijkt me een zuiver psychologisch verschijnsel, in een klas met scholieren zullen er geheid een paar zijn die "misselijk" worden bij 100hz als je gezegd had dat het bij lage tonen zou gebeuren :)
Waar je wel mee moet oppassen, zijn stroboscopen, bij een bepaalde frequentie wordt je echt kotsmisselijk en kun je zelfs epilepsie achtige dingen krijgen :|

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sharky schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:34:
Bepaalde mensen zijn daarvoor gevoelig, ik heb in mijn elektronica-jaren nog gespeelt met met maken van frequentiegenerators, leuk speelgoed om bepaalde scholieren hun leven zuur te maken... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 20-08-2005 16:41 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[google=sonic weapon]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 21:25:
Menen jullie dat nu allemaal ? Damid, ik moet wat minder Brainiac beginnen geloven !
Dat vind ik dus ook zeer vreemd. Ik keek gister namelijk brainiac en die beweerde het tegenovergestelde van mythbusters. TV wordt alleen maar slechter blijkbaar }:O

Verwijderd

Volgens mij kan het wel, je kan bijv. ook een ingeklapte long krijgen door harde muziek, er kan best een toon zijn die er voor zorgt dat ook je darmen spastisch gaan bewegen.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Goed jongens; het is niet de bedoeling dat dit topic verzand in slap geouwehoer he. Heb een aantal posts om die reden getrashed.

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 22:29
Ik denk dat het levensgevaarlijk is om hier mee te experimenteren, klaplongen, en ingewanden die kapot kunnen gaan enzo.
Zou het misschien te maken kunnen hebben met spontanious self combustion?
mrClass schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:57:
[...]

Dat vind ik dus ook zeer vreemd. Ik keek gister namelijk brainiac en die beweerde het tegenovergestelde van mythbusters. TV wordt alleen maar slechter blijkbaar }:O
Brainiac kun je ook moeilijk serieus nemen.. ze hebben ook al eens "getest" of een half uur naar borsten staren hetzelfde was als een half uur fietsen.

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 21:25:
Ik had die aflevering van Brainiac ook gezien, serieus als jij echt geloofde in de Brownnoise door die aflevering Br. dan kan je beter je tv'tje uitzetten na Sesamstraat omdat je anders de eerste de beste speelfilm nog voor het 8-uur journaal aanziet.
Dacht je trouwens ook niet dat, als het al bestond, er 5999999999 mensen met een klein buzzertje rondliepen om iedereen in de straat te laten schijten? Ofdat de oproerpolitie niet de spullen daarvoor zou hebben?
Er is inderdaad onderzoek naar gedaan tientallen jaren geleden, maar mocht het uitgevonden zijn dat je het er al wat meer over gehoord/gevoeld ;)
Genosis schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:12:
[...]

Brainiac kun je ook moeilijk serieus nemen.. ze hebben ook al eens "getest" of een half uur naar borsten staren hetzelfde was als een half uur fietsen.
Jah, maar dat was omdat wetenschappers beweerden dat dat hetzelfde effect had als een half uur fietsen... dat ze het dan testen ok.
Daarnaast hebben ze soms wel 'serieuze' testen waarbij ze niet, in tegenstelling tot het Brownnoise stukje, alles faken.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ga ervan uit dat dit dus niet gaat, bij Mythbusters hebben ze met boxen met een hoger wattage dan de opgetelde wattages van een hele wijk en zowat elke frequentie geprobeert, maar Adam voelde niets.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ives schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:02:
Ga ervan uit dat dit dus niet gaat, bij Mythbusters hebben ze met boxen met een hoger wattage dan de opgetelde wattages van een hele wijk en zowat elke frequentie geprobeert, maar Adam voelde niets.
Heb je toch niet helemaal goed opgelet ;) Gebeurde wel iets met sommige, maar ze moesten niet schijten nee.. ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• deepbass909
  • Laatst online: 14:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Brown Noise bestaat in zoverre dat zeer lage tonen op een hoog volume bij mensen een bijzonder onprettig gevoel kan geven. Ik heb ooit in de Rodenburg (Disco bij Beest) voor een batterij sub-woofers gestaan, en na 5 minuten begon het toch minder prettig te worden (trillende ogen, onrustige buik).
Het grootste probleem met Brown-noise is dat het per persoon verschilt. Het principe zou gebasseerd zijn op de resonantiefrequentie van je darmen. Door het harde trillen wat er dan gebeurt zouden ze spastisch worden, en dus alles eruit persen.

offtopic:
Mythbusters geloof ik ook maar half, de experimenten worden zelden onder ideale omstandigheden gedaan, hoewel ze tegenwoordig wel steeds vaker gebruik maken van een controle. Ik heb daar al experimenten voorbij zien komen waarvan ik vanuit mijn studie (Biologie) weet dat ze het bij het verkeerde eind hadden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik weet wel dat mijn lage tonen van muziek of wat dat ook instant hoofdpijn geven bij mijn vriendin...terwijl ik er juist van geniet...

Je kunt nooit teveel bas hebben >:)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:04:
Brown Noise bestaat in zoverre dat zeer lage tonen op een hoog volume bij mensen een bijzonder onprettig gevoel kan geven. Ik heb ooit in de Rodenburg (Disco bij Beest) voor een batterij sub-woofers gestaan, en na 5 minuten begon het toch minder prettig te worden (trillende ogen, onrustige buik).
Het grootste probleem met Brown-noise is dat het per persoon verschilt. Het principe zou gebasseerd zijn op de resonantiefrequentie van je darmen. Door het harde trillen wat er dan gebeurt zouden ze spastisch worden, en dus alles eruit persen.

offtopic:
Mythbusters geloof ik ook maar half, de experimenten worden zelden onder ideale omstandigheden gedaan, hoewel ze tegenwoordig wel steeds vaker gebruik maken van een controle. Ik heb daar al experimenten voorbij zien komen waarvan ik vanuit mijn studie (Biologie) weet dat ze het bij het verkeerde eind hadden.
Dan zou je dat ook bij witte en roze ruis moeten hebben. Da's hetzelfde als brown noise (bruine ruis), alleen zijn er bij bruine ruis minder hoge tonen. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je darmen een resonantiefrequentie hebben, maar ze trillen natuurlijk wel mee met de lopende golven (er wordt wel energie geabsorbeerd)

Waar ik wel eens van gehoord heb is dat mensen last kunnen krijgen van trillingen rond de 7 hz (zoals dominic ook al aangaf met het voorbeeld van het geluidskanon). Dit zou dan op een of andere hersenfrequentie werken, en je zou er misselijk van worden. Ik geloof dat machines (landbouwvoertuigen e.d.) er ook op ontworpen worden zo min mogelijk van deze trillingen te veroorzaken.

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909
  • Laatst online: 14:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ok, ik snap je verwarring met pink en white noise. Brown noise is idd ruis met minder hoge tonen. In de context van dit topic is Brown Noise een bijnaam, omdat het dus een bruine broek zou veroorzaken.

Elk voorwerp heeft overigens een resonantie frequentie, al is die soms wat moeilijk te vinden. Waar ik op doelde was een frequentie dat eigenlijk alles mee gaat zitten trillen, en dat daardoor de persistaltische (ik dacht dat je het zo schreef... het is al weer 3 jaar geleden dat ik fysiologie heb gehad) beweging extra stimuleerd. De effectiviteit hiervan is overigens zeer omstreden.
Psychische effecten kunnen veel sterker zijn.

offtopic:
De betrouwbaarheid van Brainiac trok ik al sterk in twijfel toen ze beweerde dat de toon van een honde fluitje door een tv doorgegeven werd. Dat ding zit op zo'n 30kHz, waar een gemiddelde tv boven de 18kHz eigenlijk geen geluid meer produceerd door de speakers.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

offtopic:
deepbass909 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:20:
De betrouwbaarheid van Brainiac trok ik al sterk in twijfel toen ze beweerde dat de toon van een honde fluitje door een tv doorgegeven werd. Dat ding zit op zo'n 30kHz, waar een gemiddelde tv boven de 18kHz eigenlijk geen geluid meer produceerd door de speakers.

nog meer offtopic:
Komt er nog bij, dat de meesten van ons 'analoog' kijken.
Guess what: bij het analoge TVsignaal wordt alles boven de 15kHz volledig 'afgekapt'!
(En de gelukkigen die hun digitale tuner aan een goede geluidsinstallatie hebben hangen: Die gaan door voor de 20-21kHz, met 22kHz als uiterste limiet. En nog steeds niet genoeg voor een hondenfluitje...)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

mrClass schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:57:
[...]

Brainiac is ook "lichtere" science dan mythbusters. Bij mythbusters zie je vaak dat ze goed voorbereid zijn... bij brainiac...no way hoosay! Brainiac is ppur vermaak vergeleken met mythbusters, dat is ook vermaak maar met een stevigere wetenschappelijke basis!

De speakers bij Mythbusters konden 7Hz aan ... bij brainiac ..verwacht van niet!

[ Voor 9% gewijzigd door swampy op 31-08-2005 20:15 ]

There is no place like ::1

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
swampy schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:14:
[...]

De speakers bij Mythbusters konden 7Hz aan ... bij brainiac ..verwacht van niet!
Inderdaad; ze hadden een leuke functiegenerator die de 7Hz aankon (dat is ook niet zo moeilijk) maar vervolgens kwam meneer doodleuk met zijn prutsboxjes aanzetten die never nooit minder dan 30Hz kunnen produceren :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:12
elal schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:10:
offtopic:
deepbass909 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:20:

nog meer offtopic:
Komt er nog bij, dat de meesten van ons 'analoog' kijken.
Guess what: bij het analoge TVsignaal wordt alles boven de 15kHz volledig 'afgekapt'!
(En de gelukkigen die hun digitale tuner aan een goede geluidsinstallatie hebben hangen: Die gaan door voor de 20-21kHz, met 22kHz als uiterste limiet. En nog steeds niet genoeg voor een hondenfluitje...)
Daar bedoelen ze denk ik niet doorgeven middels de speakers mee, maar de hoge frequentie van de interne delen die de beeldbuis aansturen.

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

ConZito schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:18:
[...]
Daar bedoelen ze denk ik niet doorgeven middels de speakers mee, maar de hoge frequentie van de interne delen die de beeldbuis aansturen.
Bestudeer eerst maar eens de audiospecificaties van resp. de PAL en de DVB standaarden |:(
Hint: Die 15.625kHz lijnfrequentie staat er dus helemaal los van.
offtopic:
Je kan hooguit hopen, dat de kijker een (CRT!) TV met een rotte lijntrafo heeft. Dan zou je met sterk contrasterende vertikale strepen in 't beeld supersone geluiden kunnen overbrengen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Pagina: 1