Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solid state relais: werkt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Hallo,

ik wil voor een vriend een lampaansturing maken, waarmee hij gemakkelijk via de seriele poort een aantal 220V lampen aan en uit kan schakelen. Na wat zoeken vond ik 99 keer dat het onmogelijk was een schuifregister (met strobe, dus met 3 lijnen, een 4094 met name) aan te sturen met 1 seriele poort. Met het gevolg dat ik die ene persoon heb gevolgd, en door in Visual Basic "MSComm1.Break" true en fase te zetten kan ik ook de Rx gebruiken als gewone uitgang. Samen met RTS en DTR heb ik dus 3 vrij aan te sturen uitgangen, dat werkt allemaal zonder probleem. (progje kan ik eventueel posten, mss iets voor in een FAQ over ledjes aan poorten hangen?).

Om met de 0 en 12V stuursignalen 220V aan te sturen wilde ik gebruik maken van solid state relais, het stukje met de optocoupler in http://www.circuitsonline.net/circuits/view/81 leek me voldoende. De electroboer had echter alleen maar de TIC216M en de MOC3041 liggen. Nu heb ik het zo geprobeerd, met en zonder snubber (100ohm, 100nF), ik heb het schema van blinkingleds geprobeerd, die volledig overeen komt met dat in de datasheet van de MOC3041, ik heb eens opnieuw begonnen met gloednieuwe componenten, en als belasting heb ik een gloeilamp van 40W gebruikt, en een lamp met transfo (12V 50W lamp), en ook een klein neonlampje (booglampje, zoals in sommige schakelaars).

Ik heb soms gehad dat hij steeds aan bleef, maar nu ik het schema volledig overgenomen heb uit de datasheet, schakelt hij nooit in.
Wat zie ik over het hoofd, of weet er iemand hoe ik het schema moet aanpassen tot het werkt?

google, GOT search en circuits online search helpen me niet verder :'(

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:46
In het aangegeven schema is geen aanluiting voor een com poort. Dus blijkbaar heb je zelf een aanpassing gedaan. Aangezien wij dus niet precies weten hoe je schakeling er uit ziet zal het niet mee vallen je een advies te geven voor je bestaande schakeling. Maar knoop weerstand R6, de led en de optocoupler aan je poort en kijk of de led gaat branden, zoja dan is je aansturing goed en moet je de fout in de aansluiting van de triac zoeken.

• naftebakje
jeronimo2003 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 21:26:
In het aangegeven schema is geen aanluiting voor een com poort. Dus blijkbaar heb je zelf een aanpassing gedaan. Aangezien wij dus niet precies weten hoe je schakeling er uit ziet zal het niet mee vallen je een advies te geven voor je bestaande schakeling. Maar knoop weerstand R6, de led en de optocoupler aan je poort en kijk of de led gaat branden, zoja dan is je aansturing goed en moet je de fout in de aansluiting van de triac zoeken.
Voor het maken van het solidstate-relais gooi ik dat natuurlijk overboord, en stuur ik de optotriac rechtstreeks (via een weerstand van 560 ohm) aan met 12V, das 19mA en minimum is 15mA, de aansturing is dus zeker in orde.
Het schema uit de datasheet is deze, http://www.discolitez.com/images/triaccircuit.gif , dit gebruik ik nu omdat dit rechtstreeks uit de datasheet komt en dus zou moeten werken, de enige verandering is dat ik een snubber gebruik van 100 ohm, 100nF.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 19-08-2005 21:55 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik kheb zo iets ongeveer ook gedaan maar dan met gewone relais op de LPT poort , heb er ook lang mee zitten klooien maar bij mij was het gewoon die transistor die verkeerd was geplaats en zo dus kapot ging (dingen zijn zeer gevoelig). Ik teste dat altijd door de pinnetjes van de transistor met elkaar te verbinden met een schroevendraaier.

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:54:
Ik kheb zo iets ongeveer ook gedaan maar dan met gewone relais op de LPT poort , heb er ook lang mee zitten klooien maar bij mij was het gewoon die transistor die verkeerd was geplaats en zo dus kapot ging (dingen zijn zeer gevoelig). Ik teste dat altijd door de pinnetjes van de transistor met elkaar te verbinden met een schroevendraaier.
De aansturing vanuit een poort laat ik nu (bij het testen altijd eerst de stukken apart laten werken voor je ze aan elkaar knoopt) overwege, ik stuur de solid-staterelais aan met een voeding van 12V.
Ik heb een probleem met een solid-state relais, dus er worden geen transistoren of parallele poorten gebruikt. Ik zie niet echt in waar jou post me helpt, of zelfs iets te maken heeft met mijn probleem (nofi).

• naftebakje
Eureka!
Ik heb er eens mijn boek vermogenselectronica bijgehaald, en ik zag direct de fout: de gate van de triac moet met Mains Terminal 1 verbonden worden, niet willekeurig, door de pinout was het gemakkelijker te verbinden met Mains Terminal 2, wat dus mis is. De optotriac moet dus de buitenste 2 pinnen verbinden van de triac, om deze in te schakelen.

Toch bedankt voor de hulp, weeral zelf bijgeleerd :)

Verwijderd

naftebakje schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 10:49:
[...]

De aansturing vanuit een poort laat ik nu (bij het testen altijd eerst de stukken apart laten werken voor je ze aan elkaar knoopt) overwege, ik stuur de solid-staterelais aan met een voeding van 12V.
Ik heb een probleem met een solid-state relais, dus er worden geen transistoren of parallele poorten gebruikt. Ik zie niet echt in waar jou post me helpt, of zelfs iets te maken heeft met mijn probleem (nofi).
Ik heb net hetzelfde probleem gehad dat relais niet dichtgingen enzo en bij MIJ lag het aan transistoren. Je kan blijkbaar gewoon niet met anderen hun hulp overweg blijkt mij !

• naftebakje
Het spijt me verschrikkelijk dat een optotriac en een triac niet veel te maken hebben met een conventioneel relais.
In dit forum wordt nofi gebruikt als afkorting voor "no flame intended", vrij vertaald: "niet beledigend maar vriendelijk bedoeld". Ik vermeld op een gewone manier dat mijn hersenen in zulke mate beperkt zijn dat zij geen verband kunnen zien tussen hetgeen men in de vermogenselectronica een "solid state relay" noemt, en een probleem met een transistor (die ik niet gebruik in mijn schema, wat volgens mij blijkt uit mijn uitleg).
Het is vriendelijk dat je me probeert te helpen, maar ik vind jou laatste opmerking misplaatst, aangezien ik niet inzie waarom je beledigd wordt doordat ik mijn vraag wat verduidelijk, en mijn probleem wat beter situeer.
sorry, dit is inderdaad offtopic, maar het gaat wel over omgang met vragen/antwoorden, dus post ik dit even, zodat bovenstaande poster na mijn excuses verder anderen durft helpen

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 21-08-2005 03:08 ]

Pagina: 1